Gå til innhold
Sindre_o

2.0 220hk vs 2.0 280hk


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Lurer på om noen her inne vet hva som er forskjellen på 220hk og 280hk? 

Om det bare er programvare, eller om det er noen komponenter som er annerledes,

Prøvd å Google litt, men fant ikke ut så mye ?

Skrevet

Nei dette er det ikke så mye konkret info om, men ser det derimot finnes mange meninger og synspunkter på dette i store utømmelige www...........

Jeg har tidligere forsøkt å undersøke litt om dette, men som du skriver @Sindre_o, så er det svært begrenset info å finne, i hvert fall der jeg har søkt. 

Ser noen sammenligner drivlinjen med hva som er i forrige generasjon Golf R (altså 300hk utgaven, ikke den nye 310hk utgaven). Dreiemomentet er jo likt for både 220 hk og 280hk utgaven når det gjelder Superb, men om effektøkningen kommer av kun programvare, eller om det f.eks. er annen turbo (eller en kombinasjon av dette) finner ikke jeg heller noe info om.

Men forskjellene i hva disse bilene yter er det nesten så det skulle tilsi mer effektøkning enn «kun» 60 hk og 4x4 å dra på i tillegg. Det skal noe til for å senke 0-100 såpass mye som det blir gjort her, og det synes jeg nesten skulle tilsi noe mer enn 60hk og 4x4 (for bedre grep). Launch-control hjelper sikkert litt til her for 280hk utgaven sin del og ikke minst ha grep til kreftene med tanke på 4x4. For hjulspinn opplever jeg ofte med min 1,8/180hk Superb, spesielt nå som vinterdekka er på. De er rett og slett for myke til å gi tilstrekkelig grep på tørr asfalt, men det kan jo selvfølgelig ha mye med valg av dekk å gjøre også også.

 

Blir spennende å følge denne tråden, forhåpentligvis så er det noen som kan komme med vesentlig bedre info/fakta enn hva jeg har gjort. Kanskje @Håvard besitter noe mer info/kunnskap her, for han har jo en slik utgave......? :) 

Skrevet
58 minutter siden, Superb lll skrev:

Ser noen sammenligner drivlinjen med hva som er i forrige generasjon Golf R (altså 300hk utgaven, ikke den nye 310hk utgaven).

Stemmer det. Jeg har 220 hk-utgaven av Superb, og det er akkurat samme motoren som er levert med 300 hk og 380 nm i Golf R.

Skrevet (endret)
3 minutter siden, Core2Duo skrev:

Stemmer det. Jeg har 220 hk-utgaven av Superb, og det er akkurat samme motoren som er levert med 300 hk og 380 nm i Golf R.

Det er jeg forsåvidt klar over @Core2Duo, men hva gjør at du har 220hk mens den «litt sintere» Superb utgaven med 4x4 har 280hk? :) 

Annen programvare, annen turbo, en kombinasjon av dette og kanskje enda flere detaljer som annet innsug/utblåsing (eksos).............?

Endret av Superb lll
Skrevet
7 minutter siden, Superb lll skrev:

Det er jeg forsåvidt klar over @Core2Duo, men hva gjør at du har 220hk mens den «litt sintere» Superb utgaven med 4x4 har 280hk? :) 

Akkurat det kan jeg nok ikke jeg heller svare på... Har prøvd å søke en del på google som dere andre også har gjort etter hva jeg kan skjønne, men som dere også finner ut, så er det ikke mye informasjon å hente.. 

Skrevet
46 minutter siden, Håvard skrev:

Det er mekaniske forskjeller på e888 motoren i de 2 utgavene. Hovedsakelig større turbo og dyser, men også en rekke andre forskjeller.


 

Se der ja, da kom det noen konkrete fakta på bordet :) Takk for info @Håvard :) 

45 minutter siden, Core2Duo skrev:

Akkurat det kan jeg nok ikke jeg heller svare på... Har prøvd å søke en del på google som dere andre også har gjort etter hva jeg kan skjønne, men som dere også finner ut, så er det ikke mye informasjon å hente.. 

Nei det florerer ikke akkurat med konkrete fakta her, men @Håvard har kommet med info her :) 

Skrevet
33 minutter siden, Håvard skrev:

Er lite info om motoren i Skoda. Av en eller annen grunn så er det mer fokus på dette på golf forum ;) Men motoren i 280 skal være identisk med nye golf r. (Derfor har 280 også potensialet opp mot 370hk med kun remap, der 220hk maxer på ca 310 før en må begynne å oppgradere turbo osv) Under følger litt mer info om den. 

Hvordan blir det egentlig da med en remap? Det er som du nevner, at med min 220 hk-motor kan tunes opp til 310 hk før man trenger å gjøre noe. Jeg har jo selvfølgelig undersøkt hva jeg kan få ved en eventuell tuning - og det er da 305 hk. Vil dette da være helt trygt å gjennomføre, spesielt med tanke på at jeg jo har samme motor som sitter i en Golf R med 300 hk? Risikoen er vel alltid der - men den er vel da minimal med tanke på det jeg nevner? Eller tenker jeg feil? :) 

Skrevet

Risikoprosjekt. Veldig stor effektøkning ift original. Sikker på at du har gearboks som tåler dette? Hvor har Skoda spart inn mht dinensjonering på 220 hk modellen ift 280 hk modellen feks?

Skrevet

Se her ja, her var det kommet mye info siden sist igår når jeg la ut tråden/spm. 

Jeg hadde ett håp om at det bare var justeringer som måtte til, men den gang ei. 

Håper Skoda kommer med ett eget «tuning selskap» slik som bla Volvo, BMW osv.

Ser noen stilte spm med om å kjøre bil med chip, jeg har hatt en octavia 01mod med 1,8t 150hk å chip. Den kjørte jeg til 270000km før jeg kvitta meg meg bilen. Det eneste jeg måtte gjøre var å bytte turbo på 217000km da den var begynt å bli litt sliten. 

Har og hatt en 99 mod octavia 1.8t som var original, der og begynte turboen å synge på siste verset rundt 220000km.

Kommer nok til å holde superben original en stund til ja, vil beholde garantien litt lenger.

  • 1 år senere...
Skrevet

Helt annen motor i 280 hk en i 220 hk.

280 hk motoren som står i Superben står også i Seat Cupra 280 hk og i Golf R 310 hk og Audi s3. Superb og Cupra er annen programvare en i Golf R. (vet Ikke på Audi S3)

 

Sjekker men tuning så er alle bilene nevnt over oppgitt med samme hk og nm på stage 1 og på stage 2.

Så super 2.0 tsi 220 og 280 kan ikke samenlignes 280 hk 380 nm på stage en er 364 hk 480 nm

mens 220 hk på stage 1 er 310 hk 445 nm.

 

BTW Superb, Cupra, Audi S3 og Golf R noen av de har desverre feil på en batch på turboene der akslingen i turboen ikke er balansert skikkelig og tilsutt knekker. :)  Skjedde med min så snart ny turbo på garanti ;) 

Skrevet

Jeg vil kalkulert tippe at 220 varianten bruker IS20 turbo, altså samme motor som GTI og 280 varianten bruker IS38 fra S3/R. 

Disse motorene er hyllevare og kan distribueres på tvers av linja hos VAG slik at strukturen blir så strømlinjeformet som mulig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...