Gå til innhold
GeirS

GeirS Octavia Style 1.8TSI 180hk DSG 2018


Anbefalte innlegg

Skrevet
16 minutter siden, Tronn skrev:

Etter mye spekulering blir det bestilling av bil i dag :)

STYLE TSI 180 DSG
BLACK MAGIC PERLE
VINTERPAKKE
TRAVELLER NAVIPAKKE
BUSINESS PAKKE DELSKINN 
AVTAKBART HENGERFESTE 
ELEKTRISK FØRERSETE MED MINNE 
PARKERINGSSENSOR F/B 
TAKRELING SØLVFARGET 
OPPVARMET FRONTRUTE 
3-EKERS SUPERSPORT MULTIRATT 
ELEKTRISK BAKLUKE 
KESSY- NØKKELFRI ADGANG START/STOPP 
MEDIA COMMAND APP 
DCC ADAPTIVT UNDERSTELL MED DMSL
CARE CONNECT 3 ÅR 
HASTIGHETSBEGRENSER
CARE CONNECT
17" TRIUS BLACK

Gratulerer med bestilling av flott bil @Tronn :) 

Her synes jeg du har tatt meg deg mye fornuftig og flott utstyr, dette ser meget bra ut :)

Vet du noe om hva prognosene for produksjon og levering sier da?

  • 4 uker senere...
Skrevet

Fortsatt fornøyd med bilen? Hvordan er det med Smartgate?

Jeg får ikke dette til å fungere på min Octavia med oppgradert Navi.
Jeg mener dette skal være standard på Smartlink+ systemet.
 

Skrevet

Ja strålende fornøyd. Spesielt med ACC og Canton.  Med manuell tidligere er det deilig med automat.

Når det gjelder smartgate så får jeg ikke det til å fungere. Har lagt det litt på is. Vet liksom ikke hva jeg må gjøre for å få det til å funke.

Skrevet

Skjønner.

Jeg får ta meg en tur innom forhandler anng. Smartgate greiene. Står klart og tydelig flere steder, at Smartlink+ inneholder Smartgate.

 

Bra du er fornøyd med bilen så langt :D
Canton og ACC er fantastisk, og jeg er meget fornøyd med DSG kassa selv :)

  • 5 måneder senere...
Skrevet (endret)

Lenge siden jeg har skrevet noe her nå.  

Jeg kjøpte en slik vcds tidligere, og fikk satt opp slik at jeg kan lukke bakluka med knapp i bilen og med fjernkontrollen.
Nå har knappen på fjernkontrollen sluttet å virke når jeg vil lukke bakluka og jeg vet ikke hvorfor.  Siden jeg solgte vcds'n så får jeg kjøpe en ny fra kina (koster jo en slik og ingenting, og ja det er sikkert ikke topp kvalitet osv...).  Så får jeg se litt mer på det.
Skulle jeg ønsket meg noe med bakluka, så er det slik "ta foten under så åpner bakluka seg".  For står man der med masse bæreposer, så hadde dette vært deilig å hatt dette.

Nå er også kulden kommet, og kjenner jeg er skikkelig glad for at jeg tok vinterpakken. Så utrolig deilig å bare trykke på fjernkontrollen, og komme ut i en oppvarmet bil 15 min senere.  Siden de graver litt ute i veien her, så må jeg parkere rundt 100m opp i gata.  Fjernkontrollen fungerer stort sett fint på denne avstanden, dog er det ett par ganger jeg har måtte gå ned i stua ved terrassedøra for å få på varmen.  Men skal man kjøpe en Skoda, så må man ha med vinterpakken.  Vet ikke om det er noen innstillinger ifm vinterpakken, men det får jeg sjekke opp.  
For ungene så er det deilig med varme i baksete også.  Og ikke minst, varme i rattet.  Det er skikkelig digg.  Lurer litt på om jeg også burde valgt varme i frontruta, men det får evt bli på neste bil.

Glemte en ting.  Jeg har nok ikke lest alt om hva som er med på bilen.  Eller så har jeg oversett noe.  Men fjernlysassistent er det jo også på bilen.  Og den ser ut til å fungere bra.   Får skrive mer om den bare jeg får testet det mer :-)

Siden sist har jeg ikke gjort noe med smartgate, men her skjønte jeg det var noe på gang hos Skoda.  Smartlink var på vei ut eller skulle inngå i noe annet.  Men smartgate har jeg lagt på is som sagt tidligere. Husker ikke helt hva selgeren sa om smartgate, da jeg var innom og fikk på vinterdekkene for 2-3 uker siden.  

Tenker at mitt neste prosjekt, i tillegg til vcds'n, er å se på ikoner for dab (de er litt "feil"/ikke oppdart) og oppdatere kartet til navigeringen.  Hvis jeg er skikkelig flink, så kan jeg lage en oppskrift for hvordan jeg gjør dette og legge inn i tråden her.

Er fortsatt stor tilhenger av ACC og Canton.  Så er det noen som leser dette og lurer på om de skal kjøpe Skoda, så ta med ACC, Canton og vinterpakka.

Geir

Endret av GeirS
  • Lik 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jo, det er vel en 2018 modell :-) Får oppdatere emne-feltet.

En ting jeg oppdaget nå i helgen etter en biltur tur/retur Malmø, var med ACC'en.
Har alltid syntes den er litt treg å akselrere etter at den har bremset ned når den har tatt igjen bilen foran.  Ligger man i venstre felt og legger seg inn til høyre for å slippe frem biler bak, så bremser den fort opp når man tar igjen bilen foran i høyre felt.
Legger man seg da tilbake i venstre igjen er den liksom litt treg å gasse på.  Men når jeg bruker blinklyset til venstre, så går det fortere å akselrere opp.  Ja, jeg burde vel bruke blinklyset når jeg gjør feltskifte :-)

Geir

Skrevet

Hei Geir

Ja, sant nok. Jeg har ACC i sportmodus, det hjelper også litt

Har aldri prøvd uten blinklys, er vel for kultivert der, hehe

  • 2 uker senere...
Skrevet

Da må jeg teste dette i Sportmodus.  For det er det eneste negative med ACC, at den bruker litt tid å skjønne at nå er det klart foran så den kan gi litt gass igjen.

Ser at vcds-kabelen er kommet til landet også, så da har jeg den vel snart.

Skrevet
5 timer siden, GeirS skrev:

Da må jeg teste dette i Sportmodus.  For det er det eneste negative med ACC, at den bruker litt tid å skjønne at nå er det klart foran så den kan gi litt gass igjen.

Det utgjør en viss forskjell @GeirS, men ikke forvent deg underverker............... ;) 

Helt enig i det du skriver om irritasjonsmomentet ditt her, og jeg kan legge på et til i forhold til hvordan min bil oppleves. Det er om jeg kjører i f.eks. venstre felt på en 4 felts vei og tar igjen en bil i en slakk venstresving, da tror jo dette systemet at jeg er i ferd med å kollidere, og bremser opp. Det er utrolig irriterende og tildels farlig også, for da kan en fort ende opp med en bil i baken, for avstand er det svært få som har. Her dreier det seg som sagt ikke om biler i mitt eget kjørefelt, men de som ligger på innsiden av meg. Om det er slik for biler på utsiden av meg vet jeg ikke, for det er svært sjeldent at jeg tar igjen biler når jeg kjører i høyrefila og har ACC aktivert, men det skulle ikke forundre meg om det var likt det også...........

  • 2 uker senere...
Skrevet

Hei

Lurer på en ting ang multifunksjonsrattet. Burde tatt bilde av det eller lest i instruksjonsboka men, lag gå... 

På venstre side på rattet er den noen knapper.  Det er en rulleknapp, og over/under denne er det hver sin knapp. trekant med + over og trekant med - under.  For meg så ville jeg tro at dette er for å justere volum opp/ned,  Men trykker jeg på knappene så skifter den radiokanal opp eller ned på DAB'en.  Rulleknappen i midten justerer volumet.  Er det slik det skal være?

GeirS

Skrevet
5 timer siden, GeirS skrev:

Hei

Lurer på en ting ang multifunksjonsrattet. Burde tatt bilde av det eller lest i instruksjonsboka men, lag gå... 

På venstre side på rattet er den noen knapper.  Det er en rulleknapp, og over/under denne er det hver sin knapp. trekant med + over og trekant med - under.  For meg så ville jeg tro at dette er for å justere volum opp/ned,  Men trykker jeg på knappene så skifter den radiokanal opp eller ned på DAB'en.  Rulleknappen i midten justerer volumet.  Er det slik det skal være?

GeirS

Det er nøyaktig slik på min 2018 Octavia L&K.. Så, regner med at det stemmer ;)

Skrevet
6 timer siden, GeirS skrev:

Hei

Lurer på en ting ang multifunksjonsrattet. Burde tatt bilde av det eller lest i instruksjonsboka men, lag gå... 

På venstre side på rattet er den noen knapper.  Det er en rulleknapp, og over/under denne er det hver sin knapp. trekant med + over og trekant med - under.  For meg så ville jeg tro at dette er for å justere volum opp/ned,  Men trykker jeg på knappene så skifter den radiokanal opp eller ned på DAB'en.  Rulleknappen i midten justerer volumet.  Er det slik det skal være?

GeirS

 

Ratt.png

Skrevet

He he... burde vel sjekket dette litt bedre selv.  Men da vet jeg det.  Symbolene over/under rulleknappen er relatert til hva rulleknappen gjør.  Så da skjønner jeg hvordan det fungerer.

Takk :-)

GeirS

  • 4 måneder senere...
Skrevet (endret)
Da har jeg hatt bilen i ett år.  Tenkte at det da var på tide med å oppgradere Amundsen navigasjon og Radio logoer. Slik gjorde jeg det: 
Gikk til https://updateportal.skoda-auto.com/nb-NO/
Der la jeg VIN nr på bilen og klikket Updates. Da fikk jeg tilgang på Maps and software updates. Valgte å lastet ned ECE 2018, som er kart for bl.a Norge. En fil "Downloader.exe" ble lastet ned.  Startet denne og klikket meg videre for nedlasting av kart. Kart lastes på 12GB med data til pcen. 
 
Når den er ferdig klikket jeg på Go to unpacking. Ble da bedt om å velge SD kortet jeg ville unpack'e til.  Når jeg valgte det, så fikk jeg beskjed om at SD kortet ikke var tomt. Og jeg fikk valget om jeg ville slette data fra valgt lokasjon.  Fikk da en feilmelding om det ikke er nok ledig plass, og klikket OK. Downloader står så og sier "Deleting data in the target directory", men det virker ikke som den faktisk sletter noe.  Valgte så å kopiere SD kortet til disk på pcen (backup) og det tok litt tid.  Tenkte at jeg så kunne slette innholdet på SD kortet, men måtte først fjerne skrivebeskyttelsen på SD kortet. Slettet så manuelt kataloger og filer.  Så brukte jeg Downloader til å Unpack'e den nye MAP-fil til SD kortet.  Her fikk jeg en feilmelding om med noe file check som ikke stemte, men jeg klikket litt fort videre så jeg fikke ikke med meg hele meldingen.  
Hele prosessen rotet jeg nok en del.  Man kan ha ett ekstra SDHC kort på 16GB eller mer så kunne man lagt det rett på ett nytt SDHC kort.   Nederst på samme side er det en Update Guide.  Videoen der sier at har man Amundsen, så skal det bare være å legge nytt nedlastet kart på SD-kortet, putte denne i bilens SD kort holder igjen og så er det bare å kjøre navigeringen. Når jeg satte kortet tilbake i bilen kunne jeg se Amundsen nå kjørte på  den versjonen jeg hadde lastet ned.  
 
Lastet også ned Radio Station Logos, valgte Norway.  Da ble det lastet ned en ZIP-fil (NOR_20171123.zip).  
Antar denne er fra 23.november 2017.  Vet ikke om dette er den siste updatene som finnes men det var den som var tilgjengelig. Unzippet og kopierte fila til SD kortet. Fulgte så Import of radio station logos:
- Insert supported medium (SD, USB.) into the slot of your infotainment system.
- If the station already has the logo assigned, you have to remove it.
- Select the medium with logo images and select desired logo.
- Repeat also for other stations. Now you can remove the medium from the slot.
Problemet når jeg skulle bytte radiologoer var at den ikke leste SDHC kortet som navigeringen lå på.  Så da endte det opp med at jeg kjøpte ett nytt rimelig kort på Biltema og la logoene der og satte denne i SD slot 2 i bilen.  Da fikk jeg de opp i bilen og kunne endre stasjonslogoer.  Men det var ikke alle logoer som fantes, og for meg virker det som om det bare er png-filer som egentlig kunne vært ett hvilket som helst bilde.
 
Men da har jeg i allefall testet oppgradering av kart og radiologoer.
 
Endret av GeirS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...