Gå til innhold
Espen

Småproblemer er irriterende


Anbefalte innlegg

Skrevet

Min Superb 2017, 1,4 150 HK bensin automat har nå gått 28.500. Har akkurat hatt den på service.

 

Ganske kort tid etter å ha fått bilen hører jeg en ulyd bak i bilen nå jeg kjører i fartsdumper, og spesielt når det var mye issvuller i veien. Det er ikke en dump lyd. Mer som en liten fløytelyd (en dyp C på blokkfløyte...?) I ca 0,5 sek i samme moment som bilen husker ned. Jeg har hatt bilen inne på verksted fordi jeg ikke liker ulyder i nye biler. Knirkelyder o.l. er noe jeg mener er forbeholdt i billigere biler. De fant vel nesten ut hva det var. De mente at det var festet til støtdemperen i karosseriet. At det kunne oppstå en "syngelyd" der. Jeg spurte når de hadde tenkt å fikse det, men fikk til svar at det hadde de ikke tenkt til....! Dette var ikke en feil.    Ikke feil? Er det virkelig meningen at det skal være en slik ulyd?

Superb montert før mai 2016 hadde en ulyd i fjæringen p.g.a. noen gummi foringer som ikke var korrekte. Dette ble etterhvert skiftet.

Jeg har en ulyd til i min bil. Den kommer dersom jeg kjører på grusvei med "vaskebrett". Først trodde jeg det var løse gjenstander i dørlommen bak, men det viste seg at den var tom. Det er en slags skramlelyd. På gamle biler kunne det ha vært f.eks. eksospotta som rister borti noe, men dette er jo en ny bil...

Jeg må si at jeg synes service nivået på Skoda har sunket siden jeg kjøpte min første i 2001.

 

Jeg har også problemer med mine tre nøkler og innstillingene på setet o.l. Nøklene klarer ikke å ha sin egen innstilling. Det er jeg som bruker bilen 90% av tiden, mens kona og eldste sønnen bruker den litt. De har hver sin nøkkel, men ingen av nøklene lar seg stille inn med hensyn til seteinnstillinger.

 

Her om dagen hadde alle radiostasjonene blitt nullstilt. Jeg hører på DAB og etter å ha vært inne på en jobb og kom ut i bilen igjen var alle stasjonene nullstilt?

 

Er det flere her som har like små irriterende feil på sin Superb?

Skrevet

Trist at du opplever slike ting med din Superb @Espen, og enda verre er det jo at du får beskjed om at de ikke skal gjøre noe for å skulle rette det opp heller.

 

Jeg er egentlig meget godt fornøyd med min Superb (2016) og har vel ikke hatt en bil som det har vært så å si intet problem med i det i det hele tatt, men det er ikke derimot sagt at det ikke er et par ting som kunne/burde vært litt annerledes om jeg skulle være helt ærlig.

1. Jeg har også noen (slag)lyder fra bakstillingen på min bil, men de kommer stort sett kun frem når det er kaldt og en kjører over litt harde dumper, men det skal jeg ta med dem når bilen skal på service.

2. Ellers så er det stort sett lysa jeg har mine største irritasjonsmoment på, 

  1. AFS, det venstre frontlyset lyser konsekvent til venstre ( ca 45°) og der trenger jeg ikke noe lys i det hele tatt. Etter hva som står i instruksjonsboka, på nettet og i den store «blekka» jeg har fått av forhandleren, så skal det visstnok være slik. Men likevel så sier både selger, kundebehandler og mekanikeren at det lyser vel mye til venstre, og det har vært tilkoblet merkeforhandlers pc mer enn en gang uten at det har kommet noe videre, fordi lyset er innenfor toleransegrensene..........
  2. Det skal også rette seg inn når en møter biler og kommer til vei med gatebelysning, men det reagerer altfor tregt og lyser fremdeles for mye til venstre da også. De er igjen forsåvidt enige, men det er fremdeles innenfor hva som tolereres........
  3. Fjernlysassistenten er jo så treg at det er en vits, men igjen innenfor toleransegrensene.......... 

Jeg har forsøkt meg på alle innstillinger og forskjellige modus som bilen har tilgjengelig i «menyen», men kommer ikke noe nærmere en løsning. Det enkleste og mest effektive for det jeg ikke er helt tilfreds med, er å vri lysbryteren over i nærlys innstillingen og slå fjernlys av/på selv, men ulempen er jo at da mister en den svingbare funksjonen på lysa. Her høres det jo ut som at det er mye feil, men det er vel egentlig bare irritasjonsmomenter for min del, fordi jeg ikke er helt tilfreds med hvordan dette fungerer og at det ikke kan gjøres noe med det heller fordi det er innenfor hva som blir tolerert.......... Jeg var mer fornøyd med løsningen på min forrige bil VW Golf (2014) som bare hadde «svingbare» lys.

3. Det neste irritasjonsmomentet for min del er at bakluken ikke kan lukkes med hverken knappen inne i bilen eller med nøkkelen, jeg vet at det er av sikkerhetsmessige årsaker, men det blir likevel for dum/dårlig unnskyldning når det er mulig fra nøkkelen om en har KESSY. Jeg er klar over at en må stå rett bak og veldig nære bilen for at det skal fungere med KESSY også, så en viss sikkerhetsmessig begrensning er det jo. 

 

Dette er jo egentlig ingen feil, det er bare noe som ikke er satt opp og fungerer helt slik jeg synes det burde gjøre, og at det ikke kan gjøres noen forandringer på dette heller, gjør det jo ikke enklere........ KESSY løser dette med å kunne lukke bakluken fra nøkkelen, neste bil har forhåpentligvis LED lys med annen teknologi og understell blir forhåpentligvis forbedret fra fabrikk det også (hvilket det allerede høres ut som det er).........

Så er stort sett meget godt fornøyd med min Superb og er nok ganske sikker på at det vil bli Skoda neste gang også :) 

 

Skrevet

Heisan,

Hadde en Accord med el-bakluke, den krevde at håndbrekk stod på for å åpne med bryter, kanskje din krever dette for å lukke?

Skrevet

Takk for forslaget @PaulusA :) 

Nei, det er visstnok kun 2 ting som gjør at bakluken kan lukkes med nøkkelen, og det er at en har, 

  1. KESSY, selger sa at det måtte være KESSY med bevegelsessensor (så da stemmer sikkert det), det hadde selgers dem.vogn og der fungerte det å lukke bakluken med nøkkelen uten det minste problem.
  2. At en står rett bak bilen (eller i nærheten av bakre støtfanger) og ganske nære slik at en kan se bakluken lukkes uten at det er noen fare for skader på personer eller selve bakluken.

Octavia med el.bakluke kan programmeres til å gjøre dette (lukkes med nøkkel) via VCDS (og muligens OBDeleven?) og flere andre ting, men for Superb sin del så er det meste dessverre ikke mulig å gjøre noe med. Det er lagt inn sperrer for dette der, det visstnok ut som en kan gjøre det, men det blir likevel ikke aktivert og det kommer en feilmld på pc etter hva jeg har lest. Bare til info, så er dette ikke noe jeg vet, jeg har kun lest dette på nettet og kan dermed hverken bekrefte eller avkrefte hva som er mulig å forandre på i Superb.

 

Skrevet

Når vi snakker om bakluke så sto jeg med hode inn i bagasjerommet og skulle ordne noe, tenninga var av, nøkkelen som alltid i lomma.... Da gikk plutselig bagasjeromsdøra igjen... mens jeg sto på hode inni... Jeg skvatt jo ganske bra... Jeg hadde kanskje på en eller annen måte fått beinet litt under der sensoren er...?

 

Utover de problemene jeg har ramset opp her, er jo jeg også fornøyd. Den går veldig bra. Stille. Stor plass. Dette er min 7 Skoda og 4 Superb. Har ikke hatt problemer med de andre.

Skrevet
6 timer siden, Espen skrev:

Når vi snakker om bakluke så sto jeg med hode inn i bagasjerommet og skulle ordne noe, tenninga var av, nøkkelen som alltid i lomma.... Da gikk plutselig bagasjeromsdøra igjen... mens jeg sto på hode inni... Jeg skvatt jo ganske bra... Jeg hadde kanskje på en eller annen måte fått beinet litt under der sensoren er...?

 

Utover de problemene jeg har ramset opp her, er jo jeg også fornøyd. Den går veldig bra. Stille. Stor plass. Dette er min 7 Skoda og 4 Superb. Har ikke hatt problemer med de andre.

Er vel 2 muligheter hva som har skjedd... enten har du som du sier fått beine under sensoren... Eller så har du fått klemt på knappen på nøkkelen i lomma... Har desverre en del anledninger der jeg har klart å åpne bakluke ute i garasje, PG ute på gårdsplassen mens jeg har vært inne.. Har da hatt nøkkelen i lomma, og litt dumt som det er, så "stikker" knappen for bakluka litt ut fra nøkkelen, men låse knappene går inn i nøkkelen... Dette har resultert i att webasto kontrollen har ligget "oppå" nøkkelen i lomma... 

Litt klønete forklart, men håper du skjønner hva jeg mener :o 

  • 1 måned senere...
Skrevet
På 3.4.2017 den 23.01, Salcin skrev:

Er vel 2 muligheter hva som har skjedd... enten har du som du sier fått beine under sensoren... Eller så har du fått klemt på knappen på nøkkelen i lomma... Har desverre en del anledninger der jeg har klart å åpne bakluke ute i garasje, PG ute på gårdsplassen mens jeg har vært inne.. Har da hatt nøkkelen i lomma, og litt dumt som det er, så "stikker" knappen for bakluka litt ut fra nøkkelen, men låse knappene går inn i nøkkelen... Dette har resultert i att webasto kontrollen har ligget "oppå" nøkkelen i lomma... 

Litt klønete forklart, men håper du skjønner hva jeg mener :o 

Jeg skjønte :)

Skrevet
41 minutter siden, PaulusA skrev:

Må du ikke holde knappen inne en stund for å få bakluka til å åpne seg da?

Jo knappen må holdes inne litt for at bakluken skal åpne seg, men ligger nøkkelen i «klem» på en litt uheldig måte når en holder på med noe, så går tiden for at luken skal åpne seg fort. Men med KESSY (og om en har bevegelses sensor i tillegg) så luker også luken seg på den samme måten om knappen blir holdt inne.

Luken kan også åpnes ved å bevege foten under bakfangeren om en har den funksjonen, om luken kan lukkes på samme måte vet jeg ikke.

Skrevet
1 time siden, Superb lll skrev:

Jo knappen må holdes inne litt for at bakluken skal åpne seg, men ligger nøkkelen i «klem» på en litt uheldig måte når en holder på med noe, så går tiden for at luken skal åpne seg fort. Men med KESSY (og om en har bevegelses sensor i tillegg) så luker også luken seg på den samme måten om knappen blir holdt inne.

Luken kan også åpnes ved å bevege foten under bakfangeren om en har den funksjonen, om luken kan lukkes på samme måte vet jeg ikke.

Jeg er ganske så sikker på at den kan lukkes på samme måte. Jeg mener å huske å ha løftet ut noe med begge hender og lukket luka på samme måte.

  • 3 måneder senere...
Skrevet

Irriterer meg at det må være helt mørkt ute før fjernlysassistenten slår på fjernlys. 

Men det mest irriterende er adaptiv cruise som kjører veldig rykkete i kø og har veldig smalt synsfelt så den gir gass så snart bilen foran må svinge litt, for så å bremse igjen. 

Skrevet
3 timer siden, Quattrokid skrev:

Irriterer meg at det må være helt mørkt ute før fjernlysassistenten slår på fjernlys. 

Jeg tvinger på fjernlysassistenten  ved å skru av og på fjernlysene manuelt de første 4-5 minuttene. (Bryteren må du alltid trykke fra deg i tilfelle - både når du skrur på og skrur av.) Da virker det som bilen lærer seg at jeg vil ha langlys selv om det kun er skumring, og fortsetter da selv med å skru på og av. Dette får jeg til når det er ganske så lyst også. Tungvint er det kanskje, men det er det som skal til på min bil iallefall. :) 

  • 2 år senere...
Skrevet
På 27.3.2017 den 18.35, Superb lll skrev:

Octavia med el.bakluke kan programmeres til å gjøre dette (lukkes med nøkkel) via VCDS (og muligens OBDeleven?) og flere andre ting, men for Superb sin del så er det meste dessverre ikke mulig å gjøre noe med. Det er lagt inn sperrer for dette der, det visstnok ut som en kan gjøre det, men det blir likevel ikke aktivert og det kommer en feilmld på pc etter hva jeg har lest. Bare til info, så er dette ikke noe jeg vet, jeg har kun lest dette på nettet og kan dermed hverken bekrefte eller avkrefte hva som er mulig å forandre på i Superb.

 

Er det noen som har tips om hvordan man programmerer Octavia til å kunne lukke elektrisk bakluke med nøkkel ?

Skrevet
20 minutter siden, Killroy555 skrev:

Er det noen som har tips om hvordan man programmerer Octavia til å kunne lukke elektrisk bakluke med nøkkel ?

Controller 6D - Trunk Electrics

16 - Security Access - enter 12345

10 - Adaptations

 

(4)-Activation using rear lid opening button in remote key-Tap function for closing - set to active

(4)-Activation using rear lid remote unlocking switch-Tap function for closing - set to active

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...