Gå til innhold
euphoria

Bolero eller Amundsen


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å kjøpe en Skoda, men jeg er litt usikker på hvilket infotainmentsystem som er aktuelt. Rent konkret, gir Amundsen noen fordeler sammenlignet med Bolero bortsett fra navigasjon? Så vidt jeg kan se er det bare skiltgjenkjenning og Media Command som ikke støttes, men sistnevnte ser jeg lite poeng med. Er skjermene av samme type (8" glassskjerm)?

Jeg er ikke interessert i et statisk navigasjonssystem da det er gammeldags og sjelden oppdatert. I min neste bil skal jeg istedet benytte Android Auto, som ved prøvekjøring nylig viste seg å fungere utmerket sammen med Amundsen. Det ser ut som Bolero har samme støtte for dette.

Skrevet

Hviken Skoda modell er det du vurderer da? Det er litt forskjeller på hvordan de forskjellige skjermene kan være, avhengig av hvilken bilmodell du vurderer. 

Får du valgt Canton lydanlegg på den bilen du vurderer om du velger Bolero? Jeg har ikke muligheten til å se igjennom alle alternativene akkurat nå, så derfor er deg greit om du kan konkretisere hvilken bil du vurderer @euphoria ;) 

Andre ting kan være f.eks. mangel på slot-muligheten for sd-kort til musikkfiler, men igjen så kan det være avhengig av bilmodellen, såfremt du ikke gjør det via mobilen og kabel, da betyr jo ikke det så mye i praksis for deg. Da er det vel snart bare annenhåndsverdien igjen, da kan det lønne seg å ha Amundsen og Navi, for de pengene får en igjen der og bilen blir enklere å selge/bytte inn. Men om du ikke har praktisk behov for hverken Amundsen eller navi, så er det jo kanskje ikke så viktig å tenke på hva det kan gjøre med verdien heller...........? 

Skrevet
15 minutes ago, Superb lll said:

Hviken Skoda modell er det du vurderer da? Det er litt forskjeller på hvordan de forskjellige skjermene kan være, avhengig av hvilken bilmodell du vurderer. 

Får du valgt Canton lydanlegg på den bilen du vurderer om du velger Bolero?

Andre ting kan være f.eks. mangel på slot-muligheten for sd-kort til musikkfiler, men igjen så kan det være avhengig av bilmodellen, såfremt du ikke gjør det via mobilen og kabel, da betyr jo ikke det så mye i praksis for deg.

Takk for svar, @Superb lll.

Modellen er Kodiaq.

Canton er dessverre ikke aktuelt, da det forutsetter reservehjul, men jeg er ikke villig til å bytte bagasjeromsplass mot dette.

Musikk kjører vi antageligvis primært gjennom Android Auto (Google Play Music / Spotify), Bluetooth eller vanlig USB-pinne (har en USB-adapter for MicroSD om det skulle være aktuelt).

Skrevet

Bare hyggelig :)

Men her må du nesten avgjøre hva du synes er mest fornuftig ut i fra hvordan du skal bruke dette @euphoria, jeg personlig hadde valgt reservehjul, Canton og Columbus (evt. Amundsen), men det er kun kun min personlige mening. Å ikke ha reserve hjul om dekket er i stykker hjelper lite, men det kommer jo an på hvordan en prioriterer.

Ser jo ut i fra brosjyrene at det skal være den samme skjermen for Bolero, Amundsen og Columbus, men det står jo ikke helt konkret der, kun at det er en 8" kapasitiv skjerm. At Amundsen inneholder navi og Columbus har CD/DVD i tillegg til navi, og om du aldri skal benytte deg av navi systemet i bilen, så er det jo lite godt anvendte penger å betale noe for det, det vil kun ha med hvor populær bilen er for videre salg eller innbytte, men der kan det jo ha en del å si.........

 

Skrevet

Min erfaring er at bagasjeplass under dørken blir veldig lite brukt, har hatt mange liter der i flere år nå.

Hadde nok gått for Canton ja, hei... vent, jeg gjorde jo det ??

  • 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Det ble Bolero, og den har en like stor og fin skjerm som Amundsen, så vidt jeg har forstått. @Petnub virker å være veldig fornøyd med sin, ser jeg ☺️.

Intern navigasjon tror jeg har ingen ting å si for annenhåndsverdien. Om få år vil ingen kjøpe statiske navigasjonssystemer under bilprodusentenes egne merkenavn. Da vil Googles system være ledende. Allerede ser vi at Mitsubishis toppmodell ikke har egen navigasjon, kun støtte for Android Auto og Apples system (som forøvrig ikke er i nærheten av å matche Google Maps). Nylig ble det også annonsert at Volvo og Audi vil ha Android Auto innebygget i sine kommende modeller.

Reservehjul er kjekt å ha når man trenger det, men det er lite sannsynlig ?. Ser poenget med plassen under dørken, og i min nåværende passat er det sånn, men i Kodiaqen er det ikke bare en liten brønn til et hjul. Der er rommet under dørken i hele bagasjerommets lengde og bredde, så de færreste kjøper bilen med bagasjeromsplate nettopp for å utnytte plassen. Jeg har 2 hunder, så skal ha et spesiallaget bur som utnytter plassen optimalt i hele lengden, halve bredden og halve høyden. Denne fantastiske bagasjeromsplassen er hovedgrunnen til at Kodiaq er blitt mitt SUV-valg ?.

Endret av euphoria
Skrevet

Heisan,

Vil ikke blande meg inn i ditt valg, men jeg er VELDIG glad for at jeg kjøpte Amundsen. Har etablert trådløst nettverk i bilen og hvis du gir Amundsen Internett får du live oppdateringer om trafikk og tiden det tar. Bruker dette hver dag på vei til og fra jobb (68km hver vei), og ville ikke ha vært foruten.

Mange er fornøyd med bruk av mobilen til slikt, men den ønsker jeg å bruke til annet. Har iPod tilkoblet for lyd og vil derfor heller ikke låse USB porten til en telefon 

Skrevet

Jeg mener at @euphoria har en veldig fornuftig vurdering ang. Bolero. Jeg bruker selv Android Auto mer enn den integrerte navi i Amundsen. Android Auto har støtte for Spotify og det gjør at alt kan kobles til ved hjelp av 1 usb kobling. De gangene jeg ikke gidder å koble til med kabel så spiller jeg musikk via BT.
Og Canton, @Superb lll, det er verdt hver eneste krone (ganger 3 :)).
Jeg kan også nevne at maksimal lydstyrke er vesentlig høyere via BT enn hva du får via USB (Android Auto).

Når det kommer til bagasjerom så er jeg enig med @PaulusA at plassen under gulvet blir sjeldent brukt.

 

Skrevet

Har ingen problemer med å være enig i at @euphoria har valgt både fornuftig og riktig i forhold til hvilke behov han har.

Jeg for min del hadde tatt med innebygget navi, men så bra som de nye skjermene nå har blitt, så skal jeg moderere meg litt og også være helt enig i at Amundsen er et meget godt valg. 

Canton anlegget og reservehjul hadde jeg aldri kjøpt en Skoda uten, den saken er helt klar. Canton anlegget er verdt hver eneste krone og vel så det som du skriver @Arooo :) 

Jeg har revet i stykker dekk 2 ganger pga noe som har ligget i veibanen og jeg ikke la merke til, så bare de to opplevelsene er mer enn nok til at bil uten mulighet for reservehjul ikke blir vurdert en gang for min del. For å bli stående på en eller annen øde veistrekning uten noen form for muligheter til å kunne hjelpe seg selv ut av knipen, har jeg opplevd en gang for mye., så da forsvant det integrerte lydanlegget ut av bilen og inn med jekk og reservehjul i stedet. Kjøpte selgerens ord og spørsmål hvor ofte har du punktert da, og i de fleste tilfeller så vil du klare deg med skum eller kompressor, men det hjelper absolutt ingenting når det er hull/revne i dekket. Men dette er selvfølgelig kun personlige erfaringer og preferanser, andre vurderer dette helt annerledes og foretar sine prioriteringer ut i fra helt andre behov og synspunkter som passer best for dem. :) 

 

  • 2 uker senere...
Skrevet
On 5/20/2017 at 11:04 AM, PaulusA said:

hvis du gir Amundsen Internett får du live oppdateringer om trafikk og tiden det tar. Bruker dette hver dag på vei til og fra jobb (68km hver vei), og ville ikke ha vært foruten.

Akkurat på dette området er Google best i klassen med det største datagrunnlaget og dermed de mest presise trafikkberegningene. Jeg reiser heller ingen lengre strekninger uten å følge med på trafikken. Jeg bruker også Waze til fotoboks- og fartsgrensevarslig m.m., og denne er for øyeblikket under beta testing på Android Auto, så til høsten regner jeg med at den er tilgjengelig for alle.

Skrevet

Ja, men tror VW tar dataene sine også fra noe annet sted enn kun andre VW biler, så ganske nøyaktig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...