Gå til innhold
Ken

Hvilket dekktrykk?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Hvilket lufttrykk har dere i deres dekk?  Ikke tabell trykk, men brukererfaringstrykk, justert og korrigert.

Octavia

Sommerdekk 225/40-18 

Vinterdekk 225/45-17

Skrevet

Det kommer jo an på hvor mange personer og hvilken last en har i bilen, aller helst så bør jo det korrigeres etter behov. Jeg for min del benytter øverste delen av tabellen hele tiden, fordi jeg som oftest har min 3 personer i bilen og en del saker og ting i lasterommet (blir som regel mye å ha med når en har 2 aktive tenåringsdøtre ;)).

Jeg har 235/45-18" på både sommer -og vinterhjul, og har 2,5 bar foran og 2,8 bar bak, det kan være litt hardt å kjøre på når jeg en sjelden gang kjører med tom bil, men det hører til sjeldenhetene at jeg gjør det.........

Skrevet (endret)

Jeg har 225/45R17 Dunlop på min Octavia og kjører på noe mer enn tabelltrykket i bensinlokket. Så i stedet for 2,3 bruker jeg 2,4 (og kanskje 2,5 bar i forhjula). Jeg kjører mest med lite folk, og ingenting eller svært lite i bagasjerommet. Jeg sjekker og justerer ofte, og dekka er jevnt slitt etter to sommersesonger.

Med last i bilen bruker jeg opp mot det som er oppgitt for lastet bil, men siden jeg aldri er i nærheten av det som er maks last for bilen så fyller jeg litt lavere trykk. På ferieturer er vi gjerne bare 2 voksne foran og et "barn" bak, så selv om bagasjerommet er ganske fullt så blir det ikke så voldsomt med kilo.....

Endret av Sjåføren
  • 2 uker senere...
Skrevet
På 12.4.2017 den 23.56, Sjåføren skrev:

Jeg har 225/45R17 Dunlop på min Octavia og kjører på noe mer enn tabelltrykket i bensinlokket. Så i stedet for 2,3 bruker jeg 2,4 (og kanskje 2,5 bar i forhjula). Jeg kjører mest med lite folk, og ingenting eller svært lite i bagasjerommet. Jeg sjekker og justerer ofte, og dekka er jevnt slitt etter to sommersesonger.

Med last i bilen bruker jeg opp mot det som er oppgitt for lastet bil, men siden jeg aldri er i nærheten av det som er maks last for bilen så fyller jeg litt lavere trykk. På ferieturer er vi gjerne bare 2 voksne foran og et "barn" bak, så selv om bagasjerommet er ganske fullt så blir det ikke så voldsomt med kilo.....

Bra innspill, viktig med praktisk erfaring i ulike situasjoner. Min erfaring fra andre biler er også at 0,1 bar mer for hvert hjul er perfekt for sommer og 0,2 bar for vinter (0 grader, kalde dekk) nøyaktig justert med digital måler (kalibrert).

Vil påpeke at mye bedre å kjøre med 0,1-0,2 bar for mye enn for lite, både for kjøreegenskaper og dekkslitasje.

  • 3 uker senere...
Skrevet

Jeg har ContiSportContact på bilen min, og Continental gir informasjon om dekktrykk for forskjellige biler på deres nettsted. Her finns en lenke: dekktrykk  Skoda er på side 172. Jeg har funnet den linken på dekk online, der kan også være anbefalinger for andre dekk.

Skrevet (endret)

Greit å få merke-spesifikke trykk. Noen dekkmerker kan med fordel ha annet trykk enn det som bilprodusenten anbefaler. Det kan jo være spesiell oppbygging av dekksider (for eksempel) som gjør at det er fordelaktig med et annet lufttrykk. 

Litt typisk at det mangler opplysninger nettopp for nettopp Octavia Combi 13- da. Men mange andre Skoda-modeller står der jo (men fremdeles med endel blanke felt).

En annen ting jeg stusset på: endel Skoda-modeller er oppgitt med høyere lufttrykk bak enn foran (for 1 person). Trodde at det hovedsaklig var vektbelastning som var dimensjonerende for lufttrykket, og en bil som for eksempel Superb hadde mest vekt foran. 

Endret av Sjåføren
Skrevet

Om det spiller noen rolle for lufttrykket hvilken produsent dekkene kommer fra vet jeg ikke, det viktigste er vel i mine øyne at en tar hensyn dekkdimensjonen en benytter og til lasten en har med seg. Jeg øker lufttrykket litt når vinterdekkene er på bilen og kulda kommer.

Denne tabellen det er linket til ang dekktrykk er jo ganske ufullstendig og lite oppdatert, de siste årsmodellene er ikke med, det er mange tomme felt, mange dekkdimensjoner som er std i dag er ikke nevnt........

 

Det tyder vel på en eller annen trykkfeil om dekktrykket skal være høyere foran enn bak? Enten så bør det jo være likt eller størst/høyest lufttrykk  i bakhjula pga flere passasjerer og økt last i lasterommet som du også nevner @Sjåføren Alt annet høres merkelig ut..........

 

  • 4 uker senere...
Skrevet

Nå fikk jeg en liten a-ha opplevelse. Ikke med den rådyre popgruppa, men med dekka mine. Trykket var 2,5 bar bak og 2,65 bar foran, mye mer enn jeg hadde hatt i. Nå er vel lufttemperaturen sikkert 10-12 grader mer også, men skitten på dekkmønsteret viser at hele mønsterbredden er i kontakt med veien foran, mens det kan være 1 cm igjen bak. Betyr det at lufttrykket bak er for høyt, og de slites mindre på sidene? 

Kanskje det er synlig på bildene hva jeg mener.

1496862841024-1658096999.jpg

1496862898591-1409106396.jpg

Skrevet (endret)

Ikke nødvendigvis, husk at hjulene foran svinger og dekka legger seg mer «over» i svinger enn hva bakhjulene gjør. I tillegg så har du også mest aktivitet i drivhjula foran selv om du har 4x4, for det systemet overfører vel ikke så mye krefter til bakhjula før du har behov for det?

Det samme er det med type småstein i vinterhjula, det finnes nesten ikke en liten stein i dekka til forhjula, mens bakhjula som bare henger etter, er fulle av småstein, slik er det i hvert fall på de bilene jeg har hatt så langt.

EDIT:

En har jo også mer tyngde på forhjula til enhver tid fordi motoren også tynger ned fronten på bilen og «flater» dekka mer ut.

Men det er klart at for mye luft i bakhjula i forhold til hva en har med seg, gjør jo at de blir mer slitt i midten. Hva sier tabellen at du skal ha for lufttrykk da, i forhold til hvordan du vanligvis benytter din bil? Tenker da på om du som oftest kjører med tom bil, men har lufttrykket justert for at den skal være fullastet med personer og last i lasterommet.........

Endret av Superb lll
Skrevet

Jeg er for å slite dekk på midten, hehe

Uansett, min Octavia står oppført med 2.5 bar foran og bak i "Eco" modus, funker fint det. Betyr nok slitasje på midten av dekkene, men helt ok i mine øyne

Har tradisjonelt slitt alle dekk litt ekstra på midten uten at det har gitt store utslag på levetiden. Det gir derimot utslag på forbruket 

Skrevet


@Superb lll: enig i at fremhjula legger seg når de svinger, og det kan nok forklare at mere av mønsterbredden blir brukt. Men, det er lufttrykket i dekka som bærer vekten av bilen i hvert hjørne. Det vil si at det er vekten som hovedsaklig bestemmer det "riktige" lufttrykket. Trykk og mottrykk.

@PaulusA: du er klar over at ved for høyt trykk vil arealet av dekkets kontaktflate mot underlaget minke. Da blir det mindre friksjon, i tillegg til at slitasjen på midten vil øke. Du har altså mindre grep hvis du øker trykket i forhold til det "ideelle". Men det er likevel bedre med litt for høy trykk i forhold til litt for lite.

Oppgitt trykk er 2,3 bar både foran og bak, så mitt er nok i høyeste laget (som målingen min + avtrykket viser). I mitt hode så er det en mismatch at det skal være likt trykk foran og bak, All den tid at det er mer vekt på fremhjula, i tillegg er det mere dynamiske krefter som virker på fremhjula ved bremsing og hard svingkjøring. Så derfor er det merkelig at det skal være samme trykket foran og bak.

Skrevet

Jepp, helt klar over dette, men min erfaring tilsier at det er litt lekkasje av luft, og da slipper jeg å etterfylle for ofte ?

En liten økning gir minimal forskjell i forhold til flate mot veien, mens lavere trykk kan både være direkte farlig samt slite dekk utrolig fort.

Som sagt, i drivstoff deksel står det 2.5 bar foran og bak for Eco, da bruker jeg dette med god samvittighet.

Hvis man sjekker mange forskjellige tabeller, for ulike biler, kan man også finne klare trender mot høyere trykk ved høyere hastigheter. Jeg kjører mye E18 og 110 sone. 

En annen sak er at bilen ber om 3.2 bar bak ved fullastet bil, Dvs at hvis man innimellom har noe last kommer man ikke så skjevt ut ved å ha litt høyere trykk bak enn minimum.

Ellers er jeg helt enig i at tradisjonelle forhjulstrekk biler trenger ofte ikke mere trykk bak enn foran minus 0,1-0,2 bar ?

Skal på Europatur med full bil, da blir det nok 3.2 bar som gjelder ja...

Ang trykk forandringer gir 10 grader økning av utvendig temperatur en økning på 0,1 bar for dekktrykk, derfor smart å sjekke og justere ned utover sommeren og opp igjen utover høsten ?

Dette er også hovedgrunnen til at det anbefales 0,2 bar høyere trykk i dekkene på vinteren, samt at alu krymper i kulden og større lekkasje (bør da også sjekke trykket oftere). Trykket detter jo også 0,1 bar per 10 grader nedover, ikke lett ved kanskje  30-40 grader forskjell om vinteren.

Skrevet
6 timer siden, Sjåføren skrev:


@Superb lll: enig i at fremhjula legger seg når de svinger, og det kan nok forklare at mere av mønsterbredden blir brukt. Men, det er lufttrykket i dekka som bærer vekten av bilen i hvert hjørne. Det vil si at det er vekten som hovedsaklig bestemmer det "riktige" lufttrykket. Trykk og mottrykk.

@PaulusA: du er klar over at ved for høyt trykk vil arealet av dekkets kontaktflate mot underlaget minke. Da blir det mindre friksjon, i tillegg til at slitasjen på midten vil øke. Du har altså mindre grep hvis du øker trykket i forhold til det "ideelle". Men det er likevel bedre med litt for høy trykk i forhold til litt for lite.

Oppgitt trykk er 2,3 bar både foran og bak, så mitt er nok i høyeste laget (som målingen min + avtrykket viser). I mitt hode så er det en mismatch at det skal være likt trykk foran og bak, All den tid at det er mer vekt på fremhjula, i tillegg er det mere dynamiske krefter som virker på fremhjula ved bremsing og hard svingkjøring. Så derfor er det merkelig at det skal være samme trykket foran og bak.

Joda det er vekta av bilen i hvert hjørne som skaper marktrykket og har en for høyt lufttrykk i forhold til hva bilen er lastet med/veier, så vil en få et mer ballongformet dekk og kun slitasje på midten, men det er jo ikke det hos deg.

Hadde du hatt for høyt luftrykk i dekka så hadde du en mye smalere slitebane i midten av dekket. Så med tanke på mer vekt foran grunnet motor, sving og krefter fra drivhjul og ikke minst økt vekt ved oppbremsing, så er det ikke unormalt det du ser her. Det er også derfor det er anbefalt og bytte for/bakdekk (på samme side av bilen, ikke kryssbytting som en gjorde før i tiden) etter hver sesong en har kjørt med dekka, slik at de blir nogenlunde likt slitt. 

Jeg benytter 2,5 Bar foran og 2,7/2,8 Bar bak på min Superb med 18" hjul, og 0,1 - 0,2 høyere lufttrykk på vinteren, og slik som dette ser tabellen ut for min bil, og slitasjen ser helt lik ut hos meg som den gjør hos deg, men om vi fyller opp bilen, så flater også bakhjula seg ut. Vi kjører oftere med fullastet bil enn tom bil (gjerne noe i mellom de 2 øverste vektbelastningene som er oppgitt i tabellen her) når det gjelder last, på vedlagt bilde). og derfor har jeg valgt en liten mellomting når det gjelder lufttrykket i bakhjula

20170516_233449.thumb.jpg.0531fee7b957b88b3a07fec0516d1259.jpg

  • 7 år senere...
Skrevet

Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?

 

Skrevet (endret)

Hei @Lars1988

Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på sommerdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer.

Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest.

Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.

Endret av Sjåføren

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Er det noen som har vært borti å måtte bytte toppdekselpakning på en octavia mk3 eller tilsvarende? Etter å ha hatt den inne på service og tennpluggskift, så bemerket verkstedet at det var svetting og tegn til liten lekkasje fra toppdekselet. Og mente at pakningen burde skiftes. Og de skulle ha 15 000 for det, syntes det hørtes voldsomt ut.. motoren er en 1.8 TSI
    • Xenon ja! Er nok en heftig timepris ja, og et saftig påslag på deler. Har sett video på hvordan det gjøres og det såg ganske komplisert ut. Iallefall for en som ikke er over snittet dreven på å skru på biler. Bor i byen, så har ikke noe garasje eller noe å gjøre det i heller. Måtte av med hele fangeren ja, hadde det bare vært lykten så hadde det vært litt enklere.
    • Dsg er jo å be om problemer om du ikke er særdeles nødt til å ha det.  Men er mange som ikke har tull med disse også. Du skriver at du ikke ønsker å få store utgifter.... Da hadde iallfall ikkje eg kjøpt noe som helst med dsg. 3stykker eg kjenner har brukt over 30-40000 på vag gearkassene sine, ikke spesifikt din model men tja 🙈  Men om du må ha dsg, husk iallfall å flushe den på absolutt minimum intervaller som Skoda sier... Men Vag har jo dritt seg loddrett ut på noen service intervaller noen ganger. Slik som  AI viser her ....At en bilfabrikant kan være så dust av dei innbiller kundene at dei har ein magiskolje som på dei tørre dsg kassene som ikke blir forurenset er jo bare fantastisk. Den blir sikret ikke påvirket av kondens eller noe i vårt fantastiske klima... Og vi for jo ikke opp oljetemtra tur slik som man for på Autobahn...  Så msn trenger ikke noe fagbrev i petrokjemi for å forstå at det er fullstendig molbo. Hadde det vært min bil så hadde eg byttet ut det du for tappet ut av kassa ved ett olje skift på motoren, så hadde eg bytte 1-2liter hver gang som eg byttet motorolje. Men regner med at du bruker verksted og ikke gjør dette selv.     Våte DSG-girkasser (f.eks. 6-trinns DQ250, 7-trinns DQ500/DL501): Disse har et eksternt utskiftbart filter (ofte et element i et plasthus på toppen av girkassen). Olje og filter skal vanligvis byttes hver 60 000 km. Tørre DSG-girkasser (f.eks. 7-trinns DQ200): Disse bruker en annen konstruksjon med lukket oljesystem for mekanikken. De har ikke et servicevennlig filter som byttes regelmessig, og er i utgangspunktet fylt med "livstidsolje" fra fabrikk (selv om mange velger å flushe/bytte olje likevel ved høg kilometerstand).
    • Også Google litt og AI.... Jeg er 100%diklrr på at du finner  drøssevis av filmer på YouTube som viser  deg step by step.
    • Du snakker om ballast til Xenon? Regner jeg med , orginal ballast koster mer enn1500.  Mye mer , synest faktisk 10000 var billig på merkeverksted😂 Dei tar vel 1800 og oppover pr time.  Men tja dette klarer dei fleste selv...  Ett tips google eller AI how to change...... Og da finner du step by step. Fangeren demonter du lett selv når du ser på videoen. Men tja holder.det ikke å ut med lykte        
    • Hadde dette på ein Audi eingang og da var det bare "klipsene" bak på slange som var hoppet av. Men på ein oktavia måtte eg bytte selve spyleren. Få noen til å spyle så ser du lettere hvor det lekker.    
    • Hei er det noen som kan tipse meg hvordan jeg skifter ny lyktespyler venstre side ,da min ikke spyler,bare lekker spylerveske.Fungerer på høyre side
    • På Skoda Scout 2017 skiftes vanligvis spjeldmotoren ved å fjerne handskerommet: man skruer det av, kobler fra kontaktene og får tilgang til aktuatoren bak det. Deretter kobles strømkontakten fra, festeskruene skrus ut og motoren fjernes fra spjeldakselen. Den nye settes på plass med nøyaktig innretting av drivverket, hvoretter alt settes sammen igjen. Til slutt må klaffene tilpasses via diagnostikk eller klimakontroll, ellers kan systemet fungere feil eller avgi klikkelyder.
    • Hei, vurderer kjøp av Skoda Octavia scout 2.0tdi 2018mod som familiebil. Detta er ein bil som er tenkt å ha ei stund, korleis er påliteligheiten på dessa? Og kva må ein sjekke/sjå opp for. He jo sjølvsagt lest litt opp på det typiske korleis dei er men greitt å høyre erfaringar og. Hadde ein Audi A6 som kosta meg skjorta og litt til på 2 lusne år, så er noke eg helst vil sleppe det ei gong til😅 Er dessa å anbefale? Legger ved link til bil, på førehand takk for svar🙂 https://www.finn.no/450859246
    • Hei   Håper at noen bilkyndige kunne hjelpe meg her. Jeg har en Skoda Octavia 1.8 TSI fra 2018. Bilen er 8 år og jeg prøvde å sjekke litt rundt ang levetiden på kjølevæsken som er i disse bilene. Fikk aldri noe sikkerlig svar annet enn kjølevæsken byttes når vannpumpen ryker engang. Vannpumpen er visst et kjent problem på disse motorene. Flere nevnte at mange av disse bilene fra VAG inneholder en silikatpose i kjølevæskebeholderen i motorrommet. Denne skal visstnok gjøre at kjølevæsken blir ''evigvarende'' men advarer med at denne silikatposen kan sprekke og lage krøll i hele kjølesystemet som forverrer problemet. Noen mener den lille ekspansjonstanken bør byttes helt ut da det er for risikabelt å dra ut posen som fort kan ødelegges eller ikke mulig siden det er 2 ''vegger'' inni beholderen. Det beste er å bytte ut hele tanken med en ny uten silikatpose inni. Vag har senere gått bort fra silikatpose. Er dette noe jeg bør bekymre meg for å gjøre nå snart?  
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...