Gå til innhold
Jokke

Octavia Scout 1.8 TSI 2016 - Bestilt


Anbefalte innlegg

Skrevet

Min første bil av merke Skoda er bestilt med produksjon uke 37, levering i oktober. 

MoonWhite metallic med 18" Trinity og 17" Nivalis Antrasitt. 

Alt av utstyr med unntak av parkeringsassistent og skinnseter. 

  • 4 uker senere...
Skrevet

Gledelig melding fra selger igår. Bilen har ankommet, og er klar for levering. Eneste som er kjedelig er at jeg er i Japan i over en uke til... Men men, slipper i hvertfall å vente når jeg kommer hjem! Meget positivt med levering over en mnd før antatt! 

  • 8 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...
Skrevet

@Kim Jeg har 18" og det er lite støy i mine ører. Helt grei komfort også, men det kan jeg ikke si om 19" som sto på Superben jeg testet, der va det litt vel lite gummi gitt.

Skrevet
På 28. august 2016 at 1.27, CitizenX skrev:

@Kim Jeg har 18" og det er lite støy i mine ører. Helt grei komfort også, men det kan jeg ikke si om 19" som sto på Superben jeg testet, der va det litt vel lite gummi gitt.

Men det kan jo også ha med hvilken type dekk (dekkmerke), for det har veldig mye å si. For den Superben jeg testet før jeg handlet hadde også 19" hjul, men støyen var ikke fremtredende i det hele tatt, dekkstøyen er høyere på min bil (18"hjul) med det dekkmerket som sitter på min Superb.

Selv har jeg Pirelli Centurato P7 på min Superb, og de gjør det ganske godt i dekktester, mens dette dekkets største svakhet er nettopp støynivået. Noen dekk er jo enda dårligere på dette punktet, mens andre er merkbart bedre.

Forskjellen på 18" og 19" er ikke stor i original utgavene, men det er klart om en setter på bredere felger og tilsvarende bredere dekk, så øker også dekkstøyen. Originalt så er det 235/45-18" på Superb, men den kan leveres med 235/40-19" i stedet fra fabrikk. Denne forskjellen har mest med utseendet å gjøre, den merkbare forskjellen er som nevnt hvilket dekkmerke som sitter på bilen. :)

 

Skrevet

@Superb lllJoda, dekkmerke har også veldig stor innvirkning, det er vel forsåvidt også store forskjeller mellom de forskjellige modellene innen ett dekkmerke. Sjekket ikke hvilket merke som sto på bilen men jeg regner med det er mer eller mindre samme leverandør på nybilene?

Skrevet
4 minutter siden, CitizenX skrev:

@Superb lllJoda, dekkmerke har også veldig stor innvirkning, det er vel forsåvidt også store forskjeller mellom de forskjellige modellene innen ett dekkmerke. Sjekket ikke hvilket merke som sto på bilen men jeg regner med det er mer eller mindre samme leverandør på nybilene?

@CitizenX det er ikke det, for den nye Superb og de nye Octaviaene har jeg sett med mange forskjellige dekkmerker, Pirelli, Dunlop, GoodYear og Continental bare for å nevne noen av dem. Dette blir nok handlet inn i store partier, så da kommer det nok veldig an på hvilken dekk produsent som har hvilke størrelser på lager, og ikke minst hvilken pris de kan få dekkene levert til........

Skrevet

Nå har jeg de siste årene kjørt en Audi A6 med 235-40-18 noe som bidrar til ekstra støy og ikke minst sporing på dårlige vestlandsveier. Når bilen også har senket og såkalt sportsunderstell så blir konklusjonen at dette er noe som ikke er spesielt egnet i Norge.

Når jeg nå bestilte ny Octavia så klarte selger å overbevise meg samt at prøveturen tilsier at bilen fungerer fint med 225-45-17, dette tiltross for at jeg i utgangspunktet var bestemt på at jeg ikke skulle ha dekk med profil under 55.

Dekkvalg er ofte et kompromiss mellom utseende og komfort, jeg ville valgt komfort, mer gummi blir aldri feil og en må huske hvor en bor. Billigere er det også :-) 

Skrevet

Har i alle år kjørt standardunderstell og rimelig høy profil på dekka, men har 225/40-18" orginalt og hadde forventet at det skulle være rimelig hardt noe det ikke var. Sålenge veiene er greie uten vanvittig mye hull så går det bra. Dog var jeg litt uheldig med høy fart kombinert med kraftig nedbremsing og digert hull....førte til bulk i felgen og det er jo ikke helt praktisk. Sporing har jeg enda til gode å være borti og synes bilen ligger som en klegg på veien selv standardunderstellet i L&K. Scouten er litt høyere men det gjør neppe det helt store utslaget. Gratulerer med ny bil og håper du blir like fornøyd som jeg er med min :)

Skrevet
6 timer siden, CitizenX skrev:

Har i alle år kjørt standardunderstell og rimelig høy profil på dekka, men har 225/40-18" orginalt og hadde forventet at det skulle være rimelig hardt noe det ikke var. Sålenge veiene er greie uten vanvittig mye hull så går det bra. Dog var jeg litt uheldig med høy fart kombinert med kraftig nedbremsing og digert hull....førte til bulk i felgen og det er jo ikke helt praktisk. Sporing har jeg enda til gode å være borti og synes bilen ligger som en klegg på veien selv standardunderstellet i L&K. Scouten er litt høyere men det gjør neppe det helt store utslaget. Gratulerer med ny bil og håper du blir like fornøyd som jeg er med min :)

Men nå er det jo mer gummi (i høyden) på en Superb med 19" enn det er på din bil med 18", så når jeg prøvekjørte Octavia og Superb så var faktisk Octaviaen mer stumpete og støyete med de dekka som var på den. 225/40-18" Dunlop på Octavia vs 235/40-19" Pirelli på Superb, nå har jeg som nevnt også de samme Pirelli dekkene på min Superb. Men skulle jeg ha kjøpt nye sommerdekk til min bil nå, så hadde det nok blitt andre dekk enn Pirelli.

 

På min forrige bil VW Golf st.vogn så var det sportsunderstell og standard 225/45-17" dekk (Highline), og det var det jo merkbart mer ‹‹stumpete›› å kjøre på enn hva det er med Superben jeg har nå, men det er jo også to helt forskjellige biler. 

Men dette er jo uansett veldig individuelt hva en synes passer best for de veiene en normalt kjører på, slitte veier med dype hjulspor og grov asfalt etter mye bruk av piggdekk, innbyr jo ikke til bruk av brede og lave dekk........

Skrevet
2 timer siden, Superb lll skrev:

Men nå er det jo mer gummi (i høyden) på en Superb med 19" enn det er på din bil med 18", så når jeg prøvekjørte Octavia og Superb så var faktisk Octaviaen mer stumpete og støyete med de dekka som var på den. 225/40-18" Dunlop på Octavia vs 235/40-19" Pirelli på Superb, nå har jeg som nevnt også de samme Pirelli dekkene på min Superb. Men skulle jeg ha kjøpt nye sommerdekk til min bil nå, så hadde det nok blitt andre dekk enn Pirelli.

 

På min forrige bil VW Golf st.vogn så var det sportsunderstell og standard 225/45-17" dekk (Highline), og det var det jo merkbart mer ‹‹stumpete›› å kjøre på enn hva det er med Superben jeg har nå, men det er jo også to helt forskjellige biler. 

Men dette er jo uansett veldig individuelt hva en synes passer best for de veiene en normalt kjører på, slitte veier med dype hjulspor og grov asfalt etter mye bruk av piggdekk, innbyr jo ikke til bruk av brede og lave dekk........

Da må det være demperoppsettet i seg selv som gjorde at den demoSuperben var så stiv. Det som var så rart var at bilen duvet i comfortsetting selv om den var skikkelig stump over de nevnte fartshumpene. 

Skrevet
16 timer siden, CitizenX skrev:

Da må det være demperoppsettet i seg selv som gjorde at den demoSuperben var så stiv. Det som var så rart var at bilen duvet i comfortsetting selv om den var skikkelig stump over de nevnte fartshumpene. 

Mest sannsynlig så var det nok det, for jeg for min del setter DCC konsekvent i Sport modus på min Superb, ellers så blir rett og slett for myk. Da blir den meget stor og duvende, og det er rett og slett ubehagelig. Jeg liker heller ikke stive og stumpete biler, så min forrige bil VW Golf st.vogn 2014 modell med sportsunderstell og 225/45-17" var for stiv og lav etter min smak, men som nevnt så er jo ikke min Superb med DCC i Sport modus i nærheten av hvor stiv Golfen var. 

Men nå er det jo som nevnt meget stor forskjell på hvordan vi forskjellige personer oppfatter ting, og hvordan vi synes det burde være....... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
    • Litt sent svar... Har hatt to stk type III hvor sirkulasjonspumpa er defekt. Denne sitter under innerskjermen høyre side ved siden av Webastoen. Kjøpte begge på Autodoc. Hjelper ikke å slette feilkode på denne, den må "låses" opp på en feilkodeleser som takler det.
    • Skoda Superb 2011. Fra å fungere feilfritt har Columbus lyd- og navigasjonssystemet plutselig sluttet å virke. Verken skjerm eller knapper på sidene av skjermen responderer. Knappene på rattet til å styre lyd med er også døde. Eneste som virker er av/på-knappen og cd-spilleren ettersom den starter automatisk. System-reset med knapper fungerer ikke ettersom knappene er blitt inaktive. Har noen tips til noe som kan forsøkes?  Om systemet er kaputt er det dyrt å kjøpe ny Columbus, og å kjøpe brukt innebærer risiko for at det samme skjer igjen. Vet noen om alternative lydsystemer som passer inn fysisk?  
    • Har kjøpt en Superb 2013 mod diesel som  ligger inne med noen feil koder og cruis kontroll som ikke virker. Feilkodene som kommer og som ikke kan slettes er  B121112 B115411 U000200 B105F13 B111A13 P056800 U11300 Har hørt at feil koder kan medføre at blant annet cruis kontrollen ikke virker. Mener å huske at jeg hadde samme feilen på en Golf jeg hadde for noen år siden men klarer ikke å huske hva løsningen blei men den fungerte på slutten. Kan noen komme med tips.
    • Hei! Jeg har problemer med min Skoda octavia 2014 modell 4x4 diesel    har fått opp en blinkende lampe som tydeligvis skal være forvarmer dieselmotor. Så kom vanlig motorlampe opp så bilen går i nødmodus. Har fått opp 2 feilkoder som jeg legger ved her på bildet. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? 
    • Hei! Jeg har fått samme varsel på Skoda Octavia 2019 mod. Det kom på vei til hytta, men var borte dagen etter. På hjemveien etter ca en time kom det tilbake igjen, og etterhvert virket kun oddetalls-gir. Skoda-verkstedet har ikke tid før om to uker. Kan bilen brukes som normalt (korte turer) fram til det...?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...