Gå til innhold
Søk i
  • Flere valg...
Finn resultater som...
Finn resultater i...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Skodaforum.no

Derfor er vinterdekk smalere på vinteren

Anbefalte innlegg

Har mottatt litt ymse spørsmål om vinterdekk på Facebook siste tiden og ett av spørsmålene går på størrelsen på vinterdekk om vinteren

Hentet fra TV2 Broom:

[...] På vinterhjulene er det annerledes. Ofte kan man der oppnå fordeler ved å ha et smalere dekk. Gjerne bilens standard-dimensjon.

Det er først og fremst på skikkelig ruskete vinterføre at de smalere dekkene kommer mest til sin rett.

Disse drenerer mer effektivt unna slaps og vann. Samtidig gir de høyere marktrykk per kvadratcentimeter, som gjør at pigger og lameller får bedre grep på snø og is, slik at man ikke så lett mister festet. Dette gjelder både ved bremsing og akselerasjon.

Et tenkt scenario er en forbikjøring: Man svinger ut av hjulsporene og ut på snø/is som ligger mellom kjørefeltene. Å miste grepet her kan være katastrofalt.

Brede dekk med lav profil (kort avstand mellom vei og felg) reduserer også komforten på ujevnt underlag, slik som på ruglete snø og is.

Dekk med høyere profil er bedre i stand til å hjelpe bilens understell til å opprettholde god fjæringskomfort og også bedre veigrep.

Les hele artikkelen på http://www.tv2.no/broom/8730749/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er absolutt enig i dette som er skrevet her, uten tvil, smalere vinterdekk gir bedre grep for både bremsing og igangkjøring, og de drenere mye bedre og gir mulighet for vannplaning. :) 

 

Men jeg har likevel en liten bemerkning, og det går på dette med høyere profil og veigrep når det gjelder kjøring i svinger. Akkurat det gir ikke helt mening, for høyere dekkprofiler og smalere dekk gjør også at dekksidene «gir seg», og faktisk gjør at dekkene mister grep, men da snakker jeg selvfølgelig ikke om slapseføre eller glatt veg (som artikkelen egentlig handler om)..

Det er jo fe.ks. bare å se hvordan oppsettet på en rallybil endres når den skal kjøre på asfalt eller grus, bilen senkes, dekkene blir breiere og lavere for å maksimere grepet. Personlig så synes jeg heller ikke biler med for høy profil er behagelige, for de blir mykere og mer «duvende» men det er jo selvfølgelig kun min personlige mening.

Jeg har 18" både sommer og vinter på min Superb, og det synes jeg er helt optimalt, skulle jeg ha gjort en forandring så ville det ha vært 19" på sommerhjula. Jeg liker ikke hvordan bilen min oppfører seg med 17" som gir høyere profil og smalere dekk, men igjen, det er jo kun min personlige preferanse (og ikke ment som en protest på artikkelen, for den er jeg som sagt enig i når det gjelder kjøring på vinterføre).........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som det også står i Broomartikkelen er det viktig å ta hensyn til hvilket føre en oftest kjører på og det er et vesentlig poeng å ta hensyn til. Kjører du på stort sett bare vinterveier vil bredere dekk gi større kontaktflate mot bakken og dertil høyere grep enn en bil med smalere dekk, og motsatt om du ofte kjører på ubrøytede veier.

På min første bil hadde jeg noe slikt som 175/60-14 eller deromkring, en '89 mod Golf Sport. Den bilen var helt rå å ta seg fram på snødekte veier. Ved litt testing av Kugaen i relativt tettpakket snø på ca 30-40 cm kom jeg meg fram men ikke uten å jobbe litt. Så kunne jeg gjøre samme testen med jobbilen min, en '93 Suzuki Vitara med relativt smale dekk, vil tro det var noe slikt som 185 eller 195-70-15 gikk gjennom samme snø uten å koble inn firehjulstrekken i det hele tatt.

Synes forøvrig standardstørrelsen på vinterdekka til Octaviaen gir et greit kompromiss i forhold til veigrep/fremkommelighet og komfort. Jeg ville definitivt ikke hadd noe lavere profil på de veiene jeg kjører, selv om størstedelen blir på midtnorsk kystklima. 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bor selv nordpå, ved kysten, en øy faktisk. Her er det så varierende værforhold, for det meste mildt, at det nesten er umulig å velge noe for det ene eller andre. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svar i emnet

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Flott bil, venter Sportline med samme drivlinje (ankommet å skadet under lossing) og må si jeg er spent på hvordan denne "nye" motoren er. Jeg leser litt forskjellig, at softwaren og bensin partikkel filter er så justert for utslipp at den er er litt rykkete å kjøre i lav hastighet.
    • Har nå hatt bilen noen uker, fikk den i starten av mars.  Veldig fornøyd så langt! Den har absolutt innfridd til forventningene mine. Angrer ikke på at jeg valgte digitalt dashbord, det er veldig mye bedre enn standardvalget. Har fått Android Auto til å fungere, så jeg kan bruke Google Maps og Spotify via telefonen. Det var bare å laste ned APK og plugge i telefonen.  På første lengre tur (15 mil) målte bilen selv et forbruk på 0.77/mil, halvparten motorvei og halvparten litt svingete landevei. Klager ikke på det. Da fikk jeg òg testet ut det adaptive understellet litt. På motorveien med lange slake svinger satte jeg den i Comfort for å få den mykere, mens på landeveien kjørte jeg mye i Sport. Litt raskere akselerasjon og stivere understell. Comfort på den type veier blir for mye båt. Angrer ikke på at jeg valgte dette heller. 190hk-motoren gjorde seg på denne bilen. Det har ikke vært kaldt nok til at jeg har fått bruk for varmen i frontruten, men kupevarmeren har vært veldig fin. Styringen fra mobilen har gått knirkefritt. Må igjen få takke alle som har kommet med innspill i tråden, det har vært veldig nyttig.
    • Du finner ikke selve kroken eller hvor den skal? Den skal ligge i reservehjuls brønnen.
    • Fikk for meg at jeg skulle kikke etter slepekrok til bruk foran på min Kodiaq men jeg fant den ikke.  Kan heller ikke se at instruksjonsboka sier noe om hvor jeg finner den. Jeg har tilhengerfeste bak men øye til å skru på fremme finner jeg ikke. Noen som vet?
    • Hei, Har opplevd noe ustabilitet på serveren siste uken blant annet, så jeg ønsker å flytte forumet over til ny server sent fredag kveld. Vil være noe nede tid iforbindelse med flyttingen og oppdatering av dns servere! Håper ikke dette vil medføre for mye ulemper     Marius
    • Sjekket i dag og modellskiftet er flyttet til uke 29 nå, det var tidligere uke 21/22. 
    • Velholdt, praktisk og økonomisk familiebil med veldig god plass for både passasjerer og bagasje selges
    • Det er sort røyk som er problemet forresten? Eller grå/hvit røyk? Er det sort røyk det er snakk om, er det som oftest alltid brennkammeret som må byttes. (Usikker på om det går an å rense brennkammeret.) Du nevner du har mye småkjøring. Som oftest er da problemet at webastoen går veldig kort tid, da får den ikke nok varme til å brenne seg ren, brennkammeret soter ned, og du får problemer med at det ryker. Webastoen er anbefalt å gå minst 30 minutter for å unngå slike problemer.  
    • Ligger vel i garasjen. Skal de sendes, eller vil du hente dem? Befinner seg i Trondheim
    • Det ryker etter smo kjøring, er det noe som må renses etter hvert ? takk for svaren 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Jeg ville vært veldig forsiktig med elekroniske duppedingser i en «ny» bil. Er produktet laget i Kina er det enda større mulighet for trøbbel. Jeg har selv erfaring med et USB strømuttak som gjorde at DAB radioen ble helt håpløs. Jeg opplevde også et par feilmeldinger på nødkommunikasjonutsyret som jeg ikke kunne forklare i samme periode. Elektronisk støy kan skape mye trøbbel. Funker det uten trøbbel så er det fint, men får du trøbbel med noe elektronisk utstyr i din bil, vet du nå hva som kan være grunn til problemet ditt 😉
    • Sålenge det ikke forstyrrer sikten din er det vel ingenting som skulle tilsi at de skulle være ulovlige. Biler blir levert orginalt med HUD så bør ikke være noe problem. 
    • Bestilte en duppeditt på Ebay og så fulgte det med ett head up display. Er disse lovlige å bruke, tenker på siden man må klistre på en"speil" på fronruten? https://www.ebay.com/itm/5-5-X3-ELM327-OBD2-HUD-Head-Up-Display-Bluetooth-Engine-Speed-Alarm-Speedometer/112346487326?hash=item1a285f5a1e:g:uTsAAOSwYvFZMiHR:rk:1:pf:0
    • Ønsker dere alle sammen et riktig så godt nytt år !    

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Opprett ny...