Gå til innhold
euphoria

euphorias Kodiaq Style 2.0 TDI 190 4x4 DSG


Anbefalte innlegg

Edit: Tittelen på tråden er endret i henhold til det som etter mye om og men faktisk ble bestilt...

Hei,

Har satt opp et utgangspunkt her, men er åpen for innspill...

http://cc-cloud.skoda-auto.com/CarCard/102259366

Modell: Kodiaq 5-seter
Utstyr: Ambition
Interiør: Sort
Motor: 1,4 TSI 150 hk 4x4
Farge: Candy White
Ekstrautstyr
Oppvarmet frontrute (PKV)
Tilhengerfeste, elektrisk nedfellbart (1M6)
Parkeringssensorer foran og bak (7X2)
Foldbart passasjersete foran (3H2)
Stor kjørecomputer med fargeskjerm (9S6)
SunSet, ekstra mørke sidereuter bak (4KF)
Delingsnett (3CX)
 
Har et rimelig bevisst forhold til hva jeg har inkludert/utelatt, men som sagt tar jeg gjerne imot innspill.
Rent konkret lurer jeg på:
- Har noen sett Candy White? Er den like hvit som Moon White f.eks.?
- Hva er DMS Kjøreprofilprogram?
- 150hk bensin vs 150hk diesel?
 
Adaptivt understell kunne vært aktuelt, men det blir uforholdsmessig dyrt slik jeg har satt opp bilen, da jeg ikke trenger navigasjon (bruker Android Auto), og Amundsen må ligge i bunn for dette valget...
 
Hvor stor rabatt klarer dere å oppnå i forhold til listepris?
Endret av euphoria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo veldig bra ut i utg.pkt dette her @euphoria :) 

 

Andre valg/tilvalg jeg hadde tatt med er;

  • Vinterpakke/drivstoffvarmer (bestiller aldri en bil igjen uten dette, om det finnes fabrikkmontert)
  • Canton lydanlegg (det koster så lite i forhold den kvalitets lyden det gir)
  • Reservehjul (hjelper ikke med rep.sett eller kompressor om dekket er i stykker, og det har jeg opplevd ja)
  • Jeg hadde valgt metallic lakk (den er kjent for å være mer holdbar, både med tanke på glans og farge)

 

  • Candy White er ikke så hvit som Moon White metallic, Candy White har en «gulere» nyanse.

 

  • Jeg har adaptivt understell på min Superb, og den bilen bør/må også ha enten det eller sportsunderstell, eller så blir den altfor myk/duvende. Men om det er en nødvendighet på en bil som Kodiaq vet jeg ikke, jeg liker å kunne «stramme opp» understellet litt på bilen, så jeg hadde definitivt tatt det med uansett, men det er helt klart bare en personlig preferanse............

 

  • Bensin blir jo svakere enn diesel om en ser på dreiemomentet, en for liten bensinmotor kan fortere få et merkbart høyere forbruk om en belaster motoren hardere, dvs flere personer i bilen, mye last i lasterommet og evt en henger etter. Kjører en mye med dette, så er det nok bedre med en større bensinmotor eller en dieselmotor. Mitt valg i Kodiaq hadde vært 2,0/180hk TSi 4x4, men det ut i fra hvordan jeg kjenner Superb, størrelse/tyngde på bilen, hvordan den er med last og mitt bruks -og kjøremønster i de 13 mnd jeg har hatt denne bilen. Varslede dieselforbud, en motor som bruker lang tid på å bli varm, en motor som ikke liker småkjøring så godt, DPF, svinghjul, «dieselstøy» og lukta av diesel er mer enn nok årsaker til at jeg aldri kommer til å velge diesel i min privatbil.

 

  • Tja rabatter jo så mangt, det kommer jo ofte an på om en har innbyttebil eller ikke. det betyr mye for hva en evt. kan oppnå i rabatter, uten innbyttebil så er de gjerne villige til å strekke seg merkbart lenger i rabattene etter min erfaring. Det de gjerne har mer å gå på er prisen på ekstrautstyret en velger, men vinterhjul oppnår en som regel bedre priser på andre steder. Min Superb (2016) kom på ca 535.000,- (inkl 18" vinterhjul) etter prislista, på kontrakten så står det 497.000,-, men da ble også verdien på innbyttebilen skrevet litt ned...........

 

Mye personlig synsing her @euphoria, men du spurte jo om våre synspunkter, og da har jeg forsøkt å begrunne litt om hvorfor jeg hadde valgt/prioritert slik som jeg har gjort her. Andre har selvfølgelig helt andre meninger og behov enn de jeg har listet opp, det er vanskelig å foreslå utstyr, motor og drivverk for andre uten å vite noe om hvilke ønsker/behov/krav de har, ei heller å vite noe om budsjett etc.............

 

Lykke til med valg/bestilling/kjøp av bil :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takk for tips, @Superb lll.

Nå er bilen bestilt, og det ble en 150 TDI istedet. I tillegg Moon White Metallic og elektrisk bakluke. Estimert produksjonsstart uke 25, så det var litt tidligere enn forventet. Hadde i utgangspunktet håpet på levering innen begynnelsen av september, og det ser foreløpig ut til å gå fint ☺️.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, @euphoria!

Dette ser ut som en god og fornuftig bil! Har selv 150 TDI og Moon White - er veldig fornøyd med begge deler.
Hyggelig med så tidlig produksjon, da får du vel en ny bil i juli :)

Nå er jo bilen bestilt, men for å svare på spørsmålet ditt:

På 3.5.2017 den 15.49, euphoria skrev:

- Hva er DMS Kjøreprofilprogram?

Med DMS kan du endre kjøreprofilen til mer komfortabel eller mer sportslig. Ved f.eks. Sport vil rattet bli fastere, DSG legger seg på et høyre turtall og er mer responsiv, DCC understellet stives av, ACC (adaptiv cruise control) akselererer raskere om bilen foran bytter fil...
Jeg prøvekjørte en Superb med dette og det var veldig behagelig, men det er lite å hente om man ikke har de viktigste elementene DMS kontrollerer. I mine øyne er det ingen poeng med DMS med mindre man har DCC (adaptivt understell) og DSG.

I forhold til 4x4 og off-road modus så er jeg usikker hva som justeres, men tror du kan få opp helningen på bilen og annen informasjon på infotainment skjermen.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, euphoria skrev:

Takk for tips, @Superb lll.

Nå er bilen bestilt, og det ble en 150 TDI istedet. I tillegg Moon White Metallic og elektrisk bakluke. Estimert produksjonsstart uke 25, så det var litt tidligere enn forventet. Hadde i utgangspunktet håpet på levering innen begynnelsen av september, og det ser foreløpig ut til å gå fint ☺️.

Dette høres jo veldig bra ut @euphoria, dette blir en bil du garantert du vil bli fornøyd med :) 

Ventetiden ser jo heller ikke så verst ut, så dette blir nok meget bra :D 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Som nevnt i andre tråder endret jeg min bestilling 9. juni, men det er på tide å oppdatere denne tråden med riktig informasjon. Kodiaq Style 2.0 TDI 190 4x4 DSG med følgende utstyr:

  • Adaptivt understell (DCC)
  • Parkeringsvarmer med fjernkontroll
  • 18" Aluminiumsfelger Elbrus
  • Elektrisk bakluke, sensorstyrt
  • Oppvarmet multifunksjonsratt med paddles for styring av DSG
  • Trafikkskiltgjenkjenning
  • Tilhengerfeste, elektrisk nedfellbart
  • Delingsnett

Ønsket egentlig også å ha med

  • Elektriske seter foran med minnefunksjon for fører
  • Elektriske speil med minne for elektriske seter

Men dette ga produksjonstid i 2018, så det gadd jeg ikke vente på. Hadde dog et lite håp om at dette var en dummy-dato i mangel på en bekreftet dato, så jeg tok kontakt i dag for å sjekke om el-seter nå forskyver produksjon. Selger mente det var mulig å legge inn det nå uten forsinkelse. Får det bekreftet på torsdag når kompetent personell er på plass...

Hadde opprinnelig Oppvarmet frontrute i den første bestillingen, men tok ut den når jeg gjorde endringer og inkluderte parkeringsvarmer. Vurderer likevel å ta inn dette igjen på torsdag, da effekten av parkeringsvarmeren krever litt planlegging...

Før ferien var estimert produksjon i uke 34. Nå står det uke 36, og det blir forhåpentligvis bekreftet i neste uke. Da blir det isåfall muligens bil til høstferien :o.

Opprinnelig bil ble forøvrig ikke tatt ut av bestilling av forhandler. Den står nå på kaia, så om noen har lyst på den konfigurasjonen, så er det mulig å få kjøpt bil uten ventetid :x.

Endret av euphoria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Ventetiden er snart over... Bilen kommer til forhandler førstkommende fredag. Jeg overtar den påfølgende fredag (6.10), da den skal 2 dager på antirustbehandling og 2 dager på lakkforsegling m.m. På tide å få solgt det gamle vraket xD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Legger på oppfording  fra @tronna ut noen bilder tatt den dagen jeg hentet bilen (på vinterhjul). Beklager forsinkelsen :$.

 image.png.33fdc6985930c2051a42872c83d4ef31.png 

image.png.573ab3f4be84a9baba3caf66e0039f56.png

image.png.91fa330734c2a4d57e3033e1f90c4d3e.png

image.png.f65ffecf77b8ea2dfe65c86b85b18fa5.png

image.png.b668b8010068be0ba48af4ffd15ab828.png

Generelt veldig fornøyd med bilen. Noen småfeil som må fikses er det, som bakdører som subber og krever ekstra fart for å lukke. Får også stadig noen feilmeldinger fra elektronikken, bl.a. om at det er feil på nødanropssystemet. 

Appstyrt parkeringsvarmer er genialt. Var helt topp å komme til snøfrie ruter etter jobb igår... Ville valgt varme i frontrute i tillegg, hvis jeg skulle valgt igjen. Liker laneassist, adaptivt understell, automatisk stopp ved hinding, alle kameraene i ryggepakken osv. Utrolig behagelig med svingbart hengerfeste. Har ikke kjørt i forhold der fjernlysassistenten slår inn ennå. Liker ikke adaptiv cruisekontroll på 4-feltsvei. Passer ikke min kjørestil, da jeg som regel kjører litt fortere enn gjennomsnittet. Når man da ligger i høyrefeltet og tar igjen trafikk, bremser systemet ned bilen før man rekker å legge seg ut. I slike tilfeller hadde det vært greit å kunne slå av den adaptive delen av cruisekontrollen.

Plassen er topp. Kjøpte Kodiaq bl.a. fordi den har stort nok bagasjerom for en familie på påsketur, selv med hundebur for 2 hunder.  Bestilte derfor bilen uten reservehjul og annet som stjeler plass. Som bildene viser har jeg etter egne mål bestilt et hundebur som er optimalisert til Kodiaq'ens bagasjerom. Det passer på centimeteren både mot seteryggen i bakre posisjon, mot bakdøren og opp mot bagasjeromstrekket (så man kan benytte dette selv med buret i bilen). Bur-døren er også optimal, så den akkurat rekker over terskelen. Buret er av typen Bonzo, fra Brødrene Aase. Hvis noen trenger målene er det bare å ta kontakt.

Integrasjonen med Android Auto er nesten det aller beste med bilen. Musikkavspilling (Spotify og Google Play Music), podcasts, navigasjon (Google Maps og Waze), oppringing og meldinger (vanlig SMS i tillegg til andre tjenester) fungerer mye bedre enn bilens standardsystemer. Disse tjenestene betjener jeg i all hovedsak med talestyring.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...