Gå til innhold
Core2Duo

Automatisk lukking av vindu ved regn


Anbefalte innlegg

Mener jeg har hørt et sted at vinduene skal lukke seg automatisk ved regnvær om man for eksempel har glemt å lukke disse. Stemmer dette, eller er det jeg som roter med noe annet jeg har hørt? 

Prøvde nemlig nå når jeg kom hjem, samboeren min hadde rullet ned vinduet, og før henne hadde lukket det skrudde jeg av motoren og tenningen så henne ikke fikk lukket det raskt nok. Dermed låste jeg bilen og fant fram en sprayflaske med spylervæske jeg har stående, og sprayet på frontruta og regnsensoren, men vinduet lukket seg altså ikke. Så, skal det være en sånn funksjon, eller blander jeg med noe annet? xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også lest om at har vært en mulighet for tidligere modeller av bl.a. Superb, men vet ikke om det er en mulighet lenger. Jeg har lett og lett i bilens innstillinger, instruksjonsbøkene for både selve bilen og for Infotainmentsystemet og brukt min venn Google men finner altså ingenting om dette for min Superb..........

Nå har jeg ikke forsøkt å sprute vann direkte på frontruta slik du har gjort @Core2Duo, men kan hvilken «følsomhet» en har på  pusserinnstillingen for regnsensoren ha noe med dette å gjøre tro? Altså om en benytter den minst følsomme innstillingen, så vil kanskje ikke spruten fra din sprayflaske være hard nok for å aktivere pusserne i det hele tatt, eller vet du at det fungerer når bilen går på tomgang og du forsøker det samme- Kan jo være at det må «mer til» for at regnsensoren skal «oppdage» det du spruter på, uten at jeg vet noe om det. Forsøker bare å eliminere bort ting som kanskje kan ha en påvirkning på dette.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Superb lll skrev:

Nå har jeg ikke forsøkt å sprute vann direkte på frontruta slik du har gjort @Core2Duo, men kan hvilken «følsomhet» en har på  pusserinnstillingen for regnsensoren ha noe med dette å gjøre tro? Altså om en benytter den minst følsomme innstillingen, så vil kanskje ikke spruten fra din sprayflaske være hard nok for å aktivere pusserne i det hele tatt, eller vet du at det fungerer når bilen går på tomgang og du forsøker det samme- Kan jo være at det må «mer til» for at regnsensoren skal «oppdage» det du spruter på, uten at jeg vet noe om det. Forsøker bare å eliminere bort ting som kanskje kan ha en påvirkning på dette.........

Dette skal prøves i morgen. Når jeg tenker meg om, så sto nok også spaken til viskeren i stilling "av" også. Jeg pleier iallefall og sette den i "av" når det ikke regner.  Det er en stråle man kan justere styrken på, helt fra tåke til hard stråle. Sprayflaska står innstilt på stråle, så jeg syntes den burde være hard nok til å aktivere sensoren. Ruta blir da iallefall mer enn våt nok. :) 

 

9 timer siden, Håvard skrev:

Har lest om det samme, og tror det skal være mulig og aktivere med VCDS. Mener også å huske at de ikke anbefales å gjøre det, da bilen ikke skrur seg helt av, men blir stående i en standby modus og trekker strøm konstant

Nei, det er nok ikke noe jeg kommer til å aktivere i tilfelle, det var nok bare at jeg ville prøve om det fungerte sånn som jeg hadde lest om. :) Vet du om det eventuelt har blitt levert som standard på tidligere biler fra Skoda, eller har muligheten for å få den funksjonen kun vært via VCDS? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en mulighet for tidligere utgaver av Superb som nevnt @Core2Duo, men den ble etter hva jeg kan forstå fjernet fordi det var et strømforbruk her, bilen var jo ikke «av» siden den stod i en slags «pausemodus».

Dette kan nok som @Håvard skriver kodes om, og da hadde jeg forhørt meg med verkstedet om det var noe de kan gjøre, om det er en funksjon du ønsker å ha @Core2Duo :)  

Jeg skal i hvert fall holde meg langt unna å skrive mer om hvordan det kan gå med nybilgarantien om en koder det selv............. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Superb lll skrev:

Jeg skal i hvert fall holde meg langt unna å skrive mer om hvordan det kan gå med nybilgarantien om en koder det selv............. ;) 

Smertelig klar over det ;) (Nei, har aldri kodet selv eller gått på en smell slikt sett, og kommer ikke til å tukle med bilen selv heller, ikke med VCDS.)

Da lar jeg det ligge. Takk for svar folkens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, PaulusA skrev:

Det er vel i tillegg en forholdsvis bortkastet feature ?

Ja, ihvertfall for min del, jeg har aldri glemt å lukke vinduet :P Var for å teste om det virkelig fungerte som sagt.. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...