Gå til innhold
PaulusA

PaulusAs Octavia Style 2.0TDI 150hk 4x4 DSG 2018 FL


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Det blir jo en gledens dag regner jeg med ja, det er jo bestandig spennende og artig å hente sin nye bil :) Flott om du får til noen bilder da @PaulusA, du får heller finne frem bilderedigeringskunnskapene og kamuflere logo(er) om de er for fremtredende etter din mening ;) 

Lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Superb lll skrev:

Det blir jo en gledens dag regner jeg med ja, det er jo bestandig spennende og artig å hente sin nye bil :) Flott om du får til noen bilder da @PaulusA, du får heller finne frem bilderedigeringskunnskapene og kamuflere logo(er) om de er for fremtredende etter din mening ;) 

Lykke til :) 

Thanks ?

Jepp, klarer nok å få til noe etterhvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fant frem en eldre Jensen 3/4G trådløs router og en 3G dongle jeg hadde liggende

Koblet dette opp igår med et tvillingsim til vårt eksisterende 4G bredbåndsabonnement. Jensen routeren hadde med en 12V bilstikk, og dette funket glimrende. Har stått på i hele natt og bilen fant nettverket med en gang igjen idag, uten noe fuzz.

Helt genialt for automatiske trafikkoppdateringer rundt Oslo ?

Blir litt spennende å se om det tapper batteriet, men verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tor2r skrev:

Har du noe måling på batteriet eller kjører du: tomt = tomt testen ;)

Hehe, not yet

Hadde den på strøm fra igår kveld, null problem, tror det går fint nå også

Maks teoretisk forbruk er 1A iht strømforsyning, kjører så trådløst på 50% signal og sparer vel litt der også.

Skal ta en test senere på reelt forbruk, men ved 13 timer uten lading blir det jo maks 13A, og jeg kjører langt når først igang, så går fint nå på sommeren.

Er ganske lett å måle ved å lade batteriet helt opp, la ruter stå på i 10 timer og lade helt opp igjen. Blir ca riktig. Lader gir 7A, så hvis 1 time til fullt er det maks 0,7A forbruk pr time.

Fikk bilen mandag for 10 dager siden og har nå kjørt 1600 km, blir mer og mer glad i den ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått på plass stoff matter til sommerbruk også, så nå er alt i boks fra forhandler ?

Mangler kun disse innstillingene for bakluke og start-stopp systemet men Carista streiker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, PaulusA skrev:

Tilbake til turtall: Ca 1800 rpm ved 125 og 1600 ved 115. Helt genialt! Dette er 300 rpm lavere enn for 6DSG

Gjør et lavere turtall at bilen føles «svakere» om du skulle øke farten og/eller ha med deg noe mer i bilen eller @PaulusA? For nå er du vel helt i nedre grense for når dreiemomentet merkes?

Spør bare av ren nysgjerrighet altså :) 

15 minutter siden, PaulusA skrev:

Fått på plass stoff matter til sommerbruk også, så nå er alt i boks fra forhandler ?

Mangler kun disse innstillingene for bakluke og start-stopp systemet men Carista streiker...

Nå vet ikke jeg hvor «plagsom» du synes at hjulstøyen er på din bil @PaulusA, ei heller hvilket dekkmerke du kjører på (mulig jeg har lest det, men jeg husker det i hvert fall ikke ;)) Synes du at stoffmattene hjelper noe for støyisolering fra veistøy?

For disse tekstilmattene er jo relativt tykke, og vil kanskje ha en viss effekt på støy?

Vurderer å kjøpe slike selv for å gjøre et lite forsøk mot veistøy, men vil jo gjerne først vite litt om de i det hele tatt kan hjelpe på akkurat det punktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra spørsmål:

1. Ved vanlig rolig akselerasjon i Eco går turtallet for hvert gir fra 1400-2000 rpm, da er det brukbar fart.

Ved akselerasjon mer enn rolig vil bilen gire fort ned, men girer ikke ned ved tom bil selv om litt oppover bakke. Håper det svarer på spørsmålet?

2. Jeg er usikker, men tror jeg kan merke en ørliten demping. Synes uansett det er SÅ veldig mye behageligere for sko mot gulv at verdt det uansett. 

Fikk Dunlop SportMax dekk 225/45-27" W merking. Har kun tidligere prøvd bil med Nokian piggfritt og selvfølgelig mer støy enn de. Kan leve med støyen, tror likevel at mange dekk er mere stillegående. De sitter godt på veien selv når vått og kaldt og er kule å se på (tro det eller ei, Hehe).

Skal kanskje teste med en form for skumgummimatte på hver side av bagasjerommet, må bare somle meg til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang turtall synes jeg at 7DSG utnytter motoren helt topp, men selvfølgelig litt treig hvis jeg går fra sløv til action modus uten å si ifra til bilen bortsett fra bånn pedal, hehe

Bra trøkk i 150 TDi motoren egentlig, særlig med såpass lett bil. De tar i tillegg ut 340 NM fra ganske lave turtall, så ikke etter konkurrentene lenger

Endret av PaulusA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, PaulusA skrev:

Bra spørsmål:

1. Ved vanlig rolig akselerasjon i Eco går turtallet for hvert gir fra 1400-2000 rpm, da er det brukbar fart.

Ved akselerasjon mer enn rolig vil bilen gire fort ned, men girer ikke ned ved tom bil selv om litt oppover bakke. Håper det svarer på spørsmålet?

2. Jeg er usikker, men tror jeg kan merke en ørliten demping. Synes uansett det er SÅ veldig mye behageligere for sko mot gulv at verdt det uansett. 

Fikk Dunlop SportMax dekk 225/45-27" W merking. Har kun tidligere prøvd bil med Nokian piggfritt og selvfølgelig mer støy enn de. Kan leve med støyen, tror likevel at mange dekk er mere stillegående. De sitter godt på veien selv når vått og kaldt og er kule å se på (tro det eller ei, Hehe).

Skal kanskje teste med en form for skumgummimatte på hver side av bagasjerommet, må bare somle meg til det.

1. Ja det besvarer det jeg lurte på, et lavere turtall gjør jo naturligvis at det tar litt lenger tid før responsen og kreftene kommer, selv om det ikke er så veldig store forskjellen. Den kan jo være større når det gjelder forbruket, og det er jo mer vesentlig for de fleste :) 

2. Dunlop kan jo være bedre på støy enn hva Pirelli er (hvilket i mine ører ikke skal så mye til......). Pirelli har som jeg har nevnt også meget gode egenskaper, det er kun støy de kunne ha vært bedre på for å havne øverst på lista. 

Ja de myke stoffmattene er merkbart mer behagelig enn gummimattene å ha beina på, og litt hjelper det nok for hjulstøy også vil jeg tro. Kanskje enda mer når det er vått på veien, for da vil nok de mattene dempe litt av lyden fra vannspruten under gulvet på bilen.

46 minutter siden, PaulusA skrev:

Ang turtall synes jeg at 7DSG utnytter motoren helt topp, men selvfølgelig litt treig hvis jeg går fra sløv til action modus uten å si ifra til bilen bortsett fra bånn pedal, hehe

Bra trøkk i 150 TDi motoren egentlig, særlig med såpass lett bil. De tar i tillegg ut 340 NM fra ganske lave turtall, så ikke etter konkurrentene lenger

Nå har ikke jeg kjørt DSG 6 kassa så mye, så den kjenner jeg ikke så godt. Men DSG 7 (ikke den nye oljefylte da), kjenner jeg meget godt fra å ha hatt den i VW Golf i over 2 år og nå i min Superb som er over 1 år gammel nå. DSG 7 er en rask og responsiv kasse, kan føles litt rykkete/treig akkurat når en skal kjøre i gang ut i en luke i trafikken. Den bruker noen tiendeler for lang tid til å respondere, hvilket gjør at en (i hvert fall jeg) gjerne trykker litt hardere på gassen for å få opp farten, og da kommer reaksjonen plutselig og hjulspinn er et faktum.

Et annet moment den kunne vært litt mer følsom på er om en f.eks. skal lukeparkere i motbakke eller skal ut av en luke og må rygge i motbakke. Da ruller bilen lengre fremover enn ønsket pga noe som føles litt som «dødgang», og kan skape noen utfordringer. Jeg er vant til det nå så jeg vet hvordan en skal løse det, men for de som ikke kjenner til dette, så kan de bli litt overrasket over hvor langt bilen ruller før DSG kassa «kobler inn» reversen og holder igjen bilen.

Dette er kanskje noe den nye DSG 7 kassa er bedre på?

Er kun bagateller dette egentlig, men likevel noe DSG kassa kunne vært bedre på (og igjen så snakker jeg om den tørre kassa. Du har vel den nye oljefylte DSG 7 kassa siden du har et såpass høyt dreiemoment @PaulusA? Min motor er jo trimmet ned for å passe til den DSG 7 kasa jeg har i min bil, og det synes jeg helt ærlig ikke er helt det rette valget fra Skoda.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den nye DSG7 kassa, oljefylt, oppleves helt annerledes enn den tørre. Har prøvd den tørre mye i Golf fatter hadde.

Venter vel at DSG kassa skal tilpasse seg mere til min kjørestil etterhvert, men synes den fungerer godt.

Har heller ingen problemer med nøkkete skift og silkemyk ved litt flytting av bilen. Eneste er vel at jeg skulle gjerne hatt litt lavere turtall når bilen er i gir med bremsen på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regnet nesten med at den oljefylte DSG kassa minnet mer om en tradisjonell automatkasse, og da vil være både mer solid og myk i giroverføringene. Bra de har videreutviklet og kommet med en ny og bedre DSG 7 kasse nå :) 

Nå vet ikke jeg hvilket serviceprogram som gjelder for den nye DSG 7 kassa som er i din bil @PaulusA, men det er i hvert fall meget viktig å bytte olje på DSG 6 kassa til rett tid (eller kilometer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Superb lll skrev:

Jeg regnet nesten med at den oljefylte DSG kassa minnet mer om en tradisjonell automatkasse, og da vil være både mer solid og myk i giroverføringene. Bra de har videreutviklet og kommet med en ny og bedre DSG 7 kasse nå :) 

Nå vet ikke jeg hvilket serviceprogram som gjelder for den nye DSG 7 kassa som er i din bil @PaulusA, men det er i hvert fall meget viktig å bytte olje på DSG 6 kassa til rett tid (eller kilometer).

Ja, tror dette er den beste kassa så langt, ventet derfor på denne før jeg bestilte bil. Kjører tross alt 50.000 km i året.

Minner mye på 6DSG i skiftene, men synes den utnytter turtallet bedre, er nok kanskje bare en følelse da gir 7 er vesentlig høyere enn gir 6 i 6DSG

Kjenner ikke til intervaller på Olja, men overlater det til Skoda å holde kontroll på. Kjører sånt sett heldigvis mye lengre etapper og både gir/motor blir varme å fine. Regner med det er 60k på gir olje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger en servicene så er jo ikke det noe problem i det hele tatt. Slik jeg har forstått det, så er det service på DSG 6 og Haldex (4x4) etter 3 år eller 60.000km, men det er kan jo hende at den nye DSG 7 kassa har andre serviceintervaller enn det.

Fulgte det forresten med servicehefte i din nye bil eller @PaulusA?

Vet vi har nevnt det tidligere også her på forumet, men jeg savner fremdeles å ha noe å se litt på når det gjelder kommende servicer og når ting skal byttes, selv om bilen sier i fra om det meste selv...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster meg på her jeg også. Jeg har den 6DSG kassa i min bil. Den girer godt, og er veltilpassa 180 hk bensin. Føler ikke at jeg trenger et 7. gir egentlig. Men det henger nok litt sammen med topografi i det området jeg kjører.

Angående vegstøy, som er mitt store irritasjonsmoment, så tror jeg ikke tøymatter vil endre mye på det. Jeg har kosta på meg å lese noen tunge fagartikler på temaet, og de er ganske unisone på at støy først og fremst skyldes bruken av ekstremt grovsteina asfalt. Og da i en slik grad, at dekktype ikke vil redusere støy spesielt mye. Det er variasjoner mellom dekktypene, men for å redusere støyen betydelig må bilen ha en premium støyisolering fra grunnen av. Så min konklusjon er: lev med det, eller kjør på 16'' 55 profil helårsdekk om sommeren. Alternativt: skru opp stereoen på max. :-)

9 minutter siden, Superb lll skrev:

Følger en servicene så er jo ikke det noe problem i det hele tatt. Slik jeg har forstått det, så er det service på DSG 6 og Haldex (4x4) etter 3 år eller 60.000km, men det er kan jo hende at den nye DSG 7 kassa har andre serviceintervaller enn det.

Fulgte det forresten med servicehefte i din nye bil eller @PaulusA?

Vet vi har nevnt det tidligere også her på forumet, men jeg savner fremdeles å ha noe å se litt på når det gjelder kommende servicer og når ting skal byttes, selv om bilen sier i fra om det meste selv...........

Det er digitalt servicehefte på Skoda. Last ned appen My Skoda, legg inn Vinnummer, så dukker alt av modelldata og utførte servicer opp i appen. Veldig bra brukermanualer og ymse stoff inni den der. Den viser nok ikke fremtidige servicer, men hva de omfatter varierer en del mht kjørelengde/år. Verksmesteren sa at alt ville dukke opp etterhvert i displayet når det var behov for et eller annet

Endret av Scout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Scout skrev:

Kaster meg på her jeg også. Jeg har den 6DSG kassa i min bil. Den girer godt, og er veltilpassa 180 hk bensin. Føler ikke at jeg trenger et 7. gir egentlig. Men det henger nok litt sammen med topografi i det området jeg kjører.

Angående vegstøy, som er mitt store irritasjonsmoment, så tror jeg ikke tøymatter vil endre mye på det. Jeg har kosta på meg å lese noen tunge fagartikler på temaet, og de er ganske unisone på at støy først og fremst skyldes bruken av ekstremt grovsteina asfalt. Og da i en slik grad, at dekktype ikke vil redusere støy spesielt mye. Det er variasjoner mellom dekktypene, men for å redusere støyen betydelig må bilen ha en premium støyisolering fra grunnen av. Så min konklusjon er: lev med det, eller kjør på 16'' 55 profil helårsdekk om sommeren. Alternativt: skru opp stereoen på max. :-)

Det er digitalt servicehefte på Skoda. Last ned appen My Skoda, legg inn Vinnummer, så dukker alt av modelldata og utførte servicer opp i appen. Veldig bra brukermanualer og ymse stoff inni den der. Den viser nok ikke fremtidige servicer, men hva de omfatter varierer en del mht kjørelengde/år. Verksmesteren sa at alt ville dukke opp etterhvert i displayet når det var behov for et eller annet

Ja at det er grov asfalt og at den svært ofte er slitt ved bruk av piggdekk er de viktigste årsakene som lager veistøy, men det finnes sommerdekk som gjør dette betydelig bedre, nesten i klasse med piggfrie vinterdekk. Men de har litt andre egenskaper, de slites fort og ikke minst de koster en god del. Andre dimensjoner på dekk som du skriver @Scout, vil selvfølgelig også kunne hjelpe på støy.

Støy kommer fra så mange steder, men du har helt rett med tanke på at det er hva fabrikkene gjør (og ikke minst ikke gjør) som setter standarden for hvordan lydisoleringen er. BMW er virkelig noe noe de fleste burde ta lærdom fra her, andre har blitt bedre, men det er et stykke igjen til de når premium klassen der. Bare se på Volvo XC 90, en knalldyr bil, og Skoda Kodiaq scorer bedre på støyisolering i følge et par av de testene/sammenligningene jeg har lest.

Er klar over det med digitalt servicehefte og hva bilen kommer med selv, men det står svært lite (for ikke å si ingenting) om hva som kommer på neste service. Så en vet jo ikke på forhånd om en skal tenke antall mnd, kjørelengde, kjørestil, men det er jo så «enkelt» at det er en kombinasjon av dette........ Bilen gir beskjed den, men det synes jeg er lite forutsigbart. Om en kan se i et servicehefte at en på f.eks. 90.000km skal bytte reg.reim, tennplugger og bremsevæske i tillegg til vanlig service, så vet en at den servicen koster en del, nå vet en kun at bilen sier i fra at det er på tide med service, men ikke hva som ventes av kostnader.

Jeg la jo ved en oversikt jeg fikk fra kundemottakeren i en annen tråd om hvordan det er på min bil slik at jeg har noe å gå ut i fra, men den måtte jeg selv spørre etter og uten den så vet jeg egentlig ikke så mye om hva som venter. Og dette synes jeg ikke helt passer så bra med «Simply Clever», men mye kommer vel av at jeg er vant til et servicehefte fra samtlige biler jeg har hatt tidligere (og de har det blitt en del av, er vel på bil nr 19 nå om jeg ikke husker helt feil) og jeg synes det er mye mer forutsigbart, men det behøver selvfølgelig ikke alle være enig i, hehe :) 

Jeg har både Skoda appen og mitt bilhold, men de viser ikke så mye mer enn hva som er gjort med med bilen, hvilke servicer en har utført, noen tips, en litt lettere utgave av instruksjonsboka, samtlige verkstedbesøk og alle fakturaer/kjøp til bilen, etc.  Mye bra i de appene, det er jeg helt enig i, men jeg savner fremdeles serviceheftet, hehe ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med dere begge to.

Et ordentlig servicehefte hadde vært bedre, og lettere med service på uoriginalt verksted.

Ang støy er det tydelig at i Octavia er det spart på slikt, men ikke håpløst sammenlignet med andre biler opp til ca 500 laken

Tror man kan gjøre ganske mye selv, med asfaltplater og slikt, men da dette for min del er firmabil gidder jeg ikke. Det er verken veldig dyrt eller fryktelig mye jobb.

Asfaltkvalitet har mye å si, og selv i Premium er lyden irriterende på den groveste og mest slitne asfalten.

Ang gir vil jeg si at du får 7 trinn med 180 hk og 2 hjulsdrift, så bilen både tåler og kan med fordel ha flere gir, men egentlig kun interessant for bruk på motorvei. Da jeg kjører 4-5 mil x 2 daglig på E18 i 100/110 fartsgrenser er det genialt med 7 gir ??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...