Gå til innhold
Tor2r

Mitt oppsett av Kodiaq


Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå som prisene på Kodiaq endelig er her, enten man er skuffet eller har nok med penger, tenkte jeg at det hadde vært interessant å se andre sine oppsett av Kodiaq. Mange vil nok finne det svært hjelpsomt å se hva andre tenker om valg av drivverk, motor osv osv.

Har du planer eller kun en drøm, kom med ditt oppsett.

Husk:
- Motor
- Girkasse
- Utstyrsnivå
Evt:
- Farge
- Ekstrautstyr
- Felger 
- Annet :)

Etter hvert som konfiguratoren kommer så kan dere gjerne legge inn link til Car Card. Dette gjøres slik:

Når du er ferdig med å konfigurere, trykk på linken "Vis informasjon om bilen" (ja, vet det står Superb her, men det er kun fordi Kodiaq ikke kan konfigureres akkurat nå)

kopier_car_card.jpg

På neste side, kopier adressen i adressefeltet på nettleseren din:

kopier_link_adresse_car_card.jpg

Denne limer du inn i innlegget ditt slik at vi kan klikke inn å se :)

 

Skrevet

Jeg laget et lite oppsett for hvordan «min» Kodiaq ville ha sett ut @Tor2r, og den blir dessverre for kostbar for min del........

Var vel ikke helt et slikt oppsett du hadde tenkt deg her, men inntil andre løsninger foreligger fra Skoda sine nettsider, så blir det selvgjort = velgjort ;) 

Kom på den nette summen av 701.400,- (under forutsetningen av prisene for neste år, og at jeg har regnet riktig ;) )

Skoda Kodiaq.pdf

Skrevet

Går helt fint det ja! Dette er jo et oppsett som jeg også i utgangspuktet ville gått for. Mulig jeg kunne kutta noe ekstrautstyr (nettbrettholder) osv...men... det er kun snakk om et par to-tre tusen kroner bare..såe..jeg havner da med andre ord på 698.000 ca.... Da er vi 98.000 over det jeg kan forsvare å bruke på en bil per nå.

Skrevet

Jeg kom til 657 000 kr basert på en 4 x 4 DSG 190 HK TDi i Style-versjon. Eksklusive vinterdekk og rabatt. Det ville blitt en fin bil, men jeg satser/venter/håper på at det kommer L&K med Headup og AID på 2018-modellen. 

Skrevet (endret)

Jeg var hos Skoda litt før kl. 10 i dag, og møtte en annen som mente at dette ikke var noe å tenke på - "Jeg er her bare for å bestille, dette sier seg selv".

Litt forhistorie...
I dag kjører jeg en Octavia (150 HK TDI DSG) som jeg "arvet" (firmabil) i juli, den fyller snart 3 år. Før dette har jeg hatt forskjellige Passater (120 HK TDI DSG) de siste 3 årene. Jeg har aldri hatt en bil med mer enn 120 HK før jeg fikk Octaviaen, og har heller ikke hatt et stort behov for det.
Med to små barn er plass en viktig faktor. Vi bor ved Oslo og med én tur til Sjusjøen (Lillehammer) i året så har 4x4 til nå aldri vært et behov. Den største utfordringen jeg har er vel fartsdumpen på vei ut av borettslaget.
Derfor stod valget mellom en nesten fullt utstyrt Passat GTE eller en Superb 150 HK TDI DSG L&K med litt ekstra, men så kom Kodiaq. 
Grunnen til at jeg nå velger å gå for Kodiaq er ønsket om å prøve en SUV og alt det bringer med seg. Design kommer jo også på banen.

Det er noen begrensninger jeg møter når jeg skal bestille bil, da min bil ikke kjøpes privat, men er en firmabil (leasing).

 

Mitt (foreløpige) oppsett:

Style - 2,0 TDI 150 hk 7-trinns DSG (Aut.) - Alle motorer over dette har dessverre for mye utslipp (Firma Policy)
Barnepakke - med mekanisk solgardin
Metallic lakk - Moon White
18" Elbrus 235/55 R18 - Ikke lov med 19" i firmaet (jeg skal forsøke å få inn 19" på en lur måte)
Canton lydanlegg
DMS, Kjøreprofilprogram
Delingsnett
El. bakluke - sensorstyrt
El. førersete m/minne, El. passasjersete og speil med minne (dette koster 7.800, feil pris i prislisten 5.100)
Parkeringsvarmer
Phonebox med trådløs lading - Denne var ikke mulig å velge, la derfor til Phonebox og Phonebox med WiFi til 1.000 pr stykk for å få ca. riktig pris.
Reservehjul - Tvang til Canton lydanlegg
Ryggekamera
Trafikkskiltgjenkjenning - Det var så liten sum

Andre kommentarer:
Care Connect og Infotainment Online 3 år - Denne var ikke mulig å velge, dette skal vist selges i nettbutikken (eller lignende) istedenfor.
Holder for nettbrett i baksetet - Denne selges billigere separat
Navi Columbus 8" - Jeg betaler ikke 11.000 for en CD/DVD spiller. Hører på Spotify og ser på veien når jeg kjører.
Panoramatak - Valgte ikke dette da det historisk sett fører til lengre leveringstid
Parkerings-pakke - Jeg ville ha Area View, men det er tvang til tilhengerfeste, noe jeg ikke har behov for.
Vinterdekk er dessverre i regi av leasingselskapet, evt. på bekostning av mye utstyr.


Nå er resten opp til leasingselskapet å beregne tilbudet. To kollegaer av meg har fått tilslag på Superb til 505.000, mitt Superb forslag til 490.000 ble også godkjent. Med dette til grunn så vil jeg anta at det er evt. små justeringer som må til før jeg kan bestille.

Kom gjerne med innspill, spørsmål og kommentarer :)

pris1.PNG

pris2.PNG

bil.PNG

Endret av Arooo
Skrevet (endret)
På 14.12.2016 den 20.31, Arooo skrev:

Mitt (foreløpige) oppsett:

Style - 2,0 TDI 150 hk 7-trinns DSG (Aut.) - Alle motorer over dette har dessverre for mye utslipp (Firma Policy)

Dette ser jo veldig flott ut dette da @Arooo :) 

Håper det går igjennom for din del også.

 

Men det du nevner om vinterhjul, vil det si at du må fjerne noe av utstyret for å ende på noe rundt 500.000,- totalt sett, eller er det slik at du ikke kan velge mer utstyr fordi du må holde av noen penger til vinterhjul?

Endret av Tor2r
For mye sitert
Skrevet
1 time siden, Superb lll skrev:

Dette ser jo veldig flott ut dette da @Arooo :) 

Håper det går igjennom for din del også.

 

Men det du nevner om vinterhjul, vil det si at du må fjerne noe av utstyret for å ende på noe rundt 500.000,- totalt sett, eller er det slik at du ikke kan velge mer utstyr fordi du må holde av noen penger til vinterhjul?

Jeg har lagt på utstyr slik at jeg havner rundt 500.000 fordi det er rundt der maks grensen til Superb er. Det kan tenkes at jeg har mer å gå på dersom leasingselskapet vurderer restverdien på Kodiaq som bedre enn Superb.
På to forskjellige tilbud på Superb og ett tilbud på Passat GTE har leasingselskapet lagt på rett under 15.000 i kalkylen (på lik linje som ekstrautstyr) for vinterdekk.
Tror det er via Avinor, sannsynligvis 17". I teorien må jeg da fjerne utstyr for litt over 10.000 for å kjøpe originale vinterfelger (gitt en pris for vinterdekk på 25.000, hentet fra ditt regnestykke).
På temaet felg så skal selger og jeg se på noen løsninger når kalkylen fra leasingselskapet er på plass. Det er ikke noe poeng å spekulere/planlegge før man vet hva man har å gå på.

Fikk en mail fra leasingselskapet for litt siden - "Vi har ikke bilen i våre systemer enda, vi regner med å kunne sende deg en kalkyle i midten av neste uke".
Så etter uendelig venting på prisene starter nå en ukes venting som føles som en evighet allerede. :(

Men det blir nok bra til slutt!

Skrevet
9 minutter siden, Arooo skrev:

Jeg har lagt på utstyr slik at jeg havner rundt 500.000 fordi det er rundt der maks grensen til Superb er. Det kan tenkes at jeg har mer å gå på dersom leasingselskapet vurderer restverdien på Kodiaq som bedre enn Superb.
På to forskjellige tilbud på Superb og ett tilbud på Passat GTE har leasingselskapet lagt på rett under 15.000 i kalkylen (på lik linje som ekstrautstyr) for vinterdekk.
Tror det er via Avinor, sannsynligvis 17". I teorien må jeg da fjerne utstyr for litt over 10.000 for å kjøpe originale vinterfelger (gitt en pris for vinterdekk på 25.000, hentet fra ditt regnestykke).
På temaet felg så skal selger og jeg se på noen løsninger når kalkylen fra leasingselskapet er på plass. Det er ikke noe poeng å spekulere/planlegge før man vet hva man har å gå på.

Fikk en mail fra leasingselskapet for litt siden - "Vi har ikke bilen i våre systemer enda, vi regner med å kunne sende deg en kalkyle i midten av neste uke".
Så etter uendelig venting på prisene starter nå en ukes venting som føles som en evighet allerede. :(

Men det blir nok bra til slutt!

Ok, da gjenstår det jo litt før det er i boks, men håper det ordner seg for deg.

Jeg er utrolig dårlig på å vente, eier ikke tålmodighet i det hele tatt, så jeg forstår deg godt her.

Vinterhjula til min Superb er litt sammensatt egentlig, jeg benyttet de originale felgene til Style, som vinterfelger, og kjøpte andre originale felger som sommerfelger. Så da ble det et kryssbytte av dekk, og så kostet sommerfelgene mine litt mer enn hva std felgene til Superb Style koster. Men tilsammen så endte det på ca 25.000,- inkl. alt sammen. Da har jeg 18" på både sommer og vinter på min Superb.

Lykke til @Arooo :) 

Skrevet

Vi bestilte oss kodiaq i går :)

190 hk 4x4 dsg style, i moon white. Snakket om levering i april, så da er det bare å glede seg og håpe den står til forventningene :)

14818101794631566250616.jpg

Skrevet

Hei og velkommen @Arntidyb :) 

 

Se der var bestillingen gjennomført og handelen i boks, gratulerer med det :) 

Får håpe det ikke tar så lang tid før du får en bekreftet produksjonsdato, for da vet du også når du kan forvente levering av bilen. Satser på at selgeren din har rett i sin uttalelse om levering for deg.

Ser ut til å være en flott bygget bil dette her, så da er det bare å «smøre på med en bøtte eller to med tålmodighet» ;)  

Og den ventingen er det verste jeg vet om, selv om jeg vet at det er veldig mye å glede seg til, så er jeg ikke god til å vente på noe slikt (vil ha med en gang, hehe), så håper du takler den ventingen bedre enn meg.........     

Lykke til :)  

Skrevet
4 minutes ago, Kengu said:

Hei!

Snekret sammen en konfigurator i Excel i går kveld basert på prislisten. Jeg kan legge den ut her hvis det er interesse for det.

Kanskje ikke en veldig stor overraskelse, men forskjellen mellom Ambition og Style prismessig blir ikke veldig stor når du er raus med ekstrautstyret. Mitt optimale oppsett er med Ambition 1,4 TSI 150 hk 6-trinns DSG (Aut.) 4x4 gir en samlet 2017-pris på kr 574 000 (se vedlegg Ambition v1.png). I Excel-konfiguratoren er det mulig å bytte mellom Active, Ambition og Style for å sammenligne prisene med samme utstyrsnivå. Hvis valgt utstyr inngår i prisen vil konfiguratoren sette prisen til 0, eller "<ikke valgbar>" hvis utstyret ikke kan velges. Dette ga meg et positivt funn, som er at med mitt valgte utstyrsnivå så er det kun kr 2 700 i mellomlegg for å oppgradere fra Ambition til Style, hvis jeg bytter fra Delskin til Alcantara-seter (se vedlegg).  Jeg har lagt ved konfiguratoren med mitt optimale oppsett lagt inn som eksempel. Kom gjerne med tilbakemeldinger på både oppsett og konfiguratoren.

Ambition v1.PNG

Style v1.PNG

Skoda Kodiaq.xlsx

Skrevet

Hei og velkommen @Kengu :) 

 

Synes du har satt sammen to godt utstyrte og flott versjoner her. Nå er det jo nesten ikke noe prisforskjell å snakke om i det hele tatt, så jeg hadde nok valgt Style utgaven. Og det skal jeg begrunne veldig enkelt slik en selger gjorde for meg, uansett hvor mye du oppgraderer en mindre utstyrsversjon (i dette tilfellet Ambition), så er det fremdeles bare en Ambition når du evt skal selge eller bytte den inn om en stund.

Mer utstyr gjør den nesten bare mer lett-solgt men hever ikke verdien så veldg, men en høyere utstyrsversjon hever derimot prisen, fordi det er en mer kostbar bil i utg.pkt.

Dette er hva flere selgere har fortalt meg, og det høres egentlig ikke så feil ut heller.

 

Bilen du vurderer høres som nevnt meget flott ut, det eneste du må ta med deg ekstra her er vel vinterhjul, og de kan koste litt. SUV dekk er mer kostbare, og skal du ha litt str. på dem (i ") så hjelper ikke akkurat det på prisen heller, ei heller om du vil original felger også på vinterhjula.

 

Fint om du holder oss oppdatert for hva du velger tilslutt, lykke til :) 

 

Skrevet (endret)
2 minutes ago, Superb lll said:

Hei og velkommen @Kengu :) 

 

Synes du har satt sammen to godt utstyrte og flott versjoner her. Nå er det jo nesten ikke noe prisforskjell å snakke om i det hele tatt, så jeg hadde nok valgt Style utgaven. Og det skal jeg begrunne veldig enkelt slik en selger gjorde for meg, uansett hvor mye du oppgraderer en mindre utstyrsversjon (i dette tilfellet Ambition), så er det fremdeles bare en Ambition når du evt skal selge eller bytte den inn om en stund.

Mer utstyr gjør den nesten bare mer lett-solgt men hever ikke verdien så veldg, men en høyere utstyrsversjon hever derimot prisen, fordi det er en mer kostbar bil i utg.pkt.

Dette er hva flere selgere har fortalt meg, og det høres egentlig ikke så feil ut heller.

 

Bilen du vurderer høres som nevnt meget flott ut, det eneste du må ta med deg ekstra her er vel vinterhjul, og de kan koste litt. SUV dekk er mer kostbare, og skal du ha litt str. på dem (i ") så hjelper ikke akkurat det på prisen heller, ei heller om du vil original felger også på vinterhjula.

 

Fint om du holder oss oppdatert for hva du velger tilslutt, lykke til :) 

 

Takk for tilbakemelding. Jeg kommer nok til å velge Style-utgaven ja. Vinterdekk venter jeg litt med, for å se på noen alternative muligheter først. Skal legge ut oppdatering når valget er tatt og kjøpet er i boks :-)

Endret av Kengu
Skrevet (endret)

Takk for svar Superb! Den vil nok overgå mine forventninger, skjønner jeg. Er mest opptatt av at den ikke er helt "utkjørt" etter 5 år, og at verdien på bilen ikke stuper uforholdsmessig mye da. Har diesel nå, 113 snodige hester som bruker nesten 1 liter på mila vinterstid.  

Endret av Viking
Skrevet
14 timer siden, Viking skrev:

Takk for svar Superb! Den vil nok overgå mine forventninger, skjønner jeg. Er mest opptatt av at den ikke er helt "utkjørt" etter 5 år, og at verdien på bilen ikke stuper uforholdsmessig mye da. Har diesel nå, 113 snodige hester som bruker nesten 1 liter på mila vinterstid.  

Bare hyggelig @Viking  :) 

 

Nei det behøver du ikke frykte i det hele tatt, det er en kjempeflott motor. Frisk og gjerrig på drivstoffet, Golfen jeg hadde fikk jeg ned på 0,4 tallet mer enn en gang på ren landeveiskjøring. 

Men om en laster den full og henger en tilhenger etter, så er det heller ikke vanskelig å få den rundt en liter. Men kjører en med hodet og lærer seg bilen/motoren å kjenne, så er det en flott motor uten tvil.

Og siden jeg hadde den i min forrige bil Golf 2014, så har den jo blitt utviklet og modernisert mer, for nå yter den jo 10 hk mer og har et 10nm høyere dreiemoment, og det gjør den motoren enda bedre tilpasset til litt større/tyngre biler slik som både Superb og Kodiaq er. Så det tror jeg er et godt valg og kjøp :) 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...