Gå til innhold
Superb lll

Bi-effekter av det nye statsbudsjettet..................


Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså nå som det har kommet til en enighet om neste års statsbudsjett, så skal det jo i tiden frem til 2020 bli mer Biodrivstoff innblandet i både bensin og diesel. 20% for begge drivstoff typene, mens bilprodusentene ikke tillater mer en 7% for diesel og 10% for bensin av biodrivstoff innblandet.

Tror kanskje slike saker som dette vil forekomme mye oftere, selv om denne konkrete saken er noen år gammel,

http://www.tv2.no/a/6533755/

Jeg er i hvert fall meget glad for at jeg ikke har dieselmotor, for dette tror jeg vil skade den motoren mer enn bensinmotoren. 

Så hva synes dere om dette her, og hva tror dere at det vil ende opp med tilslutt?

Hvem vil måtte ta regningen om noe skjer med biler i garantitiden, fordi vi er nødt til å bruke et drivstoff tilsatt en for stor mengde biodrivstoff som bilprodusentene ikke godtar. Så her tror jeg det vil bli veldig viktig å ha bil med garanti, eller i det minste en god forsikring som kan dekke evt. feil på motor som kan skje i forbindelse med dette. Men om det evt kan dekkes så lenge en bruker et drivstoff med annet innhold enn hva produsentene tillater, er jo en helt annen sak. Her kan det nok fort bli en del ansvars fraskrivelser synes jeg det kan høres ut som, om Regjeringen får det som de vil her, og vil det da være vi forbrukerene som sitter igjen med regningene (som vanlig)?. 

Får håpe at bilprodusentene kan sette en stopper for disse planene her. 

Leste et sted nå at det selges det ca 130.000 nye biler i Norge i året, og det er ca hva som selges på 14 dager i Tyskland, så at Norge tror de skal ha en påvirkning på hva produsentene skal tillate, er vel som å fortsatt tro på nissen ser det ut til............. 

 

Skrevet

Jøss, var ikke klar over at diesel var tilsatt bio greier jeg :| skal sies at jeg aldri har satt meg inn i dette emnet før da :)

Men bilene må vel ta tilpasses på en eller annen måte?

 

Skrevet

Ola Dunk (altså regjeringen) tror jo de har makt og innflytelse nok til at bilprodusentene gjør forandringer slik at motorene vil kunne tåle et høyere innhold av biodrivstoff i drivstoffet som de har bestemt at vi skal bruke på våre biler.

Som nevnt i det første innlegget, det jo klart at våre «utrolige» salgstall på årsbasis her i Norge, som tilsvarer ca 14 dagers salg i bare Tyskland, så er det jo helt klart at vi i Norge kan påvirke bilprodusenter til å gjøre de forandringene/forbedringene som må til for at det skal gå bra med et høyere innhold av biodrivstoff ( dette var ren sarkasme ;) ). Snakk om å tro på julenissen da........... 

Biler under garantitiden, som det er fylt drivstoff på som motorene ikke er godkjent for, tror jeg ikke en får et positivt svar på fra bilprodusentene. De sier helt klart max 7% biodrivstoff i diesel og max 10% biodrivstoff i bensin, mens Norge da skal blande inn 20%, og på en eller annen måte så er jeg nesten 100% sikker på at det vil få konsekvenser i en eller annen form, men hvem som får regningene for dette er jeg spent på..........???

Så bilene blir nok ikke tilpasset dette fra produsentene, og dermed så lurer jeg på hvem som får regningen når feilene på bilene begynner å melde seg??? Eller er vel kanskje ikke det, for det ender vel hos oss forbrukere det også, tror jeg er ganske fornøyd med at jeg ikke bor så langt fra svenskegrensa for akkurat dette her...........

Om dette blir gjennomført, så er jeg glad for at jeg ikke kjører diesel, for dette tror jeg er mer skadelig for en dieselmotor enn hva det er for en bensinmotor, MEN DET ER HVA JEG TROR (det har jeg ikke kunnskaper om).

Men en bensinmotor vil nok få merkbart mindre krefter, for i biodrivstoff så er det 34% mindre energiinnhold enn hva det er i etanol. Dette var noe jeg leste litt om tidligere i dag, men tok dessverre ikke vare på adressene til de nettsidene, så jeg har ikke noe å dokumentere dette med...........

Skrevet (endret)

Hm - har akkurat bestilt en Octavia med diesel. Har aldri lest at diesel i seg selv skal tynnes ut med 20% biodiesel. Men at andel Biodiesel skal opp på landsbasis skal opp er riktig - men det betyr at flere brukere av dette drivstoffet skal økes. Tror neppe at bilbransjen i Norge sitter å ser på at vi i dette lille landet leverer drivstoff til våre fremtidige biler som på sikt vil bli ødelagt ved å tilsette for stor del biodiesel. Håper noen fra Møller kan kommentere akkurat dette med bilpakken, drivstoff osv i forbindelse med statsbudsjettet 2016. Å levere en ny bil til salg i Norge i dag hvor du ikke får kjøpt "godkjent drivstoff" tror jeg rett og slett ikke noe på.

Endret av Jan Broder
Skrevet
1 time siden, Jan Broder skrev:

Hm - har akkurat bestilt en Octavia med diesel. Har aldri lest at diesel i seg selv skal tynnes ut med 20% biodiesel. Men at andel Biodiesel skal opp på landsbasis skal opp er riktig - men det betyr at flere brukere av dette drivstoffet skal økes. Tror neppe at bilbransjen i Norge sitter å ser på at vi i dette lille landet leverer drivstoff til våre fremtidige biler som på sikt vil bli ødelagt ved å tilsette for stor del biodiesel. Håper noen fra Møller kan kommentere akkurat dette med bilpakken, drivstoff osv i forbindelse med statsbudsjettet 2016. Å levere en ny bil til salg i Norge i dag hvor du ikke får kjøpt "godkjent drivstoff" tror jeg rett og slett ikke noe på.

Det er hva jeg har lest flere steder nå, og mange er oppriktig bekymret over dette, og derfor startet jeg også tråden om dette. Håpet var jo å enten få dette bekreftet eller avkreftet, alt avhengig av hva som faktisk er det reelle her.

At det kan være en misforståelse over at omsetningsforholdet med biodrivstoff skal opp til 20%, med at blandingsforholdet med biodrivstoff skal opp til 20% kan jo også hende. Det er jo virkelig det jeg håper på, men etter så mange innlegg på flere andre fora om dette, så var som sagt ønsket mitt at dette enten ble avkreftet av noen som virkelig vet dette, eller så blir det jo i verste fall en bekreftelse på at det er hva som kan skje frem mot 2020.

Jeg håper virkelig at du har helt rett i dette @Jan Broder, og jeg er helt enig i at det ikke gir mening at «lille» Norge (i bil sammenheng) skal kunne presse igjennom noe som bilprodusentene ikke godtar/godkjenner, det henger jo egentlig ikke på greip i det hele tatt. Men forundret hadde jeg likevel ikke blitt, om jeg skal være helt ærlig............

 

Skrevet

Dette er hva jeg frykter @Jan Broder, og dette synes jeg ikke er så lystig lesing, hva det blir tilslutt før budsjettet er vedtatt av regjeringen, er det jo ikke godt å si.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/sliter-med-nye-biodrivstoff-paalegg/a/23858841/

 

Utifra denne artikkelen så er jeg glad jeg ikke har (eller skal ha) diesel, men igjen, dette er jo kun basert på denne artikkelen. Og skal de klare å oppnå en 20% omsetning på biodrivstoff totalt av alt drivstoff som selges, så er det kanskje ikke så mange andre alternativer enn å måtte blande mer biodrivstoff inn i drivstoffet enn hva de allerede gjør i dag, på det vi fyller opp tanken med på bilene våre med.

Jeg vet ikke, for den kunnskapen har jeg ikke, men jeg synes ikke det ser så bra ut etter dette her i hvert fall. men ingenting er vel helt avgjort enda heller.............

 

 

Skrevet

Dette ser jo bare mer og mer ille ut, om jeg skal være helt ærlig. Hverken resten av pressen eller noen andre reagerer på dette, hvor er. f.eks. NAF oppe i dette.

http://www.hegnar.no/Nyheter/Politikk/2016/12/Trygve-Hegnar-Vi-blir-rundlurt

 

Høres jo « veldig fornuftig ut» å oppta så mye dyrket mark som kan benyttes til matproduksjon i stedet til dette og ikke minst frigjøre langt mer Co2 enn hva bilene forurenser i dag, bare for å kunne minske forurensingen fra biler.

Det er typisk norsk å gjøre noe slikt bakvendt og lite gjennomtenkt, bare for å forsøke å få igjennom et budsjett. En får vel forurensingen bort fra byene kanskje, men når totalen av Co2 utslippet blir høyere, så er det jo noe som skurrer veldig for meg...............

 

Synes det er merkelig lite respons eller reaksjoner på dette i dette forumet også............

Eller er det ingen andre som er enige eller deler bekymringen..........? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...