Gå til innhold
Skodaforum.no

Test av vinterdekk 2016


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hentet fra NAF.no

Nokian og Continental er fortsatt i tet. Men stadig flere dekkprodusenter nærmer seg de beste i kvalitet.

Dekk for nordiske forhold er annerledes enn dekk for eksempelsvis mellomeuropeisk vinterføre. Derfor legger NAF-magasinet Motor mest vekt på sikkerhet på snø og is. 65 prosent av sluttresultatet for hvert dekk er egenskaper på snø og is. 20 prosent av karakteren er egenskaper på våt vei. Fem prosent er støy.

Piggdekk overlegne på is

Også årets dekktest viser at piggdekk er overlegne på is, spesielt under bremsing. Fra 50 km/t bruker det beste piggdekket 39,7 meter, mens det beste piggfrie dekket bruker 52,9 meter i samme hastighet.

På snø er forskjellene nesten borte. Hankook er de beste piggdekket med en bremsestrekning på 49,5 meter fra 80 km/t. Continental, som det beste piggfrie, bruker 52,9 meter på å stoppe.

Dekk og testresultater piggdekk:

Continental IceContact 2: 8,6 poeng
Nokian Hakkapeliitta 8: 8,6 poeng
Bridgestone Noranza 001: 8,4 poeng
Pirelli Ice Zero: 8,3 poeng
Hankook Winter I*Pike RS+: 8,2 poeng
Goodyear Ultragrip Ice Arctic: 8,1 poeng
Gislaved Nord Frost 200: 7,7 poeng
Michelin X-Ice North 3: 7,7 poeng
Toyo Observe G3-Ice: 7,4 poeng
Kumho WinterCraft Ice Wi31: 7,0 poeng

Dekk og testresultater piggfrie dekk:

Continental ContiVikingContact 6: 7,6 poeng
Nokian Hakkapeliitta R2: 7,5 poeng
Goodyear Ultra Grip Ice 2: 7,4 poeng
Michelin X-Ice XI3: 7,4 poeng
Bridgestone Blizzak WS80: 7,0 poeng
Sava Eskimo Ice: 6,9 poeng
Hankook Winter i*cept IZ2: 6,8 poeng
Pirelli Ice Zero FR: 6,7 poeng
Landsail Winter Lander: 6,5 poeng
Yokohama Ice Guard ig50 Plus: 6,5 poeng
Nankang Ice Activa Ice-1: 6,3 poeng

Les hele testen på NAF sine sider her:
https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2016/

Skrevet

Aldri store variasjoner på disse testene :D Men har på begge biler, og kommer uten tvil til å velge Nokian Hakkapeliitta R2 på nybilen :-) Fantastiske dekk!!

Skrevet

Jeg har også Nokian Hakkapeliitta R2 på min bil, og har akkurat lagt om til dem nå. 

De er jo merkbart mykere og mer behagelige å kjøre på enn hva mine Pirelli sommerdekk er, så får vi se når vinterføret kommer hvordan de oppfører seg da, i dekktester gjør de det jo meget bra :) 

Har tatt bilde av bil med både sommerhjul og vinterhjul på, en hvit bil gjør seg bedre med litt mer kontraster på felgene gitt, men tror likevel det er mer fornuftig med lakkerte felger nå som saltet snart også blir en del av hverdagen her..........

 

Hva synes dere, sølv eller kontrast på felgene?

Er ikke helt samme fargetemp på bildene, veldig forskjellig lys (sol) og mobilen er ikke den beste til å gjøre dette riktig (enda jeg har byttet på WB).

(Begge hjulsettene er 235/45-18")

 

Vinterdekk

20161011_115756.jpg

 

Sommerdekk

 

2016-10-07 10.07.43.jpg

  • 1 år senere...
Skrevet

Min Octavia når jeg handla for ett år siden var det flett nye hakk 8 pigg, fikk knapt testa dem på slutten i fjor, men i år er det utprøvd på alle underlag. 

Har kjørt piggfritt og skade fritt og tilnærmet null problem med fremkommelighet. 

Men hakka 8, fysj hvor de henger på veien. 

Minus er sporet asfalt, de klatrer veldig. Siden de har veldig 90graders overgang til dekksidene. 

Meddette er jo typisk for dekk med rette kanter uansett da.

Fornøyd med hakka pigg ja, men har ikke savnet pigg støy på disse 20 årene, så det blir nok piggfritt neste runde når de er utslitte.

God helg

Skrevet

Savner heller ikke støyen, har Hakka R2, men hadde valgt pigg hvis jeg skulle ha kjørt mest i området jeg bor i. Da hovedstolen er salta E18 ble det "E18" dekk på meg

Skrevet

Jeg har også Nokian Hakkapeliitta R2 piggfrie dekk, og var meget fornøyde med dem i forrige sesong, men denne vinteren som underlaget er betydelig annerledes her jeg bor, så er jeg ikke like fornøyd lenger. Dårlig grep på snø/is, bilen kommer jo nesten ikke i gang på slett vei engang, når bare tomgangen får den til å spinne (i enkelte tilfeller) så kan jeg ikke si at jeg er 100% fornøyd. Oppleves for myke på våt asfalt, så hjulspinn er det mye av, og jeg har heller ikke en bil som inspirerer til «drag-racing».

Mye kan kanskje også tilskrives at min bil ikke har 4x4 og kanskje heller ikke har den mest ideelle dekkdimensjonen på vinterdekk, så jeg skal definitivt ikke legge alt over på dekka, men hadde nok likevel forsøkt noen andre om jeg skulle ha kjøpt meg nye vinterdekk nå..........

Skrevet

Husk at fordi R2 er veldig myke i kantene bør man kjøre ganske mye luft i de

Har 225/45-17" og bruker da 2.6 bar ved kalde dekk og ca 0 grader

Kan også tenkes at dekkene oppleves som glattere når de er fulle av salt, er vel derfor det snakkes om vask av dekk

Mangel på 4x4 gjør jo mye, men har kjørt flere år med vesentlig dårligere piggfrie og firehjulsdrift uten at det har vært kritisk for igangsetting. Har du automat?

Skrevet

Jeg har aldri hatt 4x4 på noen av mine privatbiler, så det er jeg ikke vant til heller, men har stort sett hatt enten Syncro eller 4motion på arb.bilene mine.

De siste årene så har jeg hatt Continental piggfrie på privatbilene mine, men ville etter vinterdekktesten fra 2016 forsøke Nokian R2 i stedet når jeg kjøpte min Superb 2016. Første sesongen var de meget bra (bortsett fra på våt asfalt), men denne sesongen så er det en helt annen vinter og underlag her, men det er jo der de gjør det best i testen også......... Hardpakket snø, isete småveier og da synes jeg ikke de er like overbevisende som de var i fjor. Bilen har ikke kjørt mer enn 37.000km (totalt, både sommer og vinter) siden Mars 2016, så dekka er jo nesten ikke synlig brukt heller.

Jeg har 235/45-18" (original dimensjonen til min bil), og det er muligens ikke den beste dimensjonen når en bare har drift på forhjulene. Jeg har også automat ja, DSG 7 (tørr clutch). Har ingen problemer med den, men skal ærlig innrømme at den kan være litt brå ved igang kjøring, men at bilen skal spinne når den bare drar på tomgang overrasker meg likevel.

Jeg øker også lufttrykket litt for vintersesongen og dekka er rene, har ikke vært saltet her på en stund nå grunnet kulda.

Skrevet

Ja, dette r snodig. Skal ikke skryte for mye av R2, men har vel kjørt 39.500 km med bilen nå, hvorav ca 15.000 km på vinterdekkene, så heller ikke mye brukt. Funker veldig godt for meg, men Seffe Haldex.

Foretrekker Michelin for levetid og stabilitet, men R2 er bedre i slaps og løssnø.

Er bilen bedre hvis du låser kassa i 2. gir da?

Har prøvd den kassa du har med Golf og 160 hk 1.4 turbo og kompressor, syntes den var litt vel ivrig ja

Synes også at Octavia med diesel har en gassrespons som passer vinterføre bedre enn bensin, Dvs at gassen er ikke fullt så følsom

Skrevet

Gassen er litt brå og ufølsom (litt av og på synes jeg), og sammen med en girkasse som også reagerer litt brått så dette definitivt ikke en god kombinasjon for å hverken kjøre ut i luker på trafikkerte vinterveier eller akselerere i det hele tatt med vinterdekk. Når jeg må gynge meg i gang på flat mark, så er jeg ikke så veldig imponert, MEN, nå har jeg jo bare prøvet disse dekka her, er ikke sikkert at andre dekk merker er bedre heller. Kan jo være at dette ikke er helt den optimale vinterbilen for å si det slik, har ikke hatt en så «sårbar» bil forvinter underlaget noengang.

Dette er min 16.privatbil og har hatt lappen i snart 32 år, og kjørt + 50.000km årlig (privat og jobb) siden den gangen jeg tok lappen. Sier ikke at jeg utlært, men litt kjøreerfaring har en vel fått etter hvert.......... Men slik som denne bilen/dekka fungerer sammen på dette underlaget har jeg ikke vært borti tidligere, t.o.m. min VW Caddy (fwd den også) med piggfrie Pirelli vinterdekk er jo merkbart bedre til å ta seg frem på dette underlaget. Men der er det en annen motor (2,0/102hk TDi) og DSG kasse, og det er en litt «latere» og mer følsom gass/girkasse her. Så det har kanskje mer med min Superb å gjøre, enn hva det har med Nokian dekka å gjøre. Fortsetter vinterene slik her jeg bor, så blir det nok en 4x4 bil neste gang jeg skal bytte bil, og/eller en annen sammensetting av motor/girkasse.......... Er 99% fornøyd med både bil og dekk, det er rett og slett vinteren jeg ikke er fornøyd med, hehe ;) 

  • 1 år senere...
Skrevet

Jeg har standard størrelse på vinterdekk på Octavian   2.0  4X4 men vurderer opp i profil og smalere dekk  på   de piggdekkene  til 16" felgene kontra originalt  for og kompensere   opp  de 3 km speedometer viser for lite,  kontra  reel  hastighet   tatt  GPS måling hastighet  måler KM/t

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...