Gå til innhold
GeirS

GeirS Octavia Style 1.8TSI 180hk DSG 2018


Anbefalte innlegg

Skrevet
16 minutter siden, Tronn skrev:

Etter mye spekulering blir det bestilling av bil i dag :)

STYLE TSI 180 DSG
BLACK MAGIC PERLE
VINTERPAKKE
TRAVELLER NAVIPAKKE
BUSINESS PAKKE DELSKINN 
AVTAKBART HENGERFESTE 
ELEKTRISK FØRERSETE MED MINNE 
PARKERINGSSENSOR F/B 
TAKRELING SØLVFARGET 
OPPVARMET FRONTRUTE 
3-EKERS SUPERSPORT MULTIRATT 
ELEKTRISK BAKLUKE 
KESSY- NØKKELFRI ADGANG START/STOPP 
MEDIA COMMAND APP 
DCC ADAPTIVT UNDERSTELL MED DMSL
CARE CONNECT 3 ÅR 
HASTIGHETSBEGRENSER
CARE CONNECT
17" TRIUS BLACK

Gratulerer med bestilling av flott bil @Tronn :) 

Her synes jeg du har tatt meg deg mye fornuftig og flott utstyr, dette ser meget bra ut :)

Vet du noe om hva prognosene for produksjon og levering sier da?

  • 4 uker senere...
Skrevet

Fortsatt fornøyd med bilen? Hvordan er det med Smartgate?

Jeg får ikke dette til å fungere på min Octavia med oppgradert Navi.
Jeg mener dette skal være standard på Smartlink+ systemet.
 

Skrevet

Ja strålende fornøyd. Spesielt med ACC og Canton.  Med manuell tidligere er det deilig med automat.

Når det gjelder smartgate så får jeg ikke det til å fungere. Har lagt det litt på is. Vet liksom ikke hva jeg må gjøre for å få det til å funke.

Skrevet

Skjønner.

Jeg får ta meg en tur innom forhandler anng. Smartgate greiene. Står klart og tydelig flere steder, at Smartlink+ inneholder Smartgate.

 

Bra du er fornøyd med bilen så langt :D
Canton og ACC er fantastisk, og jeg er meget fornøyd med DSG kassa selv :)

  • 5 måneder senere...
Skrevet (endret)

Lenge siden jeg har skrevet noe her nå.  

Jeg kjøpte en slik vcds tidligere, og fikk satt opp slik at jeg kan lukke bakluka med knapp i bilen og med fjernkontrollen.
Nå har knappen på fjernkontrollen sluttet å virke når jeg vil lukke bakluka og jeg vet ikke hvorfor.  Siden jeg solgte vcds'n så får jeg kjøpe en ny fra kina (koster jo en slik og ingenting, og ja det er sikkert ikke topp kvalitet osv...).  Så får jeg se litt mer på det.
Skulle jeg ønsket meg noe med bakluka, så er det slik "ta foten under så åpner bakluka seg".  For står man der med masse bæreposer, så hadde dette vært deilig å hatt dette.

Nå er også kulden kommet, og kjenner jeg er skikkelig glad for at jeg tok vinterpakken. Så utrolig deilig å bare trykke på fjernkontrollen, og komme ut i en oppvarmet bil 15 min senere.  Siden de graver litt ute i veien her, så må jeg parkere rundt 100m opp i gata.  Fjernkontrollen fungerer stort sett fint på denne avstanden, dog er det ett par ganger jeg har måtte gå ned i stua ved terrassedøra for å få på varmen.  Men skal man kjøpe en Skoda, så må man ha med vinterpakken.  Vet ikke om det er noen innstillinger ifm vinterpakken, men det får jeg sjekke opp.  
For ungene så er det deilig med varme i baksete også.  Og ikke minst, varme i rattet.  Det er skikkelig digg.  Lurer litt på om jeg også burde valgt varme i frontruta, men det får evt bli på neste bil.

Glemte en ting.  Jeg har nok ikke lest alt om hva som er med på bilen.  Eller så har jeg oversett noe.  Men fjernlysassistent er det jo også på bilen.  Og den ser ut til å fungere bra.   Får skrive mer om den bare jeg får testet det mer :-)

Siden sist har jeg ikke gjort noe med smartgate, men her skjønte jeg det var noe på gang hos Skoda.  Smartlink var på vei ut eller skulle inngå i noe annet.  Men smartgate har jeg lagt på is som sagt tidligere. Husker ikke helt hva selgeren sa om smartgate, da jeg var innom og fikk på vinterdekkene for 2-3 uker siden.  

Tenker at mitt neste prosjekt, i tillegg til vcds'n, er å se på ikoner for dab (de er litt "feil"/ikke oppdart) og oppdatere kartet til navigeringen.  Hvis jeg er skikkelig flink, så kan jeg lage en oppskrift for hvordan jeg gjør dette og legge inn i tråden her.

Er fortsatt stor tilhenger av ACC og Canton.  Så er det noen som leser dette og lurer på om de skal kjøpe Skoda, så ta med ACC, Canton og vinterpakka.

Geir

Endret av GeirS
  • Lik 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jo, det er vel en 2018 modell :-) Får oppdatere emne-feltet.

En ting jeg oppdaget nå i helgen etter en biltur tur/retur Malmø, var med ACC'en.
Har alltid syntes den er litt treg å akselrere etter at den har bremset ned når den har tatt igjen bilen foran.  Ligger man i venstre felt og legger seg inn til høyre for å slippe frem biler bak, så bremser den fort opp når man tar igjen bilen foran i høyre felt.
Legger man seg da tilbake i venstre igjen er den liksom litt treg å gasse på.  Men når jeg bruker blinklyset til venstre, så går det fortere å akselrere opp.  Ja, jeg burde vel bruke blinklyset når jeg gjør feltskifte :-)

Geir

Skrevet

Hei Geir

Ja, sant nok. Jeg har ACC i sportmodus, det hjelper også litt

Har aldri prøvd uten blinklys, er vel for kultivert der, hehe

  • 2 uker senere...
Skrevet

Da må jeg teste dette i Sportmodus.  For det er det eneste negative med ACC, at den bruker litt tid å skjønne at nå er det klart foran så den kan gi litt gass igjen.

Ser at vcds-kabelen er kommet til landet også, så da har jeg den vel snart.

Skrevet
5 timer siden, GeirS skrev:

Da må jeg teste dette i Sportmodus.  For det er det eneste negative med ACC, at den bruker litt tid å skjønne at nå er det klart foran så den kan gi litt gass igjen.

Det utgjør en viss forskjell @GeirS, men ikke forvent deg underverker............... ;) 

Helt enig i det du skriver om irritasjonsmomentet ditt her, og jeg kan legge på et til i forhold til hvordan min bil oppleves. Det er om jeg kjører i f.eks. venstre felt på en 4 felts vei og tar igjen en bil i en slakk venstresving, da tror jo dette systemet at jeg er i ferd med å kollidere, og bremser opp. Det er utrolig irriterende og tildels farlig også, for da kan en fort ende opp med en bil i baken, for avstand er det svært få som har. Her dreier det seg som sagt ikke om biler i mitt eget kjørefelt, men de som ligger på innsiden av meg. Om det er slik for biler på utsiden av meg vet jeg ikke, for det er svært sjeldent at jeg tar igjen biler når jeg kjører i høyrefila og har ACC aktivert, men det skulle ikke forundre meg om det var likt det også...........

  • 2 uker senere...
Skrevet

Hei

Lurer på en ting ang multifunksjonsrattet. Burde tatt bilde av det eller lest i instruksjonsboka men, lag gå... 

På venstre side på rattet er den noen knapper.  Det er en rulleknapp, og over/under denne er det hver sin knapp. trekant med + over og trekant med - under.  For meg så ville jeg tro at dette er for å justere volum opp/ned,  Men trykker jeg på knappene så skifter den radiokanal opp eller ned på DAB'en.  Rulleknappen i midten justerer volumet.  Er det slik det skal være?

GeirS

Skrevet
5 timer siden, GeirS skrev:

Hei

Lurer på en ting ang multifunksjonsrattet. Burde tatt bilde av det eller lest i instruksjonsboka men, lag gå... 

På venstre side på rattet er den noen knapper.  Det er en rulleknapp, og over/under denne er det hver sin knapp. trekant med + over og trekant med - under.  For meg så ville jeg tro at dette er for å justere volum opp/ned,  Men trykker jeg på knappene så skifter den radiokanal opp eller ned på DAB'en.  Rulleknappen i midten justerer volumet.  Er det slik det skal være?

GeirS

Det er nøyaktig slik på min 2018 Octavia L&K.. Så, regner med at det stemmer ;)

Skrevet
6 timer siden, GeirS skrev:

Hei

Lurer på en ting ang multifunksjonsrattet. Burde tatt bilde av det eller lest i instruksjonsboka men, lag gå... 

På venstre side på rattet er den noen knapper.  Det er en rulleknapp, og over/under denne er det hver sin knapp. trekant med + over og trekant med - under.  For meg så ville jeg tro at dette er for å justere volum opp/ned,  Men trykker jeg på knappene så skifter den radiokanal opp eller ned på DAB'en.  Rulleknappen i midten justerer volumet.  Er det slik det skal være?

GeirS

 

Ratt.png

Skrevet

He he... burde vel sjekket dette litt bedre selv.  Men da vet jeg det.  Symbolene over/under rulleknappen er relatert til hva rulleknappen gjør.  Så da skjønner jeg hvordan det fungerer.

Takk :-)

GeirS

  • 4 måneder senere...
Skrevet (endret)
Da har jeg hatt bilen i ett år.  Tenkte at det da var på tide med å oppgradere Amundsen navigasjon og Radio logoer. Slik gjorde jeg det: 
Gikk til https://updateportal.skoda-auto.com/nb-NO/
Der la jeg VIN nr på bilen og klikket Updates. Da fikk jeg tilgang på Maps and software updates. Valgte å lastet ned ECE 2018, som er kart for bl.a Norge. En fil "Downloader.exe" ble lastet ned.  Startet denne og klikket meg videre for nedlasting av kart. Kart lastes på 12GB med data til pcen. 
 
Når den er ferdig klikket jeg på Go to unpacking. Ble da bedt om å velge SD kortet jeg ville unpack'e til.  Når jeg valgte det, så fikk jeg beskjed om at SD kortet ikke var tomt. Og jeg fikk valget om jeg ville slette data fra valgt lokasjon.  Fikk da en feilmelding om det ikke er nok ledig plass, og klikket OK. Downloader står så og sier "Deleting data in the target directory", men det virker ikke som den faktisk sletter noe.  Valgte så å kopiere SD kortet til disk på pcen (backup) og det tok litt tid.  Tenkte at jeg så kunne slette innholdet på SD kortet, men måtte først fjerne skrivebeskyttelsen på SD kortet. Slettet så manuelt kataloger og filer.  Så brukte jeg Downloader til å Unpack'e den nye MAP-fil til SD kortet.  Her fikk jeg en feilmelding om med noe file check som ikke stemte, men jeg klikket litt fort videre så jeg fikke ikke med meg hele meldingen.  
Hele prosessen rotet jeg nok en del.  Man kan ha ett ekstra SDHC kort på 16GB eller mer så kunne man lagt det rett på ett nytt SDHC kort.   Nederst på samme side er det en Update Guide.  Videoen der sier at har man Amundsen, så skal det bare være å legge nytt nedlastet kart på SD-kortet, putte denne i bilens SD kort holder igjen og så er det bare å kjøre navigeringen. Når jeg satte kortet tilbake i bilen kunne jeg se Amundsen nå kjørte på  den versjonen jeg hadde lastet ned.  
 
Lastet også ned Radio Station Logos, valgte Norway.  Da ble det lastet ned en ZIP-fil (NOR_20171123.zip).  
Antar denne er fra 23.november 2017.  Vet ikke om dette er den siste updatene som finnes men det var den som var tilgjengelig. Unzippet og kopierte fila til SD kortet. Fulgte så Import of radio station logos:
- Insert supported medium (SD, USB.) into the slot of your infotainment system.
- If the station already has the logo assigned, you have to remove it.
- Select the medium with logo images and select desired logo.
- Repeat also for other stations. Now you can remove the medium from the slot.
Problemet når jeg skulle bytte radiologoer var at den ikke leste SDHC kortet som navigeringen lå på.  Så da endte det opp med at jeg kjøpte ett nytt rimelig kort på Biltema og la logoene der og satte denne i SD slot 2 i bilen.  Da fikk jeg de opp i bilen og kunne endre stasjonslogoer.  Men det var ikke alle logoer som fantes, og for meg virker det som om det bare er png-filer som egentlig kunne vært ett hvilket som helst bilde.
 
Men da har jeg i allefall testet oppgradering av kart og radiologoer.
 
Endret av GeirS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
    • Litt sent svar... Har hatt to stk type III hvor sirkulasjonspumpa er defekt. Denne sitter under innerskjermen høyre side ved siden av Webastoen. Kjøpte begge på Autodoc. Hjelper ikke å slette feilkode på denne, den må "låses" opp på en feilkodeleser som takler det.
    • Skoda Superb 2011. Fra å fungere feilfritt har Columbus lyd- og navigasjonssystemet plutselig sluttet å virke. Verken skjerm eller knapper på sidene av skjermen responderer. Knappene på rattet til å styre lyd med er også døde. Eneste som virker er av/på-knappen og cd-spilleren ettersom den starter automatisk. System-reset med knapper fungerer ikke ettersom knappene er blitt inaktive. Har noen tips til noe som kan forsøkes?  Om systemet er kaputt er det dyrt å kjøpe ny Columbus, og å kjøpe brukt innebærer risiko for at det samme skjer igjen. Vet noen om alternative lydsystemer som passer inn fysisk?  
    • Har kjøpt en Superb 2013 mod diesel som  ligger inne med noen feil koder og cruis kontroll som ikke virker. Feilkodene som kommer og som ikke kan slettes er  B121112 B115411 U000200 B105F13 B111A13 P056800 U11300 Har hørt at feil koder kan medføre at blant annet cruis kontrollen ikke virker. Mener å huske at jeg hadde samme feilen på en Golf jeg hadde for noen år siden men klarer ikke å huske hva løsningen blei men den fungerte på slutten. Kan noen komme med tips.
    • Hei! Jeg har problemer med min Skoda octavia 2014 modell 4x4 diesel    har fått opp en blinkende lampe som tydeligvis skal være forvarmer dieselmotor. Så kom vanlig motorlampe opp så bilen går i nødmodus. Har fått opp 2 feilkoder som jeg legger ved her på bildet. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? 
    • Hei! Jeg har fått samme varsel på Skoda Octavia 2019 mod. Det kom på vei til hytta, men var borte dagen etter. På hjemveien etter ca en time kom det tilbake igjen, og etterhvert virket kun oddetalls-gir. Skoda-verkstedet har ikke tid før om to uker. Kan bilen brukes som normalt (korte turer) fram til det...?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...