Gå til innhold
Lars Adler

Skettlapper bak


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har bestilt meg ny Kodiaq og ser at det er kun skvettlapper fremme som Norsk standard. Får kjøpt skvettlapper bak på skodabutikken.no for 220kr for et sett. Noen som har erfaring med dette? Er det bare å skru disse fast i plasten?

Mvh

Lars

Endret av Lars Adler
Skrevet

På min Superb så er det kun skrudd i plastikken, så jeg tviler sterkt på at det vil kunne være så mye annerledes på en Kodiaq. Om det spør forhandleren, så vil du mest sannsynlig kunne få med dette i en deal, med tanke på at du har bestilt deg ny bil. Dette var noe de monterte gratis for meg, selv etter at bilen var 6 mnd gammel, jeg kjøpte skvettlappene fra dem og de monterte dem, utført på 5-10 min etter hva de sa.

Skrevet

Det var ikke skvettlapper i det hele tatt på min Kodiaq. Bak var det bare å skru rett på. Foran må du kutte litt i innerskjermen. Går med tapetkniv. Monteringsanvisning følger med.

Skrevet

På min forrige bil (Octavia) satt jeg ikke på skvettlapper bak før etter et halvt års tid. Da var det som om noen hadde sandblåst bakfangeren nederst. Så kjører du mye på grusveier og diverse, sparerdette bilen ganske mye, hvertfall nederst bakover hjulene. 

Jeg satt på skvettlapper på Superben jeg har nå med en gang, og det er fortsatt så og si like glatt som når bilen var ny. Så, som du nevner, slipper jeg og få en steinsprut i frontruta eller på panseret om du skulle ha en stein i hjulet og jeg kjører bak deg...... :) Skvettlapper burde virkelig vært standardutstyr etter min mening. 

Skrevet
7 timer siden, Core2Duo skrev:

Skvettlapper burde virkelig vært standardutstyr etter min mening. 

Jeg er enig, skal vi hente inn @Salcin og høre med han en gang til.... ;)

Skrevet

Utseende messig er skvettlapper ett mareritt, som ødelegger utseende på bilen totalt!  Jeg har det foran på min superb, men bak er det helt uaktuelt!!Sagt det før og sier det igjen, Skoda må ha en svært dårlig lakk, da den etter godt under 10 000km begynner å bli helt matt og prikkete under ved støtfangeren bak.... har aldri hatt skvettlapper på noen bil, og ingen har vært så ille etter 100 000km engang...

Dette gjelder forøvrig begge Skodaene jeg har hatt, men likevel uaktuelt med skvettlapper bak, da jeg ikke er over 70 år enda xD

Skrevet

Hehe

Her er meningene delte

På min Octavia synes jeg bilen bare ble tøffere, men i bunn og grunn er jeg enig at de fleste biler er finere uten

Skrevet
14 timer siden, Salcin skrev:

Utseende messig er skvettlapper ett mareritt, som ødelegger utseende på bilen totalt!  Jeg har det foran på min superb, men bak er det helt uaktuelt!!Sagt det før og sier det igjen, Skoda må ha en svært dårlig lakk, da den etter godt under 10 000km begynner å bli helt matt og prikkete under ved støtfangeren bak.... har aldri hatt skvettlapper på noen bil, og ingen har vært så ille etter 100 000km engang...

Dette gjelder forøvrig begge Skodaene jeg har hatt, men likevel uaktuelt med skvettlapper bak, da jeg ikke er over 70 år enda xD

Helt enig med deg i @Salcin, Superb gjør seg absolutt best uten skvettlappene bak, men det er som du sier en dårlig lakk på fangeren bak. Min forrige bil som var en 2014 VW Golf st.vogn hadde jeg ikke skvettlapper bak på, og den var ikke slik i det hele tatt. Hadde den fra November 2013 og frem til Mars 2016 i ca + 34.000km men den fangeren ble hverken slitt, matt eller flekket i underkant av fangeren bak, min Superb så jo tilnærmet sandblåst ut på det samme stedet etter ca 6 mnd og noe rundt 10-12.000km.

Så det ser ut til at det er forskjeller innen VAG konsernet når det gjelder lakk kvaliteten også, synes jo det virker merkelig, men ser jo ut til at det er slik det er.

Skrevet
12 timer siden, Salcin skrev:

Er vel nesten grunn til reklmasjon når lakken er tilnærmet slitt bort etter 10 000 km :o 

Ikke uenig med deg i det @Salcin men i følge de jeg snakket med , så blir det omtrent det samme som å klage på at bilen/lakken ikke tåler steinsprut. Jeg synes forøvrig at det er en dårlig sammenligning, men resultatet ser ut til å bli det samme om en snakker med Møller om det.............

Skrevet

Mulig det er forskjell på kvaliteten når det gjelder klar folie, men på de bilene som vi har på jobben hvor det er montert klar folie på utsatte steder på, så blir den gul/brun pga avfettingen. Det synes i hvert fall meget godt på de hvite bilene vi har, uten at jeg skal påstå at det er fasiten for alle folier.

Så for beskyttelse så holder jeg en knapp på skvettlapper (i hvert fall så lenge jeg har hvit bil), men at enkelte foretrekker bilen uten skvettlapper montert har jeg ingen problemer med å forstå :) 

Skrevet
On 6/23/2017 at 8:38 AM, Salcin said:

 

Dette gjelder forøvrig begge Skodaene jeg har hatt, men likevel uaktuelt med skvettlapper bak, da jeg ikke er over 70 år enda xD

Jeg er 63, er det for tidlig med skvettlapper da?

Skrevet
12 minutter siden, Vandreren skrev:

Jeg er 63, er det for tidlig med skvettlapper da?

Kommer helt an på plasseringen ??

Skrevet
13 timer siden, Vandreren skrev:

Jeg er 63, er det for tidlig med skvettlapper da?

Kommer ann på hvordan du føler deg! Føler du deg som 63? La vær! Føler du seg som 70+? Kjør på med skvettlapper :P 

Skrevet
3 timer siden, PaulusA skrev:

Lurer på vilken alder en 44 åring som meg defineres som da, hehe

Da er det i hvert fall innfor at jeg har skvettlapper på min bil siden jeg akkurat har fylt 49 år, hehe :P Så da spørs det nok om du egentlig ikke er for ung og må demontere de du har @PaulusA, hehe ;););) 

 

Skrevet
3 timer siden, PaulusA skrev:

Lurer på vilken alder en 44 åring som meg defineres som da, hehe

Eller meg på straks 26... :ph34r: xD

Skrevet
10 minutter siden, Core2Duo skrev:

Eller meg på straks 26... :ph34r: xD

 

23 minutter siden, Superb lll skrev:

Da er det i hvert fall innfor at jeg har skvettlapper på min bil siden jeg akkurat har fylt 49 år, hehe :P Så da spørs det nok om du egentlig ikke er for ung og må demontere de du har @PaulusA, hehe ;););) 

 

Jeg er allerede i gang, vil donere de til dette forumets trengende, Dvs Core2Duo

 

hehe ?

  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...