Gå til innhold
PaulusA

PaulusAs Octavia Style 2.0TDI 150hk 4x4 DSG 2018 FL


Anbefalte innlegg

1 time siden, Superb lll skrev:

Ja at det er grov asfalt og at den svært ofte er slitt ved bruk av piggdekk er de viktigste årsakene som lager veistøy, men det finnes sommerdekk som gjør dette betydelig bedre, nesten i klasse med piggfrie vinterdekk. Men de har litt andre egenskaper, de slites fort og ikke minst de koster en god del. Andre dimensjoner på dekk som du skriver @Scout, vil selvfølgelig også kunne hjelpe på støy.

Støy kommer fra så mange steder, men du har helt rett med tanke på at det er hva fabrikkene gjør (og ikke minst ikke gjør) som setter standarden for hvordan lydisoleringen er. BMW er virkelig noe noe de fleste burde ta lærdom fra her, andre har blitt bedre, men det er et stykke igjen til de når premium klassen der. Bare se på Volvo XC 90, en knalldyr bil, og Skoda Kodiaq scorer bedre på støyisolering i følge et par av de testene/sammenligningene jeg har lest.

Er klar over det med digitalt servicehefte og hva bilen kommer med selv, men det står svært lite (for ikke å si ingenting) om hva som kommer på neste service. Så en vet jo ikke på forhånd om en skal tenke antall mnd, kjørelengde, kjørestil, men det er jo så «enkelt» at det er en kombinasjon av dette........ Bilen gir beskjed den, men det synes jeg er lite forutsigbart. Om en kan se i et servicehefte at en på f.eks. 90.000km skal bytte reg.reim, tennplugger og bremsevæske i tillegg til vanlig service, så vet en at den servicen koster en del, nå vet en kun at bilen sier i fra at det er på tide med service, men ikke hva som ventes av kostnader.

Jeg la jo ved en oversikt jeg fikk fra kundemottakeren i en annen tråd om hvordan det er på min bil slik at jeg har noe å gå ut i fra, men den måtte jeg selv spørre etter og uten den så vet jeg egentlig ikke så mye om hva som venter. Og dette synes jeg ikke helt passer så bra med «Simply Clever», men mye kommer vel av at jeg er vant til et servicehefte fra samtlige biler jeg har hatt tidligere (og de har det blitt en del av, er vel på bil nr 19 nå om jeg ikke husker helt feil) og jeg synes det er mye mer forutsigbart, men det behøver selvfølgelig ikke alle være enig i, hehe :) 

Jeg har både Skoda appen og mitt bilhold, men de viser ikke så mye mer enn hva som er gjort med med bilen, hvilke servicer en har utført, noen tips, en litt lettere utgave av instruksjonsboka, samtlige verkstedbesøk og alle fakturaer/kjøp til bilen, etc.  Mye bra i de appene, det er jeg helt enig i, men jeg savner fremdeles serviceheftet, hehe ;) 

@Superb lll du har helt rett. Jeg savner også skikkelig servicehefte. Men det eneste jeg har vært nervøs for prismessig på noen av mine biler er skifte av registerreim. Tror det er registerkjede på 180hk bensin, om jeg husker riktig. Vel. Jeg kjører ikke mer enn 6-8000 km i året, så det blir vel en service annenhvert år vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

5 timer siden, Scout skrev:

@Superb lll du har helt rett. Jeg savner også skikkelig servicehefte. Men det eneste jeg har vært nervøs for prismessig på noen av mine biler er skifte av registerreim. Tror det er registerkjede på 180hk bensin, om jeg husker riktig. Vel. Jeg kjører ikke mer enn 6-8000 km i året, så det blir vel en service annenhvert år vel?

Hehe, tja, rett og rett, det kommer sikkert an på den enkelte hva en foretrekker vil jeg tro, for det er jo ikke så mange andre enn du @Scout@PaulusA og meg selv som skriver noe om dette. Men det er i hvert fall hva jeg trives best med og synes gir best kontroll og forutsigbarhet, men det er vel bare slik en aldrende mann tenker sikkert ;) 

Hadde det enda stått litt mer på nettet eller i en av appene, så hadde det jo også vært greit, for såpass moderne er jeg i det minste ;) Men det er jo dessverre heller ingen info å finne der.........

Jeg kjører som regel mellom 12 og 14.000km i året så jeg pleier også å ha service hvert 2. år som det også blir for din del @Scout, men noen litt spesielle omstendigheter har gjort at bilen nå har passert 29.200km på 1 år og 2 mnd. Så nå er det liksom ingenting som passer med hverken kjørelengder eller år lenger, men det retter seg vel opp i løpet av et par mnd vil jeg tro, for da er det tilbake til normalen igjen.

Ja 1,8/180hk TSi motoren har registerkjede :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Superb lll skrev:

Hehe, tja, rett og rett, det kommer sikkert an på den enkelte hva en foretrekker vil jeg tro, for det er jo ikke så mange andre enn du @Scout@PaulusA og meg selv som skriver noe om dette. Men det er i hvert fall hva jeg trives best med og synes gir best kontroll og forutsigbarhet, men det er vel bare slik en aldrende mann tenker sikkert ;) 

Hadde det enda stått litt mer på nettet eller i en av appene, så hadde det jo også vært greit, for såpass moderne er jeg i det minste ;) Men det er jo dessverre heller ingen info å finne der.........

Jeg kjører som regel mellom 12 og 14.000km i året så jeg pleier også å ha service hvert 2. år som det også blir for din del @Scout, men noen litt spesielle omstendigheter har gjort at bilen nå har passert 29.200km på 1 år og 2 mnd. Så nå er det liksom ingenting som passer med hverken kjørelengder eller år lenger, men det retter seg vel opp i løpet av et par mnd vil jeg tro, for da er det tilbake til normalen igjen.

Ja 1,8/180hk TSi motoren har registerkjede :) 

Vi får vel venne oss til det. ? Registerkjede ruler! Penger spart der

9 timer siden, PaulusA skrev:

Enig med dere begge to.

Et ordentlig servicehefte hadde vært bedre, og lettere med service på uoriginalt verksted.

Ang støy er det tydelig at i Octavia er det spart på slikt, men ikke håpløst sammenlignet med andre biler opp til ca 500 laken

Tror man kan gjøre ganske mye selv, med asfaltplater og slikt, men da dette for min del er firmabil gidder jeg ikke. Det er verken veldig dyrt eller fryktelig mye jobb.

Asfaltkvalitet har mye å si, og selv i Premium er lyden irriterende på den groveste og mest slitne asfalten.

Ang gir vil jeg si at du får 7 trinn med 180 hk og 2 hjulsdrift, så bilen både tåler og kan med fordel ha flere gir, men egentlig kun interessant for bruk på motorvei. Da jeg kjører 4-5 mil x 2 daglig på E18 i 100/110 fartsgrenser er det genialt med 7 gir ??

 

Dårlig med motorvei i midt-norge. De flotte veiene stopper på sørsida av Dovre. Videre nordover har politikerne stort sett gitt faen. Råtten asfalt og mye køer er det også.

Men det hender jeg kjører meg en nattlig tur og "strekker ut litt". Lurer faktisk på om jeg skal grisekjøre litt i kveld..?

Endret av Scout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Scout skrev:

Vi får vel venne oss til det. ? Registerkjede ruler! Penger spart der

Hehe, ja i hvert fall til registerkjedet strekkes eller «tanner over», da er det slutt på at det er billig i hvert fall. Men det skjer heldigvis ikke så ofte, og gjerne ved laaaaaange kjørelengder, så det får vi håpe at vi holder oss unna @Scout ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldre Accord (2006-2.2 Diesel) som jeg solgte til fordel for Merca i fjor våres etter 208.000 km hadde ihvertfall aldri noen problemer.

Jeg synes ikke servicehefte er gammeldags og det er heller ikke gammeldags å lese en god bok ?

Ang Service og oljebytte hadde jeg aldri turt over tid å kjøre to år på samme olja, slike intervaller har mye oljeforbruk og svidde turboer på samvittigheten. Bytt minst en gang PR 12-14 mnd uansett kjørelengde er gode råd fra alle mekanikere jeg kjenner.... ikke uten grunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, PaulusA skrev:

Ang Service og oljebytte hadde jeg aldri turt over tid å kjøre to år på samme olja, slike intervaller har mye oljeforbruk og svidde turboer på samvittigheten. Bytt minst en gang PR 12-14 mnd uansett kjørelengde er gode råd fra alle mekanikere jeg kjenner.... ikke uten grunn

Dette er jeg forsåvidt helt enig med deg i @PaulusA, men er nå på min andre bil med longlife olje og 2 års serviceintervaller. Kom ned på verkstedet etter et år med den forrige bilen og sa at jeg gjerne ville har byttet olje på den, da hadde bilen kjørt ca 14.000km. 

Men verkstedet insisterte på at dette var i full tråd med hva fabrikken, VAG og Møller mente var helt riktig intervaller, kjør til bilen sier i fra om service. Og det gjør den som de sa, enten for at den nærmer seg 30.000km eller at det nærmer seg 2 år, eller at mye småkjøring og/eller kjørestil gjør at det anbefales å bytte olje tidligere. Så jeg kjørte derifra og kom tilbake når bilen sa i fra om service etter 1 år og 7 mnd og noe rundt 25.000km. Da hadde jeg også etterfylt ca 0,5 liter olje ved ca 18.000km, dette var en VW Golf 1,4/140hk TSi 2014 modell. Superben jeg har i dag utførte jeg service på for 10 dager siden, den var da 1 år nesten 2 mnd, og hadde kjørt 28.300km når servicen ble utført, og etterfylt en dråpe med olje på denne motoren.

En kan riktignok gjøre om på service programmet til bilen om en ønsker det, slik at det blir 15.000km og/eller 1 gang i året, men da er en ute av longlife serviceprogrammet. Ser at flere og flere bilfabrikanter benytter seg av 30.000km intervaller nå, så dette er jo ikke noe spesielt for VAG.

Jeg trives best med oljeskift en gang i året (ca 15.000km) og service etter 30.000km (hvert andre år), men har bestemt meg for å følge Skoda sitt longlife serviceprogram til punkt og prikke så lenge jeg har bilen. Jeg etterser jevnlig oljenivået og vil følge bilens varslinger, da har jeg gjort det jeg skal og har da også Skoda sin mobilitetsgaranti. Så får vi se hvordan dette vil bli i praksis etterhvert som tiden går og de kjørte kilometerne ruller på ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det beste for bilen er at oljen ikke blir så gammel er bl.a. kondens og slikt i oljen, grunnet mange årstider.

Verken VAG eller BMW har vært villige til å innrømme at i Norge er det glupt med andre intervaller. Honda kjører 20k og 1 år på samme olje, er vel ikke uten grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste bilmerkene har jo i dag minst 30.000km mellom hver (hoved)service, men svært mange har et oljeskift i mellom. Jeg er klar over hvorfor, men som sagt, her tar jeg VAG/Møller på hva de sier om sine longlife serviceintervaller og følger dermed bilens varsel om når den skal ha service/oljeskift. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Superb lll skrev:

De fleste bilmerkene har jo i dag minst 30.000km mellom hver (hoved)service, men svært mange har et oljeskift i mellom. Jeg er klar over hvorfor, men som sagt, her tar jeg VAG/Møller på hva de sier om sine longlife serviceintervaller og følger dermed bilens varsel om når den skal ha service/oljeskift. 

Your choice! ?

Dette fungerer selvfølgelig fint så lenge du har bilen ?

Ang oljeskiftintervaller: Subaru har 15k/1 år. Toyota ca det samme, men da service hver 30k

Hvilke motorer har minst problemer? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, PaulusA skrev:

Hvilke motorer har minst problemer? ?

Tja med tanke på alle motorene som Toyota har byttet i skjul for mange av sine eiere så vet jeg nesten ikke jeg.......... ;) 

Som sagt tidligere her @PaulusA, jeg er absolutt ikke uenig med deg, men jeg kommer likevel til å følge de service intervallene og varslingene bilen gir, for da har en både mobilitets -og nybilgarantien i orden. Jeg synes også at det hadde gitt en bedre følelse med et oljeskift etter ca 15.000km, men det sier verkstedet er helt unødvendig. Da forholder jeg meg rett og slett til det, for det er hva VAG/Møller sier er fasiten for longlife service intervaller, så får andre gjøre det de synes er best sin del.

VAG hadde jo ikke lagt opptil slike service intervaller om de ikke hadde kunnet garantere for at det holder mål, og det er jo ikke bare i Norge/Norden det er kaldt, så dette vil jeg tro er ganske godt forsket på, og hadde det vært store utfordringer/problemer med slike longlife intervaller for de bilene/motorene, så hadde de jo gjort om på dette for lenge siden. 30.000km service/oljeskift intervaller er noe VAG har hatt i mange år, og hadde neppe blitt videreført om det ikke hadde fungert tilfredstillende. Dette har de jo også på sine nyttekjøretøy som blir kjørt og belastet på en helt annen måte (som regel). :) 

 

De fleste bilprodusenter har sine utfordringer på noen modeller, om det gjelder motor, oljeforbruk, forstilling, drivverk, etc varierer jo veldig fra merke til merke, men også fra modell til modell. Kjøpte en helt ny Opel Vectra i 01, og etter 2 år og 2mnd så orket jeg ikke mer, 28 verkstedturer og da kommer service/oljeskift utenom. Fikk et stort plaster på såret og et knalltilbud en helt ny 2004 modell, det var faktisk for godt til å la være. Langt færre problemer, men ikke feilfri, byttet igjen i 06/07 og kun 2 feil på den. Kjøpte ny Nissan Qashqai +2 i 2009 og det var (en nesten) helt problemfri bil, byttet i 2012 til en ny og bedre utstyrt Qashqai +2, og den var nesten mer på verksted enn jeg hadde den hjemme. Ny VW Golf i 2014 helt problemfri, og ny Superb i 2016 og den er også helt problemfri (så langt). 

Jeg vet godt at du (og flere andre) tenker på hva motoren har best av gjennom hele levetiden, og det er jo selvfølgelig å ha nyest og ferskest olje uten forurensinger og «spon» fra motoren, og at oljebytte mellom hver 10 - 15.000km er absolutt best for motoren er jeg selvfølgelig ikke uenig i.

Men når VAG sier noe helt annet for sine longlife service intervaller, for det er de som har tilgang til informasjonen, kunnskapen og hva som skal gjøres med bilen til enhver tid, og når de sier at det er helt unødvendig å bytte olje mellom servicene, så forholder jeg meg rett og slett til det. Jeg peiler oljen jevnlig og etterfyller om det er behov, ellers så får bilen si i fra når den vil ha service (og det er maks 30.000km/2år mellom hver gang, men som regel så blir det aldri så lenge for noen).

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa, ditt valg ?

Jeg kommer også til å følge intervallene, men bilen vil gå 50k i året ?

Jeg er vel personlig mer en Honda fan når det gjelder motorer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, PaulusA skrev:

Som jeg sa, ditt valg ?

Jeg kommer også til å følge intervallene, men bilen vil gå 50k i året ?

Jeg er vel personlig mer en Honda fan når det gjelder motorer ?

Da er du godt innafor @PaulusA, du ligger vel nesten an til 2 servicer i løpet av året med den kjørelengden der :) 

Honda motorer er gode motorer ja, og det er ikke bare bilmotorer de er bra på heller. Dessverre så har de kuttet ut type Accord (i hvert fall her i Norge), og det synes jeg er synd. For det var en bil jeg kunne tenkt meg for noen biler siden, men da var de dessverre ikke å få tak i nye lenger............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Superb lll skrev:

Da er du godt innafor @PaulusA, du ligger vel nesten an til 2 servicer i løpet av året med den kjørelengden der :) 

Honda motorer er gode motorer ja, og det er ikke bare bilmotorer de er bra på heller. Dessverre så har de kuttet ut type Accord (i hvert fall her i Norge), og det synes jeg er synd. For det var en bil jeg kunne tenkt meg for noen biler siden, men da var de dessverre ikke å få tak i nye lenger............

Ja, godt innafor, hehe

Ja, Accorden er den beste bilen jeg har hatt, også med den beste motoren. Bare det at jeg hadde min 2006 modell fra 2008 til 2016 sier sitt, som hovedbil først, kjørte 165k med den. Aldri motor eller elektronikktull.

Liker Honda så godt at jeg ønsket en Crv nå, men den hadde for dårlig baksete.

Accorden datt ut, tror jeg, da de ikke beholdt den geniale bagasjeplassen. I min var det VELDIG god plass.

Eneste som ikke var topp med Accorden var litt mye dekkstøy og litt snau kupeplass, da jeg tar mye plass selv (194 cm)

Dette er jo litt OT men er lov å være fan av noe

Nå har jeg også fått øynene opp for Skoda, men er mere fornuften enn entusiasten..,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, PaulusA skrev:

Ja, godt innafor, hehe

Ja, Accorden er den beste bilen jeg har hatt, også med den beste motoren. Bare det at jeg hadde min 2006 modell fra 2008 til 2016 sier sitt, som hovedbil først, kjørte 165k med den. Aldri motor eller elektronikktull.

Liker Honda så godt at jeg ønsket en Crv nå, men den hadde for dårlig baksete.

Accorden datt ut, tror jeg, da de ikke beholdt den geniale bagasjeplassen. I min var det VELDIG god plass.

Eneste som ikke var topp med Accorden var litt mye dekkstøy og litt snau kupeplass, da jeg tar mye plass selv (194 cm)

Dette er jo litt OT men er lov å være fan av noe

Nå har jeg også fått øynene opp for Skoda, men er mere fornuften enn entusiasten..,

Helt klart, det er lov å være fan :) 

Jeg har ikke allverdens erfaring fra Octavia så der vil jeg ikke si så mye hverken den ene eller andre veien, men jeg synes at Superb og Kodiaq virkelig har blitt meget bra, og de står ikke noe tilbake for hverken Passat eller Tiguan etter min mening, det er heller nesten den andre veien, i hvert fall når det gjelder Passat. Den blir for traust og kjedelig, og har heller ikke noen motorer jeg kunne tenke meg her i Norge. De har jo ikke hverken 1,8/180hk eller 2,0/220hk bensin, den største 2,0/280hk 4x4 har de riktignok, men da foretrekker jeg heller Superb likevel av de fleste årsaker og ikke minst pga pris.

Skoda vekker kanskje ikke den største entusiasmen hos alle, men jeg synes de har blitt meget bra nå, og jeg håper virkelig ikke at de får noen restriksjoner fra VW. For nå synes jeg Skoda gjør veldig mye bra og riktig, og det er absolutt et bilmerke som vil stå meget høyt oppe på lista mi ved neste bilbytte for min del :)  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig i helsvart. Ble nesten litt misunnelig, men tok en ny titt på min race blue...og er veldig fornøyd med den ?

Men skvettlappene bak, har du eller forhandler satt de på? Ikke skjønner jeg hvorfor skodabutikken.no har de i sortimentet sitt. For mlller er vel offisiell importør av Skoda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, GeirS skrev:

Stilig i helsvart. Ble nesten litt misunnelig, men tok en ny titt på min race blue...og er veldig fornøyd med den ?

Men skvettlappene bak, har du eller forhandler satt de på? Ikke skjønner jeg hvorfor skodabutikken.no har de i sortimentet sitt. For mlller er vel offisiell importør av Skoda.

Takk Geir

 Begge er fine, men grunnet logo og firmafarger må min være svart

Med hvite striper etc er den heldigvis med litt kontraster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Octavia kler veldig godt den sorte lakken, det er det ingen tvil om, en meget flott bil dette @PaulusA :) 

Så sort eller Quarts Grey metallic hadde uten tvil vært blant mine største favoritter om jeg skulle ha kjøpt med Octavia neste gang jeg bytter bil :) 

 

Synes absolutt at bilen din er flott som sagt, men sorte/mørke felger er nok ikke mitt førstevalg (uansett farge på bil), men heldigvis så er det opptil enhver hva en velger der :D 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...