Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Octavia 2017 4x4

18" felger sommerdekk

Recommended Posts

Hei!

Akkurat bestilt meg en ny Octavia 4x4 og valgte 18" felger. Kom til å tenke på om dette var lurt? Vil bilen bli lavere under med 18" felger? Tenker det blir litt kjøring på grusveier på fjellet som har litt humper? Har ikke bestilt Bad Road.

Valgte 16" for vinterdekkene, men hvordan er komforten med 18" på sommerdekkene? Skulle jeg spart pengene og valgt 17" som fulgte med?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen @Octavia 2017 4x4 :) 

 

Høyden til bakken (bakkeklaringen) er lik om du velger 16", 17" eller 18", det er kun høyden/profilen på dekka som forandrer seg. 16" felg = 55 profil, 17" felg = 45 profil og 18" felg = 40 profil. Dekkprofilen er prosenter av bredden på dekket, så jo lavere profil en har, jo lavere blir høyden på dekket. For Octavia sin del så har den i hvert fall originalt 205/55-16", 225/45-17" og 225/40-18", dette såfremt en ikke bestiller noe helt andre dimensjoner selv.

 

De største forskjellene kan oppleves i comfort og veigrep, så kommer det an på hva den enkelte mest liker. I Octavia så hadde nok jeg valgt 225/45-17" for å ha en viss sportslighet, et godt veigrep og likevel en god comfort, og det hadde jeg valgt for både sommer og vinter, for fremkommelighet har du med 4x4.

18" er lavere dekk og kan føles litt mer «stumpete» å kjøre på for enkelte, men igjen, det kommer helt an på hva den enkelte foretrekker å kjøre på, noen velger jo i tillegg 19" som vil ha såpass lav profil som 35, så noe fasit er det vanskelig å sette. 

 

16" synes jeg er vel mykt å kjøre på, men det er jo kun min mening. Jeg hadde det på min forrige bil (VW Golf st.vogn 2014) 205/55-16" som vinterdekk, men de vurderte jeg sterkt å bytte fler enn en gang, og da over til 225/45-17" som jeg også hadde på sommerdekka på den bilen. Men igjen, det er kun hva jeg trives med, andre vil ha helt andre meninger om det. Tester av vinterdekk anbefaler jo også smale dekk for best mulig fremkommelighet, så tror nok du har valgt riktig der, det er bare at jeg foretrekker litt mer sportslighet og bedre kontakt med veibanen. Jeg skal også legge til at 70-80% av min kjøring foregår på bare/saltede veier i Østfold/Akershus/Oslo området.

 

I dag så benytter jeg original dimensjonen på min bil (Superb) for både sommer -og vinterhjul, så jeg kjører i dag på 235/45-18" på både sommer og vinter, og det hadde jeg også valgt om jeg skulle ha bestilt bilen på nytt i dag for vinterdekkene sin del, og mest sannsynlig så hadde jeg valgt 19" på sommeren.

Så det er mye opptil den enkelte hva en foretrekker, men bakkeklaringen forandrer seg ikke om en benytter riktig bredde og profil på dekka og med tanke på felgstørrelsen. Dette har med rulleomkretsen på hjula å gjøre, og forandrer en for mye på den så vil en få feilvisning på speedometeret, og her er det tabeller å forholde seg til for at det skal være godkjent. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Knall bil! Du blir sikkert fornøyd med den og hjulene du har valgt.

Det er bare marginalt forskjell på 225/45-17 og 225/40-18. Et dekk med 40-profil vil ha 12 mm mindre høyde og ha stivere dekkside. Derfor vil det være mindre fleksibelt og "være mer sporty" og "ha mindre komfort". Men det er marginalt. Men dekkmerke kan faktisk ha mer å si enn selve profilhøyden. Faktisk kan et dårlig 18-toms dekk være mykere og ha dårligere oppbygd dekkside enn et godt 17-toms dekk. På grunn av mindre avstand mellom felg og bakke, KAN en skarp dump slå gjennom og ødelegge både dekk og felg. Til mindre avstand, jo mer sjanse for at det skjer, dårligere dekk har større sjanse enn gode.

Går du fra 225/40-18 til 205/55-16 vil du merke forskjell, også fordi det er et vinterdekk med mykere gummi. Du har høyere gummi på dekksidene, de vil "flekse" mer og oppfattes som mere komfortable. Du får ikke dårligere kjøreegenskaper, men du vil kanskje få en litt mindre kontant følelse i aktiv kjøring i svingene. Det har vel kanskje mindre å bety på vinterføre?! Vi snakker om marginer her, og dekkets grep er der uansett.

Jeg har 3 forskjellige hjulkombinasjoner på min: 225/45-17 sommer, 205/50-17 pigg, og 205/60-16 piggfritt. Alle er kjempegode alternativer til sitt bruk, og passer til både min bruk og til bilen. Jeg har ikke vurdert 18-tommere, for dyrt, for stivt, Ingen hensikt for meg, så sporty kjøring blir det aldri at jeg får utnytta det som er innebygd i dekkene. Kommr meg sikkert aldri på Nurburgring med bilen.....

Edited by Sjåføren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvilke profil og dekkstørellse du velger bør sees opp mot hva du ønsker.

Personlig prioriterer jeg komfort og lavt støynivå så da ville ikke noen størellser over 17" være aktuelt. Faktisk er 17" også i grense land mht profil størellse. Mer gummi gir mindre støy, mindre sporing og helt andre kostnader også om du skulle få behov for å bytt dekk en dag også.

Ditt valg lykke til.

Edited by Helge

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei, og takk for varm velkomst og gode raske svar!

Er ikke bilinteressert, så jeg er vel en som setter komfort foran kulhet/sportslig kjørestil. Vurderer om jeg skulle droppet 18" og gått for vanlige 17" som følger med Style versjonen.

Noen som vet hvor lenge før produksjon man kan gjøre endringer? Dette er tros alt dekk som ikke har noe direkte med produksjonen å gjøre, så skulle tro det var mulig å endre.

Er litt engstelig for sporing, har erfart fra en Fiesta som hadde noe over snittet store felger at det sporet mye.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hva som gjør at en bil sporer er ikke alltid så åpenbar. Det kan ha med dekktypen å gjøre, men også med bredden på dekkene og hvor stor bil de sitter på. Man kan også få sporing dersom dekk og felg ikke matcher, som ballongformede dekk på smale felger, eller med 'strekk' i dekkene (for bred felg og lav profil). Vinterdekk med skarpe hjørner kan ha en tendens til å klatre mer på sporete vei enn sommerdekk.

På din bil vil dekkene har samme bredde på 18 og 17 tommere, og felgene er tilpasset størrelsen på dekkene. Så du vil nok ikke få noe særlig sporing uansett, hvis det ikke er veldig dype spor i asfalten.

Men hvis du ønsker å gå for 17-toms i stedet for, så er det bare å ringe forhandleren i morgen. Forhandleren mottar en bekreftelse fra fabrikken om produksjonsstart, og en dato etter bestilling som er siste frist for endring. Det har med logistikken for innbestilling av de forskjellige delene til din bil, og monteringen på samlebåndet. Gjelder nok for dekk og felg også, for fabrikken har ikke lagret deler, de kommer inn fortløpende rett før de skal monteres.

Lykke til!

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timer siden, Helge skrev:

Hvilke profil og dekkstørellse du velger bør sees opp mot hva du ønsker.

Personlig prioriterer jeg komfort og lavt støynivå så da ville ikke noen størellser over 17" være aktuelt. Faktisk er 17" også i grense land mht profil størellse. Mer gummi gir mindre støy, mindre sporing og helt andre kostnader også om du skulle få behov for å bytt dekk en dag også.

Ditt valg lykke til.

Om det er snakk om sommerdekk så er dette ikke helt korrekt @Helge for prisene kommer også mye an på hvor stort volum de selges i, og de siste årene så har biler som har 225/45-17" som standard økt betraktelig, og kan for flere dekkmerker faktisk være merkbart billigere enn 205/55-16".

De forskjellige dekkmerkene har også veldig mye å si for støynivået, så det er ikke gitt at et 17" hjul støyer mer enn et 16" hjul.

Ellers så er jeg helt enig med deg, jo lavere et dekk blir, jo hardere og mer «stumpete» kan det være, det samme kan gjelde sporing også. Men akkurat sporing har flere årsaker, f.eks. så hadde jeg betydelig mer sporing med min forrige bil VW Golf st.vogn 2014 med 225/45-17" enn hva jeg har med Superb og 235/45-18", for den sporer ikke i det hele tatt, hverken med sommer -eller vinterdekka på (de er i samme dimensjon). Så her har det også stor betydning hvilken bil det er snakk om også. Men merkelig nok, så var likevel Golfen bedre å kjøre med 225/45-17" hjula selv med tanke på sporing, enn hva den var med 205/55-16" rett og slett for at de var for myke å kjøre med (etter min mening), mens andre synes det er helt motsatt.

Så forskjellige biler kan oppleves helt forskjellig med de samme dekkene, det har mye med vekt, sporvidde, akselavstand, understell og tyngde å gjøre også.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...