Gå til innhold
Octavia 2017 4x4

18" felger sommerdekk


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Akkurat bestilt meg en ny Octavia 4x4 og valgte 18" felger. Kom til å tenke på om dette var lurt? Vil bilen bli lavere under med 18" felger? Tenker det blir litt kjøring på grusveier på fjellet som har litt humper? Har ikke bestilt Bad Road.

Valgte 16" for vinterdekkene, men hvordan er komforten med 18" på sommerdekkene? Skulle jeg spart pengene og valgt 17" som fulgte med?

Skrevet

Hei og velkommen @Octavia 2017 4x4 :) 

 

Høyden til bakken (bakkeklaringen) er lik om du velger 16", 17" eller 18", det er kun høyden/profilen på dekka som forandrer seg. 16" felg = 55 profil, 17" felg = 45 profil og 18" felg = 40 profil. Dekkprofilen er prosenter av bredden på dekket, så jo lavere profil en har, jo lavere blir høyden på dekket. For Octavia sin del så har den i hvert fall originalt 205/55-16", 225/45-17" og 225/40-18", dette såfremt en ikke bestiller noe helt andre dimensjoner selv.

 

De største forskjellene kan oppleves i comfort og veigrep, så kommer det an på hva den enkelte mest liker. I Octavia så hadde nok jeg valgt 225/45-17" for å ha en viss sportslighet, et godt veigrep og likevel en god comfort, og det hadde jeg valgt for både sommer og vinter, for fremkommelighet har du med 4x4.

18" er lavere dekk og kan føles litt mer «stumpete» å kjøre på for enkelte, men igjen, det kommer helt an på hva den enkelte foretrekker å kjøre på, noen velger jo i tillegg 19" som vil ha såpass lav profil som 35, så noe fasit er det vanskelig å sette. 

 

16" synes jeg er vel mykt å kjøre på, men det er jo kun min mening. Jeg hadde det på min forrige bil (VW Golf st.vogn 2014) 205/55-16" som vinterdekk, men de vurderte jeg sterkt å bytte fler enn en gang, og da over til 225/45-17" som jeg også hadde på sommerdekka på den bilen. Men igjen, det er kun hva jeg trives med, andre vil ha helt andre meninger om det. Tester av vinterdekk anbefaler jo også smale dekk for best mulig fremkommelighet, så tror nok du har valgt riktig der, det er bare at jeg foretrekker litt mer sportslighet og bedre kontakt med veibanen. Jeg skal også legge til at 70-80% av min kjøring foregår på bare/saltede veier i Østfold/Akershus/Oslo området.

 

I dag så benytter jeg original dimensjonen på min bil (Superb) for både sommer -og vinterhjul, så jeg kjører i dag på 235/45-18" på både sommer og vinter, og det hadde jeg også valgt om jeg skulle ha bestilt bilen på nytt i dag for vinterdekkene sin del, og mest sannsynlig så hadde jeg valgt 19" på sommeren.

Så det er mye opptil den enkelte hva en foretrekker, men bakkeklaringen forandrer seg ikke om en benytter riktig bredde og profil på dekka og med tanke på felgstørrelsen. Dette har med rulleomkretsen på hjula å gjøre, og forandrer en for mye på den så vil en få feilvisning på speedometeret, og her er det tabeller å forholde seg til for at det skal være godkjent. :)

Skrevet (endret)

Knall bil! Du blir sikkert fornøyd med den og hjulene du har valgt.

Det er bare marginalt forskjell på 225/45-17 og 225/40-18. Et dekk med 40-profil vil ha 12 mm mindre høyde og ha stivere dekkside. Derfor vil det være mindre fleksibelt og "være mer sporty" og "ha mindre komfort". Men det er marginalt. Men dekkmerke kan faktisk ha mer å si enn selve profilhøyden. Faktisk kan et dårlig 18-toms dekk være mykere og ha dårligere oppbygd dekkside enn et godt 17-toms dekk. På grunn av mindre avstand mellom felg og bakke, KAN en skarp dump slå gjennom og ødelegge både dekk og felg. Til mindre avstand, jo mer sjanse for at det skjer, dårligere dekk har større sjanse enn gode.

Går du fra 225/40-18 til 205/55-16 vil du merke forskjell, også fordi det er et vinterdekk med mykere gummi. Du har høyere gummi på dekksidene, de vil "flekse" mer og oppfattes som mere komfortable. Du får ikke dårligere kjøreegenskaper, men du vil kanskje få en litt mindre kontant følelse i aktiv kjøring i svingene. Det har vel kanskje mindre å bety på vinterføre?! Vi snakker om marginer her, og dekkets grep er der uansett.

Jeg har 3 forskjellige hjulkombinasjoner på min: 225/45-17 sommer, 205/50-17 pigg, og 205/60-16 piggfritt. Alle er kjempegode alternativer til sitt bruk, og passer til både min bruk og til bilen. Jeg har ikke vurdert 18-tommere, for dyrt, for stivt, Ingen hensikt for meg, så sporty kjøring blir det aldri at jeg får utnytta det som er innebygd i dekkene. Kommr meg sikkert aldri på Nurburgring med bilen.....

Endret av Sjåføren
Skrevet (endret)

Hvilke profil og dekkstørellse du velger bør sees opp mot hva du ønsker.

Personlig prioriterer jeg komfort og lavt støynivå så da ville ikke noen størellser over 17" være aktuelt. Faktisk er 17" også i grense land mht profil størellse. Mer gummi gir mindre støy, mindre sporing og helt andre kostnader også om du skulle få behov for å bytt dekk en dag også.

Ditt valg lykke til.

Endret av Helge
Skrevet

Hei, og takk for varm velkomst og gode raske svar!

Er ikke bilinteressert, så jeg er vel en som setter komfort foran kulhet/sportslig kjørestil. Vurderer om jeg skulle droppet 18" og gått for vanlige 17" som følger med Style versjonen.

Noen som vet hvor lenge før produksjon man kan gjøre endringer? Dette er tros alt dekk som ikke har noe direkte med produksjonen å gjøre, så skulle tro det var mulig å endre.

Er litt engstelig for sporing, har erfart fra en Fiesta som hadde noe over snittet store felger at det sporet mye.

Skrevet

Hva som gjør at en bil sporer er ikke alltid så åpenbar. Det kan ha med dekktypen å gjøre, men også med bredden på dekkene og hvor stor bil de sitter på. Man kan også få sporing dersom dekk og felg ikke matcher, som ballongformede dekk på smale felger, eller med 'strekk' i dekkene (for bred felg og lav profil). Vinterdekk med skarpe hjørner kan ha en tendens til å klatre mer på sporete vei enn sommerdekk.

På din bil vil dekkene har samme bredde på 18 og 17 tommere, og felgene er tilpasset størrelsen på dekkene. Så du vil nok ikke få noe særlig sporing uansett, hvis det ikke er veldig dype spor i asfalten.

Men hvis du ønsker å gå for 17-toms i stedet for, så er det bare å ringe forhandleren i morgen. Forhandleren mottar en bekreftelse fra fabrikken om produksjonsstart, og en dato etter bestilling som er siste frist for endring. Det har med logistikken for innbestilling av de forskjellige delene til din bil, og monteringen på samlebåndet. Gjelder nok for dekk og felg også, for fabrikken har ikke lagret deler, de kommer inn fortløpende rett før de skal monteres.

Lykke til!

Skrevet
6 timer siden, Helge skrev:

Hvilke profil og dekkstørellse du velger bør sees opp mot hva du ønsker.

Personlig prioriterer jeg komfort og lavt støynivå så da ville ikke noen størellser over 17" være aktuelt. Faktisk er 17" også i grense land mht profil størellse. Mer gummi gir mindre støy, mindre sporing og helt andre kostnader også om du skulle få behov for å bytt dekk en dag også.

Ditt valg lykke til.

Om det er snakk om sommerdekk så er dette ikke helt korrekt @Helge for prisene kommer også mye an på hvor stort volum de selges i, og de siste årene så har biler som har 225/45-17" som standard økt betraktelig, og kan for flere dekkmerker faktisk være merkbart billigere enn 205/55-16".

De forskjellige dekkmerkene har også veldig mye å si for støynivået, så det er ikke gitt at et 17" hjul støyer mer enn et 16" hjul.

Ellers så er jeg helt enig med deg, jo lavere et dekk blir, jo hardere og mer «stumpete» kan det være, det samme kan gjelde sporing også. Men akkurat sporing har flere årsaker, f.eks. så hadde jeg betydelig mer sporing med min forrige bil VW Golf st.vogn 2014 med 225/45-17" enn hva jeg har med Superb og 235/45-18", for den sporer ikke i det hele tatt, hverken med sommer -eller vinterdekka på (de er i samme dimensjon). Så her har det også stor betydning hvilken bil det er snakk om også. Men merkelig nok, så var likevel Golfen bedre å kjøre med 225/45-17" hjula selv med tanke på sporing, enn hva den var med 205/55-16" rett og slett for at de var for myke å kjøre med (etter min mening), mens andre synes det er helt motsatt.

Så forskjellige biler kan oppleves helt forskjellig med de samme dekkene, det har mye med vekt, sporvidde, akselavstand, understell og tyngde å gjøre også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...