Gå til innhold
GeirS

GeirS Octavia Style 1.8TSI 180hk DSG 2018


Anbefalte innlegg

Skrevet

Flott bil

Gratulerer!

Hvilken dimensjon har du på dekkene? Ser det er Bridgestone (i utgangspunktet ingen nedtur)

Har du Bolero 8" skjerm? Ser ut som i pose og sekk da du har beholdt volumknappen, Hehe ?

Skrevet

Takk, fått kjørt litt og testet/trykket på en masse knapper :D
En ting som jeg ikke har rukket å sette meg inn i enda er skoda connect og infotainmentdelen med Nyheter.  Den kommer opp på engelsk med AFP nyheter.  Skulle likt å hatt norsk med norsk(e) avis(er), men det får jeg se på etterhvert.  For å få skoda connect til å fungere må man sette opp mobilen med delt internet og koble bilen opp med wifi mot mobilen.
Deilig med litt god lyd i bilen også, Canton sound system funker bra og gir en deilig lyd (synes jeg da).
Testet ikke android auto nå, men det skal funke og jeg har lastet det ned på mobilen (testet på modellen jeg prøvekjørte).

Det er Bridgestone Turanza 225/45 R17, standard dekk antar jeg.
Stemmer det er 8" skjerm, og ja det er volumknapp der også.  Den er jeg enig virker litt malplassert, men shit au sånn er det bare.  Det eneste "negative" foreløpig er trykkskjermen og fingermerker.  Har lest at flere har skrevet om det, så får vel skaffe meg en renseklut eller noe slikt for å tørke av fingeravtrykk innimellom.

Det jeg var mest spent på var fronten.  I utgangspunktet likte jeg fronten på den "gamle" octavia'n bedre, men da hadde jeg bare bilder på den nye å sammenligne med. Etter å ha sett dette close-up, så er ikke den nye fronten så verst allikevel.

Jeg skal vel være ærlig og si at jeg ikke har lest så nøye på hva som var med av standard på bilen.  At det var blindsone-varsling viste jeg ikke, men jaggu var det det.  Ser også at det er valg for "unnamanøvrering", men vet ikke hva det innebærer eller om det er noe som skal fungere.  Med frontassit så skal bilen bremse/stoppe om den har fart mellom 5 og 30, og varsle om farten er over 30.  Har vel ikke tenkt å teste det :)

Har el-bakluke, og sa til selgeren at det skulle vært fjernbetjent åpning og lukking.  Han nevnte at noen har modifisert dette slik at man kan få den fjernstyrt for åpning og lukking.  Men det lar jeg ligge (foreløpig).
Simply clever pakken, sammen med knapp for nedfelling av baksete gir bilen noen nyttige funksjoner.  Så skal du ha en Octavia, ta med dette.

Fjernbetjent oppvarming og varme i ratt får jeg vel ikke testet skikkelig før til neste vinter.  Men det ser litt kult ut da.

Tar nok noen dager før jeg blir ordentlig kjent med alt innhold i bilen.  

Skrevet

Så bra! ?

Jeg har bestilt meg en liten OBD modul, så fikser vel bakluka kjapt. Turanza dekkene tror jeg er bra, har god erfaring med Bridgestone.

Jeg vil helst ha volumknapp, så får heller "lide" litt

 

Jeg får mye av det samme utstyret, men droppet knapper for å felle ned baksetet fra bagasjerommet, er noe jeg bruker sjelden og lite gira for å betale ekstra for standardutstyr hos mange andre.

Synes all forandring av gamle fronten er til det bedre, rett og slett fordi den har vært med i altfor mange år med kun små endringer.

 

Skrevet

Du får holde meg oppdatert på bakluka ☺

Du kommer til å få en flott bil.  Synes race blue er en topp farge.

Tror jeg skjønte litt av Skoda connect også. Får sjekke i morgen om vg ligger inne på nyheter. Skriver en oppdatering når jeg har fått sjekket det opp.

Skrevet

Grattis med hinsides blank og blå bil! SÅ lekker ut! Nå er det bare å kose seg ja :D

Fruen bruker varme i rattet året rundt :)

 

Skrevet

Takk.  Er veldig fornøyd med fargen.  Inni bilen er det ledlyslist i dørene.  Denne kan endres til mange ulike farger, men med samme blåfarge som på bilen ser det stillig ut :D

Dag 2 med bilen har vært herlig.  Fikk testet ACC og det funker. Den justerte avstanden til bilen foran,  og når en bil la seg inn mellom meg og den foran så justerte den igjen.  Lå bak en bil som bremset opp før en rundkjøring og de samme gjorde bilen min.  Det siste er kanskje frontassist.

Fant ut i går at via skoda-connect.com så kan jeg oppdatere nyhetsfeeden med url'er for rss og fikk da inn bl.a VG. Så kan jeg se nyhetsoppdateringer i bilen B|
Det eneste jeg savner ifm skoda connect, er å ha en permanent internetkobling. Slik det er nå, må jeg dele internetkoblingen på mobil og koble opp infotainment med wifi mot mobilens trådløse sone.  Det finnes en løsning med en USB-dongle, men den vil da stikke ut fra USB kontakten og det er ikke så fint å ha noe hengende der. Så mobilen min har nå trådløs sone og blåtann aktivert hver gang jeg er i bilen.  Får leve med det, men skulle gjerne sett at det var egen "mobil" i octavia'n. Hadde funket gull med tvillingsimkort.

Det virker som den har trafikkskiltgjenkjenning... men jeg har jo bare Style utgaven med Navi Amunsden pakken?
På navi-kartet kommer det opp skilt med hastigheten på strekningen jeg kjører.  Denne endrer seg når jeg passerer trafikkskilt med hastigheter.  Den har vel vist feil ett par ganger, men det er på litt dårlig skiltet vei.  Noen som har kommentar til dette? 

Så foreløpige ønsker jeg gjerne skulle hatt er:
- integrert "mobil" i bilen slik at skoda connect benytter denne og ikke trådløs sone fra mobilen.
- eL.bakluke som kan styres fra fjernkontrollen (men dette skal være mulig, får se hva @PaulusA får til)
Lane assist og 4x4 hadde også vært litt kult og hatt, men alt koster penger og ett sted sier lommeboka stopp.

Jo, en ting til... den ene pakken inneholdt også delingsnett.  Det var foldet ned bak baksete og kan løftes opp enkelt så bagasjerommet er "sperret" mot baksete.  Kjekt å ha dersom man fyller opp hele bagasjerommet.

Sitter godt i sete, bra med plass synes jeg.   Den er en fryd å kjøre må jeg si.
Så til dere som venter på bilen deres, gled dere :D

Skrevet

Noe slikt er ikke dumt.  Den USB-donglen som jeg nevnte over er en slik (hvis jeg forstår rett).  Mener den bare er 3G/4G og USB koblingen er nettverkstilknyttningen mot infotainmentsystemet.  Når jeg tenker over det så har jeg faktisk en slik USB med 3G/4G liggende.  Skal se om jeg får testet den litt senere i uken, har jo tvillingsimkort i pcen og IPAD'en.  Skal oppdatere tråden når jeg har fått testet.

Skrevet (endret)
45 minutter siden, GeirS skrev:

Det virker som den har trafikkskiltgjenkjenning... men jeg har jo bare Style utgaven med Navi Amunsden pakken?
På navi-kartet kommer det opp skilt med hastigheten på strekningen jeg kjører.  Denne endrer seg når jeg passerer trafikkskilt med hastigheter.  Den har vel vist feil ett par ganger, men det er på litt dårlig skiltet vei.  Noen som har kommentar til dette? 

Ser ut som du har fått deg en bil med mye moro, gratulerer!

Dette er nok ikke trafikkskiltgjennkjenning, men hastigheter som ligger lagret i navi. Slik man kjenner fra Tomtom og andre. Dersom systemet ikke er oppdatert så kan den vise feil. Min viste 100 i 110 sonen helt til jeg oppdaterte kartet mitt i vinter.

Mulig jeg tar feil her... Jeg har ikke oversikt over hva som er standard. 

Endret av Arooo
Skrevet

Takk @Arooo.  Du har sikkert rett om dette med skiltgjenkjenning.

I går kjøpte jeg meg en Dovado Tiny.  Jeg hadde fra før ett USB modem med 3g/4g.  Koblet disse sammen og la bak i bilen med strøm fra uttaket i bagasjerommet.  Da har jeg en trådløs sone rundt bilen med internettilgang.  Koblet opp bilens wifi mot denne og kom på nett med Skoda Connect.  Da slipper jeg å ha på delt trådløs internet fra mobilen hele tiden.  Men om det gir meg noe i forhold til å bruke mobilen... tja si det.  Måtte bare teste.  Uttaket har konstant strøm så router og modem er på hele tiden (uansett om motor av eller på).
Men hva gir Skoda Connect meg egentlig?  For se nærmere på det i påsken. 

Skrevet

Flott at du kommer med en så god gjennomgang av funksjoner på bilen @GeirS! Mange som søker på slike ting og dermed vil få svar på ymse de lurer på :)

 

Skrevet (endret)

Ny på forumet :)

Jeg holder på å sette opp en Octavia selv.

Octavia STV Style TSI 180 DSG

Har så langt tatt med:

  • Black magic perle lakk
  • Avtagbart hengerfeste
  • Elektrisk førersete med minne
  • Parkeringssensor F7B
  • Takreling sølvfarget
  • Oppvarmet frontrute
  • 3-Ekers supersport multiratt
  • Kessy nøkkelfri adgang start/stopp
  • Style Business pack (delskinn, canton sound system, 230v uttak og sun set)
  • Media command app
  • DCC adaptivt understell med dmsl
  • Care connect 3 år
  • Infottainment online 1 år
  • Hastighetsbegrenser
  • 17" Trius black felger
  • Traveller navipakke

Er det noe dere med erfaring fra denne bilen ville endret eller tatt med?

Bilen vurderes nå opp mot en Opel Astra 1,6 Turbo Dynamic Ecotec 200 HK - A6 Sports Tourer.
Er sikkert ikke rette plassen for å spørre hva folk syns om dette :)

Endret av Tronn
Skrevet

Hei @Tronn.  Du har fått med en del av det samme som meg.  Jeg har ikke traveller-pakka, men nøyde meg med amundsen.  Traveller inneholder lane assist og den har vel park.sensor foran og bak (bare så du ikke har lagt inn noe 2 ganger).  

DCC har jeg ikke formening om.  Mener noen sier at det ikke er nødvendig på Octavia, men på Superb er den fin å ha. Men det er sikkert noen her inne på forumet som kan si noe om det.

Kessey har jeg ikke på min bil, men lånt en bil med det i noen uker. Det var ganske så deilig, og skulle gjerne hatt det på min nå.  Men jeg klarer meg med vanlig nøkkel, dog skulle jeg gjerne hatt mulighet til å åpne/lukke bakluka med fjernkontrollen til bilen.  Det skal visstnok være mulig å få til så får jeg som det blir noe av senere.

Simply clever pakka og knapp for nedfelling av baksete koster ikke mye å ta med og det er noen fiffige løsninger så les litt om det og vurder de.  Står bl.a i brosjyren at under sete er det plass til paraply...og her om dagen når jeg var på tur så snakket jeg og madamen om det. Og jaggu lå det ikke en Skoda paraply der :-)

Jeg har med vinterpakka på min bil, men den har jeg ikke fått testet. Oppvarmet ratt gir deilig varme i rattet, men for vinterpakka og oppvarmet ratt må jeg nok teste dette neste vinter for å si noe mer om hvordan det funker for meg.  Oppvarmet frontrute hadde jeg på en Fiesta tidligere og det var gull, men fant liksom ikke ut at det var nødvendig med vinterpakka.  Men det finner jeg ut om var lurt neste vinter :-)

Så simply clever pakken, knapp for nedfelling av baksete, varme i ratt og vinterpakka vill jeg vurdert.  DCC tror at jeg ville droppet. 

GeirS

Skrevet (endret)
1 time siden, Tronn skrev:

Ny på forumet :)

Jeg holder på å sette opp en Octavia selv.

Octavia STV Style TSI 180 DSG

Har så langt tatt med:

  • Black magic perle lakk
  • Avtagbart hengerfeste
  • Elektrisk førersete med minne
  • Parkeringssensor F7B
  • Takreling sølvfarget
  • Oppvarmet frontrute
  • 3-Ekers supersport multiratt
  • Kessy nøkkelfri adgang start/stopp
  • Style Business pack (delskinn, canton sound system, 230v uttak og sun set)
  • Media command app
  • DCC adaptivt understell med dmsl
  • Care connect 3 år
  • Infottainment online 1 år
  • Hastighetsbegrenser
  • 17" Trius black felger
  • Traveller navipakke

Er det noe dere med erfaring fra denne bilen ville endret eller tatt med?

Bilen vurderes nå opp mot en Opel Astra 1,6 Turbo Dynamic Ecotec 200 HK - A6 Sports Tourer.
Er sikkert ikke rette plassen for å spørre hva folk syns om dette :)

Hei og velkommen til forumet @Tronn :) 

Synes du har tatt med mye av det jeg også hadde valgt på en Octavia, men etter noen år med Webasto nå, så hadde jeg aldri kjøpt en bil uten det. Så vinterpakke, med Webasto, oppvarmede bakseter, oppvarmet ratt og oppvarmet frontrute hadde definitivt vært med i min bestilling.

Jeg har alt sammen i min Superb, bare ikke oppvarmet ratt (noe jeg gjerne skulle hatt). Det høres kanskje litt «smør på flesk» ut å velge både oppvarmet frontrute i tillegg til Webasto, men det er det ikke. For det er ikke bestandig det lønner seg å benytte Webasto, for den bør brukes minimum i 15 min, og i tillegg så bør kjøreturen være minst like lang som det en har benyttet Webasto, for å kunne lade batteriet nok. Da er det veldig nyttig med oppvarmet frontrute.

Andre ting som er positivt med webasto er jo at en kan komme ut til en oppvarmet og snø/isfri bil etter en arb.dag, og i tillegg så kan en også benytte den som kjørevarmer, hvilket gjør at motoren blir varm på noen få minutter.

 

Som @GeirS skriver så er nok ikke Octavia bilen som har mest behov for for DCC understellet, men jeg hadde som deg valgt det, jeg er utrolig fornøyd med det på min Superb, men den er jo som @GeirS skriver for et «duvende slagskip» å kjøre med uten. Så min Superb har stått i Sport modus fra jeg kjøpte den, det gjelder samtlige innstillinger bortsett fra DSG kassa, den blir vel masete i Sport.

Jeg liker også den lille senkingen av bilen som DCC gjør, så jeg hadde valgt DCC om min neste bil blir en Octavia...........

 

Noen få tilleggs ting jeg hadde tatt med er;

  • Knapp for å felle ned bakseter
  • El.fører sete med minne og el.passasjersete
  • Simply Clever
  • Vinterpakke (som tidligere nevnt)

Men nå er jeg dette hvordan jeg ville ha valgt etter å ha hatt dette utstyret i 1 år med min Superb og jeg virkelig ser nytten av det, andre ville sikkert prioritere helt annerledes.

Lykke til :) 

 

Ps!

Opel Astra med den motoren og utstyrsutgaven du vurderer er også virkelig en flott bil, men det skal jeg kanskje ikke si så høyt på et Skodaforum, hehe ;) 

God Påske :) 

Endret av Superb lll
Skrevet (endret)

Takker for svar @GeirS og @Superb lll

Da tror jeg at jeg inkluderer vinterpakken i tillegg da og knapp for nedfelling av seter kostet jo ikke mye.

Tror Traveller pakken ikke har med sensor bak så jeg fikk beskjed om at dette måtte legges inn ekstra.

God påske :)

Endret av Tronn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...