Gå til innhold
Superb lll

Serviceintervaller, og hva som skal gjøres når......?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Som de fleste sikkert vet her så har jeg en Superb st.vogn (1,8/180 TSi, DSG 7) 2016, og nå kommer den med varsel om service om x-antall kilometer. Det er da den første servicen og den skal jeg selvfølgelig utføre, og servicen er allerede bestilt. 

Det som jeg vet skal gjøres nå er;

  • Oljeskift (longlife)
  • Oljefilter
  • Luftfilter
  • Pollenfilter
  • Og en gjennomgang av bilen via data

Når dette er utført så blir jo både garantien og mobilitetsgarantien til bilen videreført frem til neste service.

Men nye Skodaer leveres ikke lenger med servicehefte og det synes jeg er en uting, for det er helt opptil bilen og gi beskjed om hva som skal utføres når. Jeg savner å ha litt bedre kontroll med dette selv, både av egen interesse men også litt pga av økonomisk planlegging, for det er jo stor forskjell på prisene på servicene etter hva som skal gjøres. Etter tidligere erfaringer (med andre bilmerker) så har det vært alt fra 2.500,- og helt opp til ca 12.000,- alt avhengig av hva som skal utføres, og det betyr jo også litt for lommeboka (i hvert fall min)..........

Serviceintervallene er jo i utg.pkt. hvert 2. år eller 30.000km avhengig av hva som inntreffer først, en litt mer «krevende/aktiv» kjørestil kan gjøre at service må utføres tidligere enn dette også, men det gir jo bilen varsel om selv. Servicen på min bil utføres nå etter ca 14 mnd og 28.200 kjørte km.

 

Så her kommer da mitt spørsmål, er det noen som vet om det finnes noen steder å søke opp info om hva som skal gjøres ved hvilke kjørelengder, etter antall år, etc?

 

Jeg har søkt en del selv etter info om dette, men har ikke funnet noe som har gjort meg hverken mer informert eller klokere. 

Tenker da på slike ting som;

  • Tennplugger (kilometer eller år)
  • Bremsevæske (kilometer eller år), tror det er antall år her, men evt. mye kjøring vil jo fremskynde dette.......
  • Evt. reg.reim (kilometer eller år), det innbærer jo som regel bytte av strammehjul til reg.reima og vannpumpe i tillegg, hvilket også merkes godt på prisen......
  • Service på DSG kassa (kilometer eller år), eller er det bare den oljefylte DSG kassa som det utføres service/oljeskift på........
  • Service av Haldex systemet 4x4 (for de som har det)..........
  • Etc.........

Ikke noe av dette eller andre ting står det jo noe om i papirene som følger med bilen, ikke noe info har jeg heller funnet på Skoda sine sider, men det kan jo hende at jeg leter på feil sted........

Noen som vet noe mer her? Fint om dere evt. kan linke til den infoen dere finner eller har kunnskap om :)  

Er jo ikke kjempeviktig dette her, det er kun for å stille min (og muligens noen andres) nysgjerrighet :) 

Endret av Superb lll
  • Lik 1
Skrevet

Dette har jeg forholdsvis liten oversikt over, men et tips rent økonomisk er å lage en egen bilkonto med avsetning hver måned. Det har jeg gjort siden  2000, og det har resultert i at jeg alltid har hatt penger til dekk, service, reparasjoner etc.

Skrevet

Joda har regningskonto som jeg benytter til dette, selv om jeg synes det er greit å vite om kommende service er et 4 eller 5 sifret beløp ;)

Men synes også det er greit å vite hva som skal gjøres til hvilke tidspunkt og kjørelengder på bilen min også.

Får høre om de kan kjøre ut en liten «liste» til meg hos forhandleren om kommende servicer, hvis det er noe de har muligheten til å gjøre da........

Skrevet

Vet du hvilken serviceintervall du har? Det er 6 intervaller, QI 1 - Ql 6. Mener det skal stå på det klistremerket som iallefall forhandleren min har klistret på første side i instruksjonsboka. 

  • Lik 1
Skrevet (endret)

Det jeg fikk beskjed om av selgeren når vi gikk igjennom bilen ved levering var at bilen sier i fra selv, men at det var et utg.pkt. om serviceintervaller hvert 2. år eller 30.000km, avhengig av hva som kom først. En mer aggressiv/hard kjørestil eller mye småkjøring kan gjøre at det blir kortere kjørelengde mellom servicene.

Jeg fikk første varsel om service (olje skift) innen 1.900km når bilen hadde kjørt 27.700km, og nå har den kjørt ca 28.100km og jeg får nå beskjed om service innen 1.400km, og service blir utført i løpet av denne uken som kommer.

Tittet i instruksjonsboka, men det var ingen klistrelapp der, ei heller i heftet ang. mobilitetsgarantien. Det eneste det står noe om i instruksjonsboka ang. service er dette her og ironisk nok som jeg har uthevet i bildet, Informasjonen om serviceintervallene finnes i serviceheftet (hvilket da ikke følger med lenger),

 590f73ca6ca7b_Skjermbilde2017-05-07kl_21_12_19.thumb.png.7a17354cb16c92bb44a466fb8d2dbe1f.png

Disse varslene under her har ikke kommet opp enda, men for at de skal komme så må jeg nok komme enda nærmere at servicen skal utføres.

590f73d524783_Skjermbilde2017-05-07kl_21_10_57.thumb.png.6d1c93bce2931a805fb9bb9bb2a7a55f.png

Det som skal utføres denne uken er

  • Oljeskift (Longlife)
  • Bytte av oljefilter
  • Sjekk av bilen via tilkobling til pc

 

  • Så var det frivillig bytte av luft og pollenfilter, hvilket jeg også gjør.

Dette gjøres for å opprettholde både nybil -og mobilitetsgarantien.

 

Ingen andre koder eller noe som helst kommer det hverken frem i bilen eller i instruksjonsboka, så de kodene Ql 1 - Ql 6 som du nevner her @Core2Duo har jeg hverken hørt om eller sett tidligere. Vet du hva de forskjellige koden her innebærer, og hvor en evt. kan finne mer info om dem?

Så noe mer enn 2. år eller 30.000km for oljeskift/service vet jeg ikke.

Regner med at det er bytte av bremsevæske etter 3 år, men det er slike ting jeg ønsker å vite litt mer om. Service på DSG kasse, tennplugger, evt glødeplugger for de som har diesel, reg.reim, etc. Men har ingen info om noe som helst dessverre. Så jeg er nok litt gammeldags, og savner serviceheftet jeg........ ;) 

Det står heller ingenting i Appen - Mitt bilhold, bortsett fra at den bestilte servicen bilen skal ha denne uken, nå ligger tilgjengelig der........

Endret av Superb lll
  • Lik 1
Skrevet

Jeg kan finne dette i instruksjonsboka til bilen min. Det er nok ikke så veldig mye hjelp, for det er bare basisinformasjon om oljeskift og disse enkle tingene der. Jeg har QI 6 variabelt serviceintervall. :) Virker som du også har det, om du er inne nå til første oljeskift, som nå snart har kjørt 30.000. 

247.png

248.png

Skrevet

Ja det ser definitivt ut til at vi har det samme serviceintervallet @Core2Duo :) Men jeg jeg finner ikke mer info enn hva jeg viste i mitt forrige innlegg i noen av bøkene, hefter eller papirer jeg har om bilen min. Det synes jeg er litt for tynt med info om jeg skal være helt ærlig.

De skjermbildene du viser til her, finner jeg ikke noe om i det hele tatt i instruksjonsboka jeg har, men det bekreftet jo hva jeg trodde ang bytte av bremsvæske når bilen er 3 år da ;) Men om det kan forandre seg om en kjører vesentlig mer enn 30.000km i året står det jo ikke noe om her heller etter hva jeg kan se. 

Du har jo en helt annen instruksjonsbok enn hva jeg har også, på side 247 i min bok er det listet tekniske data på 3 forskjellige motorer..........

590f8ddd88c71_Skjermbilde2017-05-07kl_23_12_05.thumb.png.d6ae506af67cb0927c940d8de7cfafa1.png

Så det har tydeligvis blitt mer info i instruksjonsboka fra 2016 til 2017 modellene, og det er jo positivt. Men det hjelper jo lite for oss som har 2016 modellene da........ Kan jo være at det er forskjell på bøkene med tanke på hvilken motor en har også, men det har jeg mine tvil om egentlig.

Skrevet

Gi gjerne en liten tilbakemelding på om du får tak i en slik liste hvor det står hva som gjøres, som du snakker om etter du har vært inne til service. :) 

Skrevet (endret)

Service er utført i dag :)

Jeg snakket med kundemottakeren i dag og det verserer jo flere forskjellige løsninger her, fordi det er så mange forskjellige parametere alt er avhenging av. Forskjellige serviceintervaller forekommer som det stod på listen du viste frem lenger opp i tråden alt avhengig av hvilken kjørestil, mye små kjøring, hva eieren ønsker og hva bilen selv gir beskjed om i forhold til hvilken service som er valgt.

Noen vil ha bytte av olje og oljefilter hver 15.000km uansett hva serviceintervallene sier fordi de synes at det er for lenge med 30.000km mellom hvert oljeskift. Det er jeg også forsåvidt enig i, og hadde jeg kjørt ca 15.000km i året så hadde jeg også byttet olje årlig.

Jeg fikk kundemottakeren til å ta et skjermbilde av hvordan de forskjellige intervallene er dette er til min bil riktignok, din bil vil nok være lik @Core2Duo bortsett fra service på DSG kassa som du har (den servicen har ikke jeg på min DSG kasse). Men med en dieselmotor så vil det se litt annerledes ut igjen med tanke på glødeplugger i stedet for tennplugger og muligens service/sjekk av AdBlue. 

Men som sagt de intervallene kan forandre seg avhengig av kjørelengde, hvilken type kjøring en har mest av og om det lønner seg å kombinere ting når bilen er inne for en av de andre tingene på lista. Legger ved et utklipp av skjermbildet jeg fikk, så kan du se selv @Core2Duo  Det som står på listen her er forøvrig maksgrenser, det kan som nevnt skje tidligere :)

 5912f8c9e2f4d_Skjermbilde2017-05-10kl_13_10_38.thumb.png.d75b4268e1219bde0a7718af14db8dd9.png

Var det noe slikt du tenkte på @Core2Duo ? (husk som sagt at du vil ha DSG service/oljeskifte i tillegg her, uten at jeg vet intervallene for det)

Endret av Superb lll
Skrevet

Er det noen som vet hvilke Skoda motorer som har registerreim og registerkjede?

Spesielt så lurer jeg jo på min egen bil som har 1,8/180hk TSi (bensinmotor), men dette er kanskje noe andre også har nytte av.........?

I den oversikten jeg fikk av kundemottakeren i dag (står i mitt forrige innlegg) så står det ingenting om intervaller for bytte av registerreim, så da er det muligens registerkjede i min motor? Men skulle gjerne sett det stått bekreftet (eller avkreftet) et sted, slik at det ikke bare er en høyst ukvalifisert gjetning fra min side............

Noen som har kunnskaper her?

Skrevet

Etter hva jeg klarte google meg til, ser det ut at alle motorene i MBQ platformen har registerreim. Vet ikke intervallet på skifte, men vil tippe det er 160-200kkm. DSG6 kassa har vel intervall på 60.000km, så den må jeg vel ta til høsten tenker jeg.

 

Skrevet
6 timer siden, Superb lll skrev:

Var det noe slikt du tenkte på @Core2Duo ? (husk som sagt at du vil ha DSG service/oljeskifte i tillegg her, uten at jeg vet intervallene for det)

Joda, ble da noe klokere. DSG-service vet jeg iallefall er hver 60.000 km, eller hver 3 eller 4 år. :) 

 

9 minutter siden, Superb lll skrev:

Er det noen som vet hvilke Skoda motorer som har registerreim og registerkjede?

2017-modellen av Superb er slik: 

- Reim på alle TDI + 1,4 TSI

- Kjede på 1,8 TSI og 2,0 TSI 

Skrevet

Hmm, da kom det jammen 2 forskjellige opplysninger for motoren i min bil, så da var en vel egentlig like langt da........ ;) 

Noen av dere ( @CitizenX eller @Core2Duo ) som har noen linker e.l. til hvor dere har funnet ut det som dere har skrevet her?

 

Evt. så tar jeg en telefon til kundemottakeren i morgen om jeg ikke finner noe konkret info om dette, så blir det bekreftet hva det egentlig er i motoren på min bil.

Skrevet
24 minutter siden, CitizenX skrev:

Jau, så mye skal man stole på det man leser på andre forum :P

Nei det går ikke @CitizenX, du må holde her hvor «ekspertisen» er vet'u, hehe :P ;)

Jeg har i hvert fall lært veldig mye her inne den tiden jeg har vært her :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...