Gå til innhold
GeirS

GeirS Octavia Style 1.8TSI 180hk DSG 2018


Anbefalte innlegg

Skrevet

Flott bil

Gratulerer!

Hvilken dimensjon har du på dekkene? Ser det er Bridgestone (i utgangspunktet ingen nedtur)

Har du Bolero 8" skjerm? Ser ut som i pose og sekk da du har beholdt volumknappen, Hehe ?

Skrevet

Takk, fått kjørt litt og testet/trykket på en masse knapper :D
En ting som jeg ikke har rukket å sette meg inn i enda er skoda connect og infotainmentdelen med Nyheter.  Den kommer opp på engelsk med AFP nyheter.  Skulle likt å hatt norsk med norsk(e) avis(er), men det får jeg se på etterhvert.  For å få skoda connect til å fungere må man sette opp mobilen med delt internet og koble bilen opp med wifi mot mobilen.
Deilig med litt god lyd i bilen også, Canton sound system funker bra og gir en deilig lyd (synes jeg da).
Testet ikke android auto nå, men det skal funke og jeg har lastet det ned på mobilen (testet på modellen jeg prøvekjørte).

Det er Bridgestone Turanza 225/45 R17, standard dekk antar jeg.
Stemmer det er 8" skjerm, og ja det er volumknapp der også.  Den er jeg enig virker litt malplassert, men shit au sånn er det bare.  Det eneste "negative" foreløpig er trykkskjermen og fingermerker.  Har lest at flere har skrevet om det, så får vel skaffe meg en renseklut eller noe slikt for å tørke av fingeravtrykk innimellom.

Det jeg var mest spent på var fronten.  I utgangspunktet likte jeg fronten på den "gamle" octavia'n bedre, men da hadde jeg bare bilder på den nye å sammenligne med. Etter å ha sett dette close-up, så er ikke den nye fronten så verst allikevel.

Jeg skal vel være ærlig og si at jeg ikke har lest så nøye på hva som var med av standard på bilen.  At det var blindsone-varsling viste jeg ikke, men jaggu var det det.  Ser også at det er valg for "unnamanøvrering", men vet ikke hva det innebærer eller om det er noe som skal fungere.  Med frontassit så skal bilen bremse/stoppe om den har fart mellom 5 og 30, og varsle om farten er over 30.  Har vel ikke tenkt å teste det :)

Har el-bakluke, og sa til selgeren at det skulle vært fjernbetjent åpning og lukking.  Han nevnte at noen har modifisert dette slik at man kan få den fjernstyrt for åpning og lukking.  Men det lar jeg ligge (foreløpig).
Simply clever pakken, sammen med knapp for nedfelling av baksete gir bilen noen nyttige funksjoner.  Så skal du ha en Octavia, ta med dette.

Fjernbetjent oppvarming og varme i ratt får jeg vel ikke testet skikkelig før til neste vinter.  Men det ser litt kult ut da.

Tar nok noen dager før jeg blir ordentlig kjent med alt innhold i bilen.  

Skrevet

Så bra! ?

Jeg har bestilt meg en liten OBD modul, så fikser vel bakluka kjapt. Turanza dekkene tror jeg er bra, har god erfaring med Bridgestone.

Jeg vil helst ha volumknapp, så får heller "lide" litt

 

Jeg får mye av det samme utstyret, men droppet knapper for å felle ned baksetet fra bagasjerommet, er noe jeg bruker sjelden og lite gira for å betale ekstra for standardutstyr hos mange andre.

Synes all forandring av gamle fronten er til det bedre, rett og slett fordi den har vært med i altfor mange år med kun små endringer.

 

Skrevet

Du får holde meg oppdatert på bakluka ☺

Du kommer til å få en flott bil.  Synes race blue er en topp farge.

Tror jeg skjønte litt av Skoda connect også. Får sjekke i morgen om vg ligger inne på nyheter. Skriver en oppdatering når jeg har fått sjekket det opp.

Skrevet

Grattis med hinsides blank og blå bil! SÅ lekker ut! Nå er det bare å kose seg ja :D

Fruen bruker varme i rattet året rundt :)

 

Skrevet

Takk.  Er veldig fornøyd med fargen.  Inni bilen er det ledlyslist i dørene.  Denne kan endres til mange ulike farger, men med samme blåfarge som på bilen ser det stillig ut :D

Dag 2 med bilen har vært herlig.  Fikk testet ACC og det funker. Den justerte avstanden til bilen foran,  og når en bil la seg inn mellom meg og den foran så justerte den igjen.  Lå bak en bil som bremset opp før en rundkjøring og de samme gjorde bilen min.  Det siste er kanskje frontassist.

Fant ut i går at via skoda-connect.com så kan jeg oppdatere nyhetsfeeden med url'er for rss og fikk da inn bl.a VG. Så kan jeg se nyhetsoppdateringer i bilen B|
Det eneste jeg savner ifm skoda connect, er å ha en permanent internetkobling. Slik det er nå, må jeg dele internetkoblingen på mobil og koble opp infotainment med wifi mot mobilens trådløse sone.  Det finnes en løsning med en USB-dongle, men den vil da stikke ut fra USB kontakten og det er ikke så fint å ha noe hengende der. Så mobilen min har nå trådløs sone og blåtann aktivert hver gang jeg er i bilen.  Får leve med det, men skulle gjerne sett at det var egen "mobil" i octavia'n. Hadde funket gull med tvillingsimkort.

Det virker som den har trafikkskiltgjenkjenning... men jeg har jo bare Style utgaven med Navi Amunsden pakken?
På navi-kartet kommer det opp skilt med hastigheten på strekningen jeg kjører.  Denne endrer seg når jeg passerer trafikkskilt med hastigheter.  Den har vel vist feil ett par ganger, men det er på litt dårlig skiltet vei.  Noen som har kommentar til dette? 

Så foreløpige ønsker jeg gjerne skulle hatt er:
- integrert "mobil" i bilen slik at skoda connect benytter denne og ikke trådløs sone fra mobilen.
- eL.bakluke som kan styres fra fjernkontrollen (men dette skal være mulig, får se hva @PaulusA får til)
Lane assist og 4x4 hadde også vært litt kult og hatt, men alt koster penger og ett sted sier lommeboka stopp.

Jo, en ting til... den ene pakken inneholdt også delingsnett.  Det var foldet ned bak baksete og kan løftes opp enkelt så bagasjerommet er "sperret" mot baksete.  Kjekt å ha dersom man fyller opp hele bagasjerommet.

Sitter godt i sete, bra med plass synes jeg.   Den er en fryd å kjøre må jeg si.
Så til dere som venter på bilen deres, gled dere :D

Skrevet

Noe slikt er ikke dumt.  Den USB-donglen som jeg nevnte over er en slik (hvis jeg forstår rett).  Mener den bare er 3G/4G og USB koblingen er nettverkstilknyttningen mot infotainmentsystemet.  Når jeg tenker over det så har jeg faktisk en slik USB med 3G/4G liggende.  Skal se om jeg får testet den litt senere i uken, har jo tvillingsimkort i pcen og IPAD'en.  Skal oppdatere tråden når jeg har fått testet.

Skrevet (endret)
45 minutter siden, GeirS skrev:

Det virker som den har trafikkskiltgjenkjenning... men jeg har jo bare Style utgaven med Navi Amunsden pakken?
På navi-kartet kommer det opp skilt med hastigheten på strekningen jeg kjører.  Denne endrer seg når jeg passerer trafikkskilt med hastigheter.  Den har vel vist feil ett par ganger, men det er på litt dårlig skiltet vei.  Noen som har kommentar til dette? 

Ser ut som du har fått deg en bil med mye moro, gratulerer!

Dette er nok ikke trafikkskiltgjennkjenning, men hastigheter som ligger lagret i navi. Slik man kjenner fra Tomtom og andre. Dersom systemet ikke er oppdatert så kan den vise feil. Min viste 100 i 110 sonen helt til jeg oppdaterte kartet mitt i vinter.

Mulig jeg tar feil her... Jeg har ikke oversikt over hva som er standard. 

Endret av Arooo
Skrevet

Takk @Arooo.  Du har sikkert rett om dette med skiltgjenkjenning.

I går kjøpte jeg meg en Dovado Tiny.  Jeg hadde fra før ett USB modem med 3g/4g.  Koblet disse sammen og la bak i bilen med strøm fra uttaket i bagasjerommet.  Da har jeg en trådløs sone rundt bilen med internettilgang.  Koblet opp bilens wifi mot denne og kom på nett med Skoda Connect.  Da slipper jeg å ha på delt trådløs internet fra mobilen hele tiden.  Men om det gir meg noe i forhold til å bruke mobilen... tja si det.  Måtte bare teste.  Uttaket har konstant strøm så router og modem er på hele tiden (uansett om motor av eller på).
Men hva gir Skoda Connect meg egentlig?  For se nærmere på det i påsken. 

Skrevet

Flott at du kommer med en så god gjennomgang av funksjoner på bilen @GeirS! Mange som søker på slike ting og dermed vil få svar på ymse de lurer på :)

 

Skrevet (endret)

Ny på forumet :)

Jeg holder på å sette opp en Octavia selv.

Octavia STV Style TSI 180 DSG

Har så langt tatt med:

  • Black magic perle lakk
  • Avtagbart hengerfeste
  • Elektrisk førersete med minne
  • Parkeringssensor F7B
  • Takreling sølvfarget
  • Oppvarmet frontrute
  • 3-Ekers supersport multiratt
  • Kessy nøkkelfri adgang start/stopp
  • Style Business pack (delskinn, canton sound system, 230v uttak og sun set)
  • Media command app
  • DCC adaptivt understell med dmsl
  • Care connect 3 år
  • Infottainment online 1 år
  • Hastighetsbegrenser
  • 17" Trius black felger
  • Traveller navipakke

Er det noe dere med erfaring fra denne bilen ville endret eller tatt med?

Bilen vurderes nå opp mot en Opel Astra 1,6 Turbo Dynamic Ecotec 200 HK - A6 Sports Tourer.
Er sikkert ikke rette plassen for å spørre hva folk syns om dette :)

Endret av Tronn
Skrevet

Hei @Tronn.  Du har fått med en del av det samme som meg.  Jeg har ikke traveller-pakka, men nøyde meg med amundsen.  Traveller inneholder lane assist og den har vel park.sensor foran og bak (bare så du ikke har lagt inn noe 2 ganger).  

DCC har jeg ikke formening om.  Mener noen sier at det ikke er nødvendig på Octavia, men på Superb er den fin å ha. Men det er sikkert noen her inne på forumet som kan si noe om det.

Kessey har jeg ikke på min bil, men lånt en bil med det i noen uker. Det var ganske så deilig, og skulle gjerne hatt det på min nå.  Men jeg klarer meg med vanlig nøkkel, dog skulle jeg gjerne hatt mulighet til å åpne/lukke bakluka med fjernkontrollen til bilen.  Det skal visstnok være mulig å få til så får jeg som det blir noe av senere.

Simply clever pakka og knapp for nedfelling av baksete koster ikke mye å ta med og det er noen fiffige løsninger så les litt om det og vurder de.  Står bl.a i brosjyren at under sete er det plass til paraply...og her om dagen når jeg var på tur så snakket jeg og madamen om det. Og jaggu lå det ikke en Skoda paraply der :-)

Jeg har med vinterpakka på min bil, men den har jeg ikke fått testet. Oppvarmet ratt gir deilig varme i rattet, men for vinterpakka og oppvarmet ratt må jeg nok teste dette neste vinter for å si noe mer om hvordan det funker for meg.  Oppvarmet frontrute hadde jeg på en Fiesta tidligere og det var gull, men fant liksom ikke ut at det var nødvendig med vinterpakka.  Men det finner jeg ut om var lurt neste vinter :-)

Så simply clever pakken, knapp for nedfelling av baksete, varme i ratt og vinterpakka vill jeg vurdert.  DCC tror at jeg ville droppet. 

GeirS

Skrevet (endret)
1 time siden, Tronn skrev:

Ny på forumet :)

Jeg holder på å sette opp en Octavia selv.

Octavia STV Style TSI 180 DSG

Har så langt tatt med:

  • Black magic perle lakk
  • Avtagbart hengerfeste
  • Elektrisk førersete med minne
  • Parkeringssensor F7B
  • Takreling sølvfarget
  • Oppvarmet frontrute
  • 3-Ekers supersport multiratt
  • Kessy nøkkelfri adgang start/stopp
  • Style Business pack (delskinn, canton sound system, 230v uttak og sun set)
  • Media command app
  • DCC adaptivt understell med dmsl
  • Care connect 3 år
  • Infottainment online 1 år
  • Hastighetsbegrenser
  • 17" Trius black felger
  • Traveller navipakke

Er det noe dere med erfaring fra denne bilen ville endret eller tatt med?

Bilen vurderes nå opp mot en Opel Astra 1,6 Turbo Dynamic Ecotec 200 HK - A6 Sports Tourer.
Er sikkert ikke rette plassen for å spørre hva folk syns om dette :)

Hei og velkommen til forumet @Tronn :) 

Synes du har tatt med mye av det jeg også hadde valgt på en Octavia, men etter noen år med Webasto nå, så hadde jeg aldri kjøpt en bil uten det. Så vinterpakke, med Webasto, oppvarmede bakseter, oppvarmet ratt og oppvarmet frontrute hadde definitivt vært med i min bestilling.

Jeg har alt sammen i min Superb, bare ikke oppvarmet ratt (noe jeg gjerne skulle hatt). Det høres kanskje litt «smør på flesk» ut å velge både oppvarmet frontrute i tillegg til Webasto, men det er det ikke. For det er ikke bestandig det lønner seg å benytte Webasto, for den bør brukes minimum i 15 min, og i tillegg så bør kjøreturen være minst like lang som det en har benyttet Webasto, for å kunne lade batteriet nok. Da er det veldig nyttig med oppvarmet frontrute.

Andre ting som er positivt med webasto er jo at en kan komme ut til en oppvarmet og snø/isfri bil etter en arb.dag, og i tillegg så kan en også benytte den som kjørevarmer, hvilket gjør at motoren blir varm på noen få minutter.

 

Som @GeirS skriver så er nok ikke Octavia bilen som har mest behov for for DCC understellet, men jeg hadde som deg valgt det, jeg er utrolig fornøyd med det på min Superb, men den er jo som @GeirS skriver for et «duvende slagskip» å kjøre med uten. Så min Superb har stått i Sport modus fra jeg kjøpte den, det gjelder samtlige innstillinger bortsett fra DSG kassa, den blir vel masete i Sport.

Jeg liker også den lille senkingen av bilen som DCC gjør, så jeg hadde valgt DCC om min neste bil blir en Octavia...........

 

Noen få tilleggs ting jeg hadde tatt med er;

  • Knapp for å felle ned bakseter
  • El.fører sete med minne og el.passasjersete
  • Simply Clever
  • Vinterpakke (som tidligere nevnt)

Men nå er jeg dette hvordan jeg ville ha valgt etter å ha hatt dette utstyret i 1 år med min Superb og jeg virkelig ser nytten av det, andre ville sikkert prioritere helt annerledes.

Lykke til :) 

 

Ps!

Opel Astra med den motoren og utstyrsutgaven du vurderer er også virkelig en flott bil, men det skal jeg kanskje ikke si så høyt på et Skodaforum, hehe ;) 

God Påske :) 

Endret av Superb lll
Skrevet (endret)

Takker for svar @GeirS og @Superb lll

Da tror jeg at jeg inkluderer vinterpakken i tillegg da og knapp for nedfelling av seter kostet jo ikke mye.

Tror Traveller pakken ikke har med sensor bak så jeg fikk beskjed om at dette måtte legges inn ekstra.

God påske :)

Endret av Tronn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Er det noen som har vært borti å måtte bytte toppdekselpakning på en octavia mk3 eller tilsvarende? Etter å ha hatt den inne på service og tennpluggskift, så bemerket verkstedet at det var svetting og tegn til liten lekkasje fra toppdekselet. Og mente at pakningen burde skiftes. Og de skulle ha 15 000 for det, syntes det hørtes voldsomt ut.. motoren er en 1.8 TSI
    • Xenon ja! Er nok en heftig timepris ja, og et saftig påslag på deler. Har sett video på hvordan det gjøres og det såg ganske komplisert ut. Iallefall for en som ikke er over snittet dreven på å skru på biler. Bor i byen, så har ikke noe garasje eller noe å gjøre det i heller. Måtte av med hele fangeren ja, hadde det bare vært lykten så hadde det vært litt enklere.
    • Dsg er jo å be om problemer om du ikke er særdeles nødt til å ha det.  Men er mange som ikke har tull med disse også. Du skriver at du ikke ønsker å få store utgifter.... Da hadde iallfall ikkje eg kjøpt noe som helst med dsg. 3stykker eg kjenner har brukt over 30-40000 på vag gearkassene sine, ikke spesifikt din model men tja 🙈  Men om du må ha dsg, husk iallfall å flushe den på absolutt minimum intervaller som Skoda sier... Men Vag har jo dritt seg loddrett ut på noen service intervaller noen ganger. Slik som  AI viser her ....At en bilfabrikant kan være så dust av dei innbiller kundene at dei har ein magiskolje som på dei tørre dsg kassene som ikke blir forurenset er jo bare fantastisk. Den blir sikret ikke påvirket av kondens eller noe i vårt fantastiske klima... Og vi for jo ikke opp oljetemtra tur slik som man for på Autobahn...  Så msn trenger ikke noe fagbrev i petrokjemi for å forstå at det er fullstendig molbo. Hadde det vært min bil så hadde eg byttet ut det du for tappet ut av kassa ved ett olje skift på motoren, så hadde eg bytte 1-2liter hver gang som eg byttet motorolje. Men regner med at du bruker verksted og ikke gjør dette selv.     Våte DSG-girkasser (f.eks. 6-trinns DQ250, 7-trinns DQ500/DL501): Disse har et eksternt utskiftbart filter (ofte et element i et plasthus på toppen av girkassen). Olje og filter skal vanligvis byttes hver 60 000 km. Tørre DSG-girkasser (f.eks. 7-trinns DQ200): Disse bruker en annen konstruksjon med lukket oljesystem for mekanikken. De har ikke et servicevennlig filter som byttes regelmessig, og er i utgangspunktet fylt med "livstidsolje" fra fabrikk (selv om mange velger å flushe/bytte olje likevel ved høg kilometerstand).
    • Også Google litt og AI.... Jeg er 100%diklrr på at du finner  drøssevis av filmer på YouTube som viser  deg step by step.
    • Du snakker om ballast til Xenon? Regner jeg med , orginal ballast koster mer enn1500.  Mye mer , synest faktisk 10000 var billig på merkeverksted😂 Dei tar vel 1800 og oppover pr time.  Men tja dette klarer dei fleste selv...  Ett tips google eller AI how to change...... Og da finner du step by step. Fangeren demonter du lett selv når du ser på videoen. Men tja holder.det ikke å ut med lykte        
    • Hadde dette på ein Audi eingang og da var det bare "klipsene" bak på slange som var hoppet av. Men på ein oktavia måtte eg bytte selve spyleren. Få noen til å spyle så ser du lettere hvor det lekker.    
    • Hei er det noen som kan tipse meg hvordan jeg skifter ny lyktespyler venstre side ,da min ikke spyler,bare lekker spylerveske.Fungerer på høyre side
    • På Skoda Scout 2017 skiftes vanligvis spjeldmotoren ved å fjerne handskerommet: man skruer det av, kobler fra kontaktene og får tilgang til aktuatoren bak det. Deretter kobles strømkontakten fra, festeskruene skrus ut og motoren fjernes fra spjeldakselen. Den nye settes på plass med nøyaktig innretting av drivverket, hvoretter alt settes sammen igjen. Til slutt må klaffene tilpasses via diagnostikk eller klimakontroll, ellers kan systemet fungere feil eller avgi klikkelyder.
    • Hei, vurderer kjøp av Skoda Octavia scout 2.0tdi 2018mod som familiebil. Detta er ein bil som er tenkt å ha ei stund, korleis er påliteligheiten på dessa? Og kva må ein sjekke/sjå opp for. He jo sjølvsagt lest litt opp på det typiske korleis dei er men greitt å høyre erfaringar og. Hadde ein Audi A6 som kosta meg skjorta og litt til på 2 lusne år, så er noke eg helst vil sleppe det ei gong til😅 Er dessa å anbefale? Legger ved link til bil, på førehand takk for svar🙂 https://www.finn.no/450859246
    • Hei   Håper at noen bilkyndige kunne hjelpe meg her. Jeg har en Skoda Octavia 1.8 TSI fra 2018. Bilen er 8 år og jeg prøvde å sjekke litt rundt ang levetiden på kjølevæsken som er i disse bilene. Fikk aldri noe sikkerlig svar annet enn kjølevæsken byttes når vannpumpen ryker engang. Vannpumpen er visst et kjent problem på disse motorene. Flere nevnte at mange av disse bilene fra VAG inneholder en silikatpose i kjølevæskebeholderen i motorrommet. Denne skal visstnok gjøre at kjølevæsken blir ''evigvarende'' men advarer med at denne silikatposen kan sprekke og lage krøll i hele kjølesystemet som forverrer problemet. Noen mener den lille ekspansjonstanken bør byttes helt ut da det er for risikabelt å dra ut posen som fort kan ødelegges eller ikke mulig siden det er 2 ''vegger'' inni beholderen. Det beste er å bytte ut hele tanken med en ny uten silikatpose inni. Vag har senere gått bort fra silikatpose. Er dette noe jeg bør bekymre meg for å gjøre nå snart?  
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...