Gå til innhold
tomasjl

Navigasjon og oppdatering


Anbefalte innlegg

Oppdatering av  GPS  skjer gjennom  å laste inn nye  kart via en DVD-plate/minnekort. Noen forhandlere gjør dette gratis for gode kunder, andre tar vel betalt.  Jeg har hørt ca 1 500 kr for en slik plate. Selv har jeg ikke betalt for at verkstedet legger inn en ny versjon av kartet. 

På nyere biler kan en gjøre dette selv via Skoda sin updateportal og et minnekort:

 http://updateportal.skoda-auto.com/

Jeg vet ikke helt hvor grensa går for "ny bil", men jeg fikk ikke gjort det på min 2011 Columbus i en Yeti.  Prøv med VIN-nummeret på nettsida så finner du ut det. VIN - nummeret finner du på frontruta. 

Artistnavn/sangnavn er vel en innstillingsak i de fleste DAB+ radioer hvis det er det du har.  

Endret av tobor
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har nettopp kjøpt en 2014 Octavia hos Møller Etterstad. Skjønte ikke helt at ikke navigasjonen "snakket norsk". Når jeg skiftet til feks. engelsk så kom navimeldingene som vanlig. Ved skifte tilbake til norsk, ser jeg at jeg får ei feilmelding som sier at norsk lastes inn for alt annet enn navi og stemmestyring. Regner med at språket (tale) ligger i navikortet og lastes inn derfra? Anyone?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Jøran GB skrev:

Har nettopp kjøpt en 2014 Octavia hos Møller Etterstad. Skjønte ikke helt at ikke navigasjonen "snakket norsk". Når jeg skiftet til feks. engelsk så kom navimeldingene som vanlig. Ved skifte tilbake til norsk, ser jeg at jeg får ei feilmelding som sier at norsk lastes inn for alt annet enn navi og stemmestyring. Regner med at språket (tale) ligger i navikortet og lastes inn derfra? Anyone?

Hei,

Navigasjonen din skal kunne snakke på Norsk, kun stemmestyring som ikke fungerer på Norsk.
Alt av språk osv skal ligge sammen med kartdataene dine.

Ta en tur innom http://updateportal.skoda-auto.com/ og legg inn VIN nummeret ditt, for å se om du kan laste ned oppdatert kartverk ink. Alt som følger med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Marius skrev:

Hei,

Navigasjonen din skal kunne snakke på Norsk, kun stemmestyring som ikke fungerer på Norsk.
Alt av språk osv skal ligge sammen med kartdataene dine.

Ta en tur innom http://updateportal.skoda-auto.com/ og legg inn VIN nummeret ditt, for å se om du kan laste ned oppdatert kartverk ink. Alt som følger med.

Takk for tipset! Det gikk strålende å oppdatere fra portalen, men navigasjonsmeldinger kommer fremdeles ikke med norsk tale. Det nye er at jeg har fått komboen norsk tekst i displayet (kjøredata mm) og engelsk tale på navigasjonsmeldinger! Det er alltids noe ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Jøran GB skrev:

Takk for tipset! Det gikk strålende å oppdatere fra portalen, men navigasjonsmeldinger kommer fremdeles ikke med norsk tale. Det nye er at jeg har fått komboen norsk tekst i displayet (kjøredata mm) og engelsk tale på navigasjonsmeldinger! Det er alltids noe ...

Kjempe bra du har fått oppdatert. Merkelig at du ikke får Norsk tale på navigasjonmeldingene. Du har gått igjennom instillingene? Skal være et eget valg i menyen om hvilket språk navigasjonsmeldingene skal bli lest opp på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Marius skrev:

Kjempe bra du har fått oppdatert. Merkelig at du ikke får Norsk tale på navigasjonmeldingene. Du har gått igjennom instillingene? Skal være et eget valg i menyen om hvilket språk navigasjonsmeldingene skal bli lest opp på.

Jeg ser ikke noe valg om hvilket språk navimeldingene skal bruke. Kun valg om alt språk for hele bilen. Og bytter jeg til engelsk og så tilbake til norsk får jeg fremdeles opp at norsk ikke lastes for navi (og speech).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Jøran GB skrev:

Jeg ser ikke noe valg om hvilket språk navimeldingene skal bruke. Kun valg om alt språk for hele bilen. Og bytter jeg til engelsk og så tilbake til norsk får jeg fremdeles opp at norsk ikke lastes for navi (og speech).

Hva slags spiller har du i bilen din da? Columbus eller Amundsen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Har nettopp fått til å oppdatere  kart på mitt Ammundsen NAV i en Octavia 2014 modell.  Det var flere ting som ikke stemte med veiledningene:

1.  Det nytter ikke å overføre oppdateringene til en hvilke som helst minnebrikke - det må være på originalbrikken som sitter i bilen.

2. På min pc fikk jeg ikke flyttet zip-filen med oppdateringene over på minnebrikken. Jeg måtte gå ett trinn ned i mappestrukturen for å få kopiert  oppdateringene fra harddisken over til brikken.

3. Det som tok tid var å få kopiert filene inn på minnebrikken i PC-en. Når jeg satte brikken i bilen, kom det nye kartet opp etter noen sekunder.  Andre har beskrevet at denne prosessen kunne ta opp mot en time.

4. Brukerveiledningene for å gjøre disse oppdateringene er svært mangelfulle og inneholder feilinformasjon.  Her burde Skoda kunne spare sine brukere for mange ergrelser og sikkert mange unødige telefoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Martin Hauge

Hvilket system har du?

Det er kun selve oppdateringen som skal ligge uten mappe på minnebrikken, ikke hele zip-filen.

Jeg mistenker at du har et system som bruker kart direkte fra minnekortet, da trenger man ikke å oppdatere systemet men kun bruke oppdatert kart og får da det umiddelbart på skjermen.

Ellers har jeg brukt mange forskjellige typer minnekort, alle med hell.

 Edit: ser nå du snakker om Amundsen, dette systemet leser vel kartet rett fra minnekort og har det ikke lagret lokalt slik som Columbus. Du har rett angående minnekort på Amundsen, dette må være originalt. 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Amundsen på Octavia 2014 modell. Har lastet ned zip filen, pakket den ut, men får ikke lagt den over på SD-kortet (det originale) fordi det er for lite plass. Jeg kan ikke slette kartene som ligger der heller fordi det er skrivebeskyttet. Er det noe jeg har misforstått? Håper noen kan oppklare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...