Gå til innhold
Salcin

Endringer på Superb 3v år for år


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,  lager en liste her angående endringer som kommer på Superb 3V år for år, og redigerer den dersom noen kommer med flere innspill :)Noen ting er ekstrautstyr, mens andre er faste endringer, dette sees i prisliste. Håper dette er til god info dersom du skal handle Superb brukt, eller rett og slett ny Superb og lurer på noe :) 

 

2015/2016 

Modellen kom tilgjengelig for bestilling fra Juni 2015, og de første kunde bilene Kom august/september 2015

2017

Mulighet for svart skinn for L&K (Kom tilgjengelig for bestilling februar 2016)

Varme i ratt

10 i stede for 3 farger i ambient light

Svart i stede for biege bagasjeromtildekning for biler med biege skinn

Endret innvendig speil (ingen ramme)

Ny fjernkontroll på webasto

Spyler på ryggekamera

3 istede for 2 medfølgende nøkler

Sportline modell 

Phonebox har også integrert trådløs lader, for telefoner som støtter dette.

Amundsen øker fra 6,5" til 8" skjerm

Flere typer felger

 

2018

Navigasjon Columbus 9,2"  (Ekstra utstyr) Med Skoda connect som gir tilgang til å starte fjernstyrt drivstoffvarmer med app på tlf, bensinpriser i nærområdet, værmelding, trafikkinformasjon og SOS knapp, med automatisk varsling ved kollisjon ++

Massasjefunkunksjon for førersete (Ekstrautstyr)

Parkeringsassistent med automatisk bremsing (Ekstrautstyr)

Corrida Red farge utgår

Støydempende glass og ekstra lydisolering under bilen (Standard på alle modeller unntatt Ambition)

 

2019

Sort taktrekk (Kom på biler produsert i midten av 2018)

Digitale instrumenter (Kom på biler produsert i midten av 2019)

Endret av Salcin
Skrevet

Jeg har den komplette utstyrslista for 2016 modellen fremdeles, så jeg skal se igjennom den @Salcin og laste ned den for 2017, så skal jeg sammenligne dem og evt. fylle på med litt mer. Synes det dog ser ut som om du har fått med deg det meste

Kommer tilbake til tråden når jeg har sjekket litt mer :) 

 

Jeg om en ting til som er forandret og det er vel ikke til det positive egentlig, for nå er ikke delingsnettet en del av standard utstyret til L&K, det må nå kjøpes i tillegg.

Skrevet (endret)

Når jeg bestilte min bil (Style versjon, vinter 2016), så valgte jeg en del tilleggspakker, som bl.a. Vinterpakke, og den inneholdt

  • Parkeringvarmer
  • Baksetevarme
  • Delingsnett

og hele denne pakken er standard på L&K i prislista jeg har her, og det fortalte også selgeren meg at det var standard med samtlige utstyrspakker (med alt innhold) på L&K versjonen.

Det samme gjelder for Bagasjeromspakke som inneholder

  • El.bakluke
  • Automatisk retur av bagasjeromstildekning
  • Solgardiner for sidevinduer bak

og denne pakken er også standard i prislista jeg har her på L&K, og her fortalte også selgeren meg at alle pakker med alt innehold/utstyr er standard på L&K versjonen (bortsett fra holder til nettbrett i baksetepakken) Den måtte kjøpes separat til L&K.

I dag så er ikke disse pakkene huket av som standard for L&K lenger, og delingsnett og solgardiner i i sidedørene bak må nå kjøpes separat. Det er som sagt hva prislista jeg har i hånda sier, og selger informerte meg om. Så noen andre forutsetninger enn en offentlig prisliste fra Skoda (datert 01.01.2016) for å svare har jeg ikke @Salcin :)

 

Ellers så er det en ting til som er standard på flere utgaver i dag, som ikke er det på 2016 modellene, og det er 

  • RTA - Rear Traffic Alert

det er standard på Ambition, Style, Sportline og L&K, det er kun Active det ikke er standard på. Bare ikke spør meg hva det er for noe, for det vet jeg ikke ;) 

 

Noe som derimot står i den nye brosjyren til Superb er at det kan velges Sportsratt i perforert skinn, med styring av radio, telefon og girskift for DSG automatgirkasse (se tekst under bildet). Men det finner jeg ikke i prislista, og det er heller ikke med i utstyrslista til Sportline (så langt jeg kan se).

Skjermbilde 2017-01-14 kl. 15.06.39.png

Skjermbilde 2017-01-14 kl. 14.41.43.png

 

Endret av Superb lll
Skrevet
40 minutter siden, Superb lll skrev:

Når jeg bestilte min bil (Style versjon, vinter 2016), så valgte jeg en del tilleggspakker, som bl.a. Vinterpakke, og den inneholdt

  • Parkeringvarmer
  • Baksetevarme
  • Delingsnett

og hele denne pakken er standard på L&K i prislista jeg har her, og det fortalte også selgeren meg at det var standard med samtlige utstyrspakker (med alt innhold) på L&K versjonen.

Det samme gjelder for Bagasjeromspakke som inneholder

  • El.bakluke
  • Automatisk retur av bagasjeromstildekning
  • Solgardiner for sidevinduer bak

og denne pakken er også standard i prislista jeg har her på L&K, og her fortalte også selgeren meg at alle pakker med alt innehold/utstyr er standard på L&K versjonen (bortsett fra holder til nettbrett i baksetepakken) Den måtte kjøpes separat til L&K.

I dag så er ikke disse pakkene huket av som standard for L&K lenger, og delingsnett og solgardiner i i sidedørene bak må nå kjøpes separat. Det er som sagt hva prislista jeg har i hånda sier, og selger informerte meg om. Så noen andre forutsetninger enn en offentlig prisliste fra Skoda (datert 01.01.2016) for å svare har jeg ikke @Salcin :)

 

Ellers så er det en ting til som er standard på flere utgaver i dag, som ikke er det på 2016 modellene, og det er 

  • RTA - Rear Traffic Alert

det er standard på Ambition, Style, Sportline og L&K, det er kun Active det ikke er standard på. Bare ikke spør meg hva det er for noe, for det vet jeg ikke ;) 

 

Noe som derimot står i den nye brosjyren til Superb er at det kan velges Sportsratt i perforert skinn, med styring av radio, telefon og girskift for DSG automatgirkasse (se tekst under bildet). Men det finner jeg ikke i prislista, og det er heller ikke med i utstyrslista til Sportline (så langt jeg kan se).

Skjermbilde 2017-01-14 kl. 15.06.39.png

Skjermbilde 2017-01-14 kl. 14.41.43.png

 

Uten å kverulere så vil jeg nok tro du har misforstått selger litt, samtidige pakker var ikke inkludert, de fleske pakkene var ikke tilgjengelig, grunnet det meste er inkludert... Som F.eks. Den vinterpakka du nevner, så er og var alt unntatt delingsnett inkludert i L&K, i bagasjeromspakke du nevner så er alt unntatt solgardiner i sidevinduer bak i L&K, når det gjelder baksetepakke som er så billig på L&K er det pga att det bare er nettbrettholdee ja...

Dersom du ser litt nedover på lista så ser du att du har mulighet til å velge tilvalgene på på solgardiner, delingsnett.. Dette var tilvalg da og er det fortsatt :-)

RTA er faktisk veldig flott, da du f.eks. Skal rygge ut av en parkeringsplass, PG bilen registrer att det kommer bilen kjørende på veien bak deg, så varsler den... utrolig kjekt i trange steder man ikke ser pga biler på hver side.

 

Edit: Hadde for øvrig tilvalg på samtlige ting på min 2016 modell registrert i 2015 :-)

Skrevet (endret)
3 timer siden, Salcin skrev:

Uten å kverulere så vil jeg nok tro du har misforstått selger litt, samtidige pakker var ikke inkludert, de fleske pakkene var ikke tilgjengelig, grunnet det meste er inkludert... Som F.eks. Den vinterpakka du nevner, så er og var alt unntatt delingsnett inkludert i L&K, i bagasjeromspakke du nevner så er alt unntatt solgardiner i sidevinduer bak i L&K, når det gjelder baksetepakke som er så billig på L&K er det pga att det bare er nettbrettholdee ja...

 

Dette er hva prislista jeg har helt konkret viser til når det gjelder utstyrspakkene for hva som er standard i L&K (se innskannet bilde av prislisten).

Selgeren både fortalte meg og viste meg konkret i prislista hvordan dette var, så her har jeg kun gjengitt hva som står svart på hvitt i prislista og hva selgeren informerte meg om @Salcin :) 

 

Skjermbilde 2017-01-14 kl. 15.54.54.png

 

Endret av Superb lll
omformulert teksten
Skrevet

Da stemmer det helt sikkert:) Synes bare det er rart att dette var tilvalg i slutten av 2015, sommeren 2016, og nå pr dags dato

Skrevet
5 timer siden, Salcin skrev:

RTA er faktisk veldig flott, da du f.eks. Skal rygge ut av en parkeringsplass, PG bilen registrer att det kommer bilen kjørende på veien bak deg, så varsler den... utrolig kjekt i trange steder man ikke ser pga biler på hver side.

Se der ja, det var jo en praktisk og nyttig funksjon, synd at både denne (RTA) og varme i rattet ikke var tilgjengelig når jeg bestilte bil, for varme i rattet er virkelig noe jeg kunne tenkt meg..........

Takk for info, da lærte jeg noe nytt i dag også @Salcin :) 

 

Litt merkelig det med sportsrattet synes jeg, for det finner jeg kun bilde av i brosjra, men ikke et eneste punkt om i utstyrslistene............

Skrevet

Hørte eller ikke noe om sportsratt ved bestilling av bil, kun att der var standard på Sportline... Kan forøvrig ikke leveres med varme i ratt

  • 6 måneder senere...
Skrevet (endret)

I følge det jeg har lest og sett av bilder på nettet, så ser det i hvert fall ut som den varslede Hybrid utgaven kan få et litt annet utseende, men om det er fakta eller spekulasjoner gjenstår å se. Ser det er flere som også lager bilder som skal illustrere hvordan den «vanlige» Superb 2019 også skal se ut, men hvor mye hold det er i akkurat det gjenstår å se.

Ellers så får en vel glede seg over de forandringene som nå er gjort på 2018 modellen, det er i hvert fall forandringer som hadde gledet meg om jeg skulle ha bestilt ny Superb i dag :) 

  • Bedre støyisolering
  • Tykkere sidevinduer
  • Større skjerm(er)

 

EDIT:

Med større skjermer, så mener jeg nå at det er tilgjengelig med 9,2" skjerm for Columbus, og at alle andre modeller også nå har større skjermer i sitt Infotainment/Radio system som standard.

Endret av Superb lll
  • Lik 1
Skrevet (endret)

Søstra mi og typen har kjøpt en '18 modell L&K. Rimelig nydelig den skjermen og ikke minst økt oppløsning og finere GUI på menyen. Blir lett fingermerker da..

Endret av CitizenX
Skrevet

Har lagt dette inn i starten av tråden @Superb lll, det med støyisolering gjelder faktisk ikke Ambition i følge prisliste :) Så viktig å ikke kjøpe billigst :) Skal gjøre mitt beste så fort jeg hører om/leser om nyheter og holde tråden oppdatert :) 

Skrevet

Bedre om folk sier ifra en gang for mye enn en gang for lite :) Da kommer i alle fall info med..

 

@CitizenX Jeg har ikke hørt noe om facelift, men av ren gjetning vil jeg tro det i '19 kommer en facelift som '20 modell... da har bilen vært i 4 år og det er på tide med en facelift! Vet faktisk ikke syklusene på Skoda, men vet både BMW,Mercedes og Audi har Facelift etter 4 år, og lar den gå i 3 år før ny modell... altså 7 år med samme modell :) lenger enn det er vel ikke særlig heldig, da bilene begynner å bli "gamle"... ikke kult å kjøpe seg en superb om i 2025 som er lik som en som kom ut i 2015 :P Selv om utvikling av ny modell koster mye!!!!

  • 6 måneder senere...
Skrevet (endret)

Jeg eier en Superb stasjonsvogn 2017 190 hk 6DSG 4x4 L&K. Dette er en helt fantastisk bil som jeg er ekstremt fornøyd med.

Jeg ser at en vesentlig forskjell mellom denne bilen og de som leveres nå fra høsten 2017 er overgangen fra 6-trinns til 7-trinns automatkasse.  Denne endringen ser ved en sammenligning av brosjyren for 2017-modellen og den eksisterende 2018-modellen ut til å gi noen utslag i dataene, og noen av disse endringene virker ligg merkelige.

Toppfarten faller fra 230 km/t til 226 km/t. Forbruker øker påbykjøring/landeveiskjøring/blandet fra 6,0/4,4/5,0 til 6,1/4,7/5,2. Utsplippene øker fra 132/48,9 til 137/50,2. Egenvekten øker fra 1540 kg til 1585 kg. Skyldes disse økningene endringene bare den nye automatkassen eller er det en kobinasjon av ny girkasse og økt vekt som følge av tykkere vinduer og ekstra lydisolering?

Det merkeligste utslaget, som jeg ser, er en endring på akselerasjonen på 0-100 km/t fra 7,6 sekunder til 8,1 sekunder.  Dette er jo en veldig stor økning som jeg synes virker merkelig. Skyldes denne økningen den nye automatkassen??! Kan den virkelig gjøre bilen så mye tregere? Eller er det bare dataene for 2017-modellen som var i overkant fra fabrikkens side?

Håper noen har innspill på dette.

Jeg kan legge til at jeg synes min bil er veldig rask og sprek og den drar som et uvær i alle situasjoner den kommer ut for. Til tider virker den så sprek at jeg er forundret over at det ikke sitter mer enn 190 hester under panseret! Nå skal det legges til at jeg tidligere eide en 115 hesters dieselbil av et annet merke enn Skoda, og som brukte knappe 13 sekunder på å tøffe fra 0-100 km/t, så da virker kanskje det meste som veldig raskt til sammeligning?

Endret av Zkoda
Skrivefeil 2019 i stedet for 2018
Skrevet

Jeg mener å ha sett lignende tekniske data på Octavia med 7 i forhold til 6 trinn

Litt overraskende, men der sammenlignet jeg med 184 TDi med 6 trinn og 150 TDi og 7 trinn

Er usikker på om forskjellen er der i praktisk bruk, ihvertfall i forhold til forbruk, men for akselerasjon er det litt logisk at den girer flere ganger og trenger bittelitt mer tid.

Uansett, 7 trinn er så MYE mer behagelig kasse å flyte med på motorvei at det er verdt det

Skrevet

Det var overrraskende lesning @Zkoda! Egentlig alt sammen, med en girkasse med flere gir, så skal jo bilen kunne velge ett enda mer riktig gir for å ligge der den har det mest optimale forbruk! Den skal også ved akselerasjon klare å ligge mer innenfor det området den skal ha maks moment og krefter, dermed slippe å ha så langt sprang på girene! Dette er i alle fall hva jeg har lest innenfor andre merker.. så dette var merkelig...

  • 6 måneder senere...
Skrevet

Det er vel påtide å oppdatere litt medlemmer tanke på 2019 modell nå.

Jeg bestilte med sort taktrekk og digital instrument panel, det var vist nytt 

Skrevet

Så bra, skulle jeg gjerne ha hatt til min Octavia 2018 også.

Ang 7 trinn, forbruk ved 100/110 er garantert en god del lavere ved 7 trinn enn 6, men dette måles jo ikke av fabrikk. Personlig kjører jeg mye på E18 og får da god uttelling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...