Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Ken

Bakdekkene er slitt endel mere på innsiden. (Trekking av campingvogn)

Recommended Posts

Hei.

Har noen erfaring med trekking av  campingvogn og økt slitasje på innsiden av dekkene bak?

Er førstegangs eier av camping vogn i år, og kjørte noen helger på tur før ferietiden. 

Og nå i sommer ferien har vi kjørt en 4-5tusen km, oppdaget nå i helga da jeg vaska bilen at innsiden av begge bakdekkene er slitt en god del mere enn resten av dekket.

I bagasjerommet har vi ikke hatt veldig mye last, bare forteltet og noe anna lettvekts-småtteri, pluss ungene i baksetet da så klart.

Har også vært påpasselig med lasting av vognen og hold meg innenfor kulevekt, og at vogna har vært god og trekke.

 

Skal ha 30tusen service nå til onsdag og verkstedet skal da se på dette også, men ikke tid til hjulkontroll da.

Nå er jo ikke octavia veldig stille fra bagasjerommet, men synes det er mere støy derfra nå..

Dette kan jo selvfølgelig komme av at dekkene bak nå er slitt såpass på innsiden at det bare er økt veistøy pga dette.

Jeg bytta 2 dekk før jeg tok av vinterhjula i vår, og jeg syntes da at sommerdekkene var mere slitt på innsiden enn resten av dekkbanen.

(Faktisk alle 4 og mener/tror det var bakdekkene jeg bytta)

Bilen er også bestilt med lavere understellspakke, så kan det være at hjulstillinga på bilen ikke er helt i vater fra fabrikk...?

Er det også justering på bakhjulstillinga også slik det er på forhjulene?

 

Men er det noen som har opplevd økt slitasje på innsiden av bak dekke pga trekking av tilhenger?

(kan laste opp bilder av bakhjulene i kveld når fruen er kommet fra jobb)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har overhode ikke erfaring med campingvogn, med du har jo da en del kg på kula, 70-80kg? Og da blir vel bilen sansynligvis lavere bak enn standard... da vil jo også camber endre seg og du vil slite mer på innsiden av bakhjulene er naturlig for meg og tro?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja noen kg på kula er det jo, så det vil vel endre camber noe ved last. Men kunne ikke fatte det skulle utgjøre slik slitasje så kjapt.

For noe så voldsomt med vekt bak har vi ikke hatt (uten å ha veid akseltrykket på vektstasjon)

Har spurt om samme med andre campere og fikk nei, til svar. 

Eneste jeg fikk som spørsmål tilbake var som du sier @Håvard om jeg hadde ekstra luft i bakhjulene. 10-15%

Og nei det har jeg ikke gjort.. Har 225/45-18 og 41psi/2,82bar 

Skulle jeg da hatt i 15% ekstra ville det blitt ca 47psi/3,22bar

Så er kanskje det som er feilen her... 

For skulle egentlig vært utrolig at hjulstillinga er feil på en ny bil som jeg nå har rulla til 30.tusen km...

Dog jeg syntes i vår at alle 4 sommerdekka såg litt ekstra slitt ut på innsiden, jeg bytta forøvrig 2 av dem til ferien pga dette.

Og vi synes det støyer mere fra bak inni cupèn nå enn før, da vi overtok bilen på 20.tusen km, men kommer vel sikkert av at dekka bak lager mere veistøy av at de er slik slitt..

Men uansett så skal verkstedet undersøke det i morgen på service.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har dessverre ikke erfarimg med campingvpgn på slep. Men ujevn dekkslitasje kan ha flere årsaker, kanskje i kombinasjon:

- Feil på geometrien, eller at vinklene ligger på grensen av det de skal være (og da på ugunstig side av toleransene). Kanskje sportsunderstellet kan ha LITT å si.

- Mye kjøring med lastet bil og LITT lavt lufttrykk i dekkene.

- Med den bredere vogna bak, så MÅ du kjøre mere midt i kjørefeltet. Altså går hjulene mere nedi slitasjegrøftene . Da ligger man og "filer" dekkene på innsiden. Kjører du uten vogn er det mulig å kjøre utenom disse "grøftene", oppå den høyeste delen av vegbanen.

- De dynamiske kreftene når du har 75 kg vekt på hengerfestet (som er lengst fra hjulene) gjør at på humper i vegen trykker bilen ekstra ned bak. Altså, det blir et ekstra moment på grunn av avstanden mellom kulefestet og senteret på bakjula. Til mindre avstand en bil har her, jo bedre (Yeti'n vil være bedre, Superb'en litt verre hvis du skjønner hvor jeg vil hen). Ideelt sett skal vekten midt mellom akslene, og til lengre vekk jo mer vil dynamikken påføre ekstra belastning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hadde skodaen til Molde på 30tusen service ja igår, den var grei nok den servicen. Men venstre baklykt vart ikke bytta pga sprekkene var så små at dem klart kje ta bilde av det til garantidokumentasjon.. men klagen ligger inne så må vente til den sprekker mere... Slitasjen på innsiden av bakhjulene så må bilen ha 4hjuls kontroll, også der er garanti kun frem til 9999km Aaargh horses ass altså.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@KenFikk du noe svar på dekkslitasjen etter 4-hjuls kontrollen?

Det virker som om forhandleren din ikke akkurat er på tilbudsiden når det gjelder reklamasjon. Jeg har blitt møtt på en fantastisk måte av min lokale forhandler Gromstad Motor Stoa i Arendal og servicen der gjør at jeg velger dem neste gang også. 

Edited by Skodajan
Tag

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei 

@Skodajan Nei har ikke tatt den 4 hjulskontollen enda,  har heller ikke prøvd selv å ta bilde av sprekkene, for det har skjedd diverse annet mye i senere tid her.. så dette er ikke blitt prioritert fra min side overhodet. 

Er noe skuffet over forhandler ja, mulig dem bare hadde det alt for travelt den dagen. Såg det var myye trafikk der.. så får se neste runde hvordan det oppleves.

Men irritere meg veldig over lite velvilje til sprekene og  4 hjulskontrollen ja.

Er det forøverig noen andre som kjenner til om flere octavia rundt 2016 ish med sprekkdannelser i baklytene?

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minutter siden, Ken skrev:

Men irritere meg veldig over lite velvilje til sprekene og  4 hjulskontrollen ja.

Er det forøverig noen andre som kjenner til om flere octavia rundt 2016 ish med sprekkdannelser i baklytene?

Dessverre så er det nok Møller som har blitt utrolig nøye med hva de godkjenner som garanti og diverse nå for tiden. Jeg opplever dette selv, før så var det egentlig ganske lett å få byttet ting og tang som selvfølgelig var på garanti, men nå skal Møller ha bevis både i hue og ræva.. Forhandleren min beklager og beklager, men Møller ødelegger.. Jeg føler dermed ikke at det er nyttig å stå å kjefte på forhandleren her, selv om man har lyst til det. Her er det som sagt Møller som er helt på trynet. 

Jeg vet godt hvordan du tenker, jeg har selv hatt lyst til å skylde på forhandler, at de ikke gjør jobben sin eller noe, men får ikke Møller bevisene sine, så får heller ikke forhandler penger for garantijobben heller.. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Ken Når det gjelder reklamasjoner på min 2012 Superb så fikk jeg i 2014/15 byttet stabilisatorstag etter 120k, antenne til  navigasjon etter140k og vindusheis-mekanismen (ikke motor) etter nesten 150k. I tillegg byttet de 2 dioder? i blinklyset på speilen ved en eu-kontroll vederlagsfritt. Dette til tross for at bilen ble nysolgt i annen del av landet og jeg kjøpte den brukt privat.

Når det gjelder skjevslitasjen på bakhjulene så oppdaget jeg samme problemet på egen bil i går når jeg skulle legge om til vinterhjul. Jeg har ikke hengerfeste og kjører mest langkjøring og har ikke merket noe til at bilen har vært spesielt ustabil på 18 tommers sommerhjul.  Jeg fant det naturlig å finne frem lommelykta og et brekkjern før jeg kjørte en eneste meter med vinterdekk. Bilen har rundet 200 000 og jeg ble ikke sjokkert når jeg kunne se at indre foringen på bærebrua venstre bak var frynsete og at bolten ikke lenger befant seg i sentrum av foringen. Den chambervinkelen trenger jeg ikke måle, den er feil.. Det som egentlig skremte meg mest var at jeg ikke hadde merket noe.

Du spør om man kan justere chamber bak, og det kan man gjøre hvis man har verktøy til det, noe de fleste ikke har. Bildeler.no sin youtubekanal bytter  brua på en passat med ca samme opphenget i video nummer 9 under Passat (ville ikke linke siden jeg ikke vet om det er greit her i forumet). Der ser man også hvor justeringen for chamber gjøres, men ikke hvordan man gjør det.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja er irriternde men gidder ikke kjefte, for skal tross alt ha ett kundeforhold til shappa i etterkant også. 

Klagen ligger inne som merknad. Jeg og verksted, vi var enige om at vi venter på vinteren og frosten så det skal sprekke mere.

Og hjulkontrollen skal jeg ta så snart andre ting er roet seg.

Ja rart du ikke merka noe på bilen og rassert foring da, skulle i det minste fått lagd lyd i div humper.

Bra du oppdaga det!! og ikke havna borti en unnamanøver i høy hastighet tilfelle bilen hadde oppført seg  på en slik måte at det kunne gått galt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hjulkontroll utført idag, intet å anmerke.

Antar da litt lite luft med vogn hekta på og kjøring mye i sporslitasje på veiene som årsak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sikkert greit med en konklusjon?

Kjekt å vite for andre campingvogneiere også (ikke jeg)

Men, sikker på at du ikke i tillegg hadde litt vel mye vekt på kula? (Dvs veldig framtung vogn) Trikset er vel også å kun ha noen få kilo på kula..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja konklusjon er bra, har hørt med flere erfarne vognkjører og de pumper inn mye luft i bakhjula når de drar på lang tur, opp mot maks psi dekket har stemplet akkurat for å unngå slikt.

Kulevekta var fin hele ferien den, hoved last i vogna, og bare lett vekt i bagasjerommet. Bare noe lette klær og sko og litt så der..

Hovedlast i vogna og balanserte den så lett på kula akkurat nok til å unngå vobling og takla hard plutselig svinging uten å bli livsfarlig. 

Nærmer seg sommerhalvår igjen, så får vi se hvilken ny erfaring som kommer ut av det med å ta i bruk de nye "tipsene i bagasjen"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Bare hyggelig @RuneT   Ja jeg bremser i hvert fall så effektivt jeg kan (når muligheten byr seg), men det er selvfølgelig avhengig av kjøreforhold/underlag og trafikken bak meg. På biler jeg har hatt med manuelt brekk så har jeg strammet det forsiktig inntil at jeg merker at det tar og så holdt det der en liten stund, for så å gjenta dette ved jevne mellomrom, for det er noe som er enkelt å kontrollere med hvor mye en strammer håndbrekket. Når det gjelder bil med elektrisk håndbrekk som gjør ikke jeg det, for det er enten av eller på og etter min mening ikke så enkelt å kontrollere. Det bruker litt tid på å stramme seg og det samme på å løse ut igjen, har brukt det litt for å forsøke å ta en «brekksladd» vinterstid på snøen på en parkeringsplass e.l., men det synes jeg ikke så mye om. Sier ikke at det er umulig, men det krever nok litt øving og trening før det får ønsket effekt og blir mer kontrollerbart, og det har jeg rett og slett ikke prøvet mer på........ Jeg for min del synes det er enklere med harde og kontrollerte oppbremsninger, altså bremsepedalen hardt inn ( «panikkbrems» ), men det behøver selvfølgelig ikke være løsningen for alle.   Jeg savner et manuelt håndbrekk, for det er enklere å kontrollere og ha det morsomt med når anledningen byr seg  
    • Tusen takk for utfyllande svar @Superb lll☺️ Da er mulig at desse bakbremsane må brukast veldig aktivt ved å f. eks "dra i handbrekket" og bremse hardt for å helde rusta unna. Eg ser jo at dine bakbremsen er veldig fine i forhold til mine og har vel ikkje antydning til rust (takk for bilder forresten).  Eg skal snart på service med bilen, så då får dei sjå på dei. Blir spande å sjå utfallet😊
    • Gammel post, så du har sikkert funnet ut av det allerede 😊 Møller bruker diagnoseverktøy til å kode fjernkontrollen. På Octavia skal du ha den ovale, lille fjernkontrollen frem tom 16-modellen, og den rektangulære typen fra facelift på 17-mod. På e-bay står det ofte feil ang dette. De har forskjellig sendefrekvens, så de virker ikke om hverandre. 
    • Hei @RuneT   Ser jo tydelige forskjeller på bildene dine av bakbremsene, det øverste av dem (dag 1) ser jo helt forferdelig ut, bakbremser som ser slik ut som dette må jeg ærlig si at jeg aldri har hatt. Det nederste bildet av bremseskiva bak ser jo vesentlig bedre ut, selv om en kan se antydninger av rusta som tidligere har vært på skivene. Verkstedene påstår mye som er riktig i teorien, men det eneste som kan forhindre rust på bremseskiver er at de er i bruk, og jo hardere oppbremsinger jo bedre er det for bremseskivene og calipere, ulempen er selvsagt at det sliter mer på både bremseklosser og bremseskiver. At bremseskivene bak er av en annen kvalitet er det ingen tvil om, foran er det større skiver i diameter, de er tykkere og ventilerte (dvs at de er doble med luft i mellom for kjøling om noen skulle lure på det). Skivene foran skal ta opp betydelig mer bremseenergi (varme) og de er jo i bruk hver eneste gang bremsepedalen blir berørt, slik er det ikke for bremsene bak. Har lest litt forskjellig om bremsekraftfordeling foran/bak fra 55/45 -----> 70/30, og da sier det seg selv at en må være veldig hard på bremsepedalen om en skal få skikkelig bremseeffekt på bremsene bak. Nedover bakker f.eks. så er det mye bedre med få harde bremsninger enn å holde forsiktig på bremsepedalen ned hele bakken, en unngår da varmgang (og glasserte skiver, det skjer mest på tunge kjøretøy) på bremseskiver og bremsevæsken, og en har også da med seg bremsene bak. Men igjen, da må en være flink til å følge med i speilet bakover. Legger ved bilder av mine bremseskiver, nå har min bil stått helt rolig i godt over 1 uke (sist i bruk 31.12.19), og sist den var i bruk så var utrolig mye salt og fuktighet på veien, likevel så ser de slik ut som dette. Slik hadde de ikke sett ut om jeg ikke hadde brukt bremsene så aktivt som det jeg gjør, de er definitivt ikke blanke det ser jeg også, men så har som nevnt bilen ikke vært i bruk på over 1 uke......... Bilen står i garasjen så det er dårlig lys, og det er (dessverre) lenge siden jeg har hatt muligheten til å vaske bil, og det synes godt på eikene til felgene........    
    • Om du har DSG kan du sannsynligvis få den gjennom der clutchwiren skal gå på biler med manuell. Det har iallefall vært tilfelle på Superb og Octavia
    • Takk for mange gode svar!  Første gongen eg merka noko til dette problemet var i sommer på veg til Italia på bilferie. Det var sommer, sol og tørre vegar, men plutseleg merka eg ein romlelyd bak når eg bremsa. Eg kjørte på adaptiv cruise (ACC) når dette skjedde. Eg la merke til at bakbremsane hadde eit slags svart belegg på seg og var ikkje glatte som frambremsane når ein kjente på overflata med fingeren (etter at dei hadde kjølt seg ned såklart😅). Gav beskjed om dette til verkstedet og dei skulle sjå på da ifm. neste service.  No har eg kjørt i over eit halv år sidan dette skjedde første gongen, og har snart passert 30 000 km. Køyre aktivt og langt når eg først køyre, og brukar bilen "skikkeleg" . Likevel er bakbremsane i betydeleg dårlegare stand enn framme. For meg ser da ut som to forskjellige stålkvalitetar som er brukt, der den "billigaste" er brukt bak. Bildene her visar tydeleg forskjell og er tatt parvis samstundes: Bakbrems dag 1 Frambrems dag 1: Bakbrems ein annan dag: Frambrems ein annan dag: Da kan jo hende at bremsetrikset med å parkere etter å ha varma bakbremsane opp hadde fungert, men da er jo litt merkverdig å måtte lage deg til denne rutinen på ein såpass dyr bil. Dette avkrefta også verkstedet skulle vera nødvendig. Eg har heller ikkje hatt ein såpass markant forskjell på fram- og bakbrems på tidlegare bilar, men da trenger ikkje bety at dette som skjer her på min bil no er unormalt for typen. Tanken som likevel slår meg  er at da er brukt bremseskiver bak av ein lavare kvalitet (legering) enn framme.   
    • Hei, skal koble opp ekstralys på min kodiaq. Jeg skal koble alt på egen bryter, men vet ikke hvor jeg får trekt kabelen. Noen som vet evt har noen bilder hvor jeg skal presse igjennom en kabel? 
    • På min kant av landet (Nord-Norge) fungerte Connect en periode i går formiddag for så å falle ut igjen. Internett (carstick) funker feilfritt.
    • Er det noen som vet om Kodiaq og Superb har den samme funksjonen på bremsene bak, altså at de legger seg litt på ved kjøring regn (da må pusseren være aktiv i noen minutter før de gjør det), det hjelper veldig mye for å ha tempererte/tørre bremser bak.. Selv etter at jeg bare har vasket bilen så tar jeg en liten kjøretur med noen harde oppbremsninger, slik at jeg ikke parkerer bilen med våte bremseklosser som vil kunne gi rust på bremseskivene. Jeg gir på litt ved nesten hver anledning jeg har (opp mot 80 -100 km/t når det er mulig med tanke på lovlig hastighet)) og bremser hardt for at bremsene bak skal være i bruk/bevegelse og ikke sette seg, men da er det som det blir nevnt her meget viktig å se i speilet bakover og ikke gjøre dette på glatt underlag slik at en ikke forårsaker en ulykke!  Hardere og mer aktiv bruk av bremsepedalen er nok den enkleste veien å gå for å fjerne og fortsette å holde rusten borte fra bremseskivene bak, for det meste av bremsekraften ligger jo foran inntil en trykker hardere på bremsepedalen. Regner med at det ikke er den store forskjellen på kvaliteten på bremseskivene for Kodiaq og Superb, men det er ikke noe jeg har kunnskap om.. De to foregående bilene jeg har hatt fra Skoda (Superb 2016 og Octavia 2018) var det heller ikke rust på bremseskivene bak pga det jeg har beskrevet her. Jeg kjører nesten hele vinteren på våte/saltede veier, og har heller ikke rust på bremseskivene bak på min Superb 2019, så det virker som det jeg gjør har har en misjon for å unngå rust på bremseskivene bak. Det er selvfølgelig heller ingen fasit, men fungerer i hvert fall i mitt tilfelle.
    • Som nevnt, er det  nok lurt å ha litt varme (og dermed tørre bremser..) når du parkerar.  Eg tar og "nødbremser" litt med det elektriske håndbrekket av og til for å slite vekk evnt.rust; og varme opp skivene. ( OBS!! pass på biler bak deg og fare for sladd ved våt veg.)  Brekket er jo kun av, eller fullt på, så det gjelder å vera varsom ved denne manøveren. Som du ser på bildet, so er det rusta akkurat der klossen har lagt inntil. Ganske vanlig om det er fuktig imellom skive  og kloss ved parkering. Ellers er min erfaring  at Skoda sine bremseskiver ikkje er spesielt bra. Både eg og ein arb.kollega har fått kast i skiver både framme og bak tidlig. (før bilane var passert 60000-km.)  Eg har no EBC skiver på bilen, og det vil vise seg om dei er bedre eller verre..  (Har bra erfaring med dei frå andre bilar.)   Er uansett ikkje dyrare, heller billigare enn originalskiver. Uansett er det største problemet salting/fuktig klima/regn.    
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...