Gå til innhold
Bjelge

Bjelges Superb 2018 stasjonsvogn L&K 1,8 TSI 180 hk DSG (automatgir)


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg håper på litt tilbakemelding på denne kofigureringen av det som blir en mulig superbbestilling:)

Reservehjul med jekk (PJA)
 
Baksetepakke - SunSet, ekstra mørke ruter og holder for nettbrett (PKL)
 
Oppvarmet frontrute (PKV)
 
Multifunksjonsratt med varme (PLC)
 
Tilhengerfeste, foldbart (1D4)
 
ISOfix på passasjersetet foran (3G2)
 
Delingsnett (3CX)
 
Jeg lurer litt på valgene:
    a. Smartgate.
    b. Handsfree Bluetooth Premium med SIM-kort inngang og Phone Box.
    c. Handsfree Bluetooth Premium med SIM-kort inngang
 
Er dette egentlig noe man trenger? Er det ikke bluetoothtilkobling uten en av de to siste valgt?
 
 
 
 
 
Skrevet

Heisan, og gratulerer på forhånd med valg av bil.

Du får Bluetooth uansett, forskjellen ligger i at bilen også kan ha eget sim kort. Ikke dumt hvis man tilbringer all sin tid i bilen. Det kan også brukes til å ha Internett forbindelse. Personlig har jeg løst det ved å ha en egen router med 3G modem, men skulle gjerne hatt sim kort i bilen hadde det ikke vært så dyr løsning.

Skrevet

Denne konfigurasjonen/oppsettet av en Superb synes jeg ser meget bra ut @Bjelge:)

@PaulusA har gitt deg et godt svar på de siste to valgene så det er det jo ikke noe særlig mer å si noe om. :) 

 

Jeg har selv en Superb 2016 med den samme motoren, men i Style utgave, fordi det ikke var mulig å velge sort interiør på L&K når jeg bestilte bilen i Februar 2016.

Synes du har tatt med deg det mest vesentlige som ikke allerede er standard på L&K utgaven, for den er jo ganske godt utstyrt fra før av. Det eneste jeg hadde tatt med i tillegg her hadde vært

  • Varme i rattet (og muligens også med girpaddles på rattet, for å kunne kjøre litt mer aktivt om en ønsker det).
  • 19" hjul på sommeren
  • Skvettlapper både foran og bak (ellers blir lakken i underkant av bakfangeren relativt fort nesten «sandblåst» og helt matt). Jeg bestilte foran når jeg kjøpte bilen, men dessverre så monterte jeg ikke de bak før etter ca 6 mnd, og da var skaden allerede skjedd når det gjelder klarlakken i underkant av bakfangeren. De beskytter lite mot søle og skitt (til det er de for korte), men hjelper mye for å unngå slitasje på lakken.

Når det gjelder baksetepakken så finner ikke jeg den i prislista for Superb lenger, kun muligheten for å velge nettbrettholder(e), for Sunset (mørke vinduer) er jo allerede standard på L&K utgaven. Så der hadde jeg kun kjøpt en eller to nettbrettholdere i stedet, det har jeg selv også, en på hver nakkestøtte på forsetene til mine to barn som sitter bak. Nettbrettholderen kan også enkelt flyttes til armlenet i midten av baksetet, om ikke den tredje sitteplassen er i bruk.

 

Nå kommer jo 2018 modellen med noen oppgraderinger i forhold til 2016/2017 modellene etter hva jeg har lest, som bl.a. gjelder bedre støyisolering i gulvet og tykkere vinduer, og det kan være på sin plass. Det vil forhåpentligvis gi litt mindre vindsus i motorveihastighet (er ikke plagsom, men høres om det er sterk vind i tillegg), bedre isolering i gulvet kan forhåpentligvis også redusere hjulstøy, for det er noe jeg synes er vel fremtredende på bilen jeg har.. MEN det er også veldig avhengig av hvilke dekk en kjører på, dessverre så har Skoda valgt Pirelli Cinturato P7 på den bilen jeg har, gode dekk med bra egenskaper på de fleste ting, bare ikke støy. Jeg kjører med 235/45-18" både sommer og vinter, og er godt fornøyd med det, men med en evt bestilling av ny bil i dag, så hadde jeg valgt 19" på sommerhjul og forlangt noe annet enn Pirelli der.

Bilen i seg selv er jeg kjempefornøyd med, har hatt den i snart 1 år og 3 mnd. og har kjørt rett over 31.000km sålangt, og det har fremdeles ikke vært noe feil med bilen, jeg har heller ikke etterfylt noe olje på motoren. Snittforbruket ligger på noe rundt 0,7 - 0,8, alt avhengig av hvor tungt høyrebein du har. Langkjøring har jeg fått ned på 0,61, men det er heller ikke noe problem å bruke 1.0 - 1.1 om en kjører aktivt nok.

Så alt i alt er dette en meget flott bil etter min mening, og hadde jeg skullet ha bestilt ny bil i dag, så hadde det blitt en ny Superb igjen på meg. :) 

 

Noen små irritasjonsmomenter er det riktignok, men de er ikke store nok til at smilet ikke kommer hver eneste gang en kjører med denne bilen. Den største innvendingen jeg har er at jeg synes at Skoda har satt inn feil DSG kasse i den etter min mening, men det får en jo dessverre ikke gjort noe med, den fungerer bra og er uten problemer. Men synes det er dumt at den begrenser dreiemomentet på motoren til 250nm, når den egentlig yter 320nm. Men det er jo kun noe en kan merke noe til om en fyller opp bilen med last og henger en henger etter, er det noe du skal gjøre ofte, så hadde jeg valgt 2,0/220hk TSi i stedet, da får du en bedre DSG kasse og 350nm dreiemoment. Dette er nå kun min personlige mening, bare så jeg har sagt det.

 

Lykke til med en evt bestilling av ny bil @Bjelge :) 

Skrevet
10 timer siden, Håvard skrev:

Ellers ville jeg også anbefalt deg å vurdere ventilerte seter :-) 

Ja, det lurer jeg på! Hvor bra er det egentlig? Har du det? 

Takk for svar, alle!

Skrevet

Jeg vurderte frem og tilbake om jeg skulle velge Phone Box & Sim-kort delen på Columbus, jeg gikk for å ikke velge det.
Men, jeg angrer litt idag, grunnet mulighetene med trafikkmeldinger direkte på navien f.eks
Det er ganske enkelt å få det opp uten SIM-kort også. Jeg plasserer mobilen i Hotspot funksjon, og kobler bilen opp mot mobilen, og da får jeg alle muligheter som ved SIM-kort.

Men er jo som Håvard sier, trådløs ladning, signal forsterker på mobilsignalet kan være utrulig kjekt å ha, men iPhone støtter ikke dette.
Kun noen Android telefoner.

Skrevet

Hei og velkommen @Bjelge!

Hvis mulig, gå for varme i rattet! M kommer til å digge det! :D Her i huset får jeg ikke kjøpe bil uten!

 

Skrevet

Alt blir jo veldig personavhengig, Alternativ b, med sim kort og phonebox har jeg valgt, som kort er veldig genialt, da jeg har ett trådløst nett i bil automatisk med det sim kortet, uten å måtte ha noe tilleggsabboneny, som barn kan bruke på iPad etc ved litt lengre kjøreturer. 

Phonebox, mwd trådløslading er sikkert helt supert, men har iPhone som ikke støttes av dette, men hvem vet? Kommert det på neste modell som kommer til høsten? Synes i alle fall det er dumt å velge bort, siden denne bilen sansynligvis skal leve i 15 år, og det ikke er lenge til trådløs lading er standard på alt :) 

 

Variabelt bagasjeromsgulv, dette hadde jeg på min forrige superb, men gjorde det ikke på den jeg har nå, og jeg angrer bittert! Dersom du legger ned setene, så har du tilnærmet flatt gulv med variabelt gulv, uten så er det LANGT ifra flatt! Du slipper lastekant, og det er mange fordeler med det gulvet! 

Ellers er det en kjempeflott bil du har valgt :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • 2018 Kodiaq sportline 190hk tdi, hvor det er tydelig lekkasje av AdBlue rundt fordeleren i motorrommet. Bilen varsler om ingen start etter 1000km, men får AdBlue, og verkstedet sier at det ikke er farlig å kjøre med. Diagnosen fra verksted er at det er lekkasje på påfyllingsslangen og at denne må byttes. Møller skal ha 14000kr for dette (delprisen er ca 3500kr). Noen som har vært borti det samme, og kan si noe om hvor komplisert denne jobben egentlig er, og evt om det er noen vits i å sjekke pris andre steder? Jeg har fått tetta slangen ved nippel i motorrom, og får nå feilmelding mye sjeldnere, men den blir som sagt ikke borte. Er det ikke mulig å få ned prisen på bytte av slange, eller fikse det på annet vis, vurderer jeg å bare kode vekk hele AdBlue systemet. Og da ønsker jeg meg tips på noen i Osloområdet som kan gjøre det, og er trygg å bruke 
    • Hei, Jeg ser at det er svært få av våre medlemmer som får svar eller løsninger på sine spørsmål. Hva er egentlig vitsen med dette forumet? Hvis ikke Skoda i Norge tar litt ansvar og hjelper til med sine teknikere, er ikke dette liv laga. Og det vil de hvertfall ikke Skoda tjene på. Har andre gode forslag, så fyr i vei!
    • Hei! Har en 2018 kodiaq sportline som jeg lurer på å montere ledbar/ekstralys på. Noen som har bilder å vise? Forslag til ledbar og monteringsmetode? Noen som har montert inni grill under skilt?
    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...