Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Salcin

Prisene på Karoq er nå klare

Recommended Posts

Prisene jeg har fått fra Skoda ligger jevnt over 10.000 kr høyere per modell enn prisene jeg ser i media, men det er mulig Skoda sine priser inkluderer flere avgifter.

Uansett alt for høyt priset etter min mening.

Flere konkurrenter som puster lettet ut nå tror jeg.

Edited by kjellhl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klargjøring og frakt kommer i tillegg på denne prisen, mulig den er med i prisene du har fått fra forhandler!

Synes også prisene var noe stive uten å satt meg helt inn i modellen, men med en startpris på 424 000kr med en 150hk 4x4 TDi, som er minimum hva du må ha i noe som kan kalle seg SUV etter min mening, og det er en ambition. Noe som jeg tipper de færreste velger!

Synes også det er utrolig langt ute på jordet og kun ha ett motoralternativ med 4x4 på en SUV :o  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikke noe hakeslepp her nei. Den har jo fått gode tilbakemeldinger, men blir spennende å sette sammen noen sammenlignbare utgaver av Karoq og Kodiaq.

Yeti var jo ikke noen billig bil det heller mener jeg å huske.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sammenligner man Kodiaq Stylel 150 hk TDi DSG 4x4 og Karoq Style med 150hk TDi DSG 4x4  så er prisen på Kodiaq 528 500kr og Karoq 443 000kr...

Nå vet vi jo ikke hva Karoq har slags utstyr innenfor Style i forhold til Kodiaq, men prisen har jo en differanse på 85 500kr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå er jo T-Roc en litt mindre bil men velger allikevel å ta en sammenligning på disse.

T-Roc Sport 2,0 150 hk TDI DSG 7- trinns 4 MOTION starter på 415 000 kr.
Det er nesten 30.000 kr under Karoq med samme motorisering.

Med tanke på at begge er helt nye modeller og at Skoda skal være billigere enn VW virker dette litt omvendt for meg.

Karoq er en flott bil, ingen tvil om det, men synd at den ikke kommer med digital cockpit før juni, og da sikkert enda litt dyrere enn den er nå.

Det blir spennende å se om Seat følger Skoda sitt eksempel når de relanserer til sommeren, eller om de overtar Skoda sin posisjon som det rimelige merket under VAG-paraplyen.

 

Edited by kjellhl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du får faktisk Karoq for med 150hk DSG 4x4 for fra 424 000kr, dersom man velger laveste utstyrsnivå... Men vi nordmenn er vel stort sett opptatt av ekstrautstyr :) 

Jeg må si jeg vet lite om hva tilsvarende biler koster fra andre merker, men att dette er billigbil, det kan vi vel slåfast att det ikke er! Men Skoda har vel den senere tiden økt prisene jevnt og trutt, fra å være ett billigmerke til nå å være ett helt reelt konkurrerende merke mot VW , Ford etc...

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timer siden, PaulusA skrev:

Personlig synes jeg Karoq er litt stivt priset sammenlignet med Octavia 

Helt enig med deg @PaulusA, den blir fort meget kostbar den også når en får satt den opp i riktig utstyrsversjon og med det ekstrautstyret en ønsker.

Denne måtte jo vært perfekt med den motor, drivverk og girkasse kombinasjonen jeg helst vil ha, men den ser nok ikke ut til å komme i det hele tatt (det er 2,0/180 hk TSi 4x4 og den nye oljefylt DSG 7kassa jeg tenker på da ja ;)). Og mest sannsynlig så ville den ha blitt altfor kostbar også vil jeg tro........  

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dessverre ser det ut som om Skoda nå begynner å følge "visse andre" og melke markedet med prisene sine. Frem til nå har de vært det billigere alternativet, men nå føler de nok at de selger så bra at de kan prise seg opp. Det kan også sees på en ekstrautsyret, masse som ikke er inkludert og høyt priset. Husk at prislisten som kom nå er introduksjonspriser, senere kommer de normale, høyere prisene.

Ikke har de bensin + 4x4 heller (og bare "småmotorer"). Og diesel er vel nå bare miljøriktig for drosjer og de som skal trekke tungt.

For min del: skuffet. Priset seg vekk og falt litt igjennom. Vil nok se kraftig over på konkurrentene når neste bil skal handles. Kanskje få seg en hybrid, som nyter godt av langt lavere avgifter, og dermed en gunsig pris.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg var hos den lokale forhandleren på avdukingen. Veldig fin bil, passe stor og praktisk. Veldig god å sitte i og tiltalende interiør. Større enn Yeti og med et bagasjerom som nærmer seg større biler. Litt lite dybde med reservehjul og subwoofer.  Et par andre minuser ble notert. Fremdeles synes jeg den er for dyr til Skoda å være, den kommer opp i et prisnivå der den vil dra på seg mange konkurrenter.

DSC_4322.JPG

Edited by Sjåføren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Bare hyggelig @RuneT   Ja jeg bremser i hvert fall så effektivt jeg kan (når muligheten byr seg), men det er selvfølgelig avhengig av kjøreforhold/underlag og trafikken bak meg. På biler jeg har hatt med manuelt brekk så har jeg strammet det forsiktig inntil at jeg merker at det tar og så holdt det der en liten stund, for så å gjenta dette ved jevne mellomrom, for det er noe som er enkelt å kontrollere med hvor mye en strammer håndbrekket. Når det gjelder bil med elektrisk håndbrekk som gjør ikke jeg det, for det er enten av eller på og etter min mening ikke så enkelt å kontrollere. Det bruker litt tid på å stramme seg og det samme på å løse ut igjen, har brukt det litt for å forsøke å ta en «brekksladd» vinterstid på snøen på en parkeringsplass e.l., men det synes jeg ikke så mye om. Sier ikke at det er umulig, men det krever nok litt øving og trening før det får ønsket effekt og blir mer kontrollerbart, og det har jeg rett og slett ikke prøvet mer på........ Jeg for min del synes det er enklere med harde og kontrollerte oppbremsninger, altså bremsepedalen hardt inn ( «panikkbrems» ), men det behøver selvfølgelig ikke være løsningen for alle.   Jeg savner et manuelt håndbrekk, for det er enklere å kontrollere og ha det morsomt med når anledningen byr seg  
    • Tusen takk for utfyllande svar @Superb lll☺️ Da er mulig at desse bakbremsane må brukast veldig aktivt ved å f. eks "dra i handbrekket" og bremse hardt for å helde rusta unna. Eg ser jo at dine bakbremsen er veldig fine i forhold til mine og har vel ikkje antydning til rust (takk for bilder forresten).  Eg skal snart på service med bilen, så då får dei sjå på dei. Blir spande å sjå utfallet😊
    • Gammel post, så du har sikkert funnet ut av det allerede 😊 Møller bruker diagnoseverktøy til å kode fjernkontrollen. På Octavia skal du ha den ovale, lille fjernkontrollen frem tom 16-modellen, og den rektangulære typen fra facelift på 17-mod. På e-bay står det ofte feil ang dette. De har forskjellig sendefrekvens, så de virker ikke om hverandre. 
    • Hei @RuneT   Ser jo tydelige forskjeller på bildene dine av bakbremsene, det øverste av dem (dag 1) ser jo helt forferdelig ut, bakbremser som ser slik ut som dette må jeg ærlig si at jeg aldri har hatt. Det nederste bildet av bremseskiva bak ser jo vesentlig bedre ut, selv om en kan se antydninger av rusta som tidligere har vært på skivene. Verkstedene påstår mye som er riktig i teorien, men det eneste som kan forhindre rust på bremseskiver er at de er i bruk, og jo hardere oppbremsinger jo bedre er det for bremseskivene og calipere, ulempen er selvsagt at det sliter mer på både bremseklosser og bremseskiver. At bremseskivene bak er av en annen kvalitet er det ingen tvil om, foran er det større skiver i diameter, de er tykkere og ventilerte (dvs at de er doble med luft i mellom for kjøling om noen skulle lure på det). Skivene foran skal ta opp betydelig mer bremseenergi (varme) og de er jo i bruk hver eneste gang bremsepedalen blir berørt, slik er det ikke for bremsene bak. Har lest litt forskjellig om bremsekraftfordeling foran/bak fra 55/45 -----> 70/30, og da sier det seg selv at en må være veldig hard på bremsepedalen om en skal få skikkelig bremseeffekt på bremsene bak. Nedover bakker f.eks. så er det mye bedre med få harde bremsninger enn å holde forsiktig på bremsepedalen ned hele bakken, en unngår da varmgang (og glasserte skiver, det skjer mest på tunge kjøretøy) på bremseskiver og bremsevæsken, og en har også da med seg bremsene bak. Men igjen, da må en være flink til å følge med i speilet bakover. Legger ved bilder av mine bremseskiver, nå har min bil stått helt rolig i godt over 1 uke (sist i bruk 31.12.19), og sist den var i bruk så var utrolig mye salt og fuktighet på veien, likevel så ser de slik ut som dette. Slik hadde de ikke sett ut om jeg ikke hadde brukt bremsene så aktivt som det jeg gjør, de er definitivt ikke blanke det ser jeg også, men så har som nevnt bilen ikke vært i bruk på over 1 uke......... Bilen står i garasjen så det er dårlig lys, og det er (dessverre) lenge siden jeg har hatt muligheten til å vaske bil, og det synes godt på eikene til felgene........    
    • Om du har DSG kan du sannsynligvis få den gjennom der clutchwiren skal gå på biler med manuell. Det har iallefall vært tilfelle på Superb og Octavia
    • Takk for mange gode svar!  Første gongen eg merka noko til dette problemet var i sommer på veg til Italia på bilferie. Det var sommer, sol og tørre vegar, men plutseleg merka eg ein romlelyd bak når eg bremsa. Eg kjørte på adaptiv cruise (ACC) når dette skjedde. Eg la merke til at bakbremsane hadde eit slags svart belegg på seg og var ikkje glatte som frambremsane når ein kjente på overflata med fingeren (etter at dei hadde kjølt seg ned såklart😅). Gav beskjed om dette til verkstedet og dei skulle sjå på da ifm. neste service.  No har eg kjørt i over eit halv år sidan dette skjedde første gongen, og har snart passert 30 000 km. Køyre aktivt og langt når eg først køyre, og brukar bilen "skikkeleg" . Likevel er bakbremsane i betydeleg dårlegare stand enn framme. For meg ser da ut som to forskjellige stålkvalitetar som er brukt, der den "billigaste" er brukt bak. Bildene her visar tydeleg forskjell og er tatt parvis samstundes: Bakbrems dag 1 Frambrems dag 1: Bakbrems ein annan dag: Frambrems ein annan dag: Da kan jo hende at bremsetrikset med å parkere etter å ha varma bakbremsane opp hadde fungert, men da er jo litt merkverdig å måtte lage deg til denne rutinen på ein såpass dyr bil. Dette avkrefta også verkstedet skulle vera nødvendig. Eg har heller ikkje hatt ein såpass markant forskjell på fram- og bakbrems på tidlegare bilar, men da trenger ikkje bety at dette som skjer her på min bil no er unormalt for typen. Tanken som likevel slår meg  er at da er brukt bremseskiver bak av ein lavare kvalitet (legering) enn framme.   
    • Hei, skal koble opp ekstralys på min kodiaq. Jeg skal koble alt på egen bryter, men vet ikke hvor jeg får trekt kabelen. Noen som vet evt har noen bilder hvor jeg skal presse igjennom en kabel? 
    • På min kant av landet (Nord-Norge) fungerte Connect en periode i går formiddag for så å falle ut igjen. Internett (carstick) funker feilfritt.
    • Er det noen som vet om Kodiaq og Superb har den samme funksjonen på bremsene bak, altså at de legger seg litt på ved kjøring regn (da må pusseren være aktiv i noen minutter før de gjør det), det hjelper veldig mye for å ha tempererte/tørre bremser bak.. Selv etter at jeg bare har vasket bilen så tar jeg en liten kjøretur med noen harde oppbremsninger, slik at jeg ikke parkerer bilen med våte bremseklosser som vil kunne gi rust på bremseskivene. Jeg gir på litt ved nesten hver anledning jeg har (opp mot 80 -100 km/t når det er mulig med tanke på lovlig hastighet)) og bremser hardt for at bremsene bak skal være i bruk/bevegelse og ikke sette seg, men da er det som det blir nevnt her meget viktig å se i speilet bakover og ikke gjøre dette på glatt underlag slik at en ikke forårsaker en ulykke!  Hardere og mer aktiv bruk av bremsepedalen er nok den enkleste veien å gå for å fjerne og fortsette å holde rusten borte fra bremseskivene bak, for det meste av bremsekraften ligger jo foran inntil en trykker hardere på bremsepedalen. Regner med at det ikke er den store forskjellen på kvaliteten på bremseskivene for Kodiaq og Superb, men det er ikke noe jeg har kunnskap om.. De to foregående bilene jeg har hatt fra Skoda (Superb 2016 og Octavia 2018) var det heller ikke rust på bremseskivene bak pga det jeg har beskrevet her. Jeg kjører nesten hele vinteren på våte/saltede veier, og har heller ikke rust på bremseskivene bak på min Superb 2019, så det virker som det jeg gjør har har en misjon for å unngå rust på bremseskivene bak. Det er selvfølgelig heller ingen fasit, men fungerer i hvert fall i mitt tilfelle.
    • Som nevnt, er det  nok lurt å ha litt varme (og dermed tørre bremser..) når du parkerar.  Eg tar og "nødbremser" litt med det elektriske håndbrekket av og til for å slite vekk evnt.rust; og varme opp skivene. ( OBS!! pass på biler bak deg og fare for sladd ved våt veg.)  Brekket er jo kun av, eller fullt på, så det gjelder å vera varsom ved denne manøveren. Som du ser på bildet, so er det rusta akkurat der klossen har lagt inntil. Ganske vanlig om det er fuktig imellom skive  og kloss ved parkering. Ellers er min erfaring  at Skoda sine bremseskiver ikkje er spesielt bra. Både eg og ein arb.kollega har fått kast i skiver både framme og bak tidlig. (før bilane var passert 60000-km.)  Eg har no EBC skiver på bilen, og det vil vise seg om dei er bedre eller verre..  (Har bra erfaring med dei frå andre bilar.)   Er uansett ikkje dyrare, heller billigare enn originalskiver. Uansett er det største problemet salting/fuktig klima/regn.    
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...