Gå til innhold
Tor2r

Gjør din Skoda vinterklar


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det skrives alltid om det å gjøre bilen vinterklar og jeg tenkte å komme med et innlegg her for å oppsummere hva "eksperter" mener man bør gjøre. Samt ta med en del jeg selv har erfart opp gjennom årene.

last ned.jpgSilikonstift på listene rundt dører og bagasjeluken er det jeg merker mest effekt av i løpet av vinteren. Her slipper man dører og luke som sitter fast og i verste fall kan ødelegge gummilistene. Silikonstift før man kjøpt på de fleste, om ikke alle bensinstasjoner. 

Låsspray er greit å ha dersom du har en god gammeldags nøkkel som du låser opp bilen med, igjen, dette får du kjøpt på de fleste bensinstasjoner. Bare tenk på hvor du oppbevarer sprayen, den hjelper ikke om den ligger i hanskerommet. Behandler gjerne litt FØR du får problemer også.

Frontruten bør være ren og pen, også innvendig, lav sol og blank asfalt er ingen god kombinasjon, en skitten frontrute gjør ikke dette noe bedre. Her er tipsene mange. Glassrensprodukter, eller alkoholbaserte produkter gjør seg bra her. Bruk enten en microfiberklut for glass, eller lofrittpapir. Pass på å få med deg alt produkt slik at ikke noe ligger igjen og lager skjolder (skal i teorien ikke skje om du bruker egnet glassprodukt). En ren frontrute dugger mindre og sjansen for isdannelse innvendig blir mindre.

Hvordan er frontruten utvendig? Steinsprut og sprekker bør utbedres før de gjør vondt værre. Ved skifte fra kaldt til varmt kan små sprekker/steinsprut utvide seg raskt. Få vurdert om du bør bytte frontruten din. Har du kasko eller delkasko koster skift av frontrute rundt 2000,- ved skade (avhengig av din forsikring).

Skift slitte viskerblad, og bytt i løpet av vinteren om de mister egenskapene sine eller vask dem skikkelig. Slitte viskere som drar rundt på gammel møkk sliter raskt på frontruten din.

Har du oppvarmet frontrute styr unna isskrapen, bruk heller litt ekstra tid på å la varmetrådene ta isen!

Spylervæske som tåler mange minus er vel og bra, en ekstra kanne er alltid greit å ha med i bilen! (prøvde meg på litt rim her).

Ikke bruk kondensfjerner, gammel triks som nå er ut. Kondensfjerneren tørker ut pakninger og deler av innsprøytningssystemet.

Vinterdekkene er kanskje det aller viktigste, 4 mm er det NAF anbefaler som minstemål før det blir aktuelt med bytte. Det er flere emner på forumet om vinterdekk:

Sjekket dekktrykket etter du la om? Ulikt lufttrykk vil kunne slite dekkene dine. Hvilket lufttrykk som er anbefalt for din bil står som regel på innsiden av tanklokket, i karmen på førerdøren eller i instruksjonsboken. Flere steder står det at man anbefaler å fylle 10% over på vinterdekkene, dette for å unngå unødvendig slitasje, samt få best grep. Må du bytte felger, husk at det finnes egne felger tilpasset vinterbruk, disse gjør at snøen ikke pakker seg inn i felgen. Felgene er også tilpasset å tåle saltede veier! 

Har du en litt eldre bil kan det være greit å sjekke ladespenningen på batteriet ditt. Ladespenningen kan et bilverksted hjelpe deg med. Den bør være minimum 14,4 V. Evt. finnes det rimelige produkter på biltema.

Når ble frostvæsken på din bil kontrollert sist? Hvor mange minusgrader tåler kjølevannet? Sjekk dette selv i henhold til innstruksjonsbok, eller få et verksted til å hjelpe deg med det.

Det blir fort mørkt, veldig mørkt (i alle fall her jeg bor). Fungerer lysene som de skal? Med det samme kan du sjekke alle andre pærer også for å forsikre deg om at andre bilister ser deg like godt som du ser dem.

Det er greit å være forberedt, i alle fall om du kjører en langtur eller to og disse i tillegg er på litt avsidesliggende veier, eller i de sene nattetimer. Jeg pleier alltid å ha følgende liggende i bilen:
- Lue og votter (vell...det blir jo kaldt da..)
- Et par pledd (har små små barn)
- Lommelykt (ehm..lys..)
- Snøkost / isskrape
- Startkabler
- Liten spade (Clas Ohlson har en fiffig liten sammenleggbar sak til 100 lappen)
- Slepetau (moro å slepe opp folk som ikke er like flink som deg på veien)

Har du motorvarmer/webasto? Vell, bruk den da! Bilen starter lettere. Et tips er at du må kjøre like lenge som webastoen går for å lade opp batteriet igjen. Dette kan du jo glemme om du har DEFA (eller liknende) og kobler deg til strømnettet.

Kilde for dette er blant annet NAF, x antall artikler siste par år og egen erfaring.

Vask av bilen før vinteren:

En skikkelig vask av bilen er nødvendig før vinteren tar tak. Dette innlegget som omhandler vårshine er like aktuelt nå. Hovedpoenget er å få bilen mest mulig ren og gjøre det vanskelig for skitt og salt til å sette seg i lakken din.

Husk hjulbuene på bilen, få de skikkelige rene og bruk en plastfornyer. Dette vil gjøre det mye bedre med tanke på pakking av snø. Skitne hjulbuer gjør det enkelt for snøen å legge seg godt inni hjulbuene. 

HUSK, selvom det er minus og vinter, betyr ikke det at man ikke kan vaske bilen. Det er faktisk mye viktigere å vaske bilen om vinteren enn f.eks. sommeren. Det er ikke like mye kos og like lett, men det går fint an. Oppskrift på dette kommer senere. Vask gjerne en gang i uka om du kan. Det er utrolig mye veistøy, salt og annet grums om vinteren.

Sånn, da er det bare for dere andre å komme med tillegg, evt kommentarer på det som er skrevet her dersom dere er uenige eller mener noe bør endres, presiseres osv osv :)

Skrevet

Mange gode råd og tips her @Tor2r :) 

 

Legg inn at det er anbefalt med ca 10% høyere lufttrykk i vinterhjula også, så en ikke sliter unødig på kantene av dekka og har best mulig grep på dem. Har lest dette flere steder nå den siste tiden, så har tenkt til å gjøre det til en vane for mine egne vinterdekk også.

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
Skrevet

Ønsker å legge til en liten link fra Bilnerden.no! En svært seriøs aktør med godt utvalg og gode priser... Nei, jeg jobber ikke for Bilnerden :P

Dette er en perfekt metode for å vinterklargjøre bilen, slik att den blir langt lettere å holde ren!

Legg gjerne til de punktene trådstarter la frem, men personlig mener jeg videoen er perfekt fremgangsmåte for å beskytte lakken gjennom vinteren! Når det gjelder produktene som ble brukt, finnes det gjerene noen alternativer som noen. Liker bedre enn andre, men alt i alt, tommel opp :-)

Skrevet
På 11/6/2016 den 15.48, CitizenX skrev:

Fussocoaten er kjøpt inn og skal testes når jeg en gang får ånden over meg.. :P

Den ånden sitter lengre og lengre inne etter hvert som gradene synker.

Får rapportere tilbake vedrørende Fusso :)

 

  • 4 uker senere...
Skrevet

Jeg hadde min bil på «spa-behandling» rett før de begynte å salte veiene her jeg bor, og da ble den Ditec behandlet. Ble utrolig blank og lett å holde ren etter det :) 

Skrevet

Nå har de begynt å salte mer her nordpå også faktisk... fikk dessverre ikke gitt bilen en skikkelig gjennomgang før vinteren :|

 

Skrevet

Det er en tragedie med det jævla saltet.. greit nok om det er speilholka, men ellers bør man klare holde seg på veien selv om det er vanlig føre.

Skrevet

Helt enig med deg @CitizenX :) 

Salt skulle definitivt ha være «bannlyst» fra alle veier, det går jo ikke å kjøre en eneste meter på disse veiene uten at det er et lag med salt og gørr over sidene på bilen, og tanken på at det «spiser opp» understellet på bilen etterhvert gjør det jo enda verre........

Tidligere så var det bare på våren når det var is i gatene at de strødde her jeg bor, og da med sand, men nå kjører de med dette bedrøvelige saltet i nesten alle veiene her. En ren bil, holder seg kun ren til jeg passerer porten, så er det slutt på det. Kjørte noen km i går, med det resultatet av svarte sider på bilen og en helt «igjenngrodd» bakpart. Der ser jeg ikke noe ut av vinduet, ryggekameraet, skiltet er det ikke mulig å lese (ser bare konturene av bokstaver/tallene), lyse skimter en noe svakt rødt i gjennom.......... ÆSJ!!!

 

Så usaltede veier, hvor alle må ta det litt mer med ro, og faktisk forstå at de kjører bil på vinteren, tror jeg kanskje kunne gjort at enkelte satt farta litt ned og brukte hodet litt mer når de faktisk kjører bil. For det ser ikke ut til at det å kjøre bil, er hva de har øverst på prioriteringslista når de kjører, det ordnes med mobil, spises, skal finne leker til barna som har ramlet ned på gulvet, mat og drikke til barna, nettbrett/aviser og dette ordnes i fart, det er helt utrolig hva en ser når en sitter litt høyere enn andre i arb.bilen min........ Her snakker jeg da mye om hva de gjør når det kø inn/ut av Oslo på E6/E18 og hastigheten er jo da ikke så stor, men likevel så kan det skje ting og det gjør det jo neste daglig også om en hører litt på radioen. Men en ser jo stadig noen som gjør ting samtidig med at de egentlig burde følge litt mer på veien, sist vinter så rullet det en ung dame inn i fronten på arb.bilen min, fordi hun sminket seg og hun hadde tydeligvis ikke dratt til brekket eller holdt på bremsen, hun sjekket ikke hvordan det gikk med bilen sin engang, bare rettet på sminken, smilte, så litt flau ut og kjørte avgårde...........

En «liten» avsporing det der.............

 

Men bort med salt (kun ved ren is), og la folk bruke mer hode og være mer oppmerksomme er nå min mening......

Skrevet

Noe som er minst like ille om ikke værre her nordpå er alt veistøvet, den herlige gråe suppa som følge av at veiene blir maltraktert av piggdekka. Antar at rundt 70% kjører pigg her jeg bor, om ikke mer. Dette er etter en høyst uhøytidelig telling gjort av meg selv da jeg var ute å trilla unge :)

 

Skrevet

Det gjør jo ikke sølet og flekkene på bilene noe bedre nei, det er et trist syn å se på bilen nå gitt. Det er klin og «guffe» absolutt overalt på bilen, og det er så lite inspirerende å gjøre noe med det også, når det kun holder noen få hundre meters kjøring............

Skrevet

Hvordan vasker dere bilen når det er f.eks -5°C ute. Har prøvd meg litt fram før, men har endt opp med at bilen har blitt en isklump, eller isflak som seiler over bilen og lager små riper. 

Så det har egentlig endt opp med at jeg har tatt den enkleste løsningen med å kjøre gjennom vaskehallen på statoil. 

Skrevet

Om en ikke har en vaskehall e.l. til disposisjon, så er det ikke enkelt når kuldegradene kommer og vannet fryser til is på bilen mens en vasker. Det kan jo løses ved bruk av mye varmt vann, men det fryser jo gjerne til før eller siden uansett....... Da kan det fort ende med en tur på Statoil e.l., for meg også, det er ikke med god samvittighet jeg gjør det, men alternativet med alt dette saltet og sølet som er på bilen er jo ikke noe bedre, heller det motsatte.

Andre muligheter er selvfølgelig å besøke et bilpleiefirma e.l., som tar vasken for deg, det skal jeg i morgen fordi bilen er grusom (og verre enn det også), men det koster jo gjerne noe helt annet enn en tur på Statoil. Men nå er det ca 14 dager siden forrige vask utført her hjemme i noen få varmegrader, og nå er det ikke en eneste ren flekk på bilen, har jo nesten ikke synlig hverken lys eller reg.nummer foran eller bak på bilen, bakvinduet er jo helt umulig å se dagslys igjennom, og samtlige innerskjermer og felger er jo mørke grå, æsj.

Så at den blir vasket skikkelig nå gleder jeg meg veldig til, og at de også får tatt en skikkelig underspyling er jeg også veldig fornøyd med. Problemet er jo bare at bilen mest sannsynlig ikke er ren mer enn ca 100m kjøring etter at jeg har kjørt derifra, men trøsten er alt som er borte i hvert fall :) 

Skrevet

Nei det er ikke lett med minusgrader. Har selv løst det med skikkelig varmt vann, men man får jo ikke tatt en skikkelig skitten bil uten spyling. En vaskehall er nødvendig. Er man heldig å bor i en større by er mulighetene mange. Da jeg bodde i Trondheim var det mange forskjellige haller jeg pleide å være innom. Noen var satt oppmed skikkelige støvsugere, noen med god plass for pleie etter vask og noen hadde skikkelige spylere. Var med andre ord godt utvalg :)

Her jeg bor har jeg Shell med spyler med varmt vann, holder massevis. Må bare tørke godt før man kjører ut så slipper man så mye is.

Skrevet
På 8.12.2016 den 22.55, SimplyClever skrev:

Hvordan vasker dere bilen når det er f.eks -5°C ute. Har prøvd meg litt fram før, men har endt opp med at bilen har blitt en isklump, eller isflak som seiler over bilen og lager små riper. 

Så det har egentlig endt opp med at jeg har tatt den enkleste løsningen med å kjøre gjennom vaskehallen på statoil. 

Finnes det ingen innendørs selvvaskehaller der du bor? Dersom det finnes og man vasker på de rette tidene på døgnet, så kan man stort sett uforstyrret ta tiden siden å håndvaske bilen og tørke den til slutt.... Personlig gjør jeg dette uansett om det er -5 eller -30 her jeg bor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...