Gå til innhold
Espen

Småproblemer er irriterende


Anbefalte innlegg

Skrevet

Min Superb 2017, 1,4 150 HK bensin automat har nå gått 28.500. Har akkurat hatt den på service.

 

Ganske kort tid etter å ha fått bilen hører jeg en ulyd bak i bilen nå jeg kjører i fartsdumper, og spesielt når det var mye issvuller i veien. Det er ikke en dump lyd. Mer som en liten fløytelyd (en dyp C på blokkfløyte...?) I ca 0,5 sek i samme moment som bilen husker ned. Jeg har hatt bilen inne på verksted fordi jeg ikke liker ulyder i nye biler. Knirkelyder o.l. er noe jeg mener er forbeholdt i billigere biler. De fant vel nesten ut hva det var. De mente at det var festet til støtdemperen i karosseriet. At det kunne oppstå en "syngelyd" der. Jeg spurte når de hadde tenkt å fikse det, men fikk til svar at det hadde de ikke tenkt til....! Dette var ikke en feil.    Ikke feil? Er det virkelig meningen at det skal være en slik ulyd?

Superb montert før mai 2016 hadde en ulyd i fjæringen p.g.a. noen gummi foringer som ikke var korrekte. Dette ble etterhvert skiftet.

Jeg har en ulyd til i min bil. Den kommer dersom jeg kjører på grusvei med "vaskebrett". Først trodde jeg det var løse gjenstander i dørlommen bak, men det viste seg at den var tom. Det er en slags skramlelyd. På gamle biler kunne det ha vært f.eks. eksospotta som rister borti noe, men dette er jo en ny bil...

Jeg må si at jeg synes service nivået på Skoda har sunket siden jeg kjøpte min første i 2001.

 

Jeg har også problemer med mine tre nøkler og innstillingene på setet o.l. Nøklene klarer ikke å ha sin egen innstilling. Det er jeg som bruker bilen 90% av tiden, mens kona og eldste sønnen bruker den litt. De har hver sin nøkkel, men ingen av nøklene lar seg stille inn med hensyn til seteinnstillinger.

 

Her om dagen hadde alle radiostasjonene blitt nullstilt. Jeg hører på DAB og etter å ha vært inne på en jobb og kom ut i bilen igjen var alle stasjonene nullstilt?

 

Er det flere her som har like små irriterende feil på sin Superb?

Skrevet

Trist at du opplever slike ting med din Superb @Espen, og enda verre er det jo at du får beskjed om at de ikke skal gjøre noe for å skulle rette det opp heller.

 

Jeg er egentlig meget godt fornøyd med min Superb (2016) og har vel ikke hatt en bil som det har vært så å si intet problem med i det i det hele tatt, men det er ikke derimot sagt at det ikke er et par ting som kunne/burde vært litt annerledes om jeg skulle være helt ærlig.

1. Jeg har også noen (slag)lyder fra bakstillingen på min bil, men de kommer stort sett kun frem når det er kaldt og en kjører over litt harde dumper, men det skal jeg ta med dem når bilen skal på service.

2. Ellers så er det stort sett lysa jeg har mine største irritasjonsmoment på, 

  1. AFS, det venstre frontlyset lyser konsekvent til venstre ( ca 45°) og der trenger jeg ikke noe lys i det hele tatt. Etter hva som står i instruksjonsboka, på nettet og i den store «blekka» jeg har fått av forhandleren, så skal det visstnok være slik. Men likevel så sier både selger, kundebehandler og mekanikeren at det lyser vel mye til venstre, og det har vært tilkoblet merkeforhandlers pc mer enn en gang uten at det har kommet noe videre, fordi lyset er innenfor toleransegrensene..........
  2. Det skal også rette seg inn når en møter biler og kommer til vei med gatebelysning, men det reagerer altfor tregt og lyser fremdeles for mye til venstre da også. De er igjen forsåvidt enige, men det er fremdeles innenfor hva som tolereres........
  3. Fjernlysassistenten er jo så treg at det er en vits, men igjen innenfor toleransegrensene.......... 

Jeg har forsøkt meg på alle innstillinger og forskjellige modus som bilen har tilgjengelig i «menyen», men kommer ikke noe nærmere en løsning. Det enkleste og mest effektive for det jeg ikke er helt tilfreds med, er å vri lysbryteren over i nærlys innstillingen og slå fjernlys av/på selv, men ulempen er jo at da mister en den svingbare funksjonen på lysa. Her høres det jo ut som at det er mye feil, men det er vel egentlig bare irritasjonsmomenter for min del, fordi jeg ikke er helt tilfreds med hvordan dette fungerer og at det ikke kan gjøres noe med det heller fordi det er innenfor hva som blir tolerert.......... Jeg var mer fornøyd med løsningen på min forrige bil VW Golf (2014) som bare hadde «svingbare» lys.

3. Det neste irritasjonsmomentet for min del er at bakluken ikke kan lukkes med hverken knappen inne i bilen eller med nøkkelen, jeg vet at det er av sikkerhetsmessige årsaker, men det blir likevel for dum/dårlig unnskyldning når det er mulig fra nøkkelen om en har KESSY. Jeg er klar over at en må stå rett bak og veldig nære bilen for at det skal fungere med KESSY også, så en viss sikkerhetsmessig begrensning er det jo. 

 

Dette er jo egentlig ingen feil, det er bare noe som ikke er satt opp og fungerer helt slik jeg synes det burde gjøre, og at det ikke kan gjøres noen forandringer på dette heller, gjør det jo ikke enklere........ KESSY løser dette med å kunne lukke bakluken fra nøkkelen, neste bil har forhåpentligvis LED lys med annen teknologi og understell blir forhåpentligvis forbedret fra fabrikk det også (hvilket det allerede høres ut som det er).........

Så er stort sett meget godt fornøyd med min Superb og er nok ganske sikker på at det vil bli Skoda neste gang også :) 

 

Skrevet

Heisan,

Hadde en Accord med el-bakluke, den krevde at håndbrekk stod på for å åpne med bryter, kanskje din krever dette for å lukke?

Skrevet

Takk for forslaget @PaulusA :) 

Nei, det er visstnok kun 2 ting som gjør at bakluken kan lukkes med nøkkelen, og det er at en har, 

  1. KESSY, selger sa at det måtte være KESSY med bevegelsessensor (så da stemmer sikkert det), det hadde selgers dem.vogn og der fungerte det å lukke bakluken med nøkkelen uten det minste problem.
  2. At en står rett bak bilen (eller i nærheten av bakre støtfanger) og ganske nære slik at en kan se bakluken lukkes uten at det er noen fare for skader på personer eller selve bakluken.

Octavia med el.bakluke kan programmeres til å gjøre dette (lukkes med nøkkel) via VCDS (og muligens OBDeleven?) og flere andre ting, men for Superb sin del så er det meste dessverre ikke mulig å gjøre noe med. Det er lagt inn sperrer for dette der, det visstnok ut som en kan gjøre det, men det blir likevel ikke aktivert og det kommer en feilmld på pc etter hva jeg har lest. Bare til info, så er dette ikke noe jeg vet, jeg har kun lest dette på nettet og kan dermed hverken bekrefte eller avkrefte hva som er mulig å forandre på i Superb.

 

Skrevet

Når vi snakker om bakluke så sto jeg med hode inn i bagasjerommet og skulle ordne noe, tenninga var av, nøkkelen som alltid i lomma.... Da gikk plutselig bagasjeromsdøra igjen... mens jeg sto på hode inni... Jeg skvatt jo ganske bra... Jeg hadde kanskje på en eller annen måte fått beinet litt under der sensoren er...?

 

Utover de problemene jeg har ramset opp her, er jo jeg også fornøyd. Den går veldig bra. Stille. Stor plass. Dette er min 7 Skoda og 4 Superb. Har ikke hatt problemer med de andre.

Skrevet
6 timer siden, Espen skrev:

Når vi snakker om bakluke så sto jeg med hode inn i bagasjerommet og skulle ordne noe, tenninga var av, nøkkelen som alltid i lomma.... Da gikk plutselig bagasjeromsdøra igjen... mens jeg sto på hode inni... Jeg skvatt jo ganske bra... Jeg hadde kanskje på en eller annen måte fått beinet litt under der sensoren er...?

 

Utover de problemene jeg har ramset opp her, er jo jeg også fornøyd. Den går veldig bra. Stille. Stor plass. Dette er min 7 Skoda og 4 Superb. Har ikke hatt problemer med de andre.

Er vel 2 muligheter hva som har skjedd... enten har du som du sier fått beine under sensoren... Eller så har du fått klemt på knappen på nøkkelen i lomma... Har desverre en del anledninger der jeg har klart å åpne bakluke ute i garasje, PG ute på gårdsplassen mens jeg har vært inne.. Har da hatt nøkkelen i lomma, og litt dumt som det er, så "stikker" knappen for bakluka litt ut fra nøkkelen, men låse knappene går inn i nøkkelen... Dette har resultert i att webasto kontrollen har ligget "oppå" nøkkelen i lomma... 

Litt klønete forklart, men håper du skjønner hva jeg mener :o 

  • 1 måned senere...
Skrevet
På 3.4.2017 den 23.01, Salcin skrev:

Er vel 2 muligheter hva som har skjedd... enten har du som du sier fått beine under sensoren... Eller så har du fått klemt på knappen på nøkkelen i lomma... Har desverre en del anledninger der jeg har klart å åpne bakluke ute i garasje, PG ute på gårdsplassen mens jeg har vært inne.. Har da hatt nøkkelen i lomma, og litt dumt som det er, så "stikker" knappen for bakluka litt ut fra nøkkelen, men låse knappene går inn i nøkkelen... Dette har resultert i att webasto kontrollen har ligget "oppå" nøkkelen i lomma... 

Litt klønete forklart, men håper du skjønner hva jeg mener :o 

Jeg skjønte :)

Skrevet
41 minutter siden, PaulusA skrev:

Må du ikke holde knappen inne en stund for å få bakluka til å åpne seg da?

Jo knappen må holdes inne litt for at bakluken skal åpne seg, men ligger nøkkelen i «klem» på en litt uheldig måte når en holder på med noe, så går tiden for at luken skal åpne seg fort. Men med KESSY (og om en har bevegelses sensor i tillegg) så luker også luken seg på den samme måten om knappen blir holdt inne.

Luken kan også åpnes ved å bevege foten under bakfangeren om en har den funksjonen, om luken kan lukkes på samme måte vet jeg ikke.

Skrevet
1 time siden, Superb lll skrev:

Jo knappen må holdes inne litt for at bakluken skal åpne seg, men ligger nøkkelen i «klem» på en litt uheldig måte når en holder på med noe, så går tiden for at luken skal åpne seg fort. Men med KESSY (og om en har bevegelses sensor i tillegg) så luker også luken seg på den samme måten om knappen blir holdt inne.

Luken kan også åpnes ved å bevege foten under bakfangeren om en har den funksjonen, om luken kan lukkes på samme måte vet jeg ikke.

Jeg er ganske så sikker på at den kan lukkes på samme måte. Jeg mener å huske å ha løftet ut noe med begge hender og lukket luka på samme måte.

  • 3 måneder senere...
Skrevet

Irriterer meg at det må være helt mørkt ute før fjernlysassistenten slår på fjernlys. 

Men det mest irriterende er adaptiv cruise som kjører veldig rykkete i kø og har veldig smalt synsfelt så den gir gass så snart bilen foran må svinge litt, for så å bremse igjen. 

Skrevet
3 timer siden, Quattrokid skrev:

Irriterer meg at det må være helt mørkt ute før fjernlysassistenten slår på fjernlys. 

Jeg tvinger på fjernlysassistenten  ved å skru av og på fjernlysene manuelt de første 4-5 minuttene. (Bryteren må du alltid trykke fra deg i tilfelle - både når du skrur på og skrur av.) Da virker det som bilen lærer seg at jeg vil ha langlys selv om det kun er skumring, og fortsetter da selv med å skru på og av. Dette får jeg til når det er ganske så lyst også. Tungvint er det kanskje, men det er det som skal til på min bil iallefall. :) 

  • 2 år senere...
Skrevet
På 27.3.2017 den 18.35, Superb lll skrev:

Octavia med el.bakluke kan programmeres til å gjøre dette (lukkes med nøkkel) via VCDS (og muligens OBDeleven?) og flere andre ting, men for Superb sin del så er det meste dessverre ikke mulig å gjøre noe med. Det er lagt inn sperrer for dette der, det visstnok ut som en kan gjøre det, men det blir likevel ikke aktivert og det kommer en feilmld på pc etter hva jeg har lest. Bare til info, så er dette ikke noe jeg vet, jeg har kun lest dette på nettet og kan dermed hverken bekrefte eller avkrefte hva som er mulig å forandre på i Superb.

 

Er det noen som har tips om hvordan man programmerer Octavia til å kunne lukke elektrisk bakluke med nøkkel ?

Skrevet
20 minutter siden, Killroy555 skrev:

Er det noen som har tips om hvordan man programmerer Octavia til å kunne lukke elektrisk bakluke med nøkkel ?

Controller 6D - Trunk Electrics

16 - Security Access - enter 12345

10 - Adaptations

 

(4)-Activation using rear lid opening button in remote key-Tap function for closing - set to active

(4)-Activation using rear lid remote unlocking switch-Tap function for closing - set to active

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei, har en 2017 Fabia 1,2 med automat. Når man starter/tar løs hugger clutchen til. Ved kjøring ellers, er den ok. Dette medfører problemer på vinterføre ved at bilen kan spinne på flatmark. Er ikke særlig behagelig og streng tatt så skal det vel ikke være slik. Verkstedet sier de ikke finner feilkoder på dette. Hvis noen kan og vil dele erfaringer, mottas det med takk.
    • Har forsket på bruk av webastoen. Har ikke brukt fjernkontrollen og manuellknapp i bilen. Kun startet motor og har latt denne gå på tomgang eller har kjørt en runde. Opplever at jeg får varme på bilens kjølevann (kjølevannstemp blir fort varmt selv om det er -10 gr lufttemp.)  Tenker som så at det kan være feil (defekt sikrulasjonspmpe) feil eller defekt temp.sensor. Har meldt inn mitt problem som forsikringsak, da jeg har utvidet forsikring på bilen. blir innteresant og se hva merkeverksted finner ut. mvh JGD
    • Utelukk aller først svakt/dårlig 12v batteri, og at du har nok diesel på tanken.. Ellers er den gjerne "låst" pga. sot i brennkammer, glødeplugg eller andre ting. Må nok få diagnose/verksted til å sjekka. Viktig at den får gå full tid når den er i bruk for å unngå soting.
    • Hei I min bil, skoda oktavia 2013 modell starter ikke webastoen ved bruk av fjernkontroll eller startknapp i cupeen. Det lyser grønt noen sek. så slukker det og det er ikke noe lyder fra webastoen. Hva kan være feil  
    • Hei håper noen kan komme med et svar,har en skoda karoq 2018 1.5 tdi .jeg har hatt en feil melding i displayet " girkasse I nødmodus,  mulig å kjøre videre" Tok den inn til diagnose hos et verksted i nærheten og fikk beskjed om at det var posisjonsensor som ga utslag på feilmelding.  Og at jeg mulig måtte skifte dsg clutch, jeg skulle ha flushet girkasse for det er ikke gjort i mitt eie .har skiftet girkasse olje i juni 2022. Men lurer på om det er andre som har opplevd å måtte skifte sensor og dobbel clutch, verksted sa at det ville komme på 30000-50000 pluss minus arbeidstimer . Håper noen har et svar 
    • Det ruller jevnt på kilometer på telleren på Dølle Grå. Ikke fort, men snart er det klart for EU-kontroll og inspeksjonsservice. Bilen har begynt å plinge og mase, så time er bestilt. Det er noe som heter +5 service og innbefatter ny motorolje og filter. Greit nok med fast "lav" pris, så får vi se. Litt oppfølging på putlerier og tilpasninger. Det første som ble gjort var de iøynefallende men likevel puslete ekstralysene. Det følte jeg var litt 80-/90-talls, så de ble plukket av. Det viste seg at det var xenon-lys med bra lysmengde og egentlig dyre saker, så de ble solgt til en som trengte å ha kontroll på skogen for å unngå hjortpåkjørsler. Disse xenonlysa har jo ballaster, så det le litt fundering for å få de ut av grillen uten å demontere hele frontfangeren. Det ordnet seg greit for tidligere eier hadde laget utsparinger i grillen som var akkurat store nok til å lirke/tvinge de ut. Sommeren forløp uten ekstra lys foran, men jeg slo til og kjøpte en LED-bar fra Xenonkungen, midt på den lyseste sommeren. Så når mørke kvelder kom på høsten, så ble det montering av den på en ny skiltplate. Nydelig med litt hjelp på fjernlyset. Har berget meg i alle fall én gang fra viltpåkjørsler på seinhøsten i fjor. Andre ting som har vært gjort, skifte av gearkasseolje (med flushing) og bytte av olje på Haldex'en. Veldig greit å gjøre det og få silen renset samtidig. Det var det virkelig behov for! Gir litt ro i sjela å vite at alt er i orden under og bak der... Noe annet jeg alltid gjør: montering av panseråpnere. Super-enkelt å montere. Sånne manuelle pinner er noe herk, mye kjekkere å få på gassdempere. Da er det smooth enhånds åpning (og lukking) av panser. Jeg leita frem gassfjærer på THansen og kulebolter ble kjøpt på Mekonomen (jeg har delenr og typer, hvis noen er interessert i å gjøre samme installasjonen). I samme slengen blir dempematte til panseret alltid montert, koster ikke mange hundrelappene hos forhandler. På høstferietur klarte jeg noe helt utrolig. På et vegarbeidsområde hadde entreprenør brukt rivningsmaterial fra bygningsmur i igjenfylling av noen drenskulverter. Oppi der var det tydeligvis armeringsjern, som jeg klarte å kjøre på så det ble tredd igjennom dekket... Uten at det punkterte. Men det gikk delvis gjennom mønsteret og ut i dekksiden, og satt blegg fast. Måtte kjøre hjem på reservehjul (veldig bra at slikt finnes). Hvis ikke, hadde eneste løsning vært bilberging hjem. Så da måtte jeg kjøpe 2 nye dekk. Det kan jo være tricky med firehjulstrekk, men heldigvis var to av dekkene såpass nye at de matchet. Nok for denne gang, fortsettelse følger nok... 
    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...