Gå til innhold
Sissel Nystad

Endring etter utslipps-oppgradering?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Tusen takk da skal jeg skrive og be om en skikkelig skriftelig tilbakemelding på alt de har gjort, de sa at de ikke pleide gi ut slik informasjon når det gikk på garantien, ja det er svinghjulet de har byttet blandt annet :) 

Skrevet

FIkk raskt svar med informasjon om det de har gjort, prøvd å kopiere og lime inn noe, ble litt rotete 

Dette handler ikke om det egentlige "problemet" som gikk på at bilen trives best på lavere gir og høyere turtall, det er fortsatt ikke helt som det var, men likevel har risting og lyder blitt bedre etter de gjorde disse tingene 

 

Feil på glødeplugg syl.4

   86422635
 Guidet feilsøking       01500000
 Batteri ladet           27068950
 skifte glødeplugg syl.4 28845599
 GLØDEPLUGG              059 963 319 S

 

 

SKRUE                   N
SKRUE                   N
SKRUE                   N
SKRUE                   N
SKRUE                   N
SKRUE                   N
SKRUE                   N
SKRUE                   N
SKRUE                   N
SKRUE                   N
SKRUE                   N
SKRUE                   WHT 005 437
1,00     23,92
4,00     21,58
3,00     15,20
6,00      2,54
4,00     41,08
6,00     20,02
3,00      3,58
4,00     23,92
1,00     17,16
1,00     14,42
1,00     17,16
2,00     31,20
    29,90
   107,90
    57,00
    19,05
   205,40
   150,15
    13,43
   119,60
    21,45
    18,03
    21,45
    78,00
13.832,12


 

Ulyd fra svinghjul/clutch
  86422398, tpi. 2039427/6?
Svinghjul ut- og innmon 13601950
Girkasse ut- og innmont 34351903
SVINGHJUL               03L 105 266 CA
0,50    960,00
5,20    960,00
1,00  4.757,48
  600,00
6.240,00
5.946,85
   72,28
   37,58
   94,05
HØYTEMPERATURFE         G
MUTTER                  N
SKRUE                   N
000 100
103 320 02
105 524 02
1,00
6,00
3,00
57,82
 5,01
25,08

 

ARKIVKOPI 

Skrevet
1 time siden, Sissel Nystad skrev:

FIkk raskt svar med informasjon om det de har gjort, prøvd å kopiere og lime inn noe, ble litt rotete 

Dette handler ikke om det egentlige "problemet" som gikk på at bilen trives best på lavere gir og høyere turtall, det er fortsatt ikke helt som det var, men likevel har risting og lyder blitt bedre etter de gjorde disse tingene 

At de har gjort noe er jo meget positivt, og at det har blitt bedre er jo enda bedre, men jeg sitter vel med en følelse av at du ikke er helt fornøyd enda @Sissel Nystad?

Dette har jo egentlig ikke noe med hva din bil egentlig ble oppdatert/utbedret for i forbindelse med «dieselskandalen», men det er klart at her kan det jo ha skjedd en (eller flere) feil samtidig, helt uavhengig av hva din bil var på verkstedet for i utg.pkt. Det er det jo egentlig ingen som med 100% sikkerhet kan si noe om, ei heller om oppdateringen/utbedringen var 100% vellykket, for det har det jo også vært en del skriverier om. Enkelte biler har ikke blitt bra i det hele tatt etter hva jeg har lest, så det er bra du får de til å ta dette videre.

Jeg hadde også villet at de i Oslo skulle ha sett på dette, slik at en blir helt sikker på at en får en bil som er helt som den skal være. Feilsøking koster fort mange penger, så for all del gjør det nå mens bilen din fremdeles har garanti og den er under kontroll/utsjekking.

Kan igjen ikke annet gjøre enn å ønske deg lykke til videre :) 

 

Skrevet

Tusen hjertelig takk , dekkene er kommet og når de er på skal jeg ta en siste test og gi de beskjed om å sende saken til Oslo :) De ting som jeg syntes det var enkelt å vise andre er blitt noe vanskeligere å vise til siden lyder og vibrasjoner er blitt mindre, men den følelsen av å ha for høyt gir i forhold til tidlligere og i forhold til anbefalte gir som bilen forteller meg i henhold til bensinbruk er fortsatt noe annerledes enn før, i hvor stor grad annerledes er vanskeligere for meg å se nå pga tiden som har gått og man "venner" seg også til feil over tid dessverre. Det er også slik at jeg ønsker at det de har gjort skal virke, fordi jeg liker helst å være fornøyd og glad, men ikke for en hver pris :) 

  • 2 måneder senere...
Skrevet
På 7.6.2017 den 9.24, Sissel Nystad skrev:

Tusen hjertelig takk , dekkene er kommet og når de er på skal jeg ta en siste test og gi de beskjed om å sende saken til Oslo :) De ting som jeg syntes det var enkelt å vise andre er blitt noe vanskeligere å vise til siden lyder og vibrasjoner er blitt mindre, men den følelsen av å ha for høyt gir i forhold til tidlligere og i forhold til anbefalte gir som bilen forteller meg i henhold til bensinbruk er fortsatt noe annerledes enn før, i hvor stor grad annerledes er vanskeligere for meg å se nå pga tiden som har gått og man "venner" seg også til feil over tid dessverre. Det er også slik at jeg ønsker at det de har gjort skal virke, fordi jeg liker helst å være fornøyd og glad, men ikke for en hver pris :) 

Hvordan har det gått her da @Sissel Nystad? Har du kommet nærmere en løsning du er tilfreds med?

Det er jo som du skriver viktig å få gjort noe med dette, slik at en ikke bare vender seg til dette og ikke gjør noe mer med det. Det kan jo være akkurat det ditt verksted håper at du gjør, men holder tomlene for at det har løst seg for deg og din Yeti :) 

Skrevet

Ja du kan så si . Jeg tenker det samme, men jeg får så dårlig samvittighet i tilfelle han gjør så godt han kan og det ikke hjelper. De aller verste dure lydene er borte, men på hverdags kjøring føler jeg at bilen fortsatt er slik den ble etter justeringen de gjorde og jeg liker den ikke like godt lengre, men jeg er så lei av at de tar inn bilen om og om og om igjen, gjør en liten justering eller noe som jeg ikke vet noe om og så skal jeg om og om og om igjen gi tilbakemelding på om den er blitt bra, tiden går og det er jo ikke så enkelt å huske akkurat hvordan den var, men jeg vet med sikkerhet at den ikke er slik den var før de gjorde justeringen, jeg må gire hele tiden, den liker ikke at jeg kjører på lave turtall slik jeg kunne tidligere men jeg skjønner at jeg har vært vant med å kjøre på veldig lave turtall da, så min mann mener den virker ok, men han har jo ikke kjørt den noe særlig før og er ikke like fint følende som meg og han er vant med å kjøre på høyere turtall til vanlig så da merker han det nok ikke på samme måten. 

De sender jo aldri saken til Oslo da, de bare kaller meg inn igjen og igjen, så må jeg sitte å vente en times tid eller mere og så får jeg den tilbake og jeg klarer ikke kjenne forskjellene så jeg blir bare forvirret og vet ikke hva jeg skal tenke eller tro. 

Skrevet

@Sissel Nystad: Ser helt klart at dette er vanskelig. Du mister snart trua på din egen oppfatning av hvordan bilen din var før denne justeringa. Jeg tror du må forlange at de sender saken til "Oslo" ettersom bilen fremdeles ikke er bedre.

For din egen del ville det sikkert være godt å få prøvd en tilsvarende bil som ikke har blitt "justert" for å forsikre deg om hvordan den skal være. Kanskje noen på forumet kan være behjelpelig?

  • Lik 2
Skrevet
1 time siden, Sissel Nystad skrev:

Ja du kan så si . Jeg tenker det samme, men jeg får så dårlig samvittighet i tilfelle han gjør så godt han kan og det ikke hjelper. De aller verste dure lydene er borte, men på hverdags kjøring føler jeg at bilen fortsatt er slik den ble etter justeringen de gjorde og jeg liker den ikke like godt lengre, men jeg er så lei av at de tar inn bilen om og om og om igjen, gjør en liten justering eller noe som jeg ikke vet noe om og så skal jeg om og om og om igjen gi tilbakemelding på om den er blitt bra, tiden går og det er jo ikke så enkelt å huske akkurat hvordan den var, men jeg vet med sikkerhet at den ikke er slik den var før de gjorde justeringen, jeg må gire hele tiden, den liker ikke at jeg kjører på lave turtall slik jeg kunne tidligere men jeg skjønner at jeg har vært vant med å kjøre på veldig lave turtall da, så min mann mener den virker ok, men han har jo ikke kjørt den noe særlig før og er ikke like fint følende som meg og han er vant med å kjøre på høyere turtall til vanlig så da merker han det nok ikke på samme måten. 

De sender jo aldri saken til Oslo da, de bare kaller meg inn igjen og igjen, så må jeg sitte å vente en times tid eller mere og så får jeg den tilbake og jeg klarer ikke kjenne forskjellene så jeg blir bare forvirret og vet ikke hva jeg skal tenke eller tro. 

Altså, det å få dårlig samvittighet her @Sissel Nystad må du bare ikke få, det er tydeligvis fremdeles noe du ikke er fornøyd med på din bil, og da må du fortsette å klage på den før både velvillighet og garantien utløper for deg.

Jeg synes ikke de gjør det beste de kan, for de lovte deg å sende dette til Oslo uten at de har gjort det. Så her tror jeg det er på tide å legge fra seg «silkehanskene», og ta på seg «boksehanskene» i stedet. Virker på meg som de gjør det de kan for å utsette dette og håpe at du til slitt bare aksepeterer at nå er bilen slik den er, så da får jeg bare gjøre det beste utav det.

Jeg vet hvor frustrerende dette er, og at en selv blir både lei og oppgitt av slike ting. Dette tar på tålmodigheten, dette tar tid og det irriterer bare mer og mer, inntil at en evt. kapitulerer og ikke orker flere kamper og å bruke mer tid/krefter på dette. Men den eneste som «taper» på det er jo bilens eier, verkstedet tenker kun på dette de gangen de faktisk må gjøre noe med dette. Så her synes jeg ikke at du skal gi deg, så om du orker så hadde jeg forlangt at nå skal den bilen til Oslo for utredning, og dere gir meg en gratis leiebil mens den er der.

Kan dessverre ikke gjøre mer enn å ønske deg lykke til, og håper at du ikke gir deg :) 

 

Jeg hadde en Opel Vectra som var 28!!! ganger (+ 2 ganger for service og garantirep da også) på verkstedet for å utføre de samme reparasjonene hele tiden, de gjorde det beste de kunne, problemet var delene de satt inn. De var av en dårlig kvalitet, og feilene gjentok seg hele tiden. Dette var teleskopleddet i styringen, understellet på førersetet, forstillingsdetaljer som stabstag og foringer, bytte av innertak fordi det vibrerte, bytte av fjørbeinslager og setetrekket på fører stolen for å nevne noen av problemene........ Bilen kjøpte jeg helt ny og orket ikke mer når den var 2 år og 2 mnd gammel, og hadde kun kjørt 28.000km. Jeg har ikke brukt for en bil som bare irriterer og må kjøres mer enn en gang i mnd til verkstedet, det hadde jeg hverken tid eller tålmodighet til. Jeg kunne jo bare fortsett å vært misfornøyd og holdt på med dette lenge til, fordi en fikk nye år med garantier og reklamasjonsrettigheter på utført reparasjon og deler. Men frustrasjonen, irritasjonen og bruk av tid på dette var for stor, så da byttet jeg rett og slett bilen inn til fordel for en annen.......

1 time siden, Scout skrev:

@Sissel Nystad: Ser helt klart at dette er vanskelig. Du mister snart trua på din egen oppfatning av hvordan bilen din var før denne justeringa. Jeg tror du må forlange at de sender saken til "Oslo" ettersom bilen fremdeles ikke er bedre.

For din egen del ville det sikkert være godt å få prøvd en tilsvarende bil som ikke har blitt "justert" for å forsikre deg om hvordan den skal være. Kanskje noen på forumet kan være behjelpelig?

Godt tips og forslag @Scout :) 

  • Lik 1
Skrevet

Jeg må inrømme at jeg ikke vet om jeg fikser det mere. Når jeg mister litt trua på egen dømmekraft blir jeg redd at jeg maser unødig og jeg er redd de skal bli sint på meg. Det er skikkelig ubehagelig . Jeg er med i en felles sak inne hos Naf, jeg har ikke fått sjekket hvordan det ligger an der inne, men håper at de finner ut noe. Jeg har sakt til verkstedet mitt at jeg står i den saken hos naf og at jeg ikke er helt fornøyd med bilen enda, men mere har jeg ikke foretatt meg nå. Å prøve en annen bil kunne jo vært en god ide. er det noen i nærheten av fredrikstad som har en slik bil? Tusen takk for tips og støtte :D 

Skrevet

da har jeg skrevet kort til verkstedet at jeg fortsatt ikke er fornøyd, at jeg har blitt anbefalt å prøve en tilsvarende bil som ikke er justert for å sammenligne og at saken fortsatt går hos Naf. SÅ har jeg ringt Naf igjen og de skal gi meg tilbakemelding på hvordan saken går hos de. Fikk ikke noen følelse av at det er kommet så langt hos de. Men han mente klart at så lenge bilen min ikke er slik den var, er det verdt å jobbe videre med saken :) Tusen takk skal dere ha :) 

  • Lik 2
Skrevet

Stao no pao, som sogningen sa i siste episode av Alt for Norge! Ikke gi deg, selv om det er tungt og frustrerende. Håper også NAF klarer å nøste opp i dette. 

  • 2 måneder senere...
Skrevet

RIngte naf og nå sier de plutselig at de ikke har fått saken min likevel og at jeg må sende de alt på nytt. Ja ja, de er det påen igjen. Verkstedet sier at de gjør ingenting før det dukker opp feilmelding på skjermen i bilen og det gjør det ikke. Jeg er fortsatt ikke fornøyd med bilen og får vel prøve nok en gang da :)

  • Lik 1
  • 3 måneder senere...
Skrevet
På 29.11.2017 den 16.13, Sissel Nystad skrev:

RIngte naf og nå sier de plutselig at de ikke har fått saken min likevel og at jeg må sende de alt på nytt. Ja ja, de er det påen igjen. Verkstedet sier at de gjør ingenting før det dukker opp feilmelding på skjermen i bilen og det gjør det ikke. Jeg er fortsatt ikke fornøyd med bilen og får vel prøve nok en gang da :)

Har det skjedd noe mer her da @Sissel Nystad ?

Håper at du har kommet litt videre i denne saken og at bilen din har blitt i orden igjen :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...