Gå til innhold
euphoria

Bolero eller Amundsen


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å kjøpe en Skoda, men jeg er litt usikker på hvilket infotainmentsystem som er aktuelt. Rent konkret, gir Amundsen noen fordeler sammenlignet med Bolero bortsett fra navigasjon? Så vidt jeg kan se er det bare skiltgjenkjenning og Media Command som ikke støttes, men sistnevnte ser jeg lite poeng med. Er skjermene av samme type (8" glassskjerm)?

Jeg er ikke interessert i et statisk navigasjonssystem da det er gammeldags og sjelden oppdatert. I min neste bil skal jeg istedet benytte Android Auto, som ved prøvekjøring nylig viste seg å fungere utmerket sammen med Amundsen. Det ser ut som Bolero har samme støtte for dette.

Skrevet

Hviken Skoda modell er det du vurderer da? Det er litt forskjeller på hvordan de forskjellige skjermene kan være, avhengig av hvilken bilmodell du vurderer. 

Får du valgt Canton lydanlegg på den bilen du vurderer om du velger Bolero? Jeg har ikke muligheten til å se igjennom alle alternativene akkurat nå, så derfor er deg greit om du kan konkretisere hvilken bil du vurderer @euphoria ;) 

Andre ting kan være f.eks. mangel på slot-muligheten for sd-kort til musikkfiler, men igjen så kan det være avhengig av bilmodellen, såfremt du ikke gjør det via mobilen og kabel, da betyr jo ikke det så mye i praksis for deg. Da er det vel snart bare annenhåndsverdien igjen, da kan det lønne seg å ha Amundsen og Navi, for de pengene får en igjen der og bilen blir enklere å selge/bytte inn. Men om du ikke har praktisk behov for hverken Amundsen eller navi, så er det jo kanskje ikke så viktig å tenke på hva det kan gjøre med verdien heller...........? 

Skrevet
15 minutes ago, Superb lll said:

Hviken Skoda modell er det du vurderer da? Det er litt forskjeller på hvordan de forskjellige skjermene kan være, avhengig av hvilken bilmodell du vurderer. 

Får du valgt Canton lydanlegg på den bilen du vurderer om du velger Bolero?

Andre ting kan være f.eks. mangel på slot-muligheten for sd-kort til musikkfiler, men igjen så kan det være avhengig av bilmodellen, såfremt du ikke gjør det via mobilen og kabel, da betyr jo ikke det så mye i praksis for deg.

Takk for svar, @Superb lll.

Modellen er Kodiaq.

Canton er dessverre ikke aktuelt, da det forutsetter reservehjul, men jeg er ikke villig til å bytte bagasjeromsplass mot dette.

Musikk kjører vi antageligvis primært gjennom Android Auto (Google Play Music / Spotify), Bluetooth eller vanlig USB-pinne (har en USB-adapter for MicroSD om det skulle være aktuelt).

Skrevet

Bare hyggelig :)

Men her må du nesten avgjøre hva du synes er mest fornuftig ut i fra hvordan du skal bruke dette @euphoria, jeg personlig hadde valgt reservehjul, Canton og Columbus (evt. Amundsen), men det er kun kun min personlige mening. Å ikke ha reserve hjul om dekket er i stykker hjelper lite, men det kommer jo an på hvordan en prioriterer.

Ser jo ut i fra brosjyrene at det skal være den samme skjermen for Bolero, Amundsen og Columbus, men det står jo ikke helt konkret der, kun at det er en 8" kapasitiv skjerm. At Amundsen inneholder navi og Columbus har CD/DVD i tillegg til navi, og om du aldri skal benytte deg av navi systemet i bilen, så er det jo lite godt anvendte penger å betale noe for det, det vil kun ha med hvor populær bilen er for videre salg eller innbytte, men der kan det jo ha en del å si.........

 

Skrevet

Min erfaring er at bagasjeplass under dørken blir veldig lite brukt, har hatt mange liter der i flere år nå.

Hadde nok gått for Canton ja, hei... vent, jeg gjorde jo det ??

  • 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Det ble Bolero, og den har en like stor og fin skjerm som Amundsen, så vidt jeg har forstått. @Petnub virker å være veldig fornøyd med sin, ser jeg ☺️.

Intern navigasjon tror jeg har ingen ting å si for annenhåndsverdien. Om få år vil ingen kjøpe statiske navigasjonssystemer under bilprodusentenes egne merkenavn. Da vil Googles system være ledende. Allerede ser vi at Mitsubishis toppmodell ikke har egen navigasjon, kun støtte for Android Auto og Apples system (som forøvrig ikke er i nærheten av å matche Google Maps). Nylig ble det også annonsert at Volvo og Audi vil ha Android Auto innebygget i sine kommende modeller.

Reservehjul er kjekt å ha når man trenger det, men det er lite sannsynlig ?. Ser poenget med plassen under dørken, og i min nåværende passat er det sånn, men i Kodiaqen er det ikke bare en liten brønn til et hjul. Der er rommet under dørken i hele bagasjerommets lengde og bredde, så de færreste kjøper bilen med bagasjeromsplate nettopp for å utnytte plassen. Jeg har 2 hunder, så skal ha et spesiallaget bur som utnytter plassen optimalt i hele lengden, halve bredden og halve høyden. Denne fantastiske bagasjeromsplassen er hovedgrunnen til at Kodiaq er blitt mitt SUV-valg ?.

Endret av euphoria
Skrevet

Heisan,

Vil ikke blande meg inn i ditt valg, men jeg er VELDIG glad for at jeg kjøpte Amundsen. Har etablert trådløst nettverk i bilen og hvis du gir Amundsen Internett får du live oppdateringer om trafikk og tiden det tar. Bruker dette hver dag på vei til og fra jobb (68km hver vei), og ville ikke ha vært foruten.

Mange er fornøyd med bruk av mobilen til slikt, men den ønsker jeg å bruke til annet. Har iPod tilkoblet for lyd og vil derfor heller ikke låse USB porten til en telefon 

Skrevet

Jeg mener at @euphoria har en veldig fornuftig vurdering ang. Bolero. Jeg bruker selv Android Auto mer enn den integrerte navi i Amundsen. Android Auto har støtte for Spotify og det gjør at alt kan kobles til ved hjelp av 1 usb kobling. De gangene jeg ikke gidder å koble til med kabel så spiller jeg musikk via BT.
Og Canton, @Superb lll, det er verdt hver eneste krone (ganger 3 :)).
Jeg kan også nevne at maksimal lydstyrke er vesentlig høyere via BT enn hva du får via USB (Android Auto).

Når det kommer til bagasjerom så er jeg enig med @PaulusA at plassen under gulvet blir sjeldent brukt.

 

Skrevet

Har ingen problemer med å være enig i at @euphoria har valgt både fornuftig og riktig i forhold til hvilke behov han har.

Jeg for min del hadde tatt med innebygget navi, men så bra som de nye skjermene nå har blitt, så skal jeg moderere meg litt og også være helt enig i at Amundsen er et meget godt valg. 

Canton anlegget og reservehjul hadde jeg aldri kjøpt en Skoda uten, den saken er helt klar. Canton anlegget er verdt hver eneste krone og vel så det som du skriver @Arooo :) 

Jeg har revet i stykker dekk 2 ganger pga noe som har ligget i veibanen og jeg ikke la merke til, så bare de to opplevelsene er mer enn nok til at bil uten mulighet for reservehjul ikke blir vurdert en gang for min del. For å bli stående på en eller annen øde veistrekning uten noen form for muligheter til å kunne hjelpe seg selv ut av knipen, har jeg opplevd en gang for mye., så da forsvant det integrerte lydanlegget ut av bilen og inn med jekk og reservehjul i stedet. Kjøpte selgerens ord og spørsmål hvor ofte har du punktert da, og i de fleste tilfeller så vil du klare deg med skum eller kompressor, men det hjelper absolutt ingenting når det er hull/revne i dekket. Men dette er selvfølgelig kun personlige erfaringer og preferanser, andre vurderer dette helt annerledes og foretar sine prioriteringer ut i fra helt andre behov og synspunkter som passer best for dem. :) 

 

  • 2 uker senere...
Skrevet
On 5/20/2017 at 11:04 AM, PaulusA said:

hvis du gir Amundsen Internett får du live oppdateringer om trafikk og tiden det tar. Bruker dette hver dag på vei til og fra jobb (68km hver vei), og ville ikke ha vært foruten.

Akkurat på dette området er Google best i klassen med det største datagrunnlaget og dermed de mest presise trafikkberegningene. Jeg reiser heller ingen lengre strekninger uten å følge med på trafikken. Jeg bruker også Waze til fotoboks- og fartsgrensevarslig m.m., og denne er for øyeblikket under beta testing på Android Auto, så til høsten regner jeg med at den er tilgjengelig for alle.

Skrevet

Ja, men tror VW tar dataene sine også fra noe annet sted enn kun andre VW biler, så ganske nøyaktig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • 2018 Kodiaq sportline 190hk tdi, hvor det er tydelig lekkasje av AdBlue rundt fordeleren i motorrommet. Bilen varsler om ingen start etter 1000km, men får AdBlue, og verkstedet sier at det ikke er farlig å kjøre med. Diagnosen fra verksted er at det er lekkasje på påfyllingsslangen og at denne må byttes. Møller skal ha 14000kr for dette (delprisen er ca 3500kr). Noen som har vært borti det samme, og kan si noe om hvor komplisert denne jobben egentlig er, og evt om det er noen vits i å sjekke pris andre steder? Jeg har fått tetta slangen ved nippel i motorrom, og får nå feilmelding mye sjeldnere, men den blir som sagt ikke borte. Er det ikke mulig å få ned prisen på bytte av slange, eller fikse det på annet vis, vurderer jeg å bare kode vekk hele AdBlue systemet. Og da ønsker jeg meg tips på noen i Osloområdet som kan gjøre det, og er trygg å bruke 
    • Hei, Jeg ser at det er svært få av våre medlemmer som får svar eller løsninger på sine spørsmål. Hva er egentlig vitsen med dette forumet? Hvis ikke Skoda i Norge tar litt ansvar og hjelper til med sine teknikere, er ikke dette liv laga. Og det vil de hvertfall ikke Skoda tjene på. Har andre gode forslag, så fyr i vei!
    • Hei! Har en 2018 kodiaq sportline som jeg lurer på å montere ledbar/ekstralys på. Noen som har bilder å vise? Forslag til ledbar og monteringsmetode? Noen som har montert inni grill under skilt?
    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...