Gå til innhold
Bjelge

Bjelges Superb 2018 stasjonsvogn L&K 1,8 TSI 180 hk DSG (automatgir)


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg håper på litt tilbakemelding på denne kofigureringen av det som blir en mulig superbbestilling:)

Reservehjul med jekk (PJA)
 
Baksetepakke - SunSet, ekstra mørke ruter og holder for nettbrett (PKL)
 
Oppvarmet frontrute (PKV)
 
Multifunksjonsratt med varme (PLC)
 
Tilhengerfeste, foldbart (1D4)
 
ISOfix på passasjersetet foran (3G2)
 
Delingsnett (3CX)
 
Jeg lurer litt på valgene:
    a. Smartgate.
    b. Handsfree Bluetooth Premium med SIM-kort inngang og Phone Box.
    c. Handsfree Bluetooth Premium med SIM-kort inngang
 
Er dette egentlig noe man trenger? Er det ikke bluetoothtilkobling uten en av de to siste valgt?
 
 
 
 
 
Skrevet

Heisan, og gratulerer på forhånd med valg av bil.

Du får Bluetooth uansett, forskjellen ligger i at bilen også kan ha eget sim kort. Ikke dumt hvis man tilbringer all sin tid i bilen. Det kan også brukes til å ha Internett forbindelse. Personlig har jeg løst det ved å ha en egen router med 3G modem, men skulle gjerne hatt sim kort i bilen hadde det ikke vært så dyr løsning.

Skrevet

Denne konfigurasjonen/oppsettet av en Superb synes jeg ser meget bra ut @Bjelge:)

@PaulusA har gitt deg et godt svar på de siste to valgene så det er det jo ikke noe særlig mer å si noe om. :) 

 

Jeg har selv en Superb 2016 med den samme motoren, men i Style utgave, fordi det ikke var mulig å velge sort interiør på L&K når jeg bestilte bilen i Februar 2016.

Synes du har tatt med deg det mest vesentlige som ikke allerede er standard på L&K utgaven, for den er jo ganske godt utstyrt fra før av. Det eneste jeg hadde tatt med i tillegg her hadde vært

  • Varme i rattet (og muligens også med girpaddles på rattet, for å kunne kjøre litt mer aktivt om en ønsker det).
  • 19" hjul på sommeren
  • Skvettlapper både foran og bak (ellers blir lakken i underkant av bakfangeren relativt fort nesten «sandblåst» og helt matt). Jeg bestilte foran når jeg kjøpte bilen, men dessverre så monterte jeg ikke de bak før etter ca 6 mnd, og da var skaden allerede skjedd når det gjelder klarlakken i underkant av bakfangeren. De beskytter lite mot søle og skitt (til det er de for korte), men hjelper mye for å unngå slitasje på lakken.

Når det gjelder baksetepakken så finner ikke jeg den i prislista for Superb lenger, kun muligheten for å velge nettbrettholder(e), for Sunset (mørke vinduer) er jo allerede standard på L&K utgaven. Så der hadde jeg kun kjøpt en eller to nettbrettholdere i stedet, det har jeg selv også, en på hver nakkestøtte på forsetene til mine to barn som sitter bak. Nettbrettholderen kan også enkelt flyttes til armlenet i midten av baksetet, om ikke den tredje sitteplassen er i bruk.

 

Nå kommer jo 2018 modellen med noen oppgraderinger i forhold til 2016/2017 modellene etter hva jeg har lest, som bl.a. gjelder bedre støyisolering i gulvet og tykkere vinduer, og det kan være på sin plass. Det vil forhåpentligvis gi litt mindre vindsus i motorveihastighet (er ikke plagsom, men høres om det er sterk vind i tillegg), bedre isolering i gulvet kan forhåpentligvis også redusere hjulstøy, for det er noe jeg synes er vel fremtredende på bilen jeg har.. MEN det er også veldig avhengig av hvilke dekk en kjører på, dessverre så har Skoda valgt Pirelli Cinturato P7 på den bilen jeg har, gode dekk med bra egenskaper på de fleste ting, bare ikke støy. Jeg kjører med 235/45-18" både sommer og vinter, og er godt fornøyd med det, men med en evt bestilling av ny bil i dag, så hadde jeg valgt 19" på sommerhjul og forlangt noe annet enn Pirelli der.

Bilen i seg selv er jeg kjempefornøyd med, har hatt den i snart 1 år og 3 mnd. og har kjørt rett over 31.000km sålangt, og det har fremdeles ikke vært noe feil med bilen, jeg har heller ikke etterfylt noe olje på motoren. Snittforbruket ligger på noe rundt 0,7 - 0,8, alt avhengig av hvor tungt høyrebein du har. Langkjøring har jeg fått ned på 0,61, men det er heller ikke noe problem å bruke 1.0 - 1.1 om en kjører aktivt nok.

Så alt i alt er dette en meget flott bil etter min mening, og hadde jeg skullet ha bestilt ny bil i dag, så hadde det blitt en ny Superb igjen på meg. :) 

 

Noen små irritasjonsmomenter er det riktignok, men de er ikke store nok til at smilet ikke kommer hver eneste gang en kjører med denne bilen. Den største innvendingen jeg har er at jeg synes at Skoda har satt inn feil DSG kasse i den etter min mening, men det får en jo dessverre ikke gjort noe med, den fungerer bra og er uten problemer. Men synes det er dumt at den begrenser dreiemomentet på motoren til 250nm, når den egentlig yter 320nm. Men det er jo kun noe en kan merke noe til om en fyller opp bilen med last og henger en henger etter, er det noe du skal gjøre ofte, så hadde jeg valgt 2,0/220hk TSi i stedet, da får du en bedre DSG kasse og 350nm dreiemoment. Dette er nå kun min personlige mening, bare så jeg har sagt det.

 

Lykke til med en evt bestilling av ny bil @Bjelge :) 

Skrevet
10 timer siden, Håvard skrev:

Ellers ville jeg også anbefalt deg å vurdere ventilerte seter :-) 

Ja, det lurer jeg på! Hvor bra er det egentlig? Har du det? 

Takk for svar, alle!

Skrevet

Jeg vurderte frem og tilbake om jeg skulle velge Phone Box & Sim-kort delen på Columbus, jeg gikk for å ikke velge det.
Men, jeg angrer litt idag, grunnet mulighetene med trafikkmeldinger direkte på navien f.eks
Det er ganske enkelt å få det opp uten SIM-kort også. Jeg plasserer mobilen i Hotspot funksjon, og kobler bilen opp mot mobilen, og da får jeg alle muligheter som ved SIM-kort.

Men er jo som Håvard sier, trådløs ladning, signal forsterker på mobilsignalet kan være utrulig kjekt å ha, men iPhone støtter ikke dette.
Kun noen Android telefoner.

Skrevet

Hei og velkommen @Bjelge!

Hvis mulig, gå for varme i rattet! M kommer til å digge det! :D Her i huset får jeg ikke kjøpe bil uten!

 

Skrevet

Alt blir jo veldig personavhengig, Alternativ b, med sim kort og phonebox har jeg valgt, som kort er veldig genialt, da jeg har ett trådløst nett i bil automatisk med det sim kortet, uten å måtte ha noe tilleggsabboneny, som barn kan bruke på iPad etc ved litt lengre kjøreturer. 

Phonebox, mwd trådløslading er sikkert helt supert, men har iPhone som ikke støttes av dette, men hvem vet? Kommert det på neste modell som kommer til høsten? Synes i alle fall det er dumt å velge bort, siden denne bilen sansynligvis skal leve i 15 år, og det ikke er lenge til trådløs lading er standard på alt :) 

 

Variabelt bagasjeromsgulv, dette hadde jeg på min forrige superb, men gjorde det ikke på den jeg har nå, og jeg angrer bittert! Dersom du legger ned setene, så har du tilnærmet flatt gulv med variabelt gulv, uten så er det LANGT ifra flatt! Du slipper lastekant, og det er mange fordeler med det gulvet! 

Ellers er det en kjempeflott bil du har valgt :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...