Gå til innhold
Tor2r

Gjør din Skoda vinterklar


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det skrives alltid om det å gjøre bilen vinterklar og jeg tenkte å komme med et innlegg her for å oppsummere hva "eksperter" mener man bør gjøre. Samt ta med en del jeg selv har erfart opp gjennom årene.

last ned.jpgSilikonstift på listene rundt dører og bagasjeluken er det jeg merker mest effekt av i løpet av vinteren. Her slipper man dører og luke som sitter fast og i verste fall kan ødelegge gummilistene. Silikonstift før man kjøpt på de fleste, om ikke alle bensinstasjoner. 

Låsspray er greit å ha dersom du har en god gammeldags nøkkel som du låser opp bilen med, igjen, dette får du kjøpt på de fleste bensinstasjoner. Bare tenk på hvor du oppbevarer sprayen, den hjelper ikke om den ligger i hanskerommet. Behandler gjerne litt FØR du får problemer også.

Frontruten bør være ren og pen, også innvendig, lav sol og blank asfalt er ingen god kombinasjon, en skitten frontrute gjør ikke dette noe bedre. Her er tipsene mange. Glassrensprodukter, eller alkoholbaserte produkter gjør seg bra her. Bruk enten en microfiberklut for glass, eller lofrittpapir. Pass på å få med deg alt produkt slik at ikke noe ligger igjen og lager skjolder (skal i teorien ikke skje om du bruker egnet glassprodukt). En ren frontrute dugger mindre og sjansen for isdannelse innvendig blir mindre.

Hvordan er frontruten utvendig? Steinsprut og sprekker bør utbedres før de gjør vondt værre. Ved skifte fra kaldt til varmt kan små sprekker/steinsprut utvide seg raskt. Få vurdert om du bør bytte frontruten din. Har du kasko eller delkasko koster skift av frontrute rundt 2000,- ved skade (avhengig av din forsikring).

Skift slitte viskerblad, og bytt i løpet av vinteren om de mister egenskapene sine eller vask dem skikkelig. Slitte viskere som drar rundt på gammel møkk sliter raskt på frontruten din.

Har du oppvarmet frontrute styr unna isskrapen, bruk heller litt ekstra tid på å la varmetrådene ta isen!

Spylervæske som tåler mange minus er vel og bra, en ekstra kanne er alltid greit å ha med i bilen! (prøvde meg på litt rim her).

Ikke bruk kondensfjerner, gammel triks som nå er ut. Kondensfjerneren tørker ut pakninger og deler av innsprøytningssystemet.

Vinterdekkene er kanskje det aller viktigste, 4 mm er det NAF anbefaler som minstemål før det blir aktuelt med bytte. Det er flere emner på forumet om vinterdekk:

Sjekket dekktrykket etter du la om? Ulikt lufttrykk vil kunne slite dekkene dine. Hvilket lufttrykk som er anbefalt for din bil står som regel på innsiden av tanklokket, i karmen på førerdøren eller i instruksjonsboken. Flere steder står det at man anbefaler å fylle 10% over på vinterdekkene, dette for å unngå unødvendig slitasje, samt få best grep. Må du bytte felger, husk at det finnes egne felger tilpasset vinterbruk, disse gjør at snøen ikke pakker seg inn i felgen. Felgene er også tilpasset å tåle saltede veier! 

Har du en litt eldre bil kan det være greit å sjekke ladespenningen på batteriet ditt. Ladespenningen kan et bilverksted hjelpe deg med. Den bør være minimum 14,4 V. Evt. finnes det rimelige produkter på biltema.

Når ble frostvæsken på din bil kontrollert sist? Hvor mange minusgrader tåler kjølevannet? Sjekk dette selv i henhold til innstruksjonsbok, eller få et verksted til å hjelpe deg med det.

Det blir fort mørkt, veldig mørkt (i alle fall her jeg bor). Fungerer lysene som de skal? Med det samme kan du sjekke alle andre pærer også for å forsikre deg om at andre bilister ser deg like godt som du ser dem.

Det er greit å være forberedt, i alle fall om du kjører en langtur eller to og disse i tillegg er på litt avsidesliggende veier, eller i de sene nattetimer. Jeg pleier alltid å ha følgende liggende i bilen:
- Lue og votter (vell...det blir jo kaldt da..)
- Et par pledd (har små små barn)
- Lommelykt (ehm..lys..)
- Snøkost / isskrape
- Startkabler
- Liten spade (Clas Ohlson har en fiffig liten sammenleggbar sak til 100 lappen)
- Slepetau (moro å slepe opp folk som ikke er like flink som deg på veien)

Har du motorvarmer/webasto? Vell, bruk den da! Bilen starter lettere. Et tips er at du må kjøre like lenge som webastoen går for å lade opp batteriet igjen. Dette kan du jo glemme om du har DEFA (eller liknende) og kobler deg til strømnettet.

Kilde for dette er blant annet NAF, x antall artikler siste par år og egen erfaring.

Vask av bilen før vinteren:

En skikkelig vask av bilen er nødvendig før vinteren tar tak. Dette innlegget som omhandler vårshine er like aktuelt nå. Hovedpoenget er å få bilen mest mulig ren og gjøre det vanskelig for skitt og salt til å sette seg i lakken din.

Husk hjulbuene på bilen, få de skikkelige rene og bruk en plastfornyer. Dette vil gjøre det mye bedre med tanke på pakking av snø. Skitne hjulbuer gjør det enkelt for snøen å legge seg godt inni hjulbuene. 

HUSK, selvom det er minus og vinter, betyr ikke det at man ikke kan vaske bilen. Det er faktisk mye viktigere å vaske bilen om vinteren enn f.eks. sommeren. Det er ikke like mye kos og like lett, men det går fint an. Oppskrift på dette kommer senere. Vask gjerne en gang i uka om du kan. Det er utrolig mye veistøy, salt og annet grums om vinteren.

Sånn, da er det bare for dere andre å komme med tillegg, evt kommentarer på det som er skrevet her dersom dere er uenige eller mener noe bør endres, presiseres osv osv :)

Skrevet

Mange gode råd og tips her @Tor2r :) 

 

Legg inn at det er anbefalt med ca 10% høyere lufttrykk i vinterhjula også, så en ikke sliter unødig på kantene av dekka og har best mulig grep på dem. Har lest dette flere steder nå den siste tiden, så har tenkt til å gjøre det til en vane for mine egne vinterdekk også.

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
Skrevet

Ønsker å legge til en liten link fra Bilnerden.no! En svært seriøs aktør med godt utvalg og gode priser... Nei, jeg jobber ikke for Bilnerden :P

Dette er en perfekt metode for å vinterklargjøre bilen, slik att den blir langt lettere å holde ren!

Legg gjerne til de punktene trådstarter la frem, men personlig mener jeg videoen er perfekt fremgangsmåte for å beskytte lakken gjennom vinteren! Når det gjelder produktene som ble brukt, finnes det gjerene noen alternativer som noen. Liker bedre enn andre, men alt i alt, tommel opp :-)

Skrevet
På 11/6/2016 den 15.48, CitizenX skrev:

Fussocoaten er kjøpt inn og skal testes når jeg en gang får ånden over meg.. :P

Den ånden sitter lengre og lengre inne etter hvert som gradene synker.

Får rapportere tilbake vedrørende Fusso :)

 

  • 4 uker senere...
Skrevet

Nå har de begynt å salte mer her nordpå også faktisk... fikk dessverre ikke gitt bilen en skikkelig gjennomgang før vinteren :|

 

Skrevet

Det er en tragedie med det jævla saltet.. greit nok om det er speilholka, men ellers bør man klare holde seg på veien selv om det er vanlig føre.

Skrevet

Helt enig med deg @CitizenX :) 

Salt skulle definitivt ha være «bannlyst» fra alle veier, det går jo ikke å kjøre en eneste meter på disse veiene uten at det er et lag med salt og gørr over sidene på bilen, og tanken på at det «spiser opp» understellet på bilen etterhvert gjør det jo enda verre........

Tidligere så var det bare på våren når det var is i gatene at de strødde her jeg bor, og da med sand, men nå kjører de med dette bedrøvelige saltet i nesten alle veiene her. En ren bil, holder seg kun ren til jeg passerer porten, så er det slutt på det. Kjørte noen km i går, med det resultatet av svarte sider på bilen og en helt «igjenngrodd» bakpart. Der ser jeg ikke noe ut av vinduet, ryggekameraet, skiltet er det ikke mulig å lese (ser bare konturene av bokstaver/tallene), lyse skimter en noe svakt rødt i gjennom.......... ÆSJ!!!

 

Så usaltede veier, hvor alle må ta det litt mer med ro, og faktisk forstå at de kjører bil på vinteren, tror jeg kanskje kunne gjort at enkelte satt farta litt ned og brukte hodet litt mer når de faktisk kjører bil. For det ser ikke ut til at det å kjøre bil, er hva de har øverst på prioriteringslista når de kjører, det ordnes med mobil, spises, skal finne leker til barna som har ramlet ned på gulvet, mat og drikke til barna, nettbrett/aviser og dette ordnes i fart, det er helt utrolig hva en ser når en sitter litt høyere enn andre i arb.bilen min........ Her snakker jeg da mye om hva de gjør når det kø inn/ut av Oslo på E6/E18 og hastigheten er jo da ikke så stor, men likevel så kan det skje ting og det gjør det jo neste daglig også om en hører litt på radioen. Men en ser jo stadig noen som gjør ting samtidig med at de egentlig burde følge litt mer på veien, sist vinter så rullet det en ung dame inn i fronten på arb.bilen min, fordi hun sminket seg og hun hadde tydeligvis ikke dratt til brekket eller holdt på bremsen, hun sjekket ikke hvordan det gikk med bilen sin engang, bare rettet på sminken, smilte, så litt flau ut og kjørte avgårde...........

En «liten» avsporing det der.............

 

Men bort med salt (kun ved ren is), og la folk bruke mer hode og være mer oppmerksomme er nå min mening......

Skrevet

Noe som er minst like ille om ikke værre her nordpå er alt veistøvet, den herlige gråe suppa som følge av at veiene blir maltraktert av piggdekka. Antar at rundt 70% kjører pigg her jeg bor, om ikke mer. Dette er etter en høyst uhøytidelig telling gjort av meg selv da jeg var ute å trilla unge :)

 

Skrevet

Det gjør jo ikke sølet og flekkene på bilene noe bedre nei, det er et trist syn å se på bilen nå gitt. Det er klin og «guffe» absolutt overalt på bilen, og det er så lite inspirerende å gjøre noe med det også, når det kun holder noen få hundre meters kjøring............

Skrevet

Hvordan vasker dere bilen når det er f.eks -5°C ute. Har prøvd meg litt fram før, men har endt opp med at bilen har blitt en isklump, eller isflak som seiler over bilen og lager små riper. 

Så det har egentlig endt opp med at jeg har tatt den enkleste løsningen med å kjøre gjennom vaskehallen på statoil. 

Skrevet

Om en ikke har en vaskehall e.l. til disposisjon, så er det ikke enkelt når kuldegradene kommer og vannet fryser til is på bilen mens en vasker. Det kan jo løses ved bruk av mye varmt vann, men det fryser jo gjerne til før eller siden uansett....... Da kan det fort ende med en tur på Statoil e.l., for meg også, det er ikke med god samvittighet jeg gjør det, men alternativet med alt dette saltet og sølet som er på bilen er jo ikke noe bedre, heller det motsatte.

Andre muligheter er selvfølgelig å besøke et bilpleiefirma e.l., som tar vasken for deg, det skal jeg i morgen fordi bilen er grusom (og verre enn det også), men det koster jo gjerne noe helt annet enn en tur på Statoil. Men nå er det ca 14 dager siden forrige vask utført her hjemme i noen få varmegrader, og nå er det ikke en eneste ren flekk på bilen, har jo nesten ikke synlig hverken lys eller reg.nummer foran eller bak på bilen, bakvinduet er jo helt umulig å se dagslys igjennom, og samtlige innerskjermer og felger er jo mørke grå, æsj.

Så at den blir vasket skikkelig nå gleder jeg meg veldig til, og at de også får tatt en skikkelig underspyling er jeg også veldig fornøyd med. Problemet er jo bare at bilen mest sannsynlig ikke er ren mer enn ca 100m kjøring etter at jeg har kjørt derifra, men trøsten er alt som er borte i hvert fall :) 

Skrevet

Nei det er ikke lett med minusgrader. Har selv løst det med skikkelig varmt vann, men man får jo ikke tatt en skikkelig skitten bil uten spyling. En vaskehall er nødvendig. Er man heldig å bor i en større by er mulighetene mange. Da jeg bodde i Trondheim var det mange forskjellige haller jeg pleide å være innom. Noen var satt oppmed skikkelige støvsugere, noen med god plass for pleie etter vask og noen hadde skikkelige spylere. Var med andre ord godt utvalg :)

Her jeg bor har jeg Shell med spyler med varmt vann, holder massevis. Må bare tørke godt før man kjører ut så slipper man så mye is.

Skrevet
På 8.12.2016 den 22.55, SimplyClever skrev:

Hvordan vasker dere bilen når det er f.eks -5°C ute. Har prøvd meg litt fram før, men har endt opp med at bilen har blitt en isklump, eller isflak som seiler over bilen og lager små riper. 

Så det har egentlig endt opp med at jeg har tatt den enkleste løsningen med å kjøre gjennom vaskehallen på statoil. 

Finnes det ingen innendørs selvvaskehaller der du bor? Dersom det finnes og man vasker på de rette tidene på døgnet, så kan man stort sett uforstyrret ta tiden siden å håndvaske bilen og tørke den til slutt.... Personlig gjør jeg dette uansett om det er -5 eller -30 her jeg bor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...