Gå til innhold
nepa

DMS eco feil?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har nylig mottatt min Kodiaq Ambition med bland annet DSG gir, og DMG kjøreprofil.

Jeg bruker ofte eco profilen til og fra jobb, men har lagt merke til noe jeg tror er en feil i programvaren.

Hvis jeg har kjørt i eco, stopper og starter bilen står det eco fortsatt i infotainment skjermen (amundsen) øverst til venstre. Men i kjørecomputer skjermen ser jeg at den bruker gir Dx istedenfor Ex (som indikerer Eco). Merker også at den ikke ruller i bakkene, men bruker et eller annet gir. Går jeg da inn mode, står den også der på eco, og klikker jeg på den igjen ser jeg at den skifter til Ex i kjørecomputeren, og begynner å rulle når jeg slipper gassen.

 

Noen andre som har denne feilen? Skal ringe selger nå etterpå for å sjekke om det er en kjent feil.

-Pål

Skrevet

Spennende BaktusBror. Håper denne oppdateringa løser problemet. Håper du holder oss orientert. Det er interessant hvordan biler mer og mer ligner på en datamaskin.. Oppdagede feil kan rettes opp ved stadige oppdateringer av programvare. For min del har jeg produksjon i uke 38. Jeg regner med at fabrikken ikke sender fra seg biler uten at de er forsynt med den sist tilgjengelige versjon av all programvare. 

Skrevet (endret)

Svar fra Møller:

Quote

Hei,

 
Takk for din henvendelse.
 
Dette er serie standard. Man må fysisk trykke på eco mode igjen etter å ha stoppet bilen. Grunnet til at visningen er som den er vises pga bilen vet at det er førerønsket, men pga EU-regler og direktiver må kjøremodusen tilbake til normal etter stopp av bilen, og fører må fysisk igjen aktivere eco eller annen kjøremodus. Det er således ikke noen feil.
 
Håper du fikk svar på spørsmålet ditt.

Så ser ikke ut til at en software oppdatering vil fikse dette. Var en tynn forklaring syns jeg, hvis det er krav at den må tilbake til normal hver gang, så bør jo selvfølgelig dette også vise på skjermen. Folk vil jo tro at dem kjører i en annen modus en det dem gjør!

Har testet at det er samme problem hvis du bruker Sport modus.

Endret av nepa
Skrevet

Takk for oppdatering. EU-regler er det lite å gjøre med. De har også ofte en reell begrunnelse.

Men jeg er enig med deg i at det bør være samsvar med det en ser på skjermen og det som faktisk skjer. Har du tenkt å gi dette som replikk til Møller-folkene?

Skrevet

Alle med DMS på sin Kodiaq bør klage på dette til Møller, hvis de i utgangpunktet ikke har tenkt til å rette opp i misvisningen (det virker ikke slik).

Skrevet

SW-oppdateringa gjorde ingen forskjell på dette problemet.

Sport modus kan man aktivere igjen via automatgirspaken, men ikke ECO. 

Savner en shortcut. Tungvindt.

Skrevet

Et EU krav som i praksis innebærer at bilen går tilbake til normal må jo være seriøst tull. Dette skjer ikke på min 2017 Scout. Ville vedda på at dette er en feil.

  • 4 uker senere...
Skrevet
Mitt svar til Møller:
Quote
Beklager sent svar.
 
Dette syns jeg høres veldig rart ut, og jeg har hørt fra en eier av den nye Octavia Scout 2017 at dette ikke skjer på den.
 
Og dessuten hvis den må gå tilbake til normal pga EU krav så må jo dette også vise på skjermen. Hovedproblemet her er jo at skjermen viser annen modus en det bilen faktisk står i, og man tror jo man kjører i eco\sport når man ikke gjør det.
Jeg har prøvd litt mer og funnet ut det samme skjer hvis jeg skrur av bilen i sport. En annen ting som er rart er hvis jeg trykker på mode, så kommer feks eco opp hvis det var siste modus, men trykker jeg en gang til på mode (uten å velge en profil) så oppdaterer den seg til normal.
 
Jeg mener fortsatt dette er en klar feil i programvaren.

 

Og svaret til Møller:

Quote

 

Takk for din tilbakemelding.
 
Vi har undersøkt dette igjen med Skoda avdelingen og funnet ut at dette ikke skal være feil, men standard fra fabrikk. Dersom du likevel mener at det er feil i programvaren, anbefaler vi at du kontakter din lokale Skoda forhandler og forklarer situasjonen nærmere. Forhandleren har mulighet til å undersøke dette nærmere og se på utfordringene i din bil.
 
Ha en fin dag!

 

Forstår ikke at det skal være så vanskelig å innrømme at dette er en feil, kan vell ikke være noe tvil?
Håper flere tar kontakt, så går det kanskje gjennom til slutt. Jeg skal ta det videre med min selger.
 

Skrevet

Hei,

 
Takk for din henvendelse.
 
Dette er serie standard. Man må fysisk trykke på eco mode igjen etter å ha stoppet bilen. Grunnet til at visningen er som den er vises pga bilen vet at det er førerønsket, men pga EU-regler og direktiver må kjøremodusen tilbake til normal etter stopp av bilen, og fører må fysisk igjen aktivere eco eller annen kjøremodus. Det er således ikke noen feil.
 
Håper du fikk svar på spørsmålet ditt.

 

Dette synes jeg høres rart ut.

På min 2017 modell virker ECO kjøreprofilen helt som du forventer at den skal virke. Har jeg brukt ECO kjøreprofil når jeg stopper bilen (skrur av tenningen), står den fremdeles i ECO når jeg starter opp igjen. Den triller da med frihjul uten å bremse på et gir. Eco vises alle steder det skal vises før jeg skrur av bilen og etter jeg starter opp igjen.

 

 

  • 4 måneder senere...
Skrevet
On 10/28/2017 at 10:13 AM, kodiak2017 said:

Dette synes jeg høres rart ut.

På min 2017 modell virker ECO kjøreprofilen helt som du forventer at den skal virke. Har jeg brukt ECO kjøreprofil når jeg stopper bilen (skrur av tenningen), står den fremdeles i ECO når jeg starter opp igjen. Den triller da med frihjul uten å bremse på et gir. Eco vises alle steder det skal vises før jeg skrur av bilen og etter jeg starter opp igjen.

Viser den fortsatt at du bruker et ECO gir da? Feks E1 - E2 osv i kjørecomputeren? Sjå meg viser den Eco på amundsen displayet, men det står D1 - D2 i kjørecomputeren... (som betyr at den egentlig er i normal)

Forhandleren min har bekreftet at dette er et problem hos dem også, samt på andre VW modelle:

Quote

 

Jeg har sjekket dette og kan bekrefte at det er riktig at det modus som ble valgt når tenning slåes av er det samme står i displayet når du starter opp og at bilen er i normal modus.
Du må rett og slett velge nytt modus igjen ved oppstart. Har sjekket dette på både Kodiaq, Tiguan og Arteon og alle har samme funksjon.

 

Gidder ikke mase noe mer på dem nå, virker ikke som dem syns dette er noe problem, så får bare leve med det :)

Skrevet

Ser du nå ikke ønsker å holde på med denne saken lenger. Allikevel vi jeg bare fortelle at kjørekomputeren viser E1 - E2 osv når jeg bruker ECO kjøreprofil og starter mortoren igjen.  Jeg skjønner ikke hvordan de da kan hevde det de hevder til deg. Min bil er jo et bevis på at det fungerer helt som du forventer og jeg har beskrevet.

 

Skrevet

Har selv irritert meg over dette, men bare godtatt at det er slik.

Har forøvrig funnet ut en "snarvei" for å aktivere det igjen. Bare trykker 2 ganger på "Off Road" knappen etter å ha startet bilen eller når jeg har begynt å kjøre (avhenger litt av når jeg husker det).

Når "Off Road" slår seg av, så går girboksen tilbake til den modusen som var valgt sist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei! Jeg har fått samme varsel på Skoda Octavia 2019 mod. Det kom på vei til hytta, men var borte dagen etter. På hjemveien etter ca en time kom det tilbake igjen, og etterhvert virket kun oddetalls-gir. Skoda-verkstedet har ikke tid før om to uker. Kan bilen brukes som normalt (korte turer) fram til det...?
    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...