Gå til innhold
Vandreren

Høyt bensinforbruk?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt Kodiaq med største bensinmotoren og synes den bruker mer bensin enn jeg hadde forventet. Det er 4*4 med automat. Jeg kjører pent og trår varsomt på gassen men enda ser det ut som det er vanskelig å komme under 0,85/mil på langkjøring. I byen ligger den nok rundt literen..
Er det normalt?

Skrevet

Ja dette er nok ikke unormalt i det hele tatt, bilen kan blir litt rimligere å kjøre med når den har kjørt noen kilometer, men hvor langt har du kjørt med din Kodiaq nå @Vandreren?

Legger ved to skjermbilder her, det ene er fra brosjyren til Kodiaq, og den andre er fra Superb stasjonsvogn som jeg kjører selv. Jeg har forøvrig 1,8/180hk TSi motoren med DSG men uten 4x4, de tallene som er presentert i brosjyren har jeg aldri vært i nærheten av, jeg ligger minst 0,1ltr høyere pr.mil i forhold til hva de skriver i denne brosjyren.

Her er for din Kodiaq

59764467e60e8_Skjermbilde2017-07-24kl_20_57_06.thumb.png.5947c66398a392975afe152490d4fc39.png

Her er for min Superb,

5976446f604d7_Skjermbilde2017-07-24kl_20_58_03.thumb.png.68d35422ed83aed6567408d2f4358dcc.png

På landeveiskjøring så har jeg aldri klart å se 0,5 tallet i det hele tatt, rett over 0,6 er det beste jeg har klart og da gjorde jeg et reelt forsøk på å kjøre pent også. Skulle nok klart ca 0,6 blank, men 0,5 tallet tviler jeg sterkt på at jeg vil klare. Så for min del så stemmer min landeveiskjøring med deres blandakjøring, og deres bykjøring stemmer godt med min blanda kjøring. Tallene for min bykjøring er ikke i nærheten av å være representert her en gang, og går jeg virkelig inn for en «aktiv og inspirert» kjøring, så ligger jeg langt over literen.

Bilen gikk litt rimligere når den passert ca 10.000km, før det så var forbruket enda høyere for min Superb.

Skrevet

Vet ikke hvordan det er med bensinmotor, men til sammenligning ligger jeg på 0.55/mil på langkjøring og 0.75 i snitt per tank på blandet. Kodiaq 190hk TDI. 

Skrevet
41 minutter siden, Quattrokid skrev:

Vet ikke hvordan det er med bensinmotor, men til sammenligning ligger jeg på 0.55/mil på langkjøring og 0.75 i snitt per tank på blandet. Kodiaq 190hk TDI. 

Det ser nok ganske riktig ut etter brosjyren også det @Quattrokid, diesel er vesentlig billigere å kjøre med. Legger ved tallene fra brosjyren til Kodiaq som viser både tallene fra bensin -og dieselutgaven.

5977273858e53_Skjermbilde2017-07-25kl_13_08_06.thumb.png.f75fff6a211262dbc60ee97c210cf28c.png

Skrevet (endret)

Min erfaring er at for alt av Europeiske biler vil man måtte legge på ca 20% på oppgitte tall for å få forholdsvis riktig forbruk. Kjørecomputer viser i tillegg lavere enn reelt forbruk, ca 5% feil.

Min diesel motor 150 TDi løsnet litt etter ca 5k, da sank forbruket noe. Dette er Octavia 150 TDi 7-DSG og 4X4.

Ligger nå på ca 0,58-0,6 på blandet.

Derimot vil jeg si at jeg er positivt overrasket over forbruket på min langtur til og fra Italia med omveier via Sveitsiske alper, lokal kjøring i Italia (ugunstig), totalt ca 5k km. Totalen lå på ca 0,65 for hele turen (reelt, computer viste ca 0,61) og veldig fornøyd med dette. Full bil, rykk og napp i både gass og brems ?

Full guffe på klimaanlegget hjalp ikke akkurat på forbruket

Endret av PaulusA
Skrevet

Jeg lå ofte på 0.8 når bilen min var helt ny (Superb med 220 hk) men ettersom bilen har fått kjlrt seg en stund nå (runder snart 10.000 km) så ligger forbruket stabilt nå på en ca 0.65. Så gi det litt tid, den vil bli billigere i bruk etterhvert :)

Skrevet

Det er nok mulig men veldig avhengig av hastigheter, kjørelengde, topografi og gassfot

Kjører selv mye 110 vei, da er det ikke mulig å komme nærmere enn ca 20% over oppgitt, kombinert med en del annen vei. Ved typisk norsk landevei, som ikke kan kaldes blandet kjøring, blir det likevel fort 10% høyere enn oppgitt,

Skrevet

Prøvde å være litt bevisst på gassfoten hjem fra hytta i dag. På en tur på 140 km. ble forbruket 0.65 målt av kjørecomputeren. Skal se om beg kan komme lavere ved å velge "Eco" kjøreprogram. Men så spørs det hvor lenge jeg gidder å kjøre som om jeg hadde et rått egg mellom foten og gasspedalen...

Skulle nok valgt diesel ?

Skrevet

Spurte deg om en ting i mitt forrige innlegg i tråden din som du ikke har besvart enda, hvor langt har bilen din kjørt nå? For som nevnt så går forbruket litt ned et sted i mellom 5 og 10.000km, men har du passert det allerede så så går det nok ikke lenger ned, da er det kun tyngden på din høyrefot som kan minke forbruket...........

Et forbruk på 0,65 med den bilen må jo være meget bra etter min mening, som regel hjem fra en hytte så har en gjerne ikke tom bil heller............?

En dieselmotor er billigere å kjøre med, det er det ingen tvil om, i tillegg til å ha et vesentlig høyere dreiemoment ved et lavere turtall. Så tenker en kun på dette, så er nok diesel tingen. Jeg personlig synes at en type bil og såpass stor bil som Kodiaq er burde hatt dieselmotor, men som deg @Vandreren hadde jeg valgt Kodiaq som min neste bil så hadde det definitivt blitt med den samme motoren som du har.

For min del så har bensinmotoren så mange andre fordeler at dette med forbruket hadde jeg ikke tenkt på engang, den bruker det den trenger av drivstoff avhengig av tyngden på høyrefoten. Så såvidt på skjermen i min egen bil i dag, og siden forrige fylling så lå snittet på 0,76 (blandet kjøring), og på langtidskjøring som også var et alternativ så hadde den i løpet av de siste 4.875km hatt et forbruk på 0,68 (det er også blanda kjøring).

 

Litt of-topic her;

Jeg kjører ikke med lett høyrebein, for jeg liker å gi på litt når anledningen byr seg, og da er det kun akselerasjon opp til tillat hastighet jeg snakker om, liker godt lyden bilen lager da (hviner fint i turboen og «bromler» litt i eksosen, alt er originalt), og dette vet jeg bruker drivstoff så det holder. Hvordan du kjører vet jeg ikke, men du har en helt annen drivlinje (4x4) og en annen DSG kasse som skal drives, og en bil som er merkbart tyngre enn min Superb. Om du har 5 seter utgaven 260kg tyngre, om du har 7 seter utgaven 303kg tyngre bil. I tillegg en helt annen aoerodynamikk og så har du 2,0ltr mot min 1,8ltr. Sett i forhold til hva som faktisk skiller våre biler, så synes jeg ikke du har et høyt forbruk (da i forhold til mitt forbruk, hvor jeg stort sett har vært alene eller med 2 personer i bilen og hatt tomt lasterom), men det er klart om en har sett for seg forbruk ned mot 0,5 - 0,6 så kan jeg forstå skuffelsen........

Skrevet (endret)

Hei og takk for fyldige svar. Bilen min har bare gått 700 km. Så da er det kanskje håp om at den blir litt snillere etter hvert ?

Hva er grunnen til at forbruket går ned etter noen tusen kilometer? At lagre, stempelfjærer osv. slites til slik at friksjonen minker eller er det også andre ting som gjør seg gjeldende?

Endret av Vandreren
Skrevet

Bare hyggelig :) 

Det meste «slipper opp» når motor, drivverk, girkasse, hjullager, etc får kjørt seg litt til og kommet i bevegelse. Det er «tregheter» i de fleste begveglige delene når de er helt nye. Om en kjøper en kommode e.l. så er jo skuffene der også relativt trege inntil de blir beveget og brukt en del. Bare det at på en ny bil så det langt flere beveglige deler, så derfor bruker den også mer drivstoff i starten og er litt tregere i akselerasjonen også. Det er også en av årsakene til at det tidligere står en del om innkjøring av bilene i instruksjonsbøkene, med begrensninger om max turtall, ikke kraftige akselerasjoner, oppbremsinger etc, rett og slett for at alt skal bli pent innkjørt og ikke bli hardt belastet før delene er litt «smidigere». En (full) lastet bil, bruk av AC vil også øke drivstofforbruket.

Så ikke gi opp håpet enda @Vandreren, bilen din er ikke innkjørt enda :) Du vil merke en forskjell når den har kjørt et sted i mellom 5 og 10.000km, merket både på forbruk og reaksjon at bilen min slapp opp ved ca 10.000km, min forrige bil (VW Golf 2014) slapp opp ved ca 7.000km.

Skrevet
1 time siden, Vandreren skrev:

Hei og takk for fyldige svar. Bilen min har bare gått 700 km. Så da er det kanskje håp om at den blir litt snillere etter hvert ?

Hva er grunnen til at forbruket går ned etter noen tusen kilometer? At lagre, stempelfjærer osv. slites til slik at friksjonen minker eller er det også andre ting som gjør seg gjeldende?

Veldig godt spørsmål egentlig. Er nok mest at delene tilpasser seg hverandre litt bedre ettersom motoren brukes. Er ikke akkurat et kvalitetstegn mener nå jeg... Hadde ikke en slik utvikling med min Outback diesel.

Ang bensin mot diesel spør jeg litt om hvilke mange fordeler man har? 1.8T går hardere på turtall enn motoren i den Accorden jeg solgte ifjor (2.2 diesel). Enig i at 2.0 TDi bråker mer, faktisk også en støyende motor, men forskjellen mot 1.8T er ikke merkbar i skikkelig fart.

Håper derimot at 2.0T (bensin) har en mer behagelig gange enn 1.8T, da selv min 150hk 1.8T (bensin) i A6 fra 1998 hadde mye roligere gange og mye mindre støy.

Tar gjerne en diskusjon om diesel versus bensin, bare man holder MDG og likesinnede utenfor ?

Diesel:

1. Forbruk - oftest 20-25% lavere, ferre fyllinger av drivstoff, sparte penger 

2. Moment - oftest 25% høyere, klare fordeler ved høy last, tilhenger etc

Bensin: Støy? Hvis støy er viktig fra motoren hadde jeg vel holdt meg unna alt av 4-sylindrede VW

Skrevet
23 minutter siden, PaulusA skrev:

Tar gjerne en diskusjon om diesel versus bensin, bare man holder MDG og likesinnede utenfor ?

Diesel:

1. Forbruk - oftest 20-25% lavere, ferre fyllinger av drivstoff, sparte penger 

2. Moment - oftest 25% høyere, klare fordeler ved høy last, tilhenger etc

Bensin: Støy? Hvis støy er viktig fra motoren hadde jeg vel holdt meg unna alt av 4-sylindrede VW

Den diskusjonen kan vi og flere til gjerne ta, fint å få frem hva de forskjellige mener og har behov for :)

Men da oppretter jeg heller en ny tråd for dette @PaulusA, slik at vi ikke sporer av tråden til @Vandreren her, starter en ny diskusjon ganske snart, må bare tenke litt på formuleringen  og hvor tråden bør plasseres :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
    • Litt sent svar... Har hatt to stk type III hvor sirkulasjonspumpa er defekt. Denne sitter under innerskjermen høyre side ved siden av Webastoen. Kjøpte begge på Autodoc. Hjelper ikke å slette feilkode på denne, den må "låses" opp på en feilkodeleser som takler det.
    • Skoda Superb 2011. Fra å fungere feilfritt har Columbus lyd- og navigasjonssystemet plutselig sluttet å virke. Verken skjerm eller knapper på sidene av skjermen responderer. Knappene på rattet til å styre lyd med er også døde. Eneste som virker er av/på-knappen og cd-spilleren ettersom den starter automatisk. System-reset med knapper fungerer ikke ettersom knappene er blitt inaktive. Har noen tips til noe som kan forsøkes?  Om systemet er kaputt er det dyrt å kjøpe ny Columbus, og å kjøpe brukt innebærer risiko for at det samme skjer igjen. Vet noen om alternative lydsystemer som passer inn fysisk?  
    • Har kjøpt en Superb 2013 mod diesel som  ligger inne med noen feil koder og cruis kontroll som ikke virker. Feilkodene som kommer og som ikke kan slettes er  B121112 B115411 U000200 B105F13 B111A13 P056800 U11300 Har hørt at feil koder kan medføre at blant annet cruis kontrollen ikke virker. Mener å huske at jeg hadde samme feilen på en Golf jeg hadde for noen år siden men klarer ikke å huske hva løsningen blei men den fungerte på slutten. Kan noen komme med tips.
    • Hei! Jeg har problemer med min Skoda octavia 2014 modell 4x4 diesel    har fått opp en blinkende lampe som tydeligvis skal være forvarmer dieselmotor. Så kom vanlig motorlampe opp så bilen går i nødmodus. Har fått opp 2 feilkoder som jeg legger ved her på bildet. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? 
    • Hei! Jeg har fått samme varsel på Skoda Octavia 2019 mod. Det kom på vei til hytta, men var borte dagen etter. På hjemveien etter ca en time kom det tilbake igjen, og etterhvert virket kun oddetalls-gir. Skoda-verkstedet har ikke tid før om to uker. Kan bilen brukes som normalt (korte turer) fram til det...?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...