Gå til innhold
AnneLi

Levering av Kodiaq til Norge


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja dessverre så tror jeg nok leveringstiden for Kodiaq vil være enda lengre enn hva den er for Superb, for det er en modell som har vært på markedet i over et år allerede, og i de verste tilfellene så passerer leveringstiden 9 mnd som jeg har nevnt før.

 

Det kan fort bli enda lengre leveringstider for Kodiaq, for den er jo ikke på markedet enda en gang. Men det er klart for de som velger å bestille når prisene slippes her i Norge, har vel noen muligheter til å redusere den ventetiden litt fordi de ikke må «konkurrere» med så mange enda. For de som venter til at de har fått prøvekjørt Kodiaq her i Norge, vil jo betydelig flere «konkurrenter» på samme tid...........

Det må jo være utrolig trist om en nå har ventet så lenge som flere har gjort på å først se prisene i Norge, så vente til Mars/April før de før prøvekjørt den, for da og kanskje måtte vente 9-12 mnd (uten at jeg har fasiten på det) før de får sitt eksemplar utlevert. Altså sett på priser høst 2016, prøvekjøring våren 2017 og levering av bil i 2018........

Dette er selvfølgelig bare rene spekulasjoner fra min side, og jeg håper virkelig ikke at jeg har rett heller, men om en er realistisk så er det kanskje dessverre ikke så langt unna for enkelte av versjonene/modellene..........?

Hva vi håper er nå en ting (og jeg håper selvfølgelig på raskest mulig levering for alle), men realistisk sett, tror dere at jeg bommer veldig?

Skrevet

Jeg nekter å være realistisk, i motsetning til Superb III.
Isteden velger jeg å leve i håpet om rask levering :)

Forhåpentligvis er ordren på en Kodiaq sendt innen 2 uker. Og da håper jeg på å få nøklene før sommeren!

Jeg antar at de første bilene som kommer i april vil være "standard oppsett" som Skoda Norge legger ordre på med en gang slik at de skal ha noen biler å selge med kortere levering. Tviler på at mitt oppsett passer med dette. :| 

Skrevet
2 timer siden, Arooo skrev:

Jeg nekter å være realistisk, i motsetning til Superb III.
Isteden velger jeg å leve i håpet om rask levering :)

Forhåpentligvis er ordren på en Kodiaq sendt innen 2 uker. Og da håper jeg på å få nøklene før sommeren!

Jeg antar at de første bilene som kommer i april vil være "standard oppsett" som Skoda Norge legger ordre på med en gang slik at de skal ha noen biler å selge med kortere levering. Tviler på at mitt oppsett passer med dette. :| 

Jeg skal være den første til å si at jeg virkelig håper at jeg tar feil med tanke på leveringstiden :)

 

Om en bestiller den «usett og uprøvd» rett etter at prisene har blitt lagt ut i Norge, så er det nok ingen umulighet det her, og håper virkelig at dine forhåpninger med tanke på levering blir innfridd @Arooo :) 

 

Fint om du holder oss oppdatert etter at du har lagt inn din bestilling :)

Lykke til :) 

51 minutter siden, Razor skrev:

Satse på det samme, ny bil før sommeren :) 

Håper jeg tar feil med tanke på levering @Razor :) 

Lykke til med bestilling og levering :) 

Skrevet (endret)
4 timer siden, Superb lll skrev:

Fint om du holder oss oppdatert etter at du har lagt inn din bestilling :)

Lykke til :) 

Jeg kan holde dere oppdatert! :)
Dette er en firmabil så jeg er litt avhengig av å ha Leaseplan på lag med meg. Restverdi er en viktig faktor for å få godkjent en god bil innenfor måneds budsjettet. Og slik som Kodiaq ser ut så blir jeg sjokkert om det er dårlig restverdi på den.
En annen ting er forbruk, og der kommer jo selvfølgelig SUVer dårligere ut enn stasjonsvogner.

Superb L&K 150HK TDI DSG med litt ekstra utstyr har jeg fått godkjent.
Jeg kommer til å prøve meg på Kodiaq Style 150HK TDI DSG. Avhengig av pris og hva som inkluderes i Style pakken så er det nok rom for litt utstyr her også.

Endret av Arooo
Skrevet

Kodiaq holder seg nok godt i pris vil jeg tro, men det er klart at drivstofforbruket vil nok være litt høyere her enn f.eks. Octavia som er en mer vanlig firmabil, men noen umulighet å få det til er det nok ikke.

En mulighet for et betydelig mindre tap i verdien er det nok om du legger til 4x4, men det er klart at det øker jo både pris og drivstofforbruk, så hva som da lønner seg er jo et helt annet spørsmål.

 

Vi leier også våre biler gjennom Leaseplan (VW Transporter 4motion), men hva de betaler for disse bilene i mnd eller som en engangssum vet jeg ikke, vi leaser dem forøvrig i 5år.

Noen annen erfaring enn dette har jeg ikke med leasing av bil, min privat har jeg kjøpt.

 

Fint å bli oppdatert, artig å se hva det ender med tilslutt :) 

Skrevet
4 timer siden, Superb lll skrev:

En mulighet for et betydelig mindre tap i verdien er det nok om du legger til 4x4, men det er klart at det øker jo både pris og drivstofforbruk, så hva som da lønner seg er jo et helt annet spørsmål.

Firmaet har dessverre satt en begrensning på 140 i CO2-utslipp. Det går fint med stasjonsvogner, men gjør det veldig vanskelig med SUVer. Jeg har planer om å prøve meg på en Style 150HK TDI DSG 4x4, men jeg tror ikke det går.

Skrevet
11 timer siden, Arooo skrev:

Firmaet har dessverre satt en begrensning på 140 i CO2-utslipp. Det går fint med stasjonsvogner, men gjør det veldig vanskelig med SUVer. Jeg har planer om å prøve meg på en Style 150HK TDI DSG 4x4, men jeg tror ikke det går.

Har vel kanskje sett denne, men her er den :)

kodiaq_engines.jpg

Skrevet

Øyvind Skar som er redaktør i Bilforlaget ba om å få spørsmål tilsendt spørsmål før han skulle møte importøren og for å teste Kodiaq, les mer om dette på Bilnorge.no

Fikk en meget hyggelig svar epost fra ham med svar på noen av spørsmålene som ikke kom på trykk.

Via kommunikasjonssjefen i Skoda blir det opplyst at de første kundebilene forventes levert i april, og at det åpnes for bestilling når prisene er klare (estimert 2 uker fra 25..nov). 

Og det beste, de vurderer å starte et "Roadshow" fra ca.20 januar (ikke endelig bestemmt)

vi gleder oss?

 

 

 

Skrevet
10 timer siden, Viking skrev:

Knallbra info! 

 

PS: Er det mulighet for å stille inn forumet her til å automatiske hoppe til "første uleste post" evt. en knapp som gjør dette?

Sjekk PM @Viking

  • 2 uker senere...
Skrevet

Fikk også beskjed fra en norsk selger at om jeg bestiller før jul er Mars/april de første bilene klare. Men de har nok restriksjoner på noe av utstyret som kan gjøre at det kan gå lengere tid.

Skrevet

Bare synd at den ble ca 100.000,- dyrere enn de tallene en har «lekt» litt med tidligere.........

Får håpe at det klaffer med en såpass rask levering for de som skal bestille den, blir jo morsomt å se de første bilene her i Norge live, så får en heller bare fortsette å drømme og være misunnelig på de som finner sin versjon....... ;) 

 

  • 2 uker senere...
Skrevet
16 timer siden, Quattrokid skrev:

Jeg ble forespeilet mars/april da jeg bestilte så det håper jeg at jeg kan forholde meg til.

Får håpe det ikke blir så mye forsinkelser ja! ?

Skrevet

Vente på bil er jeg ikke flink til gitt, det er virkelig noe som tærer på min allerede altfor korte tålmodighet.......... 

Så får håpe ventetiden ikke blir så lang for dere som har bestilt dere ny Kodiaq eller andre Skoda modeller :) 

  • 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Jeg bestilte som en av de aller første en 2,0 TDI 190 hk med masse utstyr. Jeg har nå fått foreløpig leveringsdato i begynnelsen av juni (produksjon tidlig i mai). Nå håper jeg at dette holder slik at vi får den før ferien.

Endret av Grinaldo
Skrevet

Får håpe du snart får en bekreftet produksjonsdato da @Grinaldo, for da er det enklere å fastsette når du faktisk kan få den. Men de pleier jo å treffe ganske bra med sine «prognoser» synes jeg, jeg fikk faktisk bil ca 2 uker før den var forespeilet, men akkurat det hører vel mer til sjeldenhetene vil jeg tro.......

Får håpe på det beste for din del også, lykke til :) 

Skrevet
9 hours ago, Grinaldo said:

Jeg bestilte som en av de aller første en 2,0 TDI 190 hk med masse utstyr. Jeg har nå fått foreløpig leveringsdato i begynnelsen av juni (produksjon tidlig i mai). Nå håper jeg at dette holder slik at vi får den før ferien.

Jeg bestilte 190 HK Style med det meste av utstyr 19 desember men har ikke hørt noe enda.

Hvilken dato bestilte du?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...