Gå til innhold
perhansen

Inspeksjonsvarsel


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, hadde bilen min på 30 000 service høsten 2016, ble nevnt noe da om ny inspeksjon om 1 år...ok sa jeg.....1 gang i året...?? nå sier det DING!!!! i hver gang jeg starter, og "Inspeksjon nå!" kommer opp. Dette gjelder oljeskift, men jeg er ikke interessert i å putte bilen inn midt i ferien og betale kr. 3-4000.-  for dette nå. Men den F....s varselslyden hver gang jeg starter, hvor lenge må jeg høre på den???? Er det ikke mulig å resette dette?? Sikkert noen som svarer at det er viktig med å følge opp dette, ja...., men ikke akkurat nå. Er det noe tips om å resette?? så jeg slipper den lyden hver gang jeg starter? og kan ta den "servicen" når jeg selv vil?? 

Har prøvd noen tips jeg har funnet på nettet, men jeg for ikke opp reset....bare nullstill....

Skrevet (endret)

Ja stemmer, prøvd det der, men får ikke valget reset, bare avbryt, eller nullstill, og den berømmelige "PLING" kommer opp igjen....:) er det noe annet å gjøre?

Og det skjer ikke noe når jeg trykker på den venstre knappen, bare på høyre side på rattet, den som styrer den funksjonen. 

Endret av perhansen
Skrevet

Den må du høre på inntil du har tatt service, i hvert fall om du følger serviceintervallet som Skoda har satt opp for din bil slik det ser ut her. Men her kommer det jo an på hvilket serviceprogram bilen din er satt opp med, og hvor gammel din bil er. Det er 2 forskjellige muligheter (i hvert fall på de nyere modellene), men det står i serviceheftet til din bil (om den er levert med det da, for det er ikke min bil),

  1. 1 gang i året/15.000km, avhengig av hva som kommer først. Men dette kan være avhengig av både kjørestil, om en har mye småkjøring, etc.
  2. 2 år/30.000km avhengig av hva som kommer først, dette er en såkalt LongLife service. Men det er det samme her også, det kommer an på kjørestil, om en har mye småkjøring, etc.

Dette må overholdes om en skal opprettholde nybilgarantien og/eller mobilitetsgarantien, så kjører en 30.000km i året (eller mer), så får en service en gang i året (eller oftere).

 

Min Superb ble levert til meg Mars 2016, og i Mai 2017 så fikk jeg varsel om service, da hadde bilen kjørt ca 28.000km, og service ble utført ved 28.300km.

Du skriver ingenting om hverken km.stand i dag, hvilken bil du har, eller hvilken årsmodell du har.

Men for å få bort varselet så må du mest sannsynlig nullstille det på et verksted ved å gjennomføre servicen eller om noen du kjenner har en programvare som kan gjøre det for deg (men det anbefaler jeg deg ikke å gjøre om du har en bil som fremdeles er innenfor garantitiden), for da kan du miste nybilgarantien (om din bil fremdeles har det da).  

 

Skrevet (endret)

Det er er en 2015 modell Rapid Spaceback, trodde jeg skrev i Rapid gruppen her.... den har nettopp rundet 52 000 km,  hadde service på 30 000 km, kjører rundt 20 000 km i året, når jeg fikk service varsel før 30 000 service, fikk jeg avstillt den, så jeg slapp å høre på den hver gang jeg startet fram til jeg tok service. Skoda skal vel tjene mer penger på å ha bilene sine inne 1 gang i året....Kan ikke miste nybilgarantien på og vente med en liten oljeskift inspeksjon...det høres rart ut, Skoda kan ikke forlange at man skal levere inn bilene 1 gang året for at det skal opprettholdes. Jeg ble fortalt at dette var noe nytt i hvertfall med 1 års intervaler, jeg syntes dette er litt i overkant når man vet hva slikt koster. 

Endret av perhansen
Skrevet (endret)
14 minutter siden, perhansen skrev:

Det er er en 2015 modell Rapid Spaceback, trodde jeg skrev i Rapid gruppen her.... den har nettopp rundet 52 000 km,  hadde service på 30 000 km, kjører rundt 20 000 km i året, når jeg fikk service varsel, så fikk jeg avstillt den, så jeg slapp å høre på den hver gang jeg startet, skoda skal vel tjene mer penger på å ha bilene sine inne 1 gang i året....Kan ikke miste nybilgarantien på og vente med en liten oljeskift inspeksjon...det høres rart ut, Skoda kan ikke forlange at man skal levere inn bilene 1 gang året for at det skal opprettholdes. Jeg ble fortalt at dette var noe nytt i hvertfall med 1 års intervaler, jeg syntes dette er litt i overkant når man vet hva slikt koster. 

Beklager det var min feil, jeg leste ikke i hvilken kategori du hadde lagt innlegget ditt i @perhansen, kun teksten i innlegget ditt.

Jo de kan forlange at du skal gjøre det for at de skal opprettholde både nybil -og mobilitetsgarantien på din bil, se hva det står i serviceheftet for din bil. Dette er en nødt til å overholde, ellers så kan de nekte å ta garantireparasjoner for de bilene servicene ikke blir fulgt opp på. Så det koster å ha en ny bil om en vil beholde garantiene bilen er levert med.

Ta kontakt med ditt merkeverksted, så får du fasiten av dem. Jeg hadde i hvert fall ikke gjort noe med dette selv hadde jeg vært deg, men det skal du få avgjøre selv.

 

Les disse to pdf.filene her;

 

http://www.skoda-auto.no/SiteCollectionDocuments/Service/Garantibrosjyre.pdf

http://www.skoda-auto.no/SiteCollectionDocuments/Service/Garantihefte.pdf

 

 

Endret av Superb lll
Skrevet

Er nok redd det er som @Superb lll sier, du må følge service /vedlikeholdsprogrammet som Skoda/Skoda Norge har satt opp for att du skal ha garanti på din bil. Dersom velger og overse dette og utsette dette, vil jeg tro du vil få problemer ved en garanti reperasjon. Men hvor du velger å ha service/inspeksjon er opp til deg selv, dette kan du jo ha på mekonomen eller ett annet seriøst verksted.  

Skrevet
7 minutter siden, Salcin skrev:

Mekonomen eller ett annet seriøst verksted.  

Bare pass på at, Mekonomen da til eksempel gjør akkurat samme arbeid som Skoda-forhandleren ville ha gjort.

Skrevet

jaja.....da for det plinge i vei... men at Skoda pålegger kunden med service 1 gang i året, som ikke er gratis akkurat, når det også nærmer seg en 60 000 service...bare for at man skal opprettholde garantier og slikt...da er det en stor kostnad med NY bil 1 gang i året da....nei, må være ærlig å si at det er et pengesluk!! 

Skrevet (endret)

Du skriver at bilen har kjørt 52000km nå. Som den startet å si ifra. For meg høres det ut som du har 30000km med 2 års interval lagt inn som standard på bilen din. "Problemet ditt, er at bilen er såpass ny at den merker selv når det er på tide å bytte olje, er såpass mange sensorer og følere på nyere biler, at oljekvaliteten feks blir sjekket ved oppstart av bilen. Om den er forringet, gir den beskjed om bytte.

Endret av Marius
Skrevet

Har tidligere hatt Audi som også er en del av Møller konsenet.

På disse bilene ble all service utført av lokalt verksted uten at det var en utfordring når det kom til garanti/reklamasjon.

Selve reklamasjonsarbeidet ble selvfølgelig utført av Møller verksted.

Hovedgrunn for å bruke lokalt verksted er ren bekvemmelighet mht avstand fra hjemmet, men det er også grunn til å tro at det kan ha vært rimeligere.

Lokalt verksted har lister de følger .  Service listene inneholder selvfølgelig de pålagte service punktene.

Det blir  også dokument hva som er utført om det skulle oppstå spørsmål.

Skrevet

Det er riktig det @Marius skriver her, og dette må følges om du skal beholde garantien. 

Dette varslet blir lagret i bilens logg og selv om du hadde fått bort varslet så blir det værende i bilens logg, og det vil synes at du ikke har fulgt opp serviceprogrammet til din bil. Kanskje du like godt kan ta service nå, slik at du ikke behøver det på 60.000km, men det er det kun verkstedet som kan gi deg et skikkelig svar på.

Som sagt så kan både kjørestil og mye småkjøring påvirke serviceintervallene, slik at de må taes tidligere om oljekvaliteten har blitt dårlig.

Husk at det kan koste en importør mange kroner å gi en garanti også, jeg måtte bytte ladetrykksregulator etter bare 2 år og 33.000km på min forrige bil, det var en reparasjon til mange tusen kroner, men fordi jeg hadde fulgt serviceprogrammet så kostet dette meg ingenting. Så tenk deg godt om @perhansen før du evt velger å ignorere det varslet, dette hadde jeg forhørt meg om på merkeverkstedet før jeg hadde tatt en avgjørelse på i hvert fall. Men det bestemmer du selvsagt selv, det var kun et velment råd fra min side. ☺

Skrevet
19 timer siden, Superb lll skrev:

Dette varslet blir lagret i bilens logg og selv om du hadde fått bort varslet så blir det værende i bilens logg, og det vil synes at du ikke har fulgt opp serviceprogrammet til din bil. Kanskje du like godt kan ta service nå, slik at du ikke behøver det på 60.000km, men det er det kun verkstedet som kan gi deg et skikkelig svar på.

Ingrn problem å få utført 60.000 km-service nå, om bilen har gått 52.000 km etter hva jeg har forstått. Jeg gjorde det selv, slo sammen inspeskjonsservicen og 60.000 km-servicen på den forrige bilen min. Det var vel på rundt 53.000 km da. Eller så hadde jeg måtte hatt service 2 ganger på veldig kort tid. 

Skrevet

Dette gjelder jo naturligvis alle bilmerker. Skal dem kunne gi en garanti på bilen, må den naturligvis følge service/vedlikeholds intervallene dem setter opp...  Men som @Core2Duo sier, så kan du jo ta 60 000km service nå dersom du ønsker, men ettersom bilen er ett par år og du får beskjed om service, kan det jo tenkes det er bremsevæske... den har vel intervall på 2 år uhavengig av km? Eller tar jeg feil der?

Enkelte biler/bilmerker ha long life service, mens andre har årlig service uansett km... å ja, det føles kjipt med en service da en kjører 10-12 000 km i året.. Det må jeg må den ene bilen i huset :( 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...