Gå til innhold
Salcin

Endringer på Superb 3v år for år


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,  lager en liste her angående endringer som kommer på Superb 3V år for år, og redigerer den dersom noen kommer med flere innspill :)Noen ting er ekstrautstyr, mens andre er faste endringer, dette sees i prisliste. Håper dette er til god info dersom du skal handle Superb brukt, eller rett og slett ny Superb og lurer på noe :) 

 

2015/2016 

Modellen kom tilgjengelig for bestilling fra Juni 2015, og de første kunde bilene Kom august/september 2015

2017

Mulighet for svart skinn for L&K (Kom tilgjengelig for bestilling februar 2016)

Varme i ratt

10 i stede for 3 farger i ambient light

Svart i stede for biege bagasjeromtildekning for biler med biege skinn

Endret innvendig speil (ingen ramme)

Ny fjernkontroll på webasto

Spyler på ryggekamera

3 istede for 2 medfølgende nøkler

Sportline modell 

Phonebox har også integrert trådløs lader, for telefoner som støtter dette.

Amundsen øker fra 6,5" til 8" skjerm

Flere typer felger

 

2018

Navigasjon Columbus 9,2"  (Ekstra utstyr) Med Skoda connect som gir tilgang til å starte fjernstyrt drivstoffvarmer med app på tlf, bensinpriser i nærområdet, værmelding, trafikkinformasjon og SOS knapp, med automatisk varsling ved kollisjon ++

Massasjefunkunksjon for førersete (Ekstrautstyr)

Parkeringsassistent med automatisk bremsing (Ekstrautstyr)

Corrida Red farge utgår

Støydempende glass og ekstra lydisolering under bilen (Standard på alle modeller unntatt Ambition)

 

2019

Sort taktrekk (Kom på biler produsert i midten av 2018)

Digitale instrumenter (Kom på biler produsert i midten av 2019)

Endret av Salcin
Skrevet

Jeg har den komplette utstyrslista for 2016 modellen fremdeles, så jeg skal se igjennom den @Salcin og laste ned den for 2017, så skal jeg sammenligne dem og evt. fylle på med litt mer. Synes det dog ser ut som om du har fått med deg det meste

Kommer tilbake til tråden når jeg har sjekket litt mer :) 

 

Jeg om en ting til som er forandret og det er vel ikke til det positive egentlig, for nå er ikke delingsnettet en del av standard utstyret til L&K, det må nå kjøpes i tillegg.

Skrevet (endret)

Når jeg bestilte min bil (Style versjon, vinter 2016), så valgte jeg en del tilleggspakker, som bl.a. Vinterpakke, og den inneholdt

  • Parkeringvarmer
  • Baksetevarme
  • Delingsnett

og hele denne pakken er standard på L&K i prislista jeg har her, og det fortalte også selgeren meg at det var standard med samtlige utstyrspakker (med alt innhold) på L&K versjonen.

Det samme gjelder for Bagasjeromspakke som inneholder

  • El.bakluke
  • Automatisk retur av bagasjeromstildekning
  • Solgardiner for sidevinduer bak

og denne pakken er også standard i prislista jeg har her på L&K, og her fortalte også selgeren meg at alle pakker med alt innehold/utstyr er standard på L&K versjonen (bortsett fra holder til nettbrett i baksetepakken) Den måtte kjøpes separat til L&K.

I dag så er ikke disse pakkene huket av som standard for L&K lenger, og delingsnett og solgardiner i i sidedørene bak må nå kjøpes separat. Det er som sagt hva prislista jeg har i hånda sier, og selger informerte meg om. Så noen andre forutsetninger enn en offentlig prisliste fra Skoda (datert 01.01.2016) for å svare har jeg ikke @Salcin :)

 

Ellers så er det en ting til som er standard på flere utgaver i dag, som ikke er det på 2016 modellene, og det er 

  • RTA - Rear Traffic Alert

det er standard på Ambition, Style, Sportline og L&K, det er kun Active det ikke er standard på. Bare ikke spør meg hva det er for noe, for det vet jeg ikke ;) 

 

Noe som derimot står i den nye brosjyren til Superb er at det kan velges Sportsratt i perforert skinn, med styring av radio, telefon og girskift for DSG automatgirkasse (se tekst under bildet). Men det finner jeg ikke i prislista, og det er heller ikke med i utstyrslista til Sportline (så langt jeg kan se).

Skjermbilde 2017-01-14 kl. 15.06.39.png

Skjermbilde 2017-01-14 kl. 14.41.43.png

 

Endret av Superb lll
Skrevet
40 minutter siden, Superb lll skrev:

Når jeg bestilte min bil (Style versjon, vinter 2016), så valgte jeg en del tilleggspakker, som bl.a. Vinterpakke, og den inneholdt

  • Parkeringvarmer
  • Baksetevarme
  • Delingsnett

og hele denne pakken er standard på L&K i prislista jeg har her, og det fortalte også selgeren meg at det var standard med samtlige utstyrspakker (med alt innhold) på L&K versjonen.

Det samme gjelder for Bagasjeromspakke som inneholder

  • El.bakluke
  • Automatisk retur av bagasjeromstildekning
  • Solgardiner for sidevinduer bak

og denne pakken er også standard i prislista jeg har her på L&K, og her fortalte også selgeren meg at alle pakker med alt innehold/utstyr er standard på L&K versjonen (bortsett fra holder til nettbrett i baksetepakken) Den måtte kjøpes separat til L&K.

I dag så er ikke disse pakkene huket av som standard for L&K lenger, og delingsnett og solgardiner i i sidedørene bak må nå kjøpes separat. Det er som sagt hva prislista jeg har i hånda sier, og selger informerte meg om. Så noen andre forutsetninger enn en offentlig prisliste fra Skoda (datert 01.01.2016) for å svare har jeg ikke @Salcin :)

 

Ellers så er det en ting til som er standard på flere utgaver i dag, som ikke er det på 2016 modellene, og det er 

  • RTA - Rear Traffic Alert

det er standard på Ambition, Style, Sportline og L&K, det er kun Active det ikke er standard på. Bare ikke spør meg hva det er for noe, for det vet jeg ikke ;) 

 

Noe som derimot står i den nye brosjyren til Superb er at det kan velges Sportsratt i perforert skinn, med styring av radio, telefon og girskift for DSG automatgirkasse (se tekst under bildet). Men det finner jeg ikke i prislista, og det er heller ikke med i utstyrslista til Sportline (så langt jeg kan se).

Skjermbilde 2017-01-14 kl. 15.06.39.png

Skjermbilde 2017-01-14 kl. 14.41.43.png

 

Uten å kverulere så vil jeg nok tro du har misforstått selger litt, samtidige pakker var ikke inkludert, de fleske pakkene var ikke tilgjengelig, grunnet det meste er inkludert... Som F.eks. Den vinterpakka du nevner, så er og var alt unntatt delingsnett inkludert i L&K, i bagasjeromspakke du nevner så er alt unntatt solgardiner i sidevinduer bak i L&K, når det gjelder baksetepakke som er så billig på L&K er det pga att det bare er nettbrettholdee ja...

Dersom du ser litt nedover på lista så ser du att du har mulighet til å velge tilvalgene på på solgardiner, delingsnett.. Dette var tilvalg da og er det fortsatt :-)

RTA er faktisk veldig flott, da du f.eks. Skal rygge ut av en parkeringsplass, PG bilen registrer att det kommer bilen kjørende på veien bak deg, så varsler den... utrolig kjekt i trange steder man ikke ser pga biler på hver side.

 

Edit: Hadde for øvrig tilvalg på samtlige ting på min 2016 modell registrert i 2015 :-)

Skrevet (endret)
3 timer siden, Salcin skrev:

Uten å kverulere så vil jeg nok tro du har misforstått selger litt, samtidige pakker var ikke inkludert, de fleske pakkene var ikke tilgjengelig, grunnet det meste er inkludert... Som F.eks. Den vinterpakka du nevner, så er og var alt unntatt delingsnett inkludert i L&K, i bagasjeromspakke du nevner så er alt unntatt solgardiner i sidevinduer bak i L&K, når det gjelder baksetepakke som er så billig på L&K er det pga att det bare er nettbrettholdee ja...

 

Dette er hva prislista jeg har helt konkret viser til når det gjelder utstyrspakkene for hva som er standard i L&K (se innskannet bilde av prislisten).

Selgeren både fortalte meg og viste meg konkret i prislista hvordan dette var, så her har jeg kun gjengitt hva som står svart på hvitt i prislista og hva selgeren informerte meg om @Salcin :) 

 

Skjermbilde 2017-01-14 kl. 15.54.54.png

 

Endret av Superb lll
omformulert teksten
Skrevet

Da stemmer det helt sikkert:) Synes bare det er rart att dette var tilvalg i slutten av 2015, sommeren 2016, og nå pr dags dato

Skrevet
5 timer siden, Salcin skrev:

RTA er faktisk veldig flott, da du f.eks. Skal rygge ut av en parkeringsplass, PG bilen registrer att det kommer bilen kjørende på veien bak deg, så varsler den... utrolig kjekt i trange steder man ikke ser pga biler på hver side.

Se der ja, det var jo en praktisk og nyttig funksjon, synd at både denne (RTA) og varme i rattet ikke var tilgjengelig når jeg bestilte bil, for varme i rattet er virkelig noe jeg kunne tenkt meg..........

Takk for info, da lærte jeg noe nytt i dag også @Salcin :) 

 

Litt merkelig det med sportsrattet synes jeg, for det finner jeg kun bilde av i brosjra, men ikke et eneste punkt om i utstyrslistene............

Skrevet

Hørte eller ikke noe om sportsratt ved bestilling av bil, kun att der var standard på Sportline... Kan forøvrig ikke leveres med varme i ratt

  • 6 måneder senere...
Skrevet (endret)

I følge det jeg har lest og sett av bilder på nettet, så ser det i hvert fall ut som den varslede Hybrid utgaven kan få et litt annet utseende, men om det er fakta eller spekulasjoner gjenstår å se. Ser det er flere som også lager bilder som skal illustrere hvordan den «vanlige» Superb 2019 også skal se ut, men hvor mye hold det er i akkurat det gjenstår å se.

Ellers så får en vel glede seg over de forandringene som nå er gjort på 2018 modellen, det er i hvert fall forandringer som hadde gledet meg om jeg skulle ha bestilt ny Superb i dag :) 

  • Bedre støyisolering
  • Tykkere sidevinduer
  • Større skjerm(er)

 

EDIT:

Med større skjermer, så mener jeg nå at det er tilgjengelig med 9,2" skjerm for Columbus, og at alle andre modeller også nå har større skjermer i sitt Infotainment/Radio system som standard.

Endret av Superb lll
  • Lik 1
Skrevet (endret)

Søstra mi og typen har kjøpt en '18 modell L&K. Rimelig nydelig den skjermen og ikke minst økt oppløsning og finere GUI på menyen. Blir lett fingermerker da..

Endret av CitizenX
Skrevet

Har lagt dette inn i starten av tråden @Superb lll, det med støyisolering gjelder faktisk ikke Ambition i følge prisliste :) Så viktig å ikke kjøpe billigst :) Skal gjøre mitt beste så fort jeg hører om/leser om nyheter og holde tråden oppdatert :) 

Skrevet

Bedre om folk sier ifra en gang for mye enn en gang for lite :) Da kommer i alle fall info med..

 

@CitizenX Jeg har ikke hørt noe om facelift, men av ren gjetning vil jeg tro det i '19 kommer en facelift som '20 modell... da har bilen vært i 4 år og det er på tide med en facelift! Vet faktisk ikke syklusene på Skoda, men vet både BMW,Mercedes og Audi har Facelift etter 4 år, og lar den gå i 3 år før ny modell... altså 7 år med samme modell :) lenger enn det er vel ikke særlig heldig, da bilene begynner å bli "gamle"... ikke kult å kjøpe seg en superb om i 2025 som er lik som en som kom ut i 2015 :P Selv om utvikling av ny modell koster mye!!!!

  • 6 måneder senere...
Skrevet (endret)

Jeg eier en Superb stasjonsvogn 2017 190 hk 6DSG 4x4 L&K. Dette er en helt fantastisk bil som jeg er ekstremt fornøyd med.

Jeg ser at en vesentlig forskjell mellom denne bilen og de som leveres nå fra høsten 2017 er overgangen fra 6-trinns til 7-trinns automatkasse.  Denne endringen ser ved en sammenligning av brosjyren for 2017-modellen og den eksisterende 2018-modellen ut til å gi noen utslag i dataene, og noen av disse endringene virker ligg merkelige.

Toppfarten faller fra 230 km/t til 226 km/t. Forbruker øker påbykjøring/landeveiskjøring/blandet fra 6,0/4,4/5,0 til 6,1/4,7/5,2. Utsplippene øker fra 132/48,9 til 137/50,2. Egenvekten øker fra 1540 kg til 1585 kg. Skyldes disse økningene endringene bare den nye automatkassen eller er det en kobinasjon av ny girkasse og økt vekt som følge av tykkere vinduer og ekstra lydisolering?

Det merkeligste utslaget, som jeg ser, er en endring på akselerasjonen på 0-100 km/t fra 7,6 sekunder til 8,1 sekunder.  Dette er jo en veldig stor økning som jeg synes virker merkelig. Skyldes denne økningen den nye automatkassen??! Kan den virkelig gjøre bilen så mye tregere? Eller er det bare dataene for 2017-modellen som var i overkant fra fabrikkens side?

Håper noen har innspill på dette.

Jeg kan legge til at jeg synes min bil er veldig rask og sprek og den drar som et uvær i alle situasjoner den kommer ut for. Til tider virker den så sprek at jeg er forundret over at det ikke sitter mer enn 190 hester under panseret! Nå skal det legges til at jeg tidligere eide en 115 hesters dieselbil av et annet merke enn Skoda, og som brukte knappe 13 sekunder på å tøffe fra 0-100 km/t, så da virker kanskje det meste som veldig raskt til sammeligning?

Endret av Zkoda
Skrivefeil 2019 i stedet for 2018
Skrevet

Jeg mener å ha sett lignende tekniske data på Octavia med 7 i forhold til 6 trinn

Litt overraskende, men der sammenlignet jeg med 184 TDi med 6 trinn og 150 TDi og 7 trinn

Er usikker på om forskjellen er der i praktisk bruk, ihvertfall i forhold til forbruk, men for akselerasjon er det litt logisk at den girer flere ganger og trenger bittelitt mer tid.

Uansett, 7 trinn er så MYE mer behagelig kasse å flyte med på motorvei at det er verdt det

Skrevet

Det var overrraskende lesning @Zkoda! Egentlig alt sammen, med en girkasse med flere gir, så skal jo bilen kunne velge ett enda mer riktig gir for å ligge der den har det mest optimale forbruk! Den skal også ved akselerasjon klare å ligge mer innenfor det området den skal ha maks moment og krefter, dermed slippe å ha så langt sprang på girene! Dette er i alle fall hva jeg har lest innenfor andre merker.. så dette var merkelig...

  • 6 måneder senere...
Skrevet

Det er vel påtide å oppdatere litt medlemmer tanke på 2019 modell nå.

Jeg bestilte med sort taktrekk og digital instrument panel, det var vist nytt 

Skrevet

Så bra, skulle jeg gjerne ha hatt til min Octavia 2018 også.

Ang 7 trinn, forbruk ved 100/110 er garantert en god del lavere ved 7 trinn enn 6, men dette måles jo ikke av fabrikk. Personlig kjører jeg mye på E18 og får da god uttelling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...