Gå til innhold
SimplyClever

Min Superb Sportline 150TDI


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er de sorte merkene lovlige som nasjonal merker i utlandet?

Skjermdumpen er tatt fra Statens Vegvesen sin egen side ang. reg.skilt., for ellers så må en vel da ha en tradisjonell N bak på bilen om en skal kjøre bil utenlands?

Skjermbilde 2016-12-11 kl. 15.19.11.png 

Regner ikke med at det er noe problem for kjøring her i Norge med disse, i tilfelle så er de jo enkle fjerne vil jeg tro

Skrevet

Det er mange diskusjoner på om disse merkene er ulovlige eller ikke. 

Nmerker.no skriver selv: 

  • Er NMerker ulovlig?

    Det er egentlig veldig vanskelig å vite om NMerker er ulovlig eller ikke. Det finnes krav i loven til at nasjonalitetsmerket på skiltet skal stå på blå bakgrunn. Det betyr derimot ikke at merkene er ulovlig, men heller at nasjonalitetsmerket er ugyldig (at det ikke regnes som godkjent N i utlandet) Statens vegvesen leverer selv merker som dekker over det blå feltet, men kun i helt hvit utførelse. Den eneste forskjellen fra vegvesenet sine, og våre merker, er at våre er svarte/hvite og med flagg og N istedetfor bare ensfarget. Vi har blitt stoppet av både politi og kjørt igjennom vegvesen kontroller uten at noen har reagert, og vi har heller ikke hørt om noen som har fått reaksjoner. Det er heller ikke noe problem å rive av merkene ved en eventuell kontroll.

     

    Jeg ville nok fjernet merkene selv om jeg skulle til utlandet, og heller satt på noen nye i Norge igjen.

Skrevet

Ja jeg leste det som stod på deres egen side, men jeg setter som regel litt mer lit til det som kan linkes til av lover og regler og en konkret lovtekst der.

Ved en tur til utlandet så er jeg helt enig med deg @SimplyClever, det er en enkel og grei løsning. Men vil det også gjelde en «harry-tur» til Sverige tro?

Eller evt ha en tradisjonell N i tillegg, men jeg er jo ikke en fan av ekstra merker eller emblemer på bakluka jeg heller, så det hadde nok ikke vært min løsning.

 

Altså dette er det vel heller ingen problemer med i Norge vel?

Det ser ut til å være enkelt å fjerne om noen bemerker noe om dette på en rutine kontroll e.l., og det burde vel holde lenge det. Eller kan det bli noe med at en har forandret/forfalsket noe på registreringsnummeret som ikke er lovlig?

De hvite merkene som Statens Vegvesen deler ut for å dekke over det blå feltet er jo lovlig og godkjent av Statens Vegvesen, men hva kan de evt kan si/gjøre om en blir stoppet i en teknisk kontroll med sort merker på skiltet? 

 

Skrevet

Slik jeg forstår det, så er det per definisjon; dokumentforfalskning. Men jeg tror ikke noen i en kontroll ville sagt noe på det, uansett hvor pirkete personen du møter er. I hovedsak er det jo bare at du endrer fargen på bakgrunnen fra blå til svart. Jeg har ingen linker som jeg kan referere til, og baserer kun svaret mitt på hva jeg har lest i andre forum før jeg bestilte dem selv.

Slik jeg også har forstått det, så er det ikke noe krav om nasjonalitetsmerke på norske skilt når du kjører i Norge, og derfor kan man også få hvite merker av svv hvis man ønsker å ta det bort. 

Ang. harrytur @Superb lll, så tror jeg ikke jeg hadde tatt av merkene for en liten svipptur til Sverige, da man ser flere norske biler enn svenske biler rett over grensen, og folk vet hvordan et norsk skilt ser ut. Men det er bare min mening og hva jeg ville gjort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...