Gå til innhold
MartinK

MartinKs Octavia L&K 1.8TSI 180hk 4x4 DSG 2017


Anbefalte innlegg

Skrevet

Tja, must og must, jeg ville valgt det, uten at det skal være en fasit for dere.......

Nå har jo jeg Superb og den vil ikke jeg ha uten DCC, for den er en del større/tyngre/lengre akselavstand og blir mye mer «duvende og gyngete», når det gjelder Octavia så har jeg ikke allverdens sammenligningsgrunnlag for å uttale meg. Jeg hadde en VW Golf st.vogn 2014 før vi kjøpte Superb, og den var det Sportsunderstell på, og når jeg egentlig tittet på Octavia så var jeg bestemt på at jeg ikke skulle ha Sportsunderstell på den, men velge DCC i stedet.

Men så endte vi jo opp med Superb i stedet, og den vil jeg definitivt ikke ha uten DCC, den saken er i hvert fall helt klar. Men alt er jo selvfølgelig avhengig av hvor en kjører og hvordan en liker at bilen er satt opp. På Superb så har jeg kun prøvet Normalmodus et par ganger, for så å gå tilbake til Sportmodus igjen, og der har den stort sett stått siden jeg kjøpte den. Jeg synes Superb blir for myk og duvende i andre modus enn Sport, da blir bilen litt stivere og styringen litt hardere slik at det føles som en får litt mer kontakt med underlaget, ellers så er også styringen litt i letteste laget, men igjen, her snakker jeg om Superb og hvordan jeg liker det. DSG kassa står derimot i Drive, den blir vel masete og aktiv i Sport etter min mening........

Så det tror jeg nesten du bør prøve ut litt mer selv, med tanke på hvilke veier dere stort sett kjører på og hvordan dere liker at bilen skal oppføre seg. Alle har jo sine egne preferanser her, og det nytter ikke å velge ut i fra hva andre liker og velger. Noen har jo Sportsunderstell og senker bilen ytterligere, for å få den lavere og enda stivere. Mens andre vil velge enten Scout eller forhøyet understell for å få høyere bil og mykere understell. Begge deler er jo riktig for den som velger det, mens det vil bli feil for andre.

Andre ting som også påvirker hvor stiv eller myk bilen kan føles er jo valg av dekk og str. på dem. Selv kjører jeg 235/45-18" (std dimensjon på min bil) på både sommer og vinter, det fungerer helt optimalt der jeg kjører: Skulle jeg ha valgt noe annerledes der, så hadde jeg valgt 235/40-19" på sommerdekk, og beholdt 18" på vinterdekka. Der ville jo noen andre velge enda lavere og bredere hjul på både sommer og vinter, mens andre vil ha høyere og smalere dekk på både sommer og vinter.........

Så det eneste jeg har oppnådd nå er vel å forvirre deg enda mer, og gjøre det enda vanskeligere for deg. Det er jo ikke meningen det, men følg rådet mitt her.

Ta deg noen flere turer til forhandleren, og prøv dette nøye før det er for seint å forandre på noe som helst i din bestilling. Se også etter hvilke dekk dimensjoner de har på sine dem.vogner, slik at du ikke blir lurt av det i forhold til hva din bil blir levert med av str. på sommerhjul. For standard dekkstr. på L&K er vel 225/40-18" om jeg ikke husker helt feil, og det er jo noe helt annet å kjøre på enn 16" vinterhjul. Men nå vet jeg ikke hvilken dekkdimensjon det var på dem.vognene dere kjørte med, for det har også en del å si som sagt, for hvordan understell oppleves. Det er litt viktig å ha i tankene, før en tar den endelige avgjørelsen der etter min mening.

 

Stakkars barn som må vente like lenge som far ;) 

Skrevet

Jeg opplever Octaviaen som fint oppsatt i L&K standardoppsett. For meg er det et bra kompromiss mellom sportslighet og komfort. Nå har jeg heller aldri eid en bil med sportsunderstell, men hadde engang en Golf med noe jævla stive gassdempere.....foretrekker litt komfort :P

Skrevet

Saknar ikkje stivere understell på min. Synes det er ein grei kombo mellom komfort og sportsligheit. Eg er enig i at superb må ha dette då den er ein del tyngre og lengre. 
Eg har 17" sommerdekk og 16" vinterdekk. Ligger fint på vegen og sporer lite. Om du sparer desse kronene vil det nok ikkje vera det største savnet for deg, men dersom du føler deg usikker ta heller ein ekstra tur på møller :) 

Skrevet

Det blir uten adaptivt understell. Snakket med forhandler om dette og det er ikke "nødvendig"på Octavia. Kunne kanskje vurdert det hvis det var Superb som du nevner @Superb lll.

Normalmodus kjennes bra ut uansett så vi går for standard understell. Tanken bak det hele var at jeg leste en del om mulig behov for det, uten at jeg egentlig har vurdert det som et alternativ for oss. Så jeg tror nok ikke det vil bli noe savn.

Hadde det vært snakk om at bilen i utgangspunktet føles som en båt å kjøre, hadde vi selvsagt valgt det. 

Angående dekkvaget om vinteren så tente jeg på rallybilene når vi valgte 16" fremfor 17". Sikkert ikke stor forskjellen, men tenkte at det var det tryggeste og mest komfortable valget.

Takk for innspill @CitizenX og @krosjefen

Skrevet

Tror du kommer til å bli veldig fornøyd jeg @MartinK :) 

Som nevnt alt kommer an på hva en vil trives med, hvilke type veier en kjører mest på og ikke minst hva en er vant til fra før av. Superb er helt annerledes å kjøre enn Octavia, så de kan ikke sammenlignes i det hele tatt, så det er et helt naturlig valg i Superb med DCC, hører ikke om så veldig mange som velger det på Octavia. Det er derimot mange flere som velger Sportsunderstell på Octavia etter hva jeg leser på andre fora, men det har gjerne mer med at de ønsker en lavere bil. Så jeg tror helt sikkert at dere har gjort det rette valget for deres behov og ønsker :) 

Når det gjelder vinterdekk så hadde min forrige bil Golf st.vogn 2014 (som også hadde sportsunderstell) 205/55-16" og de synes jeg ble vel myke på de veiene jeg kjører på, så der vurderte jeg å kjøpe den samme str som jeg hadde på sommerhjula i stedet 225/45-17". Det var en dimensjon som passet bedre til det oppsettet på den bilen, og ikke minst de veiene jeg kjører mest på i vinterhalvåret, men jeg endte med å bytte bil i stedet, hehe. Derfor var jeg ganske bestemt på at når det gjaldt Superb, så skulle jeg velge std. dimensjonen og det fungerer helt optimalt for min del, ikke en eneste utfordring i det hele tatt med 235/45-18" som vinterhjul.

Når det gjelder dekk for Octavia så hadde jeg ikke valgt det samme som sommerhjula for vinterdekk, for 225/40-18" som L&K har er for lavt og hardt etter min mening som vinterhjul, men jeg hadde valgt 225/45-17" (alternativt 215/50-17") i stedet. Men igjen, det er basert på hvor jeg kjører, og hva jeg liker å kjøre på. Mulig jeg hadde valgt annerledes om jeg bodde et annet sted i landet, men med 4x4 som dere har valgt så hadde det nok blitt 17" uansett for min del. MEN det er basert på mine preferanser, så la ikke det styre deres valg, tror helt sikkert at du kommer til å bli fornøyd. 

Håper ikke ventetiden vil føles for lang nå da @MartinK ;)  

Skrevet

Kjører 16" på vinter og 18" på sommer og er godt fornøyd med det. Med 205/55/-16 eller hva det nå er på vinterdekka så skal det iallefall vanvittig mye til før bilen "flyter" og ikke går dit jeg vil at den skal gå. Tipper også at pengboka er fornøyd når det en gang er på tide å bytte de ut. Litt mer gummi mellom felgene og veien gjør seg når det er mye hull i veien..

18" er greit på sommeren, det ser bra ut men smeller også hardt den dagen du er uheldig. Been there done that... Tipper jeg hadde vært  like fornøyd med 17" som med 18", men nå var det nå det som fulgte med bilen så da blei det slik. 

 

Skrevet

Da gikk jo dette fra å være en generell spørsmålstråd til "min bil" tråd faktisk, det er jo moro da! :)

Gratulerer med bestilling!

Hvis du ønsker det kan jeg flytte denne til "Min bil / mitt prosjekt"dersom du vil skrive videre om den kommende bilen samt poste bilder når den en gang blir levert :)

Skrevet

Jeg tenker i samme baner som deg @CitizenXPraktisk og funskjonelt om vinteren, stil om sommeren. Som sagt bor jo vi i Oslo og her elsker kommunen å salte veiene så ofte de kan så man må utafor de vanligste veiene for å finne "vinterveier" Men vi kjører jo ikke bare i Oslo så det er greit med 16" uansett.

Flytt gjerne tråden @Tor2r Jeg skal poste bilder når bilen ankommer kongeriket ?

Skrevet

16" vinterhjul kommer til å bli meget bra det @MartinK, det er det ingen tvil om :) Da har du også litt mer gummi om en skulle treffe noen hull eller noe annet som ligger under snøen elns.

Smalere dekk er jo som du har skrevet tidligere å foretrekke på vinterføre, og med 4x4 i tillegg så får du en flott bil for vinterføre, og en stilig bil for sommer føre :) 

Husk bilder av begge bilene når de kommer da ;) 

  • 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Yess folkens! Da er bilen kommet til sin rettmessige eier.  Var innom skodaforhandleren på mandag og fikk en flott og grundig gjennomgang av bilen.

Da jeg så bilen for første gang så den mye tøffere og penere ut enn jeg kunne drømme om. Var ikke i tvil om at Octavian var et riktig valg. 

Jeg vet det er obligatorisk med bilder, men jeg har glemt å ta noen ordentlige bilder. Jeg får skylde på travle dager, smårufsete vær og påskeferie. Men ett bilde av en nesten ren bil med mobilkamera har jeg fått til. ?

(Flere og bedre bilder kommer etter hvert)

20170412_135336.jpg

Endret av MartinK
Skrevet

Gratulerer med ny bil @MartinK :) 

Er helt enig med deg, synes den nye fronten ser bedre og bedre ut etterhvert som en ser dem «live», stor forskjell på bilder og hvordan det er når en fysisk ser den nye fronten med egne øyne, nesten så en kan si at bildene lyver litt ;) 

Skrevet

Grattis! Liker mørke felger jeg, har selv svarte felger på svart bil! Gjorde seg med skiboks også!

Er noe helt annet å se bilene live! Noen modeller gjør seg nesten ikke på foto.. BMW 5-serie f.eks. ;) satt på spissen altså

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei, har en 2017 Fabia 1,2 med automat. Når man starter/tar løs hugger clutchen til. Ved kjøring ellers, er den ok. Dette medfører problemer på vinterføre ved at bilen kan spinne på flatmark. Er ikke særlig behagelig og streng tatt så skal det vel ikke være slik. Verkstedet sier de ikke finner feilkoder på dette. Hvis noen kan og vil dele erfaringer, mottas det med takk.
    • Har forsket på bruk av webastoen. Har ikke brukt fjernkontrollen og manuellknapp i bilen. Kun startet motor og har latt denne gå på tomgang eller har kjørt en runde. Opplever at jeg får varme på bilens kjølevann (kjølevannstemp blir fort varmt selv om det er -10 gr lufttemp.)  Tenker som så at det kan være feil (defekt sikrulasjonspmpe) feil eller defekt temp.sensor. Har meldt inn mitt problem som forsikringsak, da jeg har utvidet forsikring på bilen. blir innteresant og se hva merkeverksted finner ut. mvh JGD
    • Utelukk aller først svakt/dårlig 12v batteri, og at du har nok diesel på tanken.. Ellers er den gjerne "låst" pga. sot i brennkammer, glødeplugg eller andre ting. Må nok få diagnose/verksted til å sjekka. Viktig at den får gå full tid når den er i bruk for å unngå soting.
    • Hei I min bil, skoda oktavia 2013 modell starter ikke webastoen ved bruk av fjernkontroll eller startknapp i cupeen. Det lyser grønt noen sek. så slukker det og det er ikke noe lyder fra webastoen. Hva kan være feil  
    • Hei håper noen kan komme med et svar,har en skoda karoq 2018 1.5 tdi .jeg har hatt en feil melding i displayet " girkasse I nødmodus,  mulig å kjøre videre" Tok den inn til diagnose hos et verksted i nærheten og fikk beskjed om at det var posisjonsensor som ga utslag på feilmelding.  Og at jeg mulig måtte skifte dsg clutch, jeg skulle ha flushet girkasse for det er ikke gjort i mitt eie .har skiftet girkasse olje i juni 2022. Men lurer på om det er andre som har opplevd å måtte skifte sensor og dobbel clutch, verksted sa at det ville komme på 30000-50000 pluss minus arbeidstimer . Håper noen har et svar 
    • Det ruller jevnt på kilometer på telleren på Dølle Grå. Ikke fort, men snart er det klart for EU-kontroll og inspeksjonsservice. Bilen har begynt å plinge og mase, så time er bestilt. Det er noe som heter +5 service og innbefatter ny motorolje og filter. Greit nok med fast "lav" pris, så får vi se. Litt oppfølging på putlerier og tilpasninger. Det første som ble gjort var de iøynefallende men likevel puslete ekstralysene. Det følte jeg var litt 80-/90-talls, så de ble plukket av. Det viste seg at det var xenon-lys med bra lysmengde og egentlig dyre saker, så de ble solgt til en som trengte å ha kontroll på skogen for å unngå hjortpåkjørsler. Disse xenonlysa har jo ballaster, så det le litt fundering for å få de ut av grillen uten å demontere hele frontfangeren. Det ordnet seg greit for tidligere eier hadde laget utsparinger i grillen som var akkurat store nok til å lirke/tvinge de ut. Sommeren forløp uten ekstra lys foran, men jeg slo til og kjøpte en LED-bar fra Xenonkungen, midt på den lyseste sommeren. Så når mørke kvelder kom på høsten, så ble det montering av den på en ny skiltplate. Nydelig med litt hjelp på fjernlyset. Har berget meg i alle fall én gang fra viltpåkjørsler på seinhøsten i fjor. Andre ting som har vært gjort, skifte av gearkasseolje (med flushing) og bytte av olje på Haldex'en. Veldig greit å gjøre det og få silen renset samtidig. Det var det virkelig behov for! Gir litt ro i sjela å vite at alt er i orden under og bak der... Noe annet jeg alltid gjør: montering av panseråpnere. Super-enkelt å montere. Sånne manuelle pinner er noe herk, mye kjekkere å få på gassdempere. Da er det smooth enhånds åpning (og lukking) av panser. Jeg leita frem gassfjærer på THansen og kulebolter ble kjøpt på Mekonomen (jeg har delenr og typer, hvis noen er interessert i å gjøre samme installasjonen). I samme slengen blir dempematte til panseret alltid montert, koster ikke mange hundrelappene hos forhandler. På høstferietur klarte jeg noe helt utrolig. På et vegarbeidsområde hadde entreprenør brukt rivningsmaterial fra bygningsmur i igjenfylling av noen drenskulverter. Oppi der var det tydeligvis armeringsjern, som jeg klarte å kjøre på så det ble tredd igjennom dekket... Uten at det punkterte. Men det gikk delvis gjennom mønsteret og ut i dekksiden, og satt blegg fast. Måtte kjøre hjem på reservehjul (veldig bra at slikt finnes). Hvis ikke, hadde eneste løsning vært bilberging hjem. Så da måtte jeg kjøpe 2 nye dekk. Det kan jo være tricky med firehjulstrekk, men heldigvis var to av dekkene såpass nye at de matchet. Nok for denne gang, fortsettelse følger nok... 
    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...