Gå til innhold
Grinaldo

En Kodiaq-eiers tidlige erfaringer


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøvekjørte en Kodiaq da de ble tilgjengelige i vår, og da lenge etter at jeg hadde bestilt en toppspekket Style 190 hk i desember. Da ble jeg bare sånn passe imponert, men nå som vi har kjørt vår egen i en uke, så er jeg av en helt annen oppfatning. Bilen i sølv med 19" Sirius felger ser strålende ut, og det er overraskende mange som kommenterer bilen positivt. Til og med folk som er vant med langt mer status enn Skoda kommenterer at denne kunne vært aktuell for dem.

Ventilerte skinnseter er fantastisk og ikke skjønner jeg hvordan noen velger vekk elektiske seter med minne (sånn bortsett fra at det koster en del). Når du endelig har funnet den optimale posisjonen, slik jeg har nå, så er det utrolig surt når fruen endrer oppsettet helt, uten et minne som stiller herligheten tilbake kjapt. Jeg ville ofret flere andre ting før dette.

Vi har panorama soltak, men dette er en av de første tingene jeg faktisk ville ofret om jeg måtte ha redusert prisen. Det er kult, men ikke så viktig når det kommer til stykket. Lyden i det oppgraderte anlegget er bedre enn i tilsvarende anlegg i vår tre år gamle Octavia. Det trøkker rett og slett veldig bra til å være standard vare. Mikrofoner som forbedrer kommunikasjonen mellom seteradene er smått genialt. Sikten bakover er litt dårligere enn i Octavia, men kameraet veier opp for dette. Muligheten til å se alle ajourførte dieselpriser i nærområdet vha Skoda Connect sparte meg for en hundrelapp på første fylling. Det gir en god følelse.

Jeg trives svært godt i førersetet og kan ikke huske at jeg hadde lyst til å kjøre en tur for moro skyld etter en uke med tidligere biler. Ikke at jeg eller noen andre burde kjøre for moro skyld, men bare det at lysten er der :) 

Skrevet

Flott at du er fornøyd @Grinaldo :) 

Jeg ble også meget overrasket over hvor flott Kodiaq både var å kjøre og hvor bra den var på støyisolering til den typen bil å være, men den tar glatt opp konkurransen ang. støyisolering med betydelig mer kostbare biler uten problemer.

Dette er en kjempebil på alle mulige måter, så forstår godt at den også har mange fornøyde eiere :) 

 

Skrevet
25 minutter siden, Ooinaru skrev:

@Grinaldo siden du har Style, hva synes du om "ambient belysningen"? Jeg må innrømme at det ser litt stilig ut ift hva jeg har sett på bilder osv :)

Jeg synes dette er en fin effekt, men ikke noe jeg hadde prioritert foran de fleste andre tilvalg. Ungene liker å kunne fortelle meg hvilken farge jeg skal sette på belysningen :)

Skrevet
4 minutter siden, Grinaldo skrev:

Jeg synes dette er en fin effekt, men ikke noe jeg hadde prioritert foran de fleste andre tilvalg. Ungene liker å kunne fortelle meg hvilken farge jeg skal sette på belysningen :)

Ser den. Kan ikke se for meg å ha valgt det hvis jeg hadde bestilt ambition feks. Ser for meg at datteren min på 3 vil være med på å bestemme farge :P. "rosa pappa, rosa" :D

Skrevet
11 hours ago, Grinaldo said:

Ikke skjønner jeg hvordan noen velger vekk elektiske seter med minne (sånn bortsett fra at det koster en del). Når du endelig har funnet den optimale posisjonen, slik jeg har nå, så er det utrolig surt når fruen endrer oppsettet helt, uten et minne som stiller herligheten tilbake kjapt. Jeg ville ofret flere andre ting før dette.

Jeg hadde opprinnelig bestilt Ambition, men endret til Style (og annen motor). Mulighet for el-seter var en av grunnene til at jeg endret min bestilling, men akkurat dette måtte dessverre ut igjen da det forlenget leveringstiden med 5 måneder. Men jeg skal ta en ny statusoppdatering på det når det nærmer seg 4 uker før estimert produksjon, i tilfelle underleverandøren har klart å få opp tempoet.

Skrevet
4 minutter siden, euphoria skrev:

Jeg hadde opprinnelig bestilt Ambition, men endret til Style (og annen motor). Mulighet for el-seter var en av grunnene til at jeg endret min bestilling, men akkurat dette måtte dessverre ut igjen da det forlenget leveringstiden med 5 måneder. Men jeg skal ta en ny statusoppdatering på det når det nærmer seg 4 uker før estimert produksjon, i tilfelle underleverandøren har klart å få opp tempoet.

Jeg håper dette endrer seg og at du får det med allikevel. Alternativt kan du nekte andre å kjøre bilen :)

Skrevet
1 minute ago, Grinaldo said:

Alternativt kan du nekte andre å kjøre bilen :)

Har seriøst vurdert at dette er en bil kona ikke skal kjøre, men sliter litt med å selge det inn... :/:D

Skrevet (endret)

Jeg er i hvert fall forespeilet uke 39 med el.sete. Forøvrig ble jeg fortalt  at en kan supplere utstyr fram til produksjonstidspunktet, men ikke modell (f eks oppgradere fra Ambition til Style). Men ulempen er at en da ramler tilbake i køen igjen. Det siste hadde jeg ikke fått med meg, da jeg ville gjøre noen små tillegg. Så da lot jeg være. Lenge nok å vente!

Endret av tobor
Skrevet
9 timer siden, Ooinaru skrev:

Ser den. Kan ikke se for meg å ha valgt det hvis jeg hadde bestilt ambition feks. Ser for meg at datteren min på 3 vil være med på å bestemme farge :P. "rosa pappa, rosa" :D

Kanskje bra jeg bare her 3 farger å velge i mellom, for med to tenåringsjenter og en frue så kommer en litt ned på rangstigen og/eller prioriteringslisten på enkelte ting for å si det litt forsiktig, hehe ;) 

Skrevet
3 timer siden, Superb lll skrev:

Kanskje bra jeg bare her 3 farger å velge i mellom, for med to tenåringsjenter og en frue så kommer en litt ned på rangstigen og/eller prioriteringslisten på enkelte ting for å si det litt forsiktig, hehe ;) 

Ja de vet hva de vil disse damene ;)

  • 4 uker senere...
Skrevet

Fikk min for to dager siden. Fin bil som svarer til forventningene. Kjøpte med bensinmotor pga. usikkerheten mht. diesel i Oslo. Savner dieselmotorens moment ved lavt turtall og ikke minst dieselmotorens bremseeffekten ved bratte nedoverbakker men antar man venner seg til dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • 2018 Kodiaq sportline 190hk tdi, hvor det er tydelig lekkasje av AdBlue rundt fordeleren i motorrommet. Bilen varsler om ingen start etter 1000km, men får AdBlue, og verkstedet sier at det ikke er farlig å kjøre med. Diagnosen fra verksted er at det er lekkasje på påfyllingsslangen og at denne må byttes. Møller skal ha 14000kr for dette (delprisen er ca 3500kr). Noen som har vært borti det samme, og kan si noe om hvor komplisert denne jobben egentlig er, og evt om det er noen vits i å sjekke pris andre steder? Jeg har fått tetta slangen ved nippel i motorrom, og får nå feilmelding mye sjeldnere, men den blir som sagt ikke borte. Er det ikke mulig å få ned prisen på bytte av slange, eller fikse det på annet vis, vurderer jeg å bare kode vekk hele AdBlue systemet. Og da ønsker jeg meg tips på noen i Osloområdet som kan gjøre det, og er trygg å bruke 
    • Hei, Jeg ser at det er svært få av våre medlemmer som får svar eller løsninger på sine spørsmål. Hva er egentlig vitsen med dette forumet? Hvis ikke Skoda i Norge tar litt ansvar og hjelper til med sine teknikere, er ikke dette liv laga. Og det vil de hvertfall ikke Skoda tjene på. Har andre gode forslag, så fyr i vei!
    • Hei! Har en 2018 kodiaq sportline som jeg lurer på å montere ledbar/ekstralys på. Noen som har bilder å vise? Forslag til ledbar og monteringsmetode? Noen som har montert inni grill under skilt?
    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...