Gå til innhold
Sjåføren

Vindavvisere


Anbefalte innlegg

Skrevet

ENDELIG!

Nå har jeg fått montert vindavviserne! Synes de så utrolig bra ut, diskre og elegante. Slett ikke i nærheten av de svulstige 80-tallsgreiene. Og svært lettmonterte, brukte kanskje 15 minutter på hele settet.

De sitter klemt inni gummi-listen for vinduet, ikke limt på utsiden. Det ble litt ekstra tykkelse, men gummilisten vil nok tilpasse seg, og forhåpentligvis ikke ramle ut nå vinduet åpnes..... Tror nok det går bra, for de er tapet fast mot listen, og det fulgte med klips som kan brukes.

received_10210719929026434.jpeg

received_10210719928986433.jpeg

received_10210719928666425.jpeg

Skrevet

De var merkbart smalere og mer diskré enn hva de tidligere vindavviserne var ja @Sjåføren :) 

Gjorde du noe mer med listene enn å dra de ned, og så «presse» de på plass igjen etter at vindavviserne ble montert?

Har du prøvet de under kjøring? Da tenker jeg på hvordan det er med evt. økt vindsus, men en må muligens over 70-80 km/t før det blir hørbart........?

De ser jeg kanskje for meg at jeg kan tenke meg også, vil nok passe greit på en Scout med  alle de sorte plastikkdetaljene den har, men det får en se på etterhvert, først må jeg faktisk få bilen..........

  • Lik 1
Skrevet
18 minutter siden, Superb lll skrev:

De var merkbart smalere og mer diskré enn hva de tidligere vindavviserne var ja @Sjåføren :) 

Gjorde du noe mer med listene enn å dra de ned, og så «presse» de på plass igjen etter at vindavviserne ble montert?

Har du prøvet de under kjøring? Da tenker jeg på hvordan det er med evt. økt vindsus, men en må muligens over 70-80 km/t før det blir hørbart........?

De ser jeg kanskje for meg at jeg kan tenke meg også, vil nok passe greit på en Scout med  alle de sorte plastikkdetaljene den har, men det får en se på etterhvert, først må jeg faktisk få bilen..........

Jeg er superfornøyd med looken, de passer veldig bra inn slik jeg forestilte meg de ville være.

Jeg har ikke kjørt med dem enda, de står og klemmer/former gummilistene, etter en generell anbefaling. Vinduene skal ikke brukes første 24 timer, så jeg venter med å kjøre med bilen til i morgen. Det ble også anbefalt å bruke silikonstift på gummilisten, for at vinduet skulle gli lett. Så det hadde jeg på før monteringen. Det ble endel trangere for vinduet å stenge helt. Jeg antar at det går seg til.....

Det var forhåndsmontert tape på dem for å holde dem på plass i listene. I tillegg fulgte det med klips som KAN monteres hvis de er noe ustabile. Jeg har ikke montert dem, mulig de kommer på etter noe utprøving.

Det blir en lengre biltur neste helg, så det kommer nok oppdatering etter det (om ikke før).

 

o3c-ofk-full.jpg

  • 2 uker senere...
Skrevet

Da har jeg fått kjørt endel med de nye vindavviserene. Det var ørlite mere vindus enn uten, men det var bare merkbart fra 80 km/t og oppover. Her på våre kanter har vi veier med maks 80 så det er ikke noe å tenke på for min del.

Den store fordelen er at vinduene kan settes littegrann åpne når bilen er parkert, slik at kupeen luftes ut og ikke blir så varm. Fikk prøve det i helga da det var en god bris, sol fra skyfri himmel og 26-28 på dagtid. Virket mye svalere inni bilen..... Plastikken er så mørk at det ikke er mulig å se om et vindu står litt åpent, og ei regnskur vil heller ikke føre til våte seter! Tror det kan vise seg å være ganske så praktisk. Om det er helt forsikringsmessig korrekt vet jeg ikke, men det må nok brytes og knekkes ganske mye for å få tilgang.

Skrevet

Ja husker fra den tiden jeg hadde slike selv på min gamle Opel Rekord, de er meget praktiske av mange årsaker. Men det var mest når det regnet og på vinteren når jeg hadde Defa varmeovn på sammen med motorvarmeren at jeg virkelig satte pris på dem. 

Minnes at det var litt ekstra vindsus i fra dem den gangen også, men litt støy fra eller til på den gamle bilen utgjorde ikke så mye, hehe ;) 

Men på mer stillegående biler slik det er i dag, så vil en nok fortere legge merke til at vindsuset øker. Mulig de også vil være effektive til å holde siderutene foran rene, når det er vått på veien og evt. en spyler av frontruten med spylerdysene, for det sprer seg veldig utover sidevinduet spesielt på førersiden i dag når en kjører i + 80 km/t.

Tror nok likevel jeg må tenke igjennom det her litt før jeg evt. kjøper slike vindavvisere, er ikke helt sikker på at det blir, selv om de kan være ganske så praktiske :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei. Jeg liker forum veldig godt, jeg. Langt bedre oversikt og langt flere muligheter for kategorisering enn Facebook. Men FB er langt mer "moderne" og kjapt for oss som kanskje er kommet litt forbi ungdomstiden. Lett å søke opp grupper som interesserer, melde seg inn og delta. Der er det gjerne mange andre aktive som bidrar. Men, som sagt, jeg synes forum trumfer FB, så lenge det er en god slump med aktive medlemmer, og det er en spredning av kunnskaper og interesser. Så kanskje en promotering, fremsnakking og henvisninger på forskjellige FB-grupper til dette forumet kan skape litt mere aktivitet her. Skoda lider nok litt av at de ligger under VAG-familien, der de andre merkene kanskje er sterkere og "mer spennende" innad i forhandlersystemet. Jeg mener at Skoda som merkevare står sterkt blant mange av deres eiere, men kanskje det ikke er mange nok til å være aktive i et forum og kanskje ikke vet om forumet engang? Make forums great again!
    • 2018 Kodiaq sportline 190hk tdi, hvor det er tydelig lekkasje av AdBlue rundt fordeleren i motorrommet. Bilen varsler om ingen start etter 1000km, men får AdBlue, og verkstedet sier at det ikke er farlig å kjøre med. Diagnosen fra verksted er at det er lekkasje på påfyllingsslangen og at denne må byttes. Møller skal ha 14000kr for dette (delprisen er ca 3500kr). Noen som har vært borti det samme, og kan si noe om hvor komplisert denne jobben egentlig er, og evt om det er noen vits i å sjekke pris andre steder? Jeg har fått tetta slangen ved nippel i motorrom, og får nå feilmelding mye sjeldnere, men den blir som sagt ikke borte. Er det ikke mulig å få ned prisen på bytte av slange, eller fikse det på annet vis, vurderer jeg å bare kode vekk hele AdBlue systemet. Og da ønsker jeg meg tips på noen i Osloområdet som kan gjøre det, og er trygg å bruke 
    • Hei, Jeg ser at det er svært få av våre medlemmer som får svar eller løsninger på sine spørsmål. Hva er egentlig vitsen med dette forumet? Hvis ikke Skoda i Norge tar litt ansvar og hjelper til med sine teknikere, er ikke dette liv laga. Og det vil de hvertfall ikke Skoda tjene på. Har andre gode forslag, så fyr i vei!
    • Hei! Har en 2018 kodiaq sportline som jeg lurer på å montere ledbar/ekstralys på. Noen som har bilder å vise? Forslag til ledbar og monteringsmetode? Noen som har montert inni grill under skilt?
    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...