Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Tor2r

Gjør din Skoda vinterklar

Recommended Posts

Det skrives alltid om det å gjøre bilen vinterklar og jeg tenkte å komme med et innlegg her for å oppsummere hva "eksperter" mener man bør gjøre. Samt ta med en del jeg selv har erfart opp gjennom årene.

last ned.jpgSilikonstift på listene rundt dører og bagasjeluken er det jeg merker mest effekt av i løpet av vinteren. Her slipper man dører og luke som sitter fast og i verste fall kan ødelegge gummilistene. Silikonstift før man kjøpt på de fleste, om ikke alle bensinstasjoner. 

Låsspray er greit å ha dersom du har en god gammeldags nøkkel som du låser opp bilen med, igjen, dette får du kjøpt på de fleste bensinstasjoner. Bare tenk på hvor du oppbevarer sprayen, den hjelper ikke om den ligger i hanskerommet. Behandler gjerne litt FØR du får problemer også.

Frontruten bør være ren og pen, også innvendig, lav sol og blank asfalt er ingen god kombinasjon, en skitten frontrute gjør ikke dette noe bedre. Her er tipsene mange. Glassrensprodukter, eller alkoholbaserte produkter gjør seg bra her. Bruk enten en microfiberklut for glass, eller lofrittpapir. Pass på å få med deg alt produkt slik at ikke noe ligger igjen og lager skjolder (skal i teorien ikke skje om du bruker egnet glassprodukt). En ren frontrute dugger mindre og sjansen for isdannelse innvendig blir mindre.

Hvordan er frontruten utvendig? Steinsprut og sprekker bør utbedres før de gjør vondt værre. Ved skifte fra kaldt til varmt kan små sprekker/steinsprut utvide seg raskt. Få vurdert om du bør bytte frontruten din. Har du kasko eller delkasko koster skift av frontrute rundt 2000,- ved skade (avhengig av din forsikring).

Skift slitte viskerblad, og bytt i løpet av vinteren om de mister egenskapene sine eller vask dem skikkelig. Slitte viskere som drar rundt på gammel møkk sliter raskt på frontruten din.

Har du oppvarmet frontrute styr unna isskrapen, bruk heller litt ekstra tid på å la varmetrådene ta isen!

Spylervæske som tåler mange minus er vel og bra, en ekstra kanne er alltid greit å ha med i bilen! (prøvde meg på litt rim her).

Ikke bruk kondensfjerner, gammel triks som nå er ut. Kondensfjerneren tørker ut pakninger og deler av innsprøytningssystemet.

Vinterdekkene er kanskje det aller viktigste, 4 mm er det NAF anbefaler som minstemål før det blir aktuelt med bytte. Det er flere emner på forumet om vinterdekk:

Sjekket dekktrykket etter du la om? Ulikt lufttrykk vil kunne slite dekkene dine. Hvilket lufttrykk som er anbefalt for din bil står som regel på innsiden av tanklokket, i karmen på førerdøren eller i instruksjonsboken. Flere steder står det at man anbefaler å fylle 10% over på vinterdekkene, dette for å unngå unødvendig slitasje, samt få best grep. Må du bytte felger, husk at det finnes egne felger tilpasset vinterbruk, disse gjør at snøen ikke pakker seg inn i felgen. Felgene er også tilpasset å tåle saltede veier! 

Har du en litt eldre bil kan det være greit å sjekke ladespenningen på batteriet ditt. Ladespenningen kan et bilverksted hjelpe deg med. Den bør være minimum 14,4 V. Evt. finnes det rimelige produkter på biltema.

Når ble frostvæsken på din bil kontrollert sist? Hvor mange minusgrader tåler kjølevannet? Sjekk dette selv i henhold til innstruksjonsbok, eller få et verksted til å hjelpe deg med det.

Det blir fort mørkt, veldig mørkt (i alle fall her jeg bor). Fungerer lysene som de skal? Med det samme kan du sjekke alle andre pærer også for å forsikre deg om at andre bilister ser deg like godt som du ser dem.

Det er greit å være forberedt, i alle fall om du kjører en langtur eller to og disse i tillegg er på litt avsidesliggende veier, eller i de sene nattetimer. Jeg pleier alltid å ha følgende liggende i bilen:
- Lue og votter (vell...det blir jo kaldt da..)
- Et par pledd (har små små barn)
- Lommelykt (ehm..lys..)
- Snøkost / isskrape
- Startkabler
- Liten spade (Clas Ohlson har en fiffig liten sammenleggbar sak til 100 lappen)
- Slepetau (moro å slepe opp folk som ikke er like flink som deg på veien)

Har du motorvarmer/webasto? Vell, bruk den da! Bilen starter lettere. Et tips er at du må kjøre like lenge som webastoen går for å lade opp batteriet igjen. Dette kan du jo glemme om du har DEFA (eller liknende) og kobler deg til strømnettet.

Kilde for dette er blant annet NAF, x antall artikler siste par år og egen erfaring.

Vask av bilen før vinteren:

En skikkelig vask av bilen er nødvendig før vinteren tar tak. Dette innlegget som omhandler vårshine er like aktuelt nå. Hovedpoenget er å få bilen mest mulig ren og gjøre det vanskelig for skitt og salt til å sette seg i lakken din.

Husk hjulbuene på bilen, få de skikkelige rene og bruk en plastfornyer. Dette vil gjøre det mye bedre med tanke på pakking av snø. Skitne hjulbuer gjør det enkelt for snøen å legge seg godt inni hjulbuene. 

HUSK, selvom det er minus og vinter, betyr ikke det at man ikke kan vaske bilen. Det er faktisk mye viktigere å vaske bilen om vinteren enn f.eks. sommeren. Det er ikke like mye kos og like lett, men det går fint an. Oppskrift på dette kommer senere. Vask gjerne en gang i uka om du kan. Det er utrolig mye veistøy, salt og annet grums om vinteren.

Sånn, da er det bare for dere andre å komme med tillegg, evt kommentarer på det som er skrevet her dersom dere er uenige eller mener noe bør endres, presiseres osv osv :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mange gode råd og tips her @Tor2r :) 

 

Legg inn at det er anbefalt med ca 10% høyere lufttrykk i vinterhjula også, så en ikke sliter unødig på kantene av dekka og har best mulig grep på dem. Har lest dette flere steder nå den siste tiden, så har tenkt til å gjøre det til en vane for mine egne vinterdekk også.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ønsker å legge til en liten link fra Bilnerden.no! En svært seriøs aktør med godt utvalg og gode priser... Nei, jeg jobber ikke for Bilnerden :P

Dette er en perfekt metode for å vinterklargjøre bilen, slik att den blir langt lettere å holde ren!

Legg gjerne til de punktene trådstarter la frem, men personlig mener jeg videoen er perfekt fremgangsmåte for å beskytte lakken gjennom vinteren! Når det gjelder produktene som ble brukt, finnes det gjerene noen alternativer som noen. Liker bedre enn andre, men alt i alt, tommel opp :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 11/6/2016 den 15.48, CitizenX skrev:

Fussocoaten er kjøpt inn og skal testes når jeg en gang får ånden over meg.. :P

Den ånden sitter lengre og lengre inne etter hvert som gradene synker.

Får rapportere tilbake vedrørende Fusso :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg hadde min bil på «spa-behandling» rett før de begynte å salte veiene her jeg bor, og da ble den Ditec behandlet. Ble utrolig blank og lett å holde ren etter det :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå har de begynt å salte mer her nordpå også faktisk... fikk dessverre ikke gitt bilen en skikkelig gjennomgang før vinteren :|

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er en tragedie med det jævla saltet.. greit nok om det er speilholka, men ellers bør man klare holde seg på veien selv om det er vanlig føre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helt enig med deg @CitizenX :) 

Salt skulle definitivt ha være «bannlyst» fra alle veier, det går jo ikke å kjøre en eneste meter på disse veiene uten at det er et lag med salt og gørr over sidene på bilen, og tanken på at det «spiser opp» understellet på bilen etterhvert gjør det jo enda verre........

Tidligere så var det bare på våren når det var is i gatene at de strødde her jeg bor, og da med sand, men nå kjører de med dette bedrøvelige saltet i nesten alle veiene her. En ren bil, holder seg kun ren til jeg passerer porten, så er det slutt på det. Kjørte noen km i går, med det resultatet av svarte sider på bilen og en helt «igjenngrodd» bakpart. Der ser jeg ikke noe ut av vinduet, ryggekameraet, skiltet er det ikke mulig å lese (ser bare konturene av bokstaver/tallene), lyse skimter en noe svakt rødt i gjennom.......... ÆSJ!!!

 

Så usaltede veier, hvor alle må ta det litt mer med ro, og faktisk forstå at de kjører bil på vinteren, tror jeg kanskje kunne gjort at enkelte satt farta litt ned og brukte hodet litt mer når de faktisk kjører bil. For det ser ikke ut til at det å kjøre bil, er hva de har øverst på prioriteringslista når de kjører, det ordnes med mobil, spises, skal finne leker til barna som har ramlet ned på gulvet, mat og drikke til barna, nettbrett/aviser og dette ordnes i fart, det er helt utrolig hva en ser når en sitter litt høyere enn andre i arb.bilen min........ Her snakker jeg da mye om hva de gjør når det kø inn/ut av Oslo på E6/E18 og hastigheten er jo da ikke så stor, men likevel så kan det skje ting og det gjør det jo neste daglig også om en hører litt på radioen. Men en ser jo stadig noen som gjør ting samtidig med at de egentlig burde følge litt mer på veien, sist vinter så rullet det en ung dame inn i fronten på arb.bilen min, fordi hun sminket seg og hun hadde tydeligvis ikke dratt til brekket eller holdt på bremsen, hun sjekket ikke hvordan det gikk med bilen sin engang, bare rettet på sminken, smilte, så litt flau ut og kjørte avgårde...........

En «liten» avsporing det der.............

 

Men bort med salt (kun ved ren is), og la folk bruke mer hode og være mer oppmerksomme er nå min mening......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noe som er minst like ille om ikke værre her nordpå er alt veistøvet, den herlige gråe suppa som følge av at veiene blir maltraktert av piggdekka. Antar at rundt 70% kjører pigg her jeg bor, om ikke mer. Dette er etter en høyst uhøytidelig telling gjort av meg selv da jeg var ute å trilla unge :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det gjør jo ikke sølet og flekkene på bilene noe bedre nei, det er et trist syn å se på bilen nå gitt. Det er klin og «guffe» absolutt overalt på bilen, og det er så lite inspirerende å gjøre noe med det også, når det kun holder noen få hundre meters kjøring............

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvordan vasker dere bilen når det er f.eks -5°C ute. Har prøvd meg litt fram før, men har endt opp med at bilen har blitt en isklump, eller isflak som seiler over bilen og lager små riper. 

Så det har egentlig endt opp med at jeg har tatt den enkleste løsningen med å kjøre gjennom vaskehallen på statoil. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om en ikke har en vaskehall e.l. til disposisjon, så er det ikke enkelt når kuldegradene kommer og vannet fryser til is på bilen mens en vasker. Det kan jo løses ved bruk av mye varmt vann, men det fryser jo gjerne til før eller siden uansett....... Da kan det fort ende med en tur på Statoil e.l., for meg også, det er ikke med god samvittighet jeg gjør det, men alternativet med alt dette saltet og sølet som er på bilen er jo ikke noe bedre, heller det motsatte.

Andre muligheter er selvfølgelig å besøke et bilpleiefirma e.l., som tar vasken for deg, det skal jeg i morgen fordi bilen er grusom (og verre enn det også), men det koster jo gjerne noe helt annet enn en tur på Statoil. Men nå er det ca 14 dager siden forrige vask utført her hjemme i noen få varmegrader, og nå er det ikke en eneste ren flekk på bilen, har jo nesten ikke synlig hverken lys eller reg.nummer foran eller bak på bilen, bakvinduet er jo helt umulig å se dagslys igjennom, og samtlige innerskjermer og felger er jo mørke grå, æsj.

Så at den blir vasket skikkelig nå gleder jeg meg veldig til, og at de også får tatt en skikkelig underspyling er jeg også veldig fornøyd med. Problemet er jo bare at bilen mest sannsynlig ikke er ren mer enn ca 100m kjøring etter at jeg har kjørt derifra, men trøsten er alt som er borte i hvert fall :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nei det er ikke lett med minusgrader. Har selv løst det med skikkelig varmt vann, men man får jo ikke tatt en skikkelig skitten bil uten spyling. En vaskehall er nødvendig. Er man heldig å bor i en større by er mulighetene mange. Da jeg bodde i Trondheim var det mange forskjellige haller jeg pleide å være innom. Noen var satt oppmed skikkelige støvsugere, noen med god plass for pleie etter vask og noen hadde skikkelige spylere. Var med andre ord godt utvalg :)

Her jeg bor har jeg Shell med spyler med varmt vann, holder massevis. Må bare tørke godt før man kjører ut så slipper man så mye is.

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 8.12.2016 den 22.55, SimplyClever skrev:

Hvordan vasker dere bilen når det er f.eks -5°C ute. Har prøvd meg litt fram før, men har endt opp med at bilen har blitt en isklump, eller isflak som seiler over bilen og lager små riper. 

Så det har egentlig endt opp med at jeg har tatt den enkleste løsningen med å kjøre gjennom vaskehallen på statoil. 

Finnes det ingen innendørs selvvaskehaller der du bor? Dersom det finnes og man vasker på de rette tidene på døgnet, så kan man stort sett uforstyrret ta tiden siden å håndvaske bilen og tørke den til slutt.... Personlig gjør jeg dette uansett om det er -5 eller -30 her jeg bor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg har noen deler liggende fra min Octavia 2015. Jeg er usikker på pris, de legger bare i boden og tar opp plass. Ikke alt er egnet til å sendes, men hvis noen er interessert i noe så gi meg tilbud. Mer info på forespørsel. Bilder kommer. 1. Sorte emblemer med rød bakgrunn. Disse er kjøpt på Superskoda og aldri montert. Kan faktisk brukes på alle bilfarger for de som tør å gå litt utenfor..... 2. Innsynsgardiner til bakrute og bakre sideruter. Veldig lettmonterte og stopper muligheten for innsyn til bagasjerommet. 3. Luftfilterinnsats, K&N 33-3005, med vaske- og reoljesett. Lett å montere, erstatter originalfilteret. Dette er et evigvarende filter som du renser selv. Det kalles "sportsfilter", skal visst gi noe effektøkning eller lettpustende motor. Men det er i tilfelle marginalt. Kjørt muligens 20000 km. 4. Speilkapper i RS-blue. Satt på bilen fra fabrikk til forhandler, deretter byttet av forhandler. 5. Krom grillramme. Satt på bilen fra fabrikk til forhandler, deretter byttet av forhandler. 6. Gearhendel til DSG/4x4. Ubrukt, satt på bilen fra fabrikk til forhandler, deretter byttet av forhandler.
    • Tusen takk for at du har tatt deg tid til å se hva Supernova felgene faktisk vil koste fra SuperSkoda @Core2Duo, det setter jeg stor pris på   Det gjør det i hvert fall enda tydligere at dette ikke er veien å gå for å kjøpe originale felger. Fint forslag det du kommer med her, jeg har ikke tenkt tanken på å ta en tur over grensen til «söta bror», så det kan jo være en idé og forhøre seg litt der også om det skal bli aktuelt. Tror faktisk ikke at det vil vært så mye mer kostbart og tatt turen til merkeforhandler heller om en snakker med selgeren som har solgt de siste bilene til meg, enn at en går rett til delelageret. Mulig selgeren kan ha noen «magiske evner og triks» i ermet med tanke på prisen   Men helt realistisk sett, så tror jeg enten det å tenke litt mer på felgene som ligger på Finn.no og så lakkere dem, er det nærmeste det jeg kan komme innenfor en fornuftig prisramme. Eller forsøke en annonse med ønskes kjøpt på Finn.no, her på forumet eller i Skoda gruppa på FB.  Utfordringen med det er jo at det er flere som selger «gråstein» til prisen av gull....... Det neste jeg vurderer er jo bare å beholde de felgene jeg kjøpte i fjor sommer, og så levere dem til lakkering. Det er ikke noen merker i felgene, men jeg merker meget godt at det er rimelige felger når jeg ser på «lakk finishen». Det er relativt grove lakkporer i klarlakken, og det gjør jo at absolutt alt setter seg meget godt fast, og er nesten helt håpløst og fjerne igjen. Selv med allverdens felgrens og felgbørster, og jo mer jeg må bruke av dette, jo mattere blir lakken og enda mer setter bremsestøv og skitt seg fast. Det sier vel det meste om kvaliteten på klarlakken også, og det er jo selvfølgelig en av årsakene til at felgene var såpass rimelige som det de var......... At det er mange skarpe kanter mot eikene på felgene og i selve felgen, gjør jo heller ikke rengjøringen til en enkel jobb for å si det slik. Det er jo selvfølgelig bare snakk om «jåleri» dette her, men jeg synes nå at en relativt grei bil som Superben er også burde ha litt fine felger på sommeren    
    • Jeg har jo bruker på Superskoda jeg - men jeg rakk ikke å finne brukernavn- og passord da jeg skrev svaret ang nettsiden til toll.no. Jeg fant innloggingen nå, jeg sjekket totalpris og slikt på Supernova iallefall; Totalt inkl. gebyrer og frakt på Superskoda skal de ha 1.553 EURO.  Da sier toll.no følgende:  Totalt for varen inkludert avgifter 19 606,63 NOK I tillegg må du betale et gebyr til firmaet som fortoller varen for deg. For eksempel tar Posten 299 kroner for å fortolle denne typen sendinger. Dette gir en totalpris på 19 905,63 kroner. Så det blir altså ikke spesielt billig å handle derifra. Da er det som du nevner, at du like gjerne kan være heldig å få en matchende pris hos din lokale forhandler, om ikke billigere? Kunne det vært et alternativ å dra over til "söta bror"? Jeg spurte en forhandler over grensa angående akkurat disse Supernova-felgene, og de kunne tilby disse til 3768 SEK. Jeg må understreke at dette var i mars 2016, så det er jo en stund siden. Gitt at prisen fortsatt er 3768 SEK blir regnestykket slik: Resultat (i norske kroner) Sum før fortolling 14 440,48 Toll (0 %) 0,00 Merverdiavgift (25 %) 3 610,12 Sum etter fortolling 18 050,60
    • Takk for innspill @Sjåføren   Jeg har allerede felger som ikke er originale, de er kjøpt i Norge og de er helt greie. Men jeg må si at jeg har et ønske om originale felger i stedet om jeg skal gjøre et bytte av felger. Jeg har kommet over noen på Finn.no som jeg vurderer litt, de er uten dekk og har noen merker. De selges til en relativt grei pris og der tenker jeg at de kan bli meget pene i finishen om en leverer de til reparasjon og lakkering, men så var det om en liker designet da. For det er ikke alle originale felger som frister meg heller, og disse var nok ikke ett førstevalg for å si det slik, men om de lakkeres i en mørkere gråtone som ingen andre har, så blir de nok ganske fine likevel til en hvit bil   Det er jo en del som bytter ut originale felger, for å få et annet innpress og/eller større hjul enn 19", så en annonse om å kjøpe felger ligger også til vurdering. De felgene jeg linket til fra SuperSkoda er helt uaktuelle, i hvert fall Phoenix felgene. Jeg la ikke merke til at de var av chrome utførelse før jeg la inn linken heller, og da er de garantert ikke av interesse for meg. Jeg har mest lyst på Phoenix  som kan bestilles originalt til Superb L&K i 19", så mulig en ønskes kjøpt annonse er veien å gå for min del om jeg skal gjennomføre dette. Supernova er også et alternativ jeg kan tenke meg.  Vega er også fine felger, men de er jo først og fremst originale felger til Sportline, så det er muligens litt «feil» å ha dem på en L&K. Men alt kommer jo an på hva som er tilgjengelig på markedet, og ikke minst til hvilken pris de selges. Det billigste er jo selvfølgelig å beholde de jeg allerede har, og evt lakkere dem i en annen fargetone, men det hele må nok «modnes» litt mer før en går videre i denne prosessen.  
    • Mange spennende felger på markedet, @Superb lll  To fine du tenker på der, men Phoenix var jo, ehmm litt  i øvre prisleie! Kjøper du slike, blir du ganske alene om å ha dem. Ikke så mange kromfelger å se! Supernova er tøffe de også, og litt mer overkommelig i pris. Men originale felger er kostbare, finnes mange fine felger på ettermarkedet. Skal de brukes som sommerfelger, så er ikke toppkvalitet absolutt nødvendig, Det er mye bra (og fint) til lavere pris. Personlig liker jeg slike som disse: https://www.finn.no/166595725  Da har du kontroll på prisen, og du stiller litt sterkere mtp event. reklamasjon (i forhold til utlandet). 
    • Takk for svar og info @Core2Duo   Jeg har ikke laget en bruker på SuperSkoda (enda), men jeg har undersøkt litt likevel, og det er ikke sikkert at det blir så billig med felger fra SuperSkoda heller.  Det var kun to sett med felger jeg kunne tenkt meg fra Superskoda, og det er  Phoenix - de koster 2.499,99 EURO for 4 stk, og da kommer alle avgifter i tillegg. Supernova - de koster 1.339,99 EURO for 4 stk, og da kommer alle avgifter i tillegg.  Pakkene veier 51 kg totalt, så det vil jo bli litt kostnader med frakt for å si det litt forsiktig......... Så her tror jeg faktisk at å snakke litt med den lokale Skoda forhandleren kanskje kan være lurt for å få til en «deal», er ikke så sikker på at det vil bli så mye mer kostbart, i hvert fall ikke om en ser i retning av Phoenix felgene. Så jeg tror rett og slett at jeg får ha litt is i magen, og heller se om det dukker opp noen originale 19" felger til Superb tilsalgs etterhvert. Jeg har sett noen komplette sett med dekk og felg, men de var allerede solgt dessverre. Jeg trenger forsåvidt bare felgene, men her må en nok bare slå til når det kommer noe en liker og vil ha ser det ut til.  
    • Velkommen! Fine, gode biler, begge to. Men de er fra to forskjellige tidsepoker, ja. Sikkert forskjellige kjøreopplevelser med de også. Begge har sine nykker, men hvis du passer på dem og tar det som dukker opp så kan begge ha et langt liv. Sønnen min hadde en -98 modell (tror jeg det var) 1,6 bensin. God og behagelig å kjøre, stor plass og faktisk ganske så gjerrig på forbruket. Ikke avskrekkende mye problemer som dukket opp heller. Bilen ruller på veiene enda, i alle fall i fjor høst. Nå leaser han en Fabia, så han har holdt seg til Skoda han også. Fortell gjerne mer om dem og flere bilder er også kjekt. 
    • Gå inn på www.toll.no så får du fasiten der.   Lag deg evt. en bruker på Superskoda, så får du eksakt hvor mye det koster i frakt osv om du legger det i handlekurven, så får du eksakte tall du kan bruke på www.toll.no .
    • Hei. Har kjøpt Superb 2017 modell og ønsker bagasjeromsgitter i den.    noen erfaringer?  møller sier jeg trenger 3v9 017 222 og -221, og dette er kostbart.   mvh    
    • Er det noen som vet hvor mye det koster i frakt, toll/avgifter og sende felger SuperSkoda hit til Norge, jeg er klar over at det tilkommer mva på hele summen i etterkant. Jeg vurderer å kjøpe originale 19" felger til min Superb, hos forhandler koster de ett sted i mellom 3 - 4.000,- pr felg (avhengig av hvilken felg som velges), og det synes jeg koster betydelig mer enn det smaker. Nå har jeg bare fått en ca pris hos merkeforhandler,  om det kan "forhandles" litt med en selger i stedet for delelager har jeg foreløpig ikke spurt om.  Først vil jeg vite hva totalen på felger inkludert frakt og alle avgifter blir fra SuperSkoda, så jeg har noe å sammenligne med.
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

    • Ligger an for overgang til Audi, nærmere bestemt e-tron🙄 Har ikke bestilt enda, men nært forestående... Er vel litt leveringstid, så Octavian må nok holde ut med meg noen måneder til!
    • Den var både artig og stilig @Tommy Thon  
    • I dag fikk jeg en t-shirt med en kombinasjon av favoritt bil merke, og favoritt rockeband. Litt barnslig for en gubbe i 50åra, men det får stå til...😎😉
    • Det  tror jeg nok kan være et godt valg @Helge (selv om det ikke er Skoda ), bilen ser flott ut    Så er det som du sier at det er lov å håpe at oppfølgeing og serviceinnstillingen til BOS er bedre enn hva den kan være hos Møller på litt for mange verksteder etter hva en leser. Det er jo snart på tide at de forstår at de er avhengig av sine kunder for å overleve, synd at det er merkeverksteder/forhandlere som ødelegger slik at flere bileiere velger andre bilmerker fordi de har fått for dårlig oppfølging, da har det sviktet i flere grunnleggende ledd etter min mening............

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...