Gå til innhold
nepa

DMS eco feil?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har nylig mottatt min Kodiaq Ambition med bland annet DSG gir, og DMG kjøreprofil.

Jeg bruker ofte eco profilen til og fra jobb, men har lagt merke til noe jeg tror er en feil i programvaren.

Hvis jeg har kjørt i eco, stopper og starter bilen står det eco fortsatt i infotainment skjermen (amundsen) øverst til venstre. Men i kjørecomputer skjermen ser jeg at den bruker gir Dx istedenfor Ex (som indikerer Eco). Merker også at den ikke ruller i bakkene, men bruker et eller annet gir. Går jeg da inn mode, står den også der på eco, og klikker jeg på den igjen ser jeg at den skifter til Ex i kjørecomputeren, og begynner å rulle når jeg slipper gassen.

 

Noen andre som har denne feilen? Skal ringe selger nå etterpå for å sjekke om det er en kjent feil.

-Pål

Skrevet

Spennende BaktusBror. Håper denne oppdateringa løser problemet. Håper du holder oss orientert. Det er interessant hvordan biler mer og mer ligner på en datamaskin.. Oppdagede feil kan rettes opp ved stadige oppdateringer av programvare. For min del har jeg produksjon i uke 38. Jeg regner med at fabrikken ikke sender fra seg biler uten at de er forsynt med den sist tilgjengelige versjon av all programvare. 

Skrevet (endret)

Svar fra Møller:

Quote

Hei,

 
Takk for din henvendelse.
 
Dette er serie standard. Man må fysisk trykke på eco mode igjen etter å ha stoppet bilen. Grunnet til at visningen er som den er vises pga bilen vet at det er førerønsket, men pga EU-regler og direktiver må kjøremodusen tilbake til normal etter stopp av bilen, og fører må fysisk igjen aktivere eco eller annen kjøremodus. Det er således ikke noen feil.
 
Håper du fikk svar på spørsmålet ditt.

Så ser ikke ut til at en software oppdatering vil fikse dette. Var en tynn forklaring syns jeg, hvis det er krav at den må tilbake til normal hver gang, så bør jo selvfølgelig dette også vise på skjermen. Folk vil jo tro at dem kjører i en annen modus en det dem gjør!

Har testet at det er samme problem hvis du bruker Sport modus.

Endret av nepa
Skrevet

Takk for oppdatering. EU-regler er det lite å gjøre med. De har også ofte en reell begrunnelse.

Men jeg er enig med deg i at det bør være samsvar med det en ser på skjermen og det som faktisk skjer. Har du tenkt å gi dette som replikk til Møller-folkene?

Skrevet

Alle med DMS på sin Kodiaq bør klage på dette til Møller, hvis de i utgangpunktet ikke har tenkt til å rette opp i misvisningen (det virker ikke slik).

Skrevet

SW-oppdateringa gjorde ingen forskjell på dette problemet.

Sport modus kan man aktivere igjen via automatgirspaken, men ikke ECO. 

Savner en shortcut. Tungvindt.

Skrevet

Et EU krav som i praksis innebærer at bilen går tilbake til normal må jo være seriøst tull. Dette skjer ikke på min 2017 Scout. Ville vedda på at dette er en feil.

  • 4 uker senere...
Skrevet
Mitt svar til Møller:
Quote
Beklager sent svar.
 
Dette syns jeg høres veldig rart ut, og jeg har hørt fra en eier av den nye Octavia Scout 2017 at dette ikke skjer på den.
 
Og dessuten hvis den må gå tilbake til normal pga EU krav så må jo dette også vise på skjermen. Hovedproblemet her er jo at skjermen viser annen modus en det bilen faktisk står i, og man tror jo man kjører i eco\sport når man ikke gjør det.
Jeg har prøvd litt mer og funnet ut det samme skjer hvis jeg skrur av bilen i sport. En annen ting som er rart er hvis jeg trykker på mode, så kommer feks eco opp hvis det var siste modus, men trykker jeg en gang til på mode (uten å velge en profil) så oppdaterer den seg til normal.
 
Jeg mener fortsatt dette er en klar feil i programvaren.

 

Og svaret til Møller:

Quote

 

Takk for din tilbakemelding.
 
Vi har undersøkt dette igjen med Skoda avdelingen og funnet ut at dette ikke skal være feil, men standard fra fabrikk. Dersom du likevel mener at det er feil i programvaren, anbefaler vi at du kontakter din lokale Skoda forhandler og forklarer situasjonen nærmere. Forhandleren har mulighet til å undersøke dette nærmere og se på utfordringene i din bil.
 
Ha en fin dag!

 

Forstår ikke at det skal være så vanskelig å innrømme at dette er en feil, kan vell ikke være noe tvil?
Håper flere tar kontakt, så går det kanskje gjennom til slutt. Jeg skal ta det videre med min selger.
 

Skrevet

Hei,

 
Takk for din henvendelse.
 
Dette er serie standard. Man må fysisk trykke på eco mode igjen etter å ha stoppet bilen. Grunnet til at visningen er som den er vises pga bilen vet at det er førerønsket, men pga EU-regler og direktiver må kjøremodusen tilbake til normal etter stopp av bilen, og fører må fysisk igjen aktivere eco eller annen kjøremodus. Det er således ikke noen feil.
 
Håper du fikk svar på spørsmålet ditt.

 

Dette synes jeg høres rart ut.

På min 2017 modell virker ECO kjøreprofilen helt som du forventer at den skal virke. Har jeg brukt ECO kjøreprofil når jeg stopper bilen (skrur av tenningen), står den fremdeles i ECO når jeg starter opp igjen. Den triller da med frihjul uten å bremse på et gir. Eco vises alle steder det skal vises før jeg skrur av bilen og etter jeg starter opp igjen.

 

 

  • 4 måneder senere...
Skrevet
On 10/28/2017 at 10:13 AM, kodiak2017 said:

Dette synes jeg høres rart ut.

På min 2017 modell virker ECO kjøreprofilen helt som du forventer at den skal virke. Har jeg brukt ECO kjøreprofil når jeg stopper bilen (skrur av tenningen), står den fremdeles i ECO når jeg starter opp igjen. Den triller da med frihjul uten å bremse på et gir. Eco vises alle steder det skal vises før jeg skrur av bilen og etter jeg starter opp igjen.

Viser den fortsatt at du bruker et ECO gir da? Feks E1 - E2 osv i kjørecomputeren? Sjå meg viser den Eco på amundsen displayet, men det står D1 - D2 i kjørecomputeren... (som betyr at den egentlig er i normal)

Forhandleren min har bekreftet at dette er et problem hos dem også, samt på andre VW modelle:

Quote

 

Jeg har sjekket dette og kan bekrefte at det er riktig at det modus som ble valgt når tenning slåes av er det samme står i displayet når du starter opp og at bilen er i normal modus.
Du må rett og slett velge nytt modus igjen ved oppstart. Har sjekket dette på både Kodiaq, Tiguan og Arteon og alle har samme funksjon.

 

Gidder ikke mase noe mer på dem nå, virker ikke som dem syns dette er noe problem, så får bare leve med det :)

Skrevet

Ser du nå ikke ønsker å holde på med denne saken lenger. Allikevel vi jeg bare fortelle at kjørekomputeren viser E1 - E2 osv når jeg bruker ECO kjøreprofil og starter mortoren igjen.  Jeg skjønner ikke hvordan de da kan hevde det de hevder til deg. Min bil er jo et bevis på at det fungerer helt som du forventer og jeg har beskrevet.

 

Skrevet

Har selv irritert meg over dette, men bare godtatt at det er slik.

Har forøvrig funnet ut en "snarvei" for å aktivere det igjen. Bare trykker 2 ganger på "Off Road" knappen etter å ha startet bilen eller når jeg har begynt å kjøre (avhenger litt av når jeg husker det).

Når "Off Road" slår seg av, så går girboksen tilbake til den modusen som var valgt sist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei, har en 2017 Fabia 1,2 med automat. Når man starter/tar løs hugger clutchen til. Ved kjøring ellers, er den ok. Dette medfører problemer på vinterføre ved at bilen kan spinne på flatmark. Er ikke særlig behagelig og streng tatt så skal det vel ikke være slik. Verkstedet sier de ikke finner feilkoder på dette. Hvis noen kan og vil dele erfaringer, mottas det med takk.
    • Har forsket på bruk av webastoen. Har ikke brukt fjernkontrollen og manuellknapp i bilen. Kun startet motor og har latt denne gå på tomgang eller har kjørt en runde. Opplever at jeg får varme på bilens kjølevann (kjølevannstemp blir fort varmt selv om det er -10 gr lufttemp.)  Tenker som så at det kan være feil (defekt sikrulasjonspmpe) feil eller defekt temp.sensor. Har meldt inn mitt problem som forsikringsak, da jeg har utvidet forsikring på bilen. blir innteresant og se hva merkeverksted finner ut. mvh JGD
    • Utelukk aller først svakt/dårlig 12v batteri, og at du har nok diesel på tanken.. Ellers er den gjerne "låst" pga. sot i brennkammer, glødeplugg eller andre ting. Må nok få diagnose/verksted til å sjekka. Viktig at den får gå full tid når den er i bruk for å unngå soting.
    • Hei I min bil, skoda oktavia 2013 modell starter ikke webastoen ved bruk av fjernkontroll eller startknapp i cupeen. Det lyser grønt noen sek. så slukker det og det er ikke noe lyder fra webastoen. Hva kan være feil  
    • Hei håper noen kan komme med et svar,har en skoda karoq 2018 1.5 tdi .jeg har hatt en feil melding i displayet " girkasse I nødmodus,  mulig å kjøre videre" Tok den inn til diagnose hos et verksted i nærheten og fikk beskjed om at det var posisjonsensor som ga utslag på feilmelding.  Og at jeg mulig måtte skifte dsg clutch, jeg skulle ha flushet girkasse for det er ikke gjort i mitt eie .har skiftet girkasse olje i juni 2022. Men lurer på om det er andre som har opplevd å måtte skifte sensor og dobbel clutch, verksted sa at det ville komme på 30000-50000 pluss minus arbeidstimer . Håper noen har et svar 
    • Det ruller jevnt på kilometer på telleren på Dølle Grå. Ikke fort, men snart er det klart for EU-kontroll og inspeksjonsservice. Bilen har begynt å plinge og mase, så time er bestilt. Det er noe som heter +5 service og innbefatter ny motorolje og filter. Greit nok med fast "lav" pris, så får vi se. Litt oppfølging på putlerier og tilpasninger. Det første som ble gjort var de iøynefallende men likevel puslete ekstralysene. Det følte jeg var litt 80-/90-talls, så de ble plukket av. Det viste seg at det var xenon-lys med bra lysmengde og egentlig dyre saker, så de ble solgt til en som trengte å ha kontroll på skogen for å unngå hjortpåkjørsler. Disse xenonlysa har jo ballaster, så det le litt fundering for å få de ut av grillen uten å demontere hele frontfangeren. Det ordnet seg greit for tidligere eier hadde laget utsparinger i grillen som var akkurat store nok til å lirke/tvinge de ut. Sommeren forløp uten ekstra lys foran, men jeg slo til og kjøpte en LED-bar fra Xenonkungen, midt på den lyseste sommeren. Så når mørke kvelder kom på høsten, så ble det montering av den på en ny skiltplate. Nydelig med litt hjelp på fjernlyset. Har berget meg i alle fall én gang fra viltpåkjørsler på seinhøsten i fjor. Andre ting som har vært gjort, skifte av gearkasseolje (med flushing) og bytte av olje på Haldex'en. Veldig greit å gjøre det og få silen renset samtidig. Det var det virkelig behov for! Gir litt ro i sjela å vite at alt er i orden under og bak der... Noe annet jeg alltid gjør: montering av panseråpnere. Super-enkelt å montere. Sånne manuelle pinner er noe herk, mye kjekkere å få på gassdempere. Da er det smooth enhånds åpning (og lukking) av panser. Jeg leita frem gassfjærer på THansen og kulebolter ble kjøpt på Mekonomen (jeg har delenr og typer, hvis noen er interessert i å gjøre samme installasjonen). I samme slengen blir dempematte til panseret alltid montert, koster ikke mange hundrelappene hos forhandler. På høstferietur klarte jeg noe helt utrolig. På et vegarbeidsområde hadde entreprenør brukt rivningsmaterial fra bygningsmur i igjenfylling av noen drenskulverter. Oppi der var det tydeligvis armeringsjern, som jeg klarte å kjøre på så det ble tredd igjennom dekket... Uten at det punkterte. Men det gikk delvis gjennom mønsteret og ut i dekksiden, og satt blegg fast. Måtte kjøre hjem på reservehjul (veldig bra at slikt finnes). Hvis ikke, hadde eneste løsning vært bilberging hjem. Så da måtte jeg kjøpe 2 nye dekk. Det kan jo være tricky med firehjulstrekk, men heldigvis var to av dekkene såpass nye at de matchet. Nok for denne gang, fortsettelse følger nok... 
    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...