Gå til innhold
Kingbee

Soltak


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener menigheten om soltak?  Vurderer om jeg skal bestille det på en 5-dørs kombi med svart skinninteriør. Kan det være lurt å lysne opp interiøret med et soltak? 

Er det noen fare for knirk eller lekkasje etter noen år?

Skrevet

Nå er det jo både fordeler og ulemper med det meste, også dette, men hva som er fordeler og ulemper er det nok mange forskjellige meninger om.

Jeg har hatt noen biler med soltak og jeg kommer aldri til å bestille en ny bil med det, på en bruktbil så må en jo enten velge om en vil kjøpe bilen eller ikke.......

Slik jeg har opplevd dette, så er bare støy når det er åpent, om sola skinner - så steker det i hodet og jeg har blitt blendet av sola fordi den traff over solbrillene, har hatt vannlekkasje på av utett pakning rundt soltaket og tett drenering på en annen bil. Knirk og ødelagt åpne/lukkemekanisme har jeg også opplevd på en eldre bruktbil.

På en bil med glass tak så synes jeg det er forstyrrende å se greiner, gatelys, etc over hodet på meg når jeg kjører, det fanger mye av min oppmerksomhet. I tillegg så ble det mye dugg i taket på Nissan Qashqai +2 som jeg hadde det på (men det glasstaket kunne ikke åpnes).

Så for min del, sol -eller panoramatak, nei takk!

 

Men for all del, jeg vet da om flere som aldri ville kjøpt en bil uten soltak som kan åpnes, så vi har jo forskjellige meninger og smak alle sammen.

Fordelene jeg har hørt fra dem er jo stort sett det motsatte av mine meninger.

Fint med ekstra luft og mer lys. Mange synes også at det ser fint ut med et sort glasstak som en kontrast til en lysere bil. 

 

Så dette bør du nesten prøve ut litt selv på noen demovogner om hva du synes om dette, faren for lekkasjer vil jo bestandig være der, men det kan jo likegodt forekomme på et klima anlegg med tette dreningshull/rør, så det er vanskelig å sikre seg mot alt..........

Skrevet

Min forrige bil (Hyundai i40) hadde panorama tak, dette var første gang for meg og jeg syntes det var kjempeherlig i begynnelsen. Lys og romslig kupé. Lufte med luka osv.

Etter hvert... vell.. da første barnet kom var gardinen eller hva jeg skal kalle det hele tiden lukket pga unge som fikk sol i øya eller bare skulle ha det mørkt. Det knirket MYE om vinteren. Det var bedre å kjøle ned bil med AC enn luka. Det dugget også mye! Støy fra luka over 50 km/til. Jeg bor på landet og farten er som regel over det.

I nåværende bil har jeg ikke panorama eller luke og savner det ikke nevneverdig. Likte som sagt den store romfølelsen man fikk, men klarer meg fint uten. 

Som Superb III sier så er nok meningene mange. Du har nå møtt to som ikke er fan av det og snart kommer sikkert to som elsker luke ?

Skrevet

Jeg har en Superb 2010 modell stasjonsvogn med panorama glasstak, og jeg er fornøyd med den. Og på vår første ferietur til Lofoten sommeren 2010 med den bilen, så var det en fryd for passasjerene å kunne kikke på de flotte fjellene gjennom glasstaket. Så jeg har ikke angret på det valget.

Når jeg nå bestilte en ny Octavia (satser på å få den nå i februar) så valgte jeg å bestille uten soltak, men mest fordi jeg ikke er behov for to biler med glasstak.

Men glasstak er ikke noe man bruker til daglig, og det bygger litt ned på takhøyden inne i bilen, så enkelte ulemper har det jo.

Skrevet

Ulike meninger tydeligvis. Jeg er kjempefornøyd med panoramataket på min Yeti. Fint lys i kupeen. Gode tilbakemeldinger fra nye passasjerer i baksetet stadig. 

Men jeg åpner det så godt som aldri. Temperaturen får klimaanlegget ta seg av. Det blir panoramatak på min neste bil også. Det er helt sikkert.

Skrevet
2 timer siden, Ingebrigt skrev:

Og på vår første ferietur til Lofoten sommeren 2010 med den bilen, så var det en fryd for passasjerene å kunne kikke på de flotte fjellene gjennom glasstaket.

Ja det er noe jeg glemte å si. Er så sjeldent jeg har voksne i baksetet. Men de gangene det skjedde og det var noe å se ute så kommenterte nesten alle at det var så flott å se ut!

Skrevet

Noe jeg glemte å nevne var at det kan være stor forskjell på hvor merkbart det er for baksete passasjerene med tanke på takhøyde, i enkelte biler så er det helt problemfritt, mens for andre biler så blir det jo nesten umulig for en voksen/høy person å sitte i baksetet pga liten takhøyde.

 

Skrevet

Det er både fordeler og ulemper med soltaket, så en må nesten vurdere om det er verd pengene. 

Fordelene slik jeg ser det:

  • Gjør bilen lysere og gjør noe med romfølelsen for de i baksetet
  • fint å kunne vippe opp luka på varme sommerdager hvis du ikke har på ACen (jeg blir fort tett i nesa av å bruke AC på sommeren)
  • Gjør noe med utseendet på spesielt hvite biler.

Ulemper:

  • Er ikke spesielt billig med en kostnad på rundt 10k
  • Kan gi litt knirk på kalde vinterdager, har ikke merket noe særlig til det på min bil, men hører litt innimellom.
  • Gjør kupeen betydelig varmere på sommeren om du har vinduene lukket enn en bil med ordinært tak.
  • Vedlikehold? 

Jeg fikk soltak med min bil da det var en utstillingsbil, men om jeg skulle bestilt en vil jeg ikke brukt pengene på det.

 

Skrevet

Har og har hatt panorama på mine 2 siste biler, samt har bestilt det på min nye! Jeg er av den typen som etter å hatt det første gang, så MÅ jeg ha det!

Velsig høvelig følelse på sommer da sola steiker å så/kjenne sola ovenfra! Sjelden jeg har luka mye oppe, men litt oppe (akkurat slik att det ikke blir vindstøy) er den oppe ofte! Knirk/lyder har jeg ikke vært plaget med hverken på BMW eller min Skoda, så dette problemet har jeg ikke hatt!  Klarer faktisk ikke finne annen ulempe enn prisen på noe slikt, da man lett kan "fjerne lyset" med ett lite trykk dersom det er ønskelig 9_9 

Skrevet
På 8. januar 2017 den 1.21, Salcin skrev:

Har og har hatt panorama på mine 2 siste biler, samt har bestilt det på min nye! Jeg er av den typen som etter å hatt det første gang, så MÅ jeg ha det!

Velsig høvelig følelse på sommer da sola steiker å så/kjenne sola ovenfra! Sjelden jeg har luka mye oppe, men litt oppe (akkurat slik att det ikke blir vindstøy) er den oppe ofte! Knirk/lyder har jeg ikke vært plaget med hverken på BMW eller min Skoda, så dette problemet har jeg ikke hatt!  Klarer faktisk ikke finne annen ulempe enn prisen på noe slikt, da man lett kan "fjerne lyset" med ett lite trykk dersom det er ønskelig 9_9 

Hva mener du med at man kan fjerne lyset? Er det mulig å trekke for et gardin el.l. så man ikke ser soltaket fra innsiden? Er det det som heter sjalusi? Er veldig usikker på om jeg skal bestille det eller ikke på en sportline. Har 2 små barn 2 og 3 år. Noen som har erfaringer?

Skrevet

@Erlend: Hvis du har to små barn, så JA! Har selv to små, 1 og 3. Tenk deg sola som står høyt og en lang biltur.... grining... osv osv :)

 

Skrevet
1 minutt siden, Tor2r skrev:

@Erlend: Hvis du har to små barn, så JA! Har selv to små, 1 og 3. Tenk deg sola som står høyt og en lang biltur.... grining... osv osv :)

 

@Tor2r ok, så det er et gardin man kan trekke for? Tenker kanskje barna vil like å se ut etc, men må definitivt ha mulighet for å blende soltaket 100%

Skrevet
1 time siden, Tor2r skrev:

Sjalusi er vel med uansett er det ikke? Kommer nok en vis person og gir deg nøyaktig svar på det @Erlend

Hvem en viss person er vet jeg ikke @Tor2r, men jeg gjør et lite forsøk uansett. :) 

Sjalusi er jo noe som ikke er «tett», så noe lys/sikt vil det være igjennom en sjalusi (som det heter i prislista til Skoda).

 

@Erlend, se på disse to videoene her, så ser du at det kommer godt med lys igjennom selv om sjalusien er trukket for, men om en blir blendet av sola igjennom sjalusien vet jeg ikke.

Dette er nok @Salcin den rette til å svare på, for han har en Superb med panorama soltak og kan helt sikkert fortelle nøyaktig hvordan denne sjalusien fungerer i praksis med tanke på sterk sol/sollys :) 

 

Se på slutten av denne videoen (dette skal være en Skoda, men vet ikke hvilken modell det er),

Og førsten av denne videoen (dette er jo VW, men de har mange like deler og detaljer),

Vet ikke om dette hjalp deg noe @Erlend ?

Skrevet

Ja, stemmer det, Skoda har kun sjalusi, BMW'en jeg har hatt hadde ett 100% lystett tak på linje med resten av taktrekket. Men sjalusiet som er på Skoda Superb er ikke 100% lystett, men samtidig mer en tett nok til att lys er null problem! Har små barn selv (3 år), og det settes stor pris på her i huset! Både på dagtid med dikt vær, og om kvelden med da man kan se både måne og stjerner :-) Dersom sola er i posisjon til å blende, så trekkes sjalusi for (elektrisk det også naturligvis), så blir det ikke nevnt med en tanke att noen merker noe av dette.

Som sagt tidligere, eneste minuset jeg kan klare å finne med dette, er prisen, da det koster en hel del...

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...