Gå til innhold
Sjåføren

Vindavvisere


Anbefalte innlegg

ENDELIG!

Nå har jeg fått montert vindavviserne! Synes de så utrolig bra ut, diskre og elegante. Slett ikke i nærheten av de svulstige 80-tallsgreiene. Og svært lettmonterte, brukte kanskje 15 minutter på hele settet.

De sitter klemt inni gummi-listen for vinduet, ikke limt på utsiden. Det ble litt ekstra tykkelse, men gummilisten vil nok tilpasse seg, og forhåpentligvis ikke ramle ut nå vinduet åpnes..... Tror nok det går bra, for de er tapet fast mot listen, og det fulgte med klips som kan brukes.

received_10210719929026434.jpeg

received_10210719928986433.jpeg

received_10210719928666425.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var merkbart smalere og mer diskré enn hva de tidligere vindavviserne var ja @Sjåføren :) 

Gjorde du noe mer med listene enn å dra de ned, og så «presse» de på plass igjen etter at vindavviserne ble montert?

Har du prøvet de under kjøring? Da tenker jeg på hvordan det er med evt. økt vindsus, men en må muligens over 70-80 km/t før det blir hørbart........?

De ser jeg kanskje for meg at jeg kan tenke meg også, vil nok passe greit på en Scout med  alle de sorte plastikkdetaljene den har, men det får en se på etterhvert, først må jeg faktisk få bilen..........

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Superb lll skrev:

De var merkbart smalere og mer diskré enn hva de tidligere vindavviserne var ja @Sjåføren :) 

Gjorde du noe mer med listene enn å dra de ned, og så «presse» de på plass igjen etter at vindavviserne ble montert?

Har du prøvet de under kjøring? Da tenker jeg på hvordan det er med evt. økt vindsus, men en må muligens over 70-80 km/t før det blir hørbart........?

De ser jeg kanskje for meg at jeg kan tenke meg også, vil nok passe greit på en Scout med  alle de sorte plastikkdetaljene den har, men det får en se på etterhvert, først må jeg faktisk få bilen..........

Jeg er superfornøyd med looken, de passer veldig bra inn slik jeg forestilte meg de ville være.

Jeg har ikke kjørt med dem enda, de står og klemmer/former gummilistene, etter en generell anbefaling. Vinduene skal ikke brukes første 24 timer, så jeg venter med å kjøre med bilen til i morgen. Det ble også anbefalt å bruke silikonstift på gummilisten, for at vinduet skulle gli lett. Så det hadde jeg på før monteringen. Det ble endel trangere for vinduet å stenge helt. Jeg antar at det går seg til.....

Det var forhåndsmontert tape på dem for å holde dem på plass i listene. I tillegg fulgte det med klips som KAN monteres hvis de er noe ustabile. Jeg har ikke montert dem, mulig de kommer på etter noe utprøving.

Det blir en lengre biltur neste helg, så det kommer nok oppdatering etter det (om ikke før).

 

o3c-ofk-full.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg fått kjørt endel med de nye vindavviserene. Det var ørlite mere vindus enn uten, men det var bare merkbart fra 80 km/t og oppover. Her på våre kanter har vi veier med maks 80 så det er ikke noe å tenke på for min del.

Den store fordelen er at vinduene kan settes littegrann åpne når bilen er parkert, slik at kupeen luftes ut og ikke blir så varm. Fikk prøve det i helga da det var en god bris, sol fra skyfri himmel og 26-28 på dagtid. Virket mye svalere inni bilen..... Plastikken er så mørk at det ikke er mulig å se om et vindu står litt åpent, og ei regnskur vil heller ikke føre til våte seter! Tror det kan vise seg å være ganske så praktisk. Om det er helt forsikringsmessig korrekt vet jeg ikke, men det må nok brytes og knekkes ganske mye for å få tilgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja husker fra den tiden jeg hadde slike selv på min gamle Opel Rekord, de er meget praktiske av mange årsaker. Men det var mest når det regnet og på vinteren når jeg hadde Defa varmeovn på sammen med motorvarmeren at jeg virkelig satte pris på dem. 

Minnes at det var litt ekstra vindsus i fra dem den gangen også, men litt støy fra eller til på den gamle bilen utgjorde ikke så mye, hehe ;) 

Men på mer stillegående biler slik det er i dag, så vil en nok fortere legge merke til at vindsuset øker. Mulig de også vil være effektive til å holde siderutene foran rene, når det er vått på veien og evt. en spyler av frontruten med spylerdysene, for det sprer seg veldig utover sidevinduet spesielt på førersiden i dag når en kjører i + 80 km/t.

Tror nok likevel jeg må tenke igjennom det her litt før jeg evt. kjøper slike vindavvisere, er ikke helt sikker på at det blir, selv om de kan være ganske så praktiske :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...