Gå til innhold
Sissel Nystad

Endring etter utslipps-oppgradering?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Tusen takk da skal jeg skrive og be om en skikkelig skriftelig tilbakemelding på alt de har gjort, de sa at de ikke pleide gi ut slik informasjon når det gikk på garantien, ja det er svinghjulet de har byttet blandt annet :) 

Skrevet

FIkk raskt svar med informasjon om det de har gjort, prøvd å kopiere og lime inn noe, ble litt rotete 

Dette handler ikke om det egentlige "problemet" som gikk på at bilen trives best på lavere gir og høyere turtall, det er fortsatt ikke helt som det var, men likevel har risting og lyder blitt bedre etter de gjorde disse tingene 

 

Feil på glødeplugg syl.4

   86422635
 Guidet feilsøking       01500000
 Batteri ladet           27068950
 skifte glødeplugg syl.4 28845599
 GLØDEPLUGG              059 963 319 S

 

 

SKRUE                   N
SKRUE                   N
SKRUE                   N
SKRUE                   N
SKRUE                   N
SKRUE                   N
SKRUE                   N
SKRUE                   N
SKRUE                   N
SKRUE                   N
SKRUE                   N
SKRUE                   WHT 005 437
1,00     23,92
4,00     21,58
3,00     15,20
6,00      2,54
4,00     41,08
6,00     20,02
3,00      3,58
4,00     23,92
1,00     17,16
1,00     14,42
1,00     17,16
2,00     31,20
    29,90
   107,90
    57,00
    19,05
   205,40
   150,15
    13,43
   119,60
    21,45
    18,03
    21,45
    78,00
13.832,12


 

Ulyd fra svinghjul/clutch
  86422398, tpi. 2039427/6?
Svinghjul ut- og innmon 13601950
Girkasse ut- og innmont 34351903
SVINGHJUL               03L 105 266 CA
0,50    960,00
5,20    960,00
1,00  4.757,48
  600,00
6.240,00
5.946,85
   72,28
   37,58
   94,05
HØYTEMPERATURFE         G
MUTTER                  N
SKRUE                   N
000 100
103 320 02
105 524 02
1,00
6,00
3,00
57,82
 5,01
25,08

 

ARKIVKOPI 

Skrevet
1 time siden, Sissel Nystad skrev:

FIkk raskt svar med informasjon om det de har gjort, prøvd å kopiere og lime inn noe, ble litt rotete 

Dette handler ikke om det egentlige "problemet" som gikk på at bilen trives best på lavere gir og høyere turtall, det er fortsatt ikke helt som det var, men likevel har risting og lyder blitt bedre etter de gjorde disse tingene 

At de har gjort noe er jo meget positivt, og at det har blitt bedre er jo enda bedre, men jeg sitter vel med en følelse av at du ikke er helt fornøyd enda @Sissel Nystad?

Dette har jo egentlig ikke noe med hva din bil egentlig ble oppdatert/utbedret for i forbindelse med «dieselskandalen», men det er klart at her kan det jo ha skjedd en (eller flere) feil samtidig, helt uavhengig av hva din bil var på verkstedet for i utg.pkt. Det er det jo egentlig ingen som med 100% sikkerhet kan si noe om, ei heller om oppdateringen/utbedringen var 100% vellykket, for det har det jo også vært en del skriverier om. Enkelte biler har ikke blitt bra i det hele tatt etter hva jeg har lest, så det er bra du får de til å ta dette videre.

Jeg hadde også villet at de i Oslo skulle ha sett på dette, slik at en blir helt sikker på at en får en bil som er helt som den skal være. Feilsøking koster fort mange penger, så for all del gjør det nå mens bilen din fremdeles har garanti og den er under kontroll/utsjekking.

Kan igjen ikke annet gjøre enn å ønske deg lykke til videre :) 

 

Skrevet

Tusen hjertelig takk , dekkene er kommet og når de er på skal jeg ta en siste test og gi de beskjed om å sende saken til Oslo :) De ting som jeg syntes det var enkelt å vise andre er blitt noe vanskeligere å vise til siden lyder og vibrasjoner er blitt mindre, men den følelsen av å ha for høyt gir i forhold til tidlligere og i forhold til anbefalte gir som bilen forteller meg i henhold til bensinbruk er fortsatt noe annerledes enn før, i hvor stor grad annerledes er vanskeligere for meg å se nå pga tiden som har gått og man "venner" seg også til feil over tid dessverre. Det er også slik at jeg ønsker at det de har gjort skal virke, fordi jeg liker helst å være fornøyd og glad, men ikke for en hver pris :) 

  • 2 måneder senere...
Skrevet
På 7.6.2017 den 9.24, Sissel Nystad skrev:

Tusen hjertelig takk , dekkene er kommet og når de er på skal jeg ta en siste test og gi de beskjed om å sende saken til Oslo :) De ting som jeg syntes det var enkelt å vise andre er blitt noe vanskeligere å vise til siden lyder og vibrasjoner er blitt mindre, men den følelsen av å ha for høyt gir i forhold til tidlligere og i forhold til anbefalte gir som bilen forteller meg i henhold til bensinbruk er fortsatt noe annerledes enn før, i hvor stor grad annerledes er vanskeligere for meg å se nå pga tiden som har gått og man "venner" seg også til feil over tid dessverre. Det er også slik at jeg ønsker at det de har gjort skal virke, fordi jeg liker helst å være fornøyd og glad, men ikke for en hver pris :) 

Hvordan har det gått her da @Sissel Nystad? Har du kommet nærmere en løsning du er tilfreds med?

Det er jo som du skriver viktig å få gjort noe med dette, slik at en ikke bare vender seg til dette og ikke gjør noe mer med det. Det kan jo være akkurat det ditt verksted håper at du gjør, men holder tomlene for at det har løst seg for deg og din Yeti :) 

Skrevet

Ja du kan så si . Jeg tenker det samme, men jeg får så dårlig samvittighet i tilfelle han gjør så godt han kan og det ikke hjelper. De aller verste dure lydene er borte, men på hverdags kjøring føler jeg at bilen fortsatt er slik den ble etter justeringen de gjorde og jeg liker den ikke like godt lengre, men jeg er så lei av at de tar inn bilen om og om og om igjen, gjør en liten justering eller noe som jeg ikke vet noe om og så skal jeg om og om og om igjen gi tilbakemelding på om den er blitt bra, tiden går og det er jo ikke så enkelt å huske akkurat hvordan den var, men jeg vet med sikkerhet at den ikke er slik den var før de gjorde justeringen, jeg må gire hele tiden, den liker ikke at jeg kjører på lave turtall slik jeg kunne tidligere men jeg skjønner at jeg har vært vant med å kjøre på veldig lave turtall da, så min mann mener den virker ok, men han har jo ikke kjørt den noe særlig før og er ikke like fint følende som meg og han er vant med å kjøre på høyere turtall til vanlig så da merker han det nok ikke på samme måten. 

De sender jo aldri saken til Oslo da, de bare kaller meg inn igjen og igjen, så må jeg sitte å vente en times tid eller mere og så får jeg den tilbake og jeg klarer ikke kjenne forskjellene så jeg blir bare forvirret og vet ikke hva jeg skal tenke eller tro. 

Skrevet

@Sissel Nystad: Ser helt klart at dette er vanskelig. Du mister snart trua på din egen oppfatning av hvordan bilen din var før denne justeringa. Jeg tror du må forlange at de sender saken til "Oslo" ettersom bilen fremdeles ikke er bedre.

For din egen del ville det sikkert være godt å få prøvd en tilsvarende bil som ikke har blitt "justert" for å forsikre deg om hvordan den skal være. Kanskje noen på forumet kan være behjelpelig?

  • Lik 2
Skrevet
1 time siden, Sissel Nystad skrev:

Ja du kan så si . Jeg tenker det samme, men jeg får så dårlig samvittighet i tilfelle han gjør så godt han kan og det ikke hjelper. De aller verste dure lydene er borte, men på hverdags kjøring føler jeg at bilen fortsatt er slik den ble etter justeringen de gjorde og jeg liker den ikke like godt lengre, men jeg er så lei av at de tar inn bilen om og om og om igjen, gjør en liten justering eller noe som jeg ikke vet noe om og så skal jeg om og om og om igjen gi tilbakemelding på om den er blitt bra, tiden går og det er jo ikke så enkelt å huske akkurat hvordan den var, men jeg vet med sikkerhet at den ikke er slik den var før de gjorde justeringen, jeg må gire hele tiden, den liker ikke at jeg kjører på lave turtall slik jeg kunne tidligere men jeg skjønner at jeg har vært vant med å kjøre på veldig lave turtall da, så min mann mener den virker ok, men han har jo ikke kjørt den noe særlig før og er ikke like fint følende som meg og han er vant med å kjøre på høyere turtall til vanlig så da merker han det nok ikke på samme måten. 

De sender jo aldri saken til Oslo da, de bare kaller meg inn igjen og igjen, så må jeg sitte å vente en times tid eller mere og så får jeg den tilbake og jeg klarer ikke kjenne forskjellene så jeg blir bare forvirret og vet ikke hva jeg skal tenke eller tro. 

Altså, det å få dårlig samvittighet her @Sissel Nystad må du bare ikke få, det er tydeligvis fremdeles noe du ikke er fornøyd med på din bil, og da må du fortsette å klage på den før både velvillighet og garantien utløper for deg.

Jeg synes ikke de gjør det beste de kan, for de lovte deg å sende dette til Oslo uten at de har gjort det. Så her tror jeg det er på tide å legge fra seg «silkehanskene», og ta på seg «boksehanskene» i stedet. Virker på meg som de gjør det de kan for å utsette dette og håpe at du til slitt bare aksepeterer at nå er bilen slik den er, så da får jeg bare gjøre det beste utav det.

Jeg vet hvor frustrerende dette er, og at en selv blir både lei og oppgitt av slike ting. Dette tar på tålmodigheten, dette tar tid og det irriterer bare mer og mer, inntil at en evt. kapitulerer og ikke orker flere kamper og å bruke mer tid/krefter på dette. Men den eneste som «taper» på det er jo bilens eier, verkstedet tenker kun på dette de gangen de faktisk må gjøre noe med dette. Så her synes jeg ikke at du skal gi deg, så om du orker så hadde jeg forlangt at nå skal den bilen til Oslo for utredning, og dere gir meg en gratis leiebil mens den er der.

Kan dessverre ikke gjøre mer enn å ønske deg lykke til, og håper at du ikke gir deg :) 

 

Jeg hadde en Opel Vectra som var 28!!! ganger (+ 2 ganger for service og garantirep da også) på verkstedet for å utføre de samme reparasjonene hele tiden, de gjorde det beste de kunne, problemet var delene de satt inn. De var av en dårlig kvalitet, og feilene gjentok seg hele tiden. Dette var teleskopleddet i styringen, understellet på førersetet, forstillingsdetaljer som stabstag og foringer, bytte av innertak fordi det vibrerte, bytte av fjørbeinslager og setetrekket på fører stolen for å nevne noen av problemene........ Bilen kjøpte jeg helt ny og orket ikke mer når den var 2 år og 2 mnd gammel, og hadde kun kjørt 28.000km. Jeg har ikke brukt for en bil som bare irriterer og må kjøres mer enn en gang i mnd til verkstedet, det hadde jeg hverken tid eller tålmodighet til. Jeg kunne jo bare fortsett å vært misfornøyd og holdt på med dette lenge til, fordi en fikk nye år med garantier og reklamasjonsrettigheter på utført reparasjon og deler. Men frustrasjonen, irritasjonen og bruk av tid på dette var for stor, så da byttet jeg rett og slett bilen inn til fordel for en annen.......

1 time siden, Scout skrev:

@Sissel Nystad: Ser helt klart at dette er vanskelig. Du mister snart trua på din egen oppfatning av hvordan bilen din var før denne justeringa. Jeg tror du må forlange at de sender saken til "Oslo" ettersom bilen fremdeles ikke er bedre.

For din egen del ville det sikkert være godt å få prøvd en tilsvarende bil som ikke har blitt "justert" for å forsikre deg om hvordan den skal være. Kanskje noen på forumet kan være behjelpelig?

Godt tips og forslag @Scout :) 

  • Lik 1
Skrevet

Jeg må inrømme at jeg ikke vet om jeg fikser det mere. Når jeg mister litt trua på egen dømmekraft blir jeg redd at jeg maser unødig og jeg er redd de skal bli sint på meg. Det er skikkelig ubehagelig . Jeg er med i en felles sak inne hos Naf, jeg har ikke fått sjekket hvordan det ligger an der inne, men håper at de finner ut noe. Jeg har sakt til verkstedet mitt at jeg står i den saken hos naf og at jeg ikke er helt fornøyd med bilen enda, men mere har jeg ikke foretatt meg nå. Å prøve en annen bil kunne jo vært en god ide. er det noen i nærheten av fredrikstad som har en slik bil? Tusen takk for tips og støtte :D 

Skrevet

da har jeg skrevet kort til verkstedet at jeg fortsatt ikke er fornøyd, at jeg har blitt anbefalt å prøve en tilsvarende bil som ikke er justert for å sammenligne og at saken fortsatt går hos Naf. SÅ har jeg ringt Naf igjen og de skal gi meg tilbakemelding på hvordan saken går hos de. Fikk ikke noen følelse av at det er kommet så langt hos de. Men han mente klart at så lenge bilen min ikke er slik den var, er det verdt å jobbe videre med saken :) Tusen takk skal dere ha :) 

  • Lik 2
Skrevet

Stao no pao, som sogningen sa i siste episode av Alt for Norge! Ikke gi deg, selv om det er tungt og frustrerende. Håper også NAF klarer å nøste opp i dette. 

  • 2 måneder senere...
Skrevet

RIngte naf og nå sier de plutselig at de ikke har fått saken min likevel og at jeg må sende de alt på nytt. Ja ja, de er det påen igjen. Verkstedet sier at de gjør ingenting før det dukker opp feilmelding på skjermen i bilen og det gjør det ikke. Jeg er fortsatt ikke fornøyd med bilen og får vel prøve nok en gang da :)

  • Lik 1
  • 3 måneder senere...
Skrevet
På 29.11.2017 den 16.13, Sissel Nystad skrev:

RIngte naf og nå sier de plutselig at de ikke har fått saken min likevel og at jeg må sende de alt på nytt. Ja ja, de er det påen igjen. Verkstedet sier at de gjør ingenting før det dukker opp feilmelding på skjermen i bilen og det gjør det ikke. Jeg er fortsatt ikke fornøyd med bilen og får vel prøve nok en gang da :)

Har det skjedd noe mer her da @Sissel Nystad ?

Håper at du har kommet litt videre i denne saken og at bilen din har blitt i orden igjen :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Er det noen som har vært borti å måtte bytte toppdekselpakning på en octavia mk3 eller tilsvarende? Etter å ha hatt den inne på service og tennpluggskift, så bemerket verkstedet at det var svetting og tegn til liten lekkasje fra toppdekselet. Og mente at pakningen burde skiftes. Og de skulle ha 15 000 for det, syntes det hørtes voldsomt ut.. motoren er en 1.8 TSI
    • Xenon ja! Er nok en heftig timepris ja, og et saftig påslag på deler. Har sett video på hvordan det gjøres og det såg ganske komplisert ut. Iallefall for en som ikke er over snittet dreven på å skru på biler. Bor i byen, så har ikke noe garasje eller noe å gjøre det i heller. Måtte av med hele fangeren ja, hadde det bare vært lykten så hadde det vært litt enklere.
    • Dsg er jo å be om problemer om du ikke er særdeles nødt til å ha det.  Men er mange som ikke har tull med disse også. Du skriver at du ikke ønsker å få store utgifter.... Da hadde iallfall ikkje eg kjøpt noe som helst med dsg. 3stykker eg kjenner har brukt over 30-40000 på vag gearkassene sine, ikke spesifikt din model men tja 🙈  Men om du må ha dsg, husk iallfall å flushe den på absolutt minimum intervaller som Skoda sier... Men Vag har jo dritt seg loddrett ut på noen service intervaller noen ganger. Slik som  AI viser her ....At en bilfabrikant kan være så dust av dei innbiller kundene at dei har ein magiskolje som på dei tørre dsg kassene som ikke blir forurenset er jo bare fantastisk. Den blir sikret ikke påvirket av kondens eller noe i vårt fantastiske klima... Og vi for jo ikke opp oljetemtra tur slik som man for på Autobahn...  Så msn trenger ikke noe fagbrev i petrokjemi for å forstå at det er fullstendig molbo. Hadde det vært min bil så hadde eg byttet ut det du for tappet ut av kassa ved ett olje skift på motoren, så hadde eg bytte 1-2liter hver gang som eg byttet motorolje. Men regner med at du bruker verksted og ikke gjør dette selv.     Våte DSG-girkasser (f.eks. 6-trinns DQ250, 7-trinns DQ500/DL501): Disse har et eksternt utskiftbart filter (ofte et element i et plasthus på toppen av girkassen). Olje og filter skal vanligvis byttes hver 60 000 km. Tørre DSG-girkasser (f.eks. 7-trinns DQ200): Disse bruker en annen konstruksjon med lukket oljesystem for mekanikken. De har ikke et servicevennlig filter som byttes regelmessig, og er i utgangspunktet fylt med "livstidsolje" fra fabrikk (selv om mange velger å flushe/bytte olje likevel ved høg kilometerstand).
    • Også Google litt og AI.... Jeg er 100%diklrr på at du finner  drøssevis av filmer på YouTube som viser  deg step by step.
    • Du snakker om ballast til Xenon? Regner jeg med , orginal ballast koster mer enn1500.  Mye mer , synest faktisk 10000 var billig på merkeverksted😂 Dei tar vel 1800 og oppover pr time.  Men tja dette klarer dei fleste selv...  Ett tips google eller AI how to change...... Og da finner du step by step. Fangeren demonter du lett selv når du ser på videoen. Men tja holder.det ikke å ut med lykte        
    • Hadde dette på ein Audi eingang og da var det bare "klipsene" bak på slange som var hoppet av. Men på ein oktavia måtte eg bytte selve spyleren. Få noen til å spyle så ser du lettere hvor det lekker.    
    • Hei er det noen som kan tipse meg hvordan jeg skifter ny lyktespyler venstre side ,da min ikke spyler,bare lekker spylerveske.Fungerer på høyre side
    • På Skoda Scout 2017 skiftes vanligvis spjeldmotoren ved å fjerne handskerommet: man skruer det av, kobler fra kontaktene og får tilgang til aktuatoren bak det. Deretter kobles strømkontakten fra, festeskruene skrus ut og motoren fjernes fra spjeldakselen. Den nye settes på plass med nøyaktig innretting av drivverket, hvoretter alt settes sammen igjen. Til slutt må klaffene tilpasses via diagnostikk eller klimakontroll, ellers kan systemet fungere feil eller avgi klikkelyder.
    • Hei, vurderer kjøp av Skoda Octavia scout 2.0tdi 2018mod som familiebil. Detta er ein bil som er tenkt å ha ei stund, korleis er påliteligheiten på dessa? Og kva må ein sjekke/sjå opp for. He jo sjølvsagt lest litt opp på det typiske korleis dei er men greitt å høyre erfaringar og. Hadde ein Audi A6 som kosta meg skjorta og litt til på 2 lusne år, så er noke eg helst vil sleppe det ei gong til😅 Er dessa å anbefale? Legger ved link til bil, på førehand takk for svar🙂 https://www.finn.no/450859246
    • Hei   Håper at noen bilkyndige kunne hjelpe meg her. Jeg har en Skoda Octavia 1.8 TSI fra 2018. Bilen er 8 år og jeg prøvde å sjekke litt rundt ang levetiden på kjølevæsken som er i disse bilene. Fikk aldri noe sikkerlig svar annet enn kjølevæsken byttes når vannpumpen ryker engang. Vannpumpen er visst et kjent problem på disse motorene. Flere nevnte at mange av disse bilene fra VAG inneholder en silikatpose i kjølevæskebeholderen i motorrommet. Denne skal visstnok gjøre at kjølevæsken blir ''evigvarende'' men advarer med at denne silikatposen kan sprekke og lage krøll i hele kjølesystemet som forverrer problemet. Noen mener den lille ekspansjonstanken bør byttes helt ut da det er for risikabelt å dra ut posen som fort kan ødelegges eller ikke mulig siden det er 2 ''vegger'' inni beholderen. Det beste er å bytte ut hele tanken med en ny uten silikatpose inni. Vag har senere gått bort fra silikatpose. Er dette noe jeg bør bekymre meg for å gjøre nå snart?  
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...