Gå til innhold
Superb lll

Bi-effekter av det nye statsbudsjettet..................


Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså nå som det har kommet til en enighet om neste års statsbudsjett, så skal det jo i tiden frem til 2020 bli mer Biodrivstoff innblandet i både bensin og diesel. 20% for begge drivstoff typene, mens bilprodusentene ikke tillater mer en 7% for diesel og 10% for bensin av biodrivstoff innblandet.

Tror kanskje slike saker som dette vil forekomme mye oftere, selv om denne konkrete saken er noen år gammel,

http://www.tv2.no/a/6533755/

Jeg er i hvert fall meget glad for at jeg ikke har dieselmotor, for dette tror jeg vil skade den motoren mer enn bensinmotoren. 

Så hva synes dere om dette her, og hva tror dere at det vil ende opp med tilslutt?

Hvem vil måtte ta regningen om noe skjer med biler i garantitiden, fordi vi er nødt til å bruke et drivstoff tilsatt en for stor mengde biodrivstoff som bilprodusentene ikke godtar. Så her tror jeg det vil bli veldig viktig å ha bil med garanti, eller i det minste en god forsikring som kan dekke evt. feil på motor som kan skje i forbindelse med dette. Men om det evt kan dekkes så lenge en bruker et drivstoff med annet innhold enn hva produsentene tillater, er jo en helt annen sak. Her kan det nok fort bli en del ansvars fraskrivelser synes jeg det kan høres ut som, om Regjeringen får det som de vil her, og vil det da være vi forbrukerene som sitter igjen med regningene (som vanlig)?. 

Får håpe at bilprodusentene kan sette en stopper for disse planene her. 

Leste et sted nå at det selges det ca 130.000 nye biler i Norge i året, og det er ca hva som selges på 14 dager i Tyskland, så at Norge tror de skal ha en påvirkning på hva produsentene skal tillate, er vel som å fortsatt tro på nissen ser det ut til............. 

 

Skrevet

Det er definitivt ikke mye som henger på greip her, ikke prisene som du nevner heller @CitizenX, men jeg må si at jeg virkelig frykter for bivirkningene av for mye biodrivstoff innblanding i drivstoffet på sikt............

 

Skrevet

Jøss, var ikke klar over at diesel var tilsatt bio greier jeg :| skal sies at jeg aldri har satt meg inn i dette emnet før da :)

Men bilene må vel ta tilpasses på en eller annen måte?

 

Skrevet

Ola Dunk (altså regjeringen) tror jo de har makt og innflytelse nok til at bilprodusentene gjør forandringer slik at motorene vil kunne tåle et høyere innhold av biodrivstoff i drivstoffet som de har bestemt at vi skal bruke på våre biler.

Som nevnt i det første innlegget, det jo klart at våre «utrolige» salgstall på årsbasis her i Norge, som tilsvarer ca 14 dagers salg i bare Tyskland, så er det jo helt klart at vi i Norge kan påvirke bilprodusenter til å gjøre de forandringene/forbedringene som må til for at det skal gå bra med et høyere innhold av biodrivstoff ( dette var ren sarkasme ;) ). Snakk om å tro på julenissen da........... 

Biler under garantitiden, som det er fylt drivstoff på som motorene ikke er godkjent for, tror jeg ikke en får et positivt svar på fra bilprodusentene. De sier helt klart max 7% biodrivstoff i diesel og max 10% biodrivstoff i bensin, mens Norge da skal blande inn 20%, og på en eller annen måte så er jeg nesten 100% sikker på at det vil få konsekvenser i en eller annen form, men hvem som får regningene for dette er jeg spent på..........???

Så bilene blir nok ikke tilpasset dette fra produsentene, og dermed så lurer jeg på hvem som får regningen når feilene på bilene begynner å melde seg??? Eller er vel kanskje ikke det, for det ender vel hos oss forbrukere det også, tror jeg er ganske fornøyd med at jeg ikke bor så langt fra svenskegrensa for akkurat dette her...........

Om dette blir gjennomført, så er jeg glad for at jeg ikke kjører diesel, for dette tror jeg er mer skadelig for en dieselmotor enn hva det er for en bensinmotor, MEN DET ER HVA JEG TROR (det har jeg ikke kunnskaper om).

Men en bensinmotor vil nok få merkbart mindre krefter, for i biodrivstoff så er det 34% mindre energiinnhold enn hva det er i etanol. Dette var noe jeg leste litt om tidligere i dag, men tok dessverre ikke vare på adressene til de nettsidene, så jeg har ikke noe å dokumentere dette med...........

Skrevet (endret)

Hm - har akkurat bestilt en Octavia med diesel. Har aldri lest at diesel i seg selv skal tynnes ut med 20% biodiesel. Men at andel Biodiesel skal opp på landsbasis skal opp er riktig - men det betyr at flere brukere av dette drivstoffet skal økes. Tror neppe at bilbransjen i Norge sitter å ser på at vi i dette lille landet leverer drivstoff til våre fremtidige biler som på sikt vil bli ødelagt ved å tilsette for stor del biodiesel. Håper noen fra Møller kan kommentere akkurat dette med bilpakken, drivstoff osv i forbindelse med statsbudsjettet 2016. Å levere en ny bil til salg i Norge i dag hvor du ikke får kjøpt "godkjent drivstoff" tror jeg rett og slett ikke noe på.

Endret av Jan Broder
Skrevet
1 time siden, Jan Broder skrev:

Hm - har akkurat bestilt en Octavia med diesel. Har aldri lest at diesel i seg selv skal tynnes ut med 20% biodiesel. Men at andel Biodiesel skal opp på landsbasis skal opp er riktig - men det betyr at flere brukere av dette drivstoffet skal økes. Tror neppe at bilbransjen i Norge sitter å ser på at vi i dette lille landet leverer drivstoff til våre fremtidige biler som på sikt vil bli ødelagt ved å tilsette for stor del biodiesel. Håper noen fra Møller kan kommentere akkurat dette med bilpakken, drivstoff osv i forbindelse med statsbudsjettet 2016. Å levere en ny bil til salg i Norge i dag hvor du ikke får kjøpt "godkjent drivstoff" tror jeg rett og slett ikke noe på.

Det er hva jeg har lest flere steder nå, og mange er oppriktig bekymret over dette, og derfor startet jeg også tråden om dette. Håpet var jo å enten få dette bekreftet eller avkreftet, alt avhengig av hva som faktisk er det reelle her.

At det kan være en misforståelse over at omsetningsforholdet med biodrivstoff skal opp til 20%, med at blandingsforholdet med biodrivstoff skal opp til 20% kan jo også hende. Det er jo virkelig det jeg håper på, men etter så mange innlegg på flere andre fora om dette, så var som sagt ønsket mitt at dette enten ble avkreftet av noen som virkelig vet dette, eller så blir det jo i verste fall en bekreftelse på at det er hva som kan skje frem mot 2020.

Jeg håper virkelig at du har helt rett i dette @Jan Broder, og jeg er helt enig i at det ikke gir mening at «lille» Norge (i bil sammenheng) skal kunne presse igjennom noe som bilprodusentene ikke godtar/godkjenner, det henger jo egentlig ikke på greip i det hele tatt. Men forundret hadde jeg likevel ikke blitt, om jeg skal være helt ærlig............

 

Skrevet

Dette er hva jeg frykter @Jan Broder, og dette synes jeg ikke er så lystig lesing, hva det blir tilslutt før budsjettet er vedtatt av regjeringen, er det jo ikke godt å si.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/sliter-med-nye-biodrivstoff-paalegg/a/23858841/

 

Utifra denne artikkelen så er jeg glad jeg ikke har (eller skal ha) diesel, men igjen, dette er jo kun basert på denne artikkelen. Og skal de klare å oppnå en 20% omsetning på biodrivstoff totalt av alt drivstoff som selges, så er det kanskje ikke så mange andre alternativer enn å måtte blande mer biodrivstoff inn i drivstoffet enn hva de allerede gjør i dag, på det vi fyller opp tanken med på bilene våre med.

Jeg vet ikke, for den kunnskapen har jeg ikke, men jeg synes ikke det ser så bra ut etter dette her i hvert fall. men ingenting er vel helt avgjort enda heller.............

 

 

Skrevet

Dette ser jo bare mer og mer ille ut, om jeg skal være helt ærlig. Hverken resten av pressen eller noen andre reagerer på dette, hvor er. f.eks. NAF oppe i dette.

http://www.hegnar.no/Nyheter/Politikk/2016/12/Trygve-Hegnar-Vi-blir-rundlurt

 

Høres jo « veldig fornuftig ut» å oppta så mye dyrket mark som kan benyttes til matproduksjon i stedet til dette og ikke minst frigjøre langt mer Co2 enn hva bilene forurenser i dag, bare for å kunne minske forurensingen fra biler.

Det er typisk norsk å gjøre noe slikt bakvendt og lite gjennomtenkt, bare for å forsøke å få igjennom et budsjett. En får vel forurensingen bort fra byene kanskje, men når totalen av Co2 utslippet blir høyere, så er det jo noe som skurrer veldig for meg...............

 

Synes det er merkelig lite respons eller reaksjoner på dette i dette forumet også............

Eller er det ingen andre som er enige eller deler bekymringen..........? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
    • Litt sent svar... Har hatt to stk type III hvor sirkulasjonspumpa er defekt. Denne sitter under innerskjermen høyre side ved siden av Webastoen. Kjøpte begge på Autodoc. Hjelper ikke å slette feilkode på denne, den må "låses" opp på en feilkodeleser som takler det.
    • Skoda Superb 2011. Fra å fungere feilfritt har Columbus lyd- og navigasjonssystemet plutselig sluttet å virke. Verken skjerm eller knapper på sidene av skjermen responderer. Knappene på rattet til å styre lyd med er også døde. Eneste som virker er av/på-knappen og cd-spilleren ettersom den starter automatisk. System-reset med knapper fungerer ikke ettersom knappene er blitt inaktive. Har noen tips til noe som kan forsøkes?  Om systemet er kaputt er det dyrt å kjøpe ny Columbus, og å kjøpe brukt innebærer risiko for at det samme skjer igjen. Vet noen om alternative lydsystemer som passer inn fysisk?  
    • Har kjøpt en Superb 2013 mod diesel som  ligger inne med noen feil koder og cruis kontroll som ikke virker. Feilkodene som kommer og som ikke kan slettes er  B121112 B115411 U000200 B105F13 B111A13 P056800 U11300 Har hørt at feil koder kan medføre at blant annet cruis kontrollen ikke virker. Mener å huske at jeg hadde samme feilen på en Golf jeg hadde for noen år siden men klarer ikke å huske hva løsningen blei men den fungerte på slutten. Kan noen komme med tips.
    • Hei! Jeg har problemer med min Skoda octavia 2014 modell 4x4 diesel    har fått opp en blinkende lampe som tydeligvis skal være forvarmer dieselmotor. Så kom vanlig motorlampe opp så bilen går i nødmodus. Har fått opp 2 feilkoder som jeg legger ved her på bildet. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? 
    • Hei! Jeg har fått samme varsel på Skoda Octavia 2019 mod. Det kom på vei til hytta, men var borte dagen etter. På hjemveien etter ca en time kom det tilbake igjen, og etterhvert virket kun oddetalls-gir. Skoda-verkstedet har ikke tid før om to uker. Kan bilen brukes som normalt (korte turer) fram til det...?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...