Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

nepa

DMS eco feil?

Recommended Posts

Hei,

Har nylig mottatt min Kodiaq Ambition med bland annet DSG gir, og DMG kjøreprofil.

Jeg bruker ofte eco profilen til og fra jobb, men har lagt merke til noe jeg tror er en feil i programvaren.

Hvis jeg har kjørt i eco, stopper og starter bilen står det eco fortsatt i infotainment skjermen (amundsen) øverst til venstre. Men i kjørecomputer skjermen ser jeg at den bruker gir Dx istedenfor Ex (som indikerer Eco). Merker også at den ikke ruller i bakkene, men bruker et eller annet gir. Går jeg da inn mode, står den også der på eco, og klikker jeg på den igjen ser jeg at den skifter til Ex i kjørecomputeren, og begynner å rulle når jeg slipper gassen.

 

Noen andre som har denne feilen? Skal ringe selger nå etterpå for å sjekke om det er en kjent feil.

-Pål

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spennende BaktusBror. Håper denne oppdateringa løser problemet. Håper du holder oss orientert. Det er interessant hvordan biler mer og mer ligner på en datamaskin.. Oppdagede feil kan rettes opp ved stadige oppdateringer av programvare. For min del har jeg produksjon i uke 38. Jeg regner med at fabrikken ikke sender fra seg biler uten at de er forsynt med den sist tilgjengelige versjon av all programvare. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Svar fra Møller:

Quote

Hei,

 
Takk for din henvendelse.
 
Dette er serie standard. Man må fysisk trykke på eco mode igjen etter å ha stoppet bilen. Grunnet til at visningen er som den er vises pga bilen vet at det er førerønsket, men pga EU-regler og direktiver må kjøremodusen tilbake til normal etter stopp av bilen, og fører må fysisk igjen aktivere eco eller annen kjøremodus. Det er således ikke noen feil.
 
Håper du fikk svar på spørsmålet ditt.

Så ser ikke ut til at en software oppdatering vil fikse dette. Var en tynn forklaring syns jeg, hvis det er krav at den må tilbake til normal hver gang, så bør jo selvfølgelig dette også vise på skjermen. Folk vil jo tro at dem kjører i en annen modus en det dem gjør!

Har testet at det er samme problem hvis du bruker Sport modus.

Edited by nepa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for oppdatering. EU-regler er det lite å gjøre med. De har også ofte en reell begrunnelse.

Men jeg er enig med deg i at det bør være samsvar med det en ser på skjermen og det som faktisk skjer. Har du tenkt å gi dette som replikk til Møller-folkene?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alle med DMS på sin Kodiaq bør klage på dette til Møller, hvis de i utgangpunktet ikke har tenkt til å rette opp i misvisningen (det virker ikke slik).

Share this post


Link to post
Share on other sites

SW-oppdateringa gjorde ingen forskjell på dette problemet.

Sport modus kan man aktivere igjen via automatgirspaken, men ikke ECO. 

Savner en shortcut. Tungvindt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Et EU krav som i praksis innebærer at bilen går tilbake til normal må jo være seriøst tull. Dette skjer ikke på min 2017 Scout. Ville vedda på at dette er en feil.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mitt svar til Møller:
Quote
Beklager sent svar.
 
Dette syns jeg høres veldig rart ut, og jeg har hørt fra en eier av den nye Octavia Scout 2017 at dette ikke skjer på den.
 
Og dessuten hvis den må gå tilbake til normal pga EU krav så må jo dette også vise på skjermen. Hovedproblemet her er jo at skjermen viser annen modus en det bilen faktisk står i, og man tror jo man kjører i eco\sport når man ikke gjør det.
Jeg har prøvd litt mer og funnet ut det samme skjer hvis jeg skrur av bilen i sport. En annen ting som er rart er hvis jeg trykker på mode, så kommer feks eco opp hvis det var siste modus, men trykker jeg en gang til på mode (uten å velge en profil) så oppdaterer den seg til normal.
 
Jeg mener fortsatt dette er en klar feil i programvaren.

 

Og svaret til Møller:

Quote

 

Takk for din tilbakemelding.
 
Vi har undersøkt dette igjen med Skoda avdelingen og funnet ut at dette ikke skal være feil, men standard fra fabrikk. Dersom du likevel mener at det er feil i programvaren, anbefaler vi at du kontakter din lokale Skoda forhandler og forklarer situasjonen nærmere. Forhandleren har mulighet til å undersøke dette nærmere og se på utfordringene i din bil.
 
Ha en fin dag!

 

Forstår ikke at det skal være så vanskelig å innrømme at dette er en feil, kan vell ikke være noe tvil?
Håper flere tar kontakt, så går det kanskje gjennom til slutt. Jeg skal ta det videre med min selger.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei,

 
Takk for din henvendelse.
 
Dette er serie standard. Man må fysisk trykke på eco mode igjen etter å ha stoppet bilen. Grunnet til at visningen er som den er vises pga bilen vet at det er førerønsket, men pga EU-regler og direktiver må kjøremodusen tilbake til normal etter stopp av bilen, og fører må fysisk igjen aktivere eco eller annen kjøremodus. Det er således ikke noen feil.
 
Håper du fikk svar på spørsmålet ditt.

 

Dette synes jeg høres rart ut.

På min 2017 modell virker ECO kjøreprofilen helt som du forventer at den skal virke. Har jeg brukt ECO kjøreprofil når jeg stopper bilen (skrur av tenningen), står den fremdeles i ECO når jeg starter opp igjen. Den triller da med frihjul uten å bremse på et gir. Eco vises alle steder det skal vises før jeg skrur av bilen og etter jeg starter opp igjen.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 10/28/2017 at 10:13 AM, kodiak2017 said:

Dette synes jeg høres rart ut.

På min 2017 modell virker ECO kjøreprofilen helt som du forventer at den skal virke. Har jeg brukt ECO kjøreprofil når jeg stopper bilen (skrur av tenningen), står den fremdeles i ECO når jeg starter opp igjen. Den triller da med frihjul uten å bremse på et gir. Eco vises alle steder det skal vises før jeg skrur av bilen og etter jeg starter opp igjen.

Viser den fortsatt at du bruker et ECO gir da? Feks E1 - E2 osv i kjørecomputeren? Sjå meg viser den Eco på amundsen displayet, men det står D1 - D2 i kjørecomputeren... (som betyr at den egentlig er i normal)

Forhandleren min har bekreftet at dette er et problem hos dem også, samt på andre VW modelle:

Quote

 

Jeg har sjekket dette og kan bekrefte at det er riktig at det modus som ble valgt når tenning slåes av er det samme står i displayet når du starter opp og at bilen er i normal modus.
Du må rett og slett velge nytt modus igjen ved oppstart. Har sjekket dette på både Kodiaq, Tiguan og Arteon og alle har samme funksjon.

 

Gidder ikke mase noe mer på dem nå, virker ikke som dem syns dette er noe problem, så får bare leve med det :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser du nå ikke ønsker å holde på med denne saken lenger. Allikevel vi jeg bare fortelle at kjørekomputeren viser E1 - E2 osv når jeg bruker ECO kjøreprofil og starter mortoren igjen.  Jeg skjønner ikke hvordan de da kan hevde det de hevder til deg. Min bil er jo et bevis på at det fungerer helt som du forventer og jeg har beskrevet.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har selv irritert meg over dette, men bare godtatt at det er slik.

Har forøvrig funnet ut en "snarvei" for å aktivere det igjen. Bare trykker 2 ganger på "Off Road" knappen etter å ha startet bilen eller når jeg har begynt å kjøre (avhenger litt av når jeg husker det).

Når "Off Road" slår seg av, så går girboksen tilbake til den modusen som var valgt sist.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Bare hyggelig @RuneT   Ja jeg bremser i hvert fall så effektivt jeg kan (når muligheten byr seg), men det er selvfølgelig avhengig av kjøreforhold/underlag og trafikken bak meg. På biler jeg har hatt med manuelt brekk så har jeg strammet det forsiktig inntil at jeg merker at det tar og så holdt det der en liten stund, for så å gjenta dette ved jevne mellomrom, for det er noe som er enkelt å kontrollere med hvor mye en strammer håndbrekket. Når det gjelder bil med elektrisk håndbrekk som gjør ikke jeg det, for det er enten av eller på og etter min mening ikke så enkelt å kontrollere. Det bruker litt tid på å stramme seg og det samme på å løse ut igjen, har brukt det litt for å forsøke å ta en «brekksladd» vinterstid på snøen på en parkeringsplass e.l., men det synes jeg ikke så mye om. Sier ikke at det er umulig, men det krever nok litt øving og trening før det får ønsket effekt og blir mer kontrollerbart, og det har jeg rett og slett ikke prøvet mer på........ Jeg for min del synes det er enklere med harde og kontrollerte oppbremsninger, altså bremsepedalen hardt inn ( «panikkbrems» ), men det behøver selvfølgelig ikke være løsningen for alle.   Jeg savner et manuelt håndbrekk, for det er enklere å kontrollere og ha det morsomt med når anledningen byr seg  
    • Tusen takk for utfyllande svar @Superb lll☺️ Da er mulig at desse bakbremsane må brukast veldig aktivt ved å f. eks "dra i handbrekket" og bremse hardt for å helde rusta unna. Eg ser jo at dine bakbremsen er veldig fine i forhold til mine og har vel ikkje antydning til rust (takk for bilder forresten).  Eg skal snart på service med bilen, så då får dei sjå på dei. Blir spande å sjå utfallet😊
    • Gammel post, så du har sikkert funnet ut av det allerede 😊 Møller bruker diagnoseverktøy til å kode fjernkontrollen. På Octavia skal du ha den ovale, lille fjernkontrollen frem tom 16-modellen, og den rektangulære typen fra facelift på 17-mod. På e-bay står det ofte feil ang dette. De har forskjellig sendefrekvens, så de virker ikke om hverandre. 
    • Hei @RuneT   Ser jo tydelige forskjeller på bildene dine av bakbremsene, det øverste av dem (dag 1) ser jo helt forferdelig ut, bakbremser som ser slik ut som dette må jeg ærlig si at jeg aldri har hatt. Det nederste bildet av bremseskiva bak ser jo vesentlig bedre ut, selv om en kan se antydninger av rusta som tidligere har vært på skivene. Verkstedene påstår mye som er riktig i teorien, men det eneste som kan forhindre rust på bremseskiver er at de er i bruk, og jo hardere oppbremsinger jo bedre er det for bremseskivene og calipere, ulempen er selvsagt at det sliter mer på både bremseklosser og bremseskiver. At bremseskivene bak er av en annen kvalitet er det ingen tvil om, foran er det større skiver i diameter, de er tykkere og ventilerte (dvs at de er doble med luft i mellom for kjøling om noen skulle lure på det). Skivene foran skal ta opp betydelig mer bremseenergi (varme) og de er jo i bruk hver eneste gang bremsepedalen blir berørt, slik er det ikke for bremsene bak. Har lest litt forskjellig om bremsekraftfordeling foran/bak fra 55/45 -----> 70/30, og da sier det seg selv at en må være veldig hard på bremsepedalen om en skal få skikkelig bremseeffekt på bremsene bak. Nedover bakker f.eks. så er det mye bedre med få harde bremsninger enn å holde forsiktig på bremsepedalen ned hele bakken, en unngår da varmgang (og glasserte skiver, det skjer mest på tunge kjøretøy) på bremseskiver og bremsevæsken, og en har også da med seg bremsene bak. Men igjen, da må en være flink til å følge med i speilet bakover. Legger ved bilder av mine bremseskiver, nå har min bil stått helt rolig i godt over 1 uke (sist i bruk 31.12.19), og sist den var i bruk så var utrolig mye salt og fuktighet på veien, likevel så ser de slik ut som dette. Slik hadde de ikke sett ut om jeg ikke hadde brukt bremsene så aktivt som det jeg gjør, de er definitivt ikke blanke det ser jeg også, men så har som nevnt bilen ikke vært i bruk på over 1 uke......... Bilen står i garasjen så det er dårlig lys, og det er (dessverre) lenge siden jeg har hatt muligheten til å vaske bil, og det synes godt på eikene til felgene........    
    • Om du har DSG kan du sannsynligvis få den gjennom der clutchwiren skal gå på biler med manuell. Det har iallefall vært tilfelle på Superb og Octavia
    • Takk for mange gode svar!  Første gongen eg merka noko til dette problemet var i sommer på veg til Italia på bilferie. Det var sommer, sol og tørre vegar, men plutseleg merka eg ein romlelyd bak når eg bremsa. Eg kjørte på adaptiv cruise (ACC) når dette skjedde. Eg la merke til at bakbremsane hadde eit slags svart belegg på seg og var ikkje glatte som frambremsane når ein kjente på overflata med fingeren (etter at dei hadde kjølt seg ned såklart😅). Gav beskjed om dette til verkstedet og dei skulle sjå på da ifm. neste service.  No har eg kjørt i over eit halv år sidan dette skjedde første gongen, og har snart passert 30 000 km. Køyre aktivt og langt når eg først køyre, og brukar bilen "skikkeleg" . Likevel er bakbremsane i betydeleg dårlegare stand enn framme. For meg ser da ut som to forskjellige stålkvalitetar som er brukt, der den "billigaste" er brukt bak. Bildene her visar tydeleg forskjell og er tatt parvis samstundes: Bakbrems dag 1 Frambrems dag 1: Bakbrems ein annan dag: Frambrems ein annan dag: Da kan jo hende at bremsetrikset med å parkere etter å ha varma bakbremsane opp hadde fungert, men da er jo litt merkverdig å måtte lage deg til denne rutinen på ein såpass dyr bil. Dette avkrefta også verkstedet skulle vera nødvendig. Eg har heller ikkje hatt ein såpass markant forskjell på fram- og bakbrems på tidlegare bilar, men da trenger ikkje bety at dette som skjer her på min bil no er unormalt for typen. Tanken som likevel slår meg  er at da er brukt bremseskiver bak av ein lavare kvalitet (legering) enn framme.   
    • Hei, skal koble opp ekstralys på min kodiaq. Jeg skal koble alt på egen bryter, men vet ikke hvor jeg får trekt kabelen. Noen som vet evt har noen bilder hvor jeg skal presse igjennom en kabel? 
    • På min kant av landet (Nord-Norge) fungerte Connect en periode i går formiddag for så å falle ut igjen. Internett (carstick) funker feilfritt.
    • Er det noen som vet om Kodiaq og Superb har den samme funksjonen på bremsene bak, altså at de legger seg litt på ved kjøring regn (da må pusseren være aktiv i noen minutter før de gjør det), det hjelper veldig mye for å ha tempererte/tørre bremser bak.. Selv etter at jeg bare har vasket bilen så tar jeg en liten kjøretur med noen harde oppbremsninger, slik at jeg ikke parkerer bilen med våte bremseklosser som vil kunne gi rust på bremseskivene. Jeg gir på litt ved nesten hver anledning jeg har (opp mot 80 -100 km/t når det er mulig med tanke på lovlig hastighet)) og bremser hardt for at bremsene bak skal være i bruk/bevegelse og ikke sette seg, men da er det som det blir nevnt her meget viktig å se i speilet bakover og ikke gjøre dette på glatt underlag slik at en ikke forårsaker en ulykke!  Hardere og mer aktiv bruk av bremsepedalen er nok den enkleste veien å gå for å fjerne og fortsette å holde rusten borte fra bremseskivene bak, for det meste av bremsekraften ligger jo foran inntil en trykker hardere på bremsepedalen. Regner med at det ikke er den store forskjellen på kvaliteten på bremseskivene for Kodiaq og Superb, men det er ikke noe jeg har kunnskap om.. De to foregående bilene jeg har hatt fra Skoda (Superb 2016 og Octavia 2018) var det heller ikke rust på bremseskivene bak pga det jeg har beskrevet her. Jeg kjører nesten hele vinteren på våte/saltede veier, og har heller ikke rust på bremseskivene bak på min Superb 2019, så det virker som det jeg gjør har har en misjon for å unngå rust på bremseskivene bak. Det er selvfølgelig heller ingen fasit, men fungerer i hvert fall i mitt tilfelle.
    • Som nevnt, er det  nok lurt å ha litt varme (og dermed tørre bremser..) når du parkerar.  Eg tar og "nødbremser" litt med det elektriske håndbrekket av og til for å slite vekk evnt.rust; og varme opp skivene. ( OBS!! pass på biler bak deg og fare for sladd ved våt veg.)  Brekket er jo kun av, eller fullt på, så det gjelder å vera varsom ved denne manøveren. Som du ser på bildet, so er det rusta akkurat der klossen har lagt inntil. Ganske vanlig om det er fuktig imellom skive  og kloss ved parkering. Ellers er min erfaring  at Skoda sine bremseskiver ikkje er spesielt bra. Både eg og ein arb.kollega har fått kast i skiver både framme og bak tidlig. (før bilane var passert 60000-km.)  Eg har no EBC skiver på bilen, og det vil vise seg om dei er bedre eller verre..  (Har bra erfaring med dei frå andre bilar.)   Er uansett ikkje dyrare, heller billigare enn originalskiver. Uansett er det største problemet salting/fuktig klima/regn.    
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...