Gå til innhold
Pellar

Senking av Superb Sportline


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.  Lurer på å senke min Skoda Superb Sportline 2017 mod. Er det noen som har erfaring med det? Og har tips til sider som selger senke sett? Er interessert i senke fjærer siden den har DCC. 

Hvor mye kan jeg senke den siden jeg har DCC, syns jeg har lest en plass at DCC demperene ikke er så glad i for mye senking.

Skrevet

Du må iallefall ha senkesett som er tilpasset DCC. Jeg hadde en link her en gang med et senkesett som passet sammen med DCC, men klarer dessverre ikke å finne det igjen. Jeg kan lete litt videre og se om jeg finner det. 

Skrevet

er selv inne på tanken, men ingen inne på forumet jeg har hørt om som har gjort det enda! Mener å ha hørt man må inn med bilen pga både kamera i vindu og adaptiv cruice etc for å programmere opp igjen :o uten att jeg vet dette 100%...  Derfor er jeg en smule betenkt til senking :( 

Skrevet

Det stemmer det du skriver der @Salcin etter hva jeg også har lest.

Dette i tillegg til en firehjulskontroll og så skal dette føres inn i vognkortet i tillegg om jeg ikke tar helt feil. Dette er noe jeg har lest flere har skrevet i Skoda-gruppa på Facebook, men hva lovverket faktisk sier har jeg ikke kunnskaper om.

Skrevet

Takker for svar:) skal sjekke ut Eibach pro kitet og høre med forhandler ang programering av lys og sendorer:)

Skrevet
3 timer siden, Pellar skrev:

skal sjekke ut Eibach pro kitet og høre med forhandler ang programering av lys og sendorer:)

Kom gjerne med tilbakemelding på hva de sier her også! :) 

Skrevet

Har pratet med forhandler i dag og de var enig att sportlinen var for høy? Ang. garanti så stillte ikkje de seg på bakbena, men var det ting med hjuloppheng så de måtte dokumentere til Skoda Norge der det kom fram at bilen var senket så kunne det stille seg anerledes. Etter det jeg fikk med meg så var det bare lysene jeg trengte å null stille å stille in på nytt:)  Ang Eibach Pro Kittet så er ikkje det beregnet på biler med DCC sa Eibach Norge. Men skal sjekke ut det mer. Kommer tilbake med mer når jeg har mer og komme med:)

 

 

Skrevet

Spurte Eibach Norge va som var grunnen til at Pro Kittet ikkje var til biler med DCC, var det at det ikkje var godkjennt for det. Så d blir nokk til att d blir bestillt og montert:) må bare finne nye felger først:) Er det noen som veit om vor breie felger det er plass til på Superben? Er snakk om 20"

Skrevet (endret)
1 time siden, Håvard skrev:

til en rimelig heftig pris :D

Ja, det skal ikke være billig å kødde med fjærer og dempere på nyere biler, for å si det slik :D
Men, 2300 Euro pr. sett :D tja, små pææææng? :P hahahaha

Endret av Marius
Skrevet
1 time siden, Pellar skrev:

Er det noen som veit om vor breie felger det er plass til på Superben? Er snakk om 20"

Vet det er noen som kjører med 10" x 20" felger med 255 dekk, så plass er det, men hvilket innpress de har brukt og om det er lovlig vet jeg ikke.

Har sett 2 - 3 stykker som har det i Skoda gruppa på Facebook, har sett et par her også som har 20", men jeg vet ikke bredden de har på dekk og felg. Har ikke du 20" felger @Salcin?

 

Tror også @loovmo endte på 20" felger tilslutt, uten at jeg er helt sikker på det?

 

Skrevet

Har 9x20, med 245/35-20 dekk. Har såpass med plass att jeg burde hatt spacere på 8-10 mm vil jeg tro.. problemene jeg tror er med 10" felg er att det er ikke plass eller kjøreegenskaper til brede nok dekk... skal man ha 10" felg så bør man jo ha 275 dekk eller noe hvis man ikke er fan av dekkstrekk 

Skrevet

Det var en heftig pris, ja! :ph34r: Er dette det eneste som er brukenes med DCC altså? For da spørs det om jeg skroter tanken på senking. xD

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...