Gå til innhold
Jokke

Octavia Scout 1.8 TSI 2016 - Bestilt


Anbefalte innlegg

Skrevet

Min første bil av merke Skoda er bestilt med produksjon uke 37, levering i oktober. 

MoonWhite metallic med 18" Trinity og 17" Nivalis Antrasitt. 

Alt av utstyr med unntak av parkeringsassistent og skinnseter. 

  • 4 uker senere...
Skrevet

Gledelig melding fra selger igår. Bilen har ankommet, og er klar for levering. Eneste som er kjedelig er at jeg er i Japan i over en uke til... Men men, slipper i hvertfall å vente når jeg kommer hjem! Meget positivt med levering over en mnd før antatt! 

  • 8 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...
Skrevet

@Kim Jeg har 18" og det er lite støy i mine ører. Helt grei komfort også, men det kan jeg ikke si om 19" som sto på Superben jeg testet, der va det litt vel lite gummi gitt.

Skrevet
På 28. august 2016 at 1.27, CitizenX skrev:

@Kim Jeg har 18" og det er lite støy i mine ører. Helt grei komfort også, men det kan jeg ikke si om 19" som sto på Superben jeg testet, der va det litt vel lite gummi gitt.

Men det kan jo også ha med hvilken type dekk (dekkmerke), for det har veldig mye å si. For den Superben jeg testet før jeg handlet hadde også 19" hjul, men støyen var ikke fremtredende i det hele tatt, dekkstøyen er høyere på min bil (18"hjul) med det dekkmerket som sitter på min Superb.

Selv har jeg Pirelli Centurato P7 på min Superb, og de gjør det ganske godt i dekktester, mens dette dekkets største svakhet er nettopp støynivået. Noen dekk er jo enda dårligere på dette punktet, mens andre er merkbart bedre.

Forskjellen på 18" og 19" er ikke stor i original utgavene, men det er klart om en setter på bredere felger og tilsvarende bredere dekk, så øker også dekkstøyen. Originalt så er det 235/45-18" på Superb, men den kan leveres med 235/40-19" i stedet fra fabrikk. Denne forskjellen har mest med utseendet å gjøre, den merkbare forskjellen er som nevnt hvilket dekkmerke som sitter på bilen. :)

 

Skrevet

@Superb lllJoda, dekkmerke har også veldig stor innvirkning, det er vel forsåvidt også store forskjeller mellom de forskjellige modellene innen ett dekkmerke. Sjekket ikke hvilket merke som sto på bilen men jeg regner med det er mer eller mindre samme leverandør på nybilene?

Skrevet
4 minutter siden, CitizenX skrev:

@Superb lllJoda, dekkmerke har også veldig stor innvirkning, det er vel forsåvidt også store forskjeller mellom de forskjellige modellene innen ett dekkmerke. Sjekket ikke hvilket merke som sto på bilen men jeg regner med det er mer eller mindre samme leverandør på nybilene?

@CitizenX det er ikke det, for den nye Superb og de nye Octaviaene har jeg sett med mange forskjellige dekkmerker, Pirelli, Dunlop, GoodYear og Continental bare for å nevne noen av dem. Dette blir nok handlet inn i store partier, så da kommer det nok veldig an på hvilken dekk produsent som har hvilke størrelser på lager, og ikke minst hvilken pris de kan få dekkene levert til........

Skrevet

Nå har jeg de siste årene kjørt en Audi A6 med 235-40-18 noe som bidrar til ekstra støy og ikke minst sporing på dårlige vestlandsveier. Når bilen også har senket og såkalt sportsunderstell så blir konklusjonen at dette er noe som ikke er spesielt egnet i Norge.

Når jeg nå bestilte ny Octavia så klarte selger å overbevise meg samt at prøveturen tilsier at bilen fungerer fint med 225-45-17, dette tiltross for at jeg i utgangspunktet var bestemt på at jeg ikke skulle ha dekk med profil under 55.

Dekkvalg er ofte et kompromiss mellom utseende og komfort, jeg ville valgt komfort, mer gummi blir aldri feil og en må huske hvor en bor. Billigere er det også :-) 

Skrevet

Har i alle år kjørt standardunderstell og rimelig høy profil på dekka, men har 225/40-18" orginalt og hadde forventet at det skulle være rimelig hardt noe det ikke var. Sålenge veiene er greie uten vanvittig mye hull så går det bra. Dog var jeg litt uheldig med høy fart kombinert med kraftig nedbremsing og digert hull....førte til bulk i felgen og det er jo ikke helt praktisk. Sporing har jeg enda til gode å være borti og synes bilen ligger som en klegg på veien selv standardunderstellet i L&K. Scouten er litt høyere men det gjør neppe det helt store utslaget. Gratulerer med ny bil og håper du blir like fornøyd som jeg er med min :)

Skrevet
6 timer siden, CitizenX skrev:

Har i alle år kjørt standardunderstell og rimelig høy profil på dekka, men har 225/40-18" orginalt og hadde forventet at det skulle være rimelig hardt noe det ikke var. Sålenge veiene er greie uten vanvittig mye hull så går det bra. Dog var jeg litt uheldig med høy fart kombinert med kraftig nedbremsing og digert hull....førte til bulk i felgen og det er jo ikke helt praktisk. Sporing har jeg enda til gode å være borti og synes bilen ligger som en klegg på veien selv standardunderstellet i L&K. Scouten er litt høyere men det gjør neppe det helt store utslaget. Gratulerer med ny bil og håper du blir like fornøyd som jeg er med min :)

Men nå er det jo mer gummi (i høyden) på en Superb med 19" enn det er på din bil med 18", så når jeg prøvekjørte Octavia og Superb så var faktisk Octaviaen mer stumpete og støyete med de dekka som var på den. 225/40-18" Dunlop på Octavia vs 235/40-19" Pirelli på Superb, nå har jeg som nevnt også de samme Pirelli dekkene på min Superb. Men skulle jeg ha kjøpt nye sommerdekk til min bil nå, så hadde det nok blitt andre dekk enn Pirelli.

 

På min forrige bil VW Golf st.vogn så var det sportsunderstell og standard 225/45-17" dekk (Highline), og det var det jo merkbart mer ‹‹stumpete›› å kjøre på enn hva det er med Superben jeg har nå, men det er jo også to helt forskjellige biler. 

Men dette er jo uansett veldig individuelt hva en synes passer best for de veiene en normalt kjører på, slitte veier med dype hjulspor og grov asfalt etter mye bruk av piggdekk, innbyr jo ikke til bruk av brede og lave dekk........

Skrevet
2 timer siden, Superb lll skrev:

Men nå er det jo mer gummi (i høyden) på en Superb med 19" enn det er på din bil med 18", så når jeg prøvekjørte Octavia og Superb så var faktisk Octaviaen mer stumpete og støyete med de dekka som var på den. 225/40-18" Dunlop på Octavia vs 235/40-19" Pirelli på Superb, nå har jeg som nevnt også de samme Pirelli dekkene på min Superb. Men skulle jeg ha kjøpt nye sommerdekk til min bil nå, så hadde det nok blitt andre dekk enn Pirelli.

 

På min forrige bil VW Golf st.vogn så var det sportsunderstell og standard 225/45-17" dekk (Highline), og det var det jo merkbart mer ‹‹stumpete›› å kjøre på enn hva det er med Superben jeg har nå, men det er jo også to helt forskjellige biler. 

Men dette er jo uansett veldig individuelt hva en synes passer best for de veiene en normalt kjører på, slitte veier med dype hjulspor og grov asfalt etter mye bruk av piggdekk, innbyr jo ikke til bruk av brede og lave dekk........

Da må det være demperoppsettet i seg selv som gjorde at den demoSuperben var så stiv. Det som var så rart var at bilen duvet i comfortsetting selv om den var skikkelig stump over de nevnte fartshumpene. 

Skrevet
16 timer siden, CitizenX skrev:

Da må det være demperoppsettet i seg selv som gjorde at den demoSuperben var så stiv. Det som var så rart var at bilen duvet i comfortsetting selv om den var skikkelig stump over de nevnte fartshumpene. 

Mest sannsynlig så var det nok det, for jeg for min del setter DCC konsekvent i Sport modus på min Superb, ellers så blir rett og slett for myk. Da blir den meget stor og duvende, og det er rett og slett ubehagelig. Jeg liker heller ikke stive og stumpete biler, så min forrige bil VW Golf st.vogn 2014 modell med sportsunderstell og 225/45-17" var for stiv og lav etter min smak, men som nevnt så er jo ikke min Superb med DCC i Sport modus i nærheten av hvor stiv Golfen var. 

Men nå er det jo som nevnt meget stor forskjell på hvordan vi forskjellige personer oppfatter ting, og hvordan vi synes det burde være....... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...