Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Sign in to follow this  
Sindre_o

2.0 220hk vs 2.0 280hk

Recommended Posts

Hei, 

Lurer på om noen her inne vet hva som er forskjellen på 220hk og 280hk? 

Om det bare er programvare, eller om det er noen komponenter som er annerledes,

Prøvd å Google litt, men fant ikke ut så mye ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nei dette er det ikke så mye konkret info om, men ser det derimot finnes mange meninger og synspunkter på dette i store utømmelige www...........

Jeg har tidligere forsøkt å undersøke litt om dette, men som du skriver @Sindre_o, så er det svært begrenset info å finne, i hvert fall der jeg har søkt. 

Ser noen sammenligner drivlinjen med hva som er i forrige generasjon Golf R (altså 300hk utgaven, ikke den nye 310hk utgaven). Dreiemomentet er jo likt for både 220 hk og 280hk utgaven når det gjelder Superb, men om effektøkningen kommer av kun programvare, eller om det f.eks. er annen turbo (eller en kombinasjon av dette) finner ikke jeg heller noe info om.

Men forskjellene i hva disse bilene yter er det nesten så det skulle tilsi mer effektøkning enn «kun» 60 hk og 4x4 å dra på i tillegg. Det skal noe til for å senke 0-100 såpass mye som det blir gjort her, og det synes jeg nesten skulle tilsi noe mer enn 60hk og 4x4 (for bedre grep). Launch-control hjelper sikkert litt til her for 280hk utgaven sin del og ikke minst ha grep til kreftene med tanke på 4x4. For hjulspinn opplever jeg ofte med min 1,8/180hk Superb, spesielt nå som vinterdekka er på. De er rett og slett for myke til å gi tilstrekkelig grep på tørr asfalt, men det kan jo selvfølgelig ha mye med valg av dekk å gjøre også også.

 

Blir spennende å følge denne tråden, forhåpentligvis så er det noen som kan komme med vesentlig bedre info/fakta enn hva jeg har gjort. Kanskje @Håvard besitter noe mer info/kunnskap her, for han har jo en slik utgave......? :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
58 minutter siden, Superb lll skrev:

Ser noen sammenligner drivlinjen med hva som er i forrige generasjon Golf R (altså 300hk utgaven, ikke den nye 310hk utgaven).

Stemmer det. Jeg har 220 hk-utgaven av Superb, og det er akkurat samme motoren som er levert med 300 hk og 380 nm i Golf R.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minutter siden, Core2Duo skrev:

Stemmer det. Jeg har 220 hk-utgaven av Superb, og det er akkurat samme motoren som er levert med 300 hk og 380 nm i Golf R.

Det er jeg forsåvidt klar over @Core2Duo, men hva gjør at du har 220hk mens den «litt sintere» Superb utgaven med 4x4 har 280hk? :) 

Annen programvare, annen turbo, en kombinasjon av dette og kanskje enda flere detaljer som annet innsug/utblåsing (eksos).............?

Edited by Superb lll

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minutter siden, Superb lll skrev:

Det er jeg forsåvidt klar over @Core2Duo, men hva gjør at du har 220hk mens den «litt sintere» Superb utgaven med 4x4 har 280hk? :) 

Akkurat det kan jeg nok ikke jeg heller svare på... Har prøvd å søke en del på google som dere andre også har gjort etter hva jeg kan skjønne, men som dere også finner ut, så er det ikke mye informasjon å hente.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
46 minutter siden, Håvard skrev:

Det er mekaniske forskjeller på e888 motoren i de 2 utgavene. Hovedsakelig større turbo og dyser, men også en rekke andre forskjeller.


 

Se der ja, da kom det noen konkrete fakta på bordet :) Takk for info @Håvard :) 

45 minutter siden, Core2Duo skrev:

Akkurat det kan jeg nok ikke jeg heller svare på... Har prøvd å søke en del på google som dere andre også har gjort etter hva jeg kan skjønne, men som dere også finner ut, så er det ikke mye informasjon å hente.. 

Nei det florerer ikke akkurat med konkrete fakta her, men @Håvard har kommet med info her :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minutter siden, Håvard skrev:

Er lite info om motoren i Skoda. Av en eller annen grunn så er det mer fokus på dette på golf forum ;) Men motoren i 280 skal være identisk med nye golf r. (Derfor har 280 også potensialet opp mot 370hk med kun remap, der 220hk maxer på ca 310 før en må begynne å oppgradere turbo osv) Under følger litt mer info om den. 

Hvordan blir det egentlig da med en remap? Det er som du nevner, at med min 220 hk-motor kan tunes opp til 310 hk før man trenger å gjøre noe. Jeg har jo selvfølgelig undersøkt hva jeg kan få ved en eventuell tuning - og det er da 305 hk. Vil dette da være helt trygt å gjennomføre, spesielt med tanke på at jeg jo har samme motor som sitter i en Golf R med 300 hk? Risikoen er vel alltid der - men den er vel da minimal med tanke på det jeg nevner? Eller tenker jeg feil? :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Risikoprosjekt. Veldig stor effektøkning ift original. Sikker på at du har gearboks som tåler dette? Hvor har Skoda spart inn mht dinensjonering på 220 hk modellen ift 280 hk modellen feks?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se her ja, her var det kommet mye info siden sist igår når jeg la ut tråden/spm. 

Jeg hadde ett håp om at det bare var justeringer som måtte til, men den gang ei. 

Håper Skoda kommer med ett eget «tuning selskap» slik som bla Volvo, BMW osv.

Ser noen stilte spm med om å kjøre bil med chip, jeg har hatt en octavia 01mod med 1,8t 150hk å chip. Den kjørte jeg til 270000km før jeg kvitta meg meg bilen. Det eneste jeg måtte gjøre var å bytte turbo på 217000km da den var begynt å bli litt sliten. 

Har og hatt en 99 mod octavia 1.8t som var original, der og begynte turboen å synge på siste verset rundt 220000km.

Kommer nok til å holde superben original en stund til ja, vil beholde garantien litt lenger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helt annen motor i 280 hk en i 220 hk.

280 hk motoren som står i Superben står også i Seat Cupra 280 hk og i Golf R 310 hk og Audi s3. Superb og Cupra er annen programvare en i Golf R. (vet Ikke på Audi S3)

 

Sjekker men tuning så er alle bilene nevnt over oppgitt med samme hk og nm på stage 1 og på stage 2.

Så super 2.0 tsi 220 og 280 kan ikke samenlignes 280 hk 380 nm på stage en er 364 hk 480 nm

mens 220 hk på stage 1 er 310 hk 445 nm.

 

BTW Superb, Cupra, Audi S3 og Golf R noen av de har desverre feil på en batch på turboene der akslingen i turboen ikke er balansert skikkelig og tilsutt knekker. :)  Skjedde med min så snart ny turbo på garanti ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Jeg vil kalkulert tippe at 220 varianten bruker IS20 turbo, altså samme motor som GTI og 280 varianten bruker IS38 fra S3/R. 

Disse motorene er hyllevare og kan distribueres på tvers av linja hos VAG slik at strukturen blir så strømlinjeformet som mulig. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Med tanke på at du har en 2019 diesel... Så regner jeg med at det kan være DPF som begynner å nærme seg fullt og trenger en regenerering ... Finn frem håndboka .. Og les der, for hva du skal gjøre  
    • Hei. Jeg fikk samme problem idag. har en skoda octavia 2019 diesel. Er det trygt å kjøre 1 km til svømming i morgen tidlig? Det er til sammen ca 1km kjøring.
    • Bare hyggelig @RuneT   Ja jeg bremser i hvert fall så effektivt jeg kan (når muligheten byr seg), men det er selvfølgelig avhengig av kjøreforhold/underlag og trafikken bak meg. På biler jeg har hatt med manuelt brekk så har jeg strammet det forsiktig inntil at jeg merker at det tar og så holdt det der en liten stund, for så å gjenta dette ved jevne mellomrom, for det er noe som er enkelt å kontrollere med hvor mye en strammer håndbrekket. Når det gjelder bil med elektrisk håndbrekk som gjør ikke jeg det, for det er enten av eller på og etter min mening ikke så enkelt å kontrollere. Det bruker litt tid på å stramme seg og det samme på å løse ut igjen, har brukt det litt for å forsøke å ta en «brekksladd» vinterstid på snøen på en parkeringsplass e.l., men det synes jeg ikke så mye om. Sier ikke at det er umulig, men det krever nok litt øving og trening før det får ønsket effekt og blir mer kontrollerbart, og det har jeg rett og slett ikke prøvet mer på........ Jeg for min del synes det er enklere med harde og kontrollerte oppbremsninger, altså bremsepedalen hardt inn ( «panikkbrems» ), men det behøver selvfølgelig ikke være løsningen for alle.   Jeg savner et manuelt håndbrekk, for det er enklere å kontrollere og ha det morsomt med når anledningen byr seg  
    • Tusen takk for utfyllande svar @Superb lll☺️ Da er mulig at desse bakbremsane må brukast veldig aktivt ved å f. eks "dra i handbrekket" og bremse hardt for å helde rusta unna. Eg ser jo at dine bakbremsen er veldig fine i forhold til mine og har vel ikkje antydning til rust (takk for bilder forresten).  Eg skal snart på service med bilen, så då får dei sjå på dei. Blir spande å sjå utfallet😊
    • Gammel post, så du har sikkert funnet ut av det allerede 😊 Møller bruker diagnoseverktøy til å kode fjernkontrollen. På Octavia skal du ha den ovale, lille fjernkontrollen frem tom 16-modellen, og den rektangulære typen fra facelift på 17-mod. På e-bay står det ofte feil ang dette. De har forskjellig sendefrekvens, så de virker ikke om hverandre. 
    • Hei @RuneT   Ser jo tydelige forskjeller på bildene dine av bakbremsene, det øverste av dem (dag 1) ser jo helt forferdelig ut, bakbremser som ser slik ut som dette må jeg ærlig si at jeg aldri har hatt. Det nederste bildet av bremseskiva bak ser jo vesentlig bedre ut, selv om en kan se antydninger av rusta som tidligere har vært på skivene. Verkstedene påstår mye som er riktig i teorien, men det eneste som kan forhindre rust på bremseskiver er at de er i bruk, og jo hardere oppbremsinger jo bedre er det for bremseskivene og calipere, ulempen er selvsagt at det sliter mer på både bremseklosser og bremseskiver. At bremseskivene bak er av en annen kvalitet er det ingen tvil om, foran er det større skiver i diameter, de er tykkere og ventilerte (dvs at de er doble med luft i mellom for kjøling om noen skulle lure på det). Skivene foran skal ta opp betydelig mer bremseenergi (varme) og de er jo i bruk hver eneste gang bremsepedalen blir berørt, slik er det ikke for bremsene bak. Har lest litt forskjellig om bremsekraftfordeling foran/bak fra 55/45 -----> 70/30, og da sier det seg selv at en må være veldig hard på bremsepedalen om en skal få skikkelig bremseeffekt på bremsene bak. Nedover bakker f.eks. så er det mye bedre med få harde bremsninger enn å holde forsiktig på bremsepedalen ned hele bakken, en unngår da varmgang (og glasserte skiver, det skjer mest på tunge kjøretøy) på bremseskiver og bremsevæsken, og en har også da med seg bremsene bak. Men igjen, da må en være flink til å følge med i speilet bakover. Legger ved bilder av mine bremseskiver, nå har min bil stått helt rolig i godt over 1 uke (sist i bruk 31.12.19), og sist den var i bruk så var utrolig mye salt og fuktighet på veien, likevel så ser de slik ut som dette. Slik hadde de ikke sett ut om jeg ikke hadde brukt bremsene så aktivt som det jeg gjør, de er definitivt ikke blanke det ser jeg også, men så har som nevnt bilen ikke vært i bruk på over 1 uke......... Bilen står i garasjen så det er dårlig lys, og det er (dessverre) lenge siden jeg har hatt muligheten til å vaske bil, og det synes godt på eikene til felgene........    
    • Om du har DSG kan du sannsynligvis få den gjennom der clutchwiren skal gå på biler med manuell. Det har iallefall vært tilfelle på Superb og Octavia
    • Takk for mange gode svar!  Første gongen eg merka noko til dette problemet var i sommer på veg til Italia på bilferie. Det var sommer, sol og tørre vegar, men plutseleg merka eg ein romlelyd bak når eg bremsa. Eg kjørte på adaptiv cruise (ACC) når dette skjedde. Eg la merke til at bakbremsane hadde eit slags svart belegg på seg og var ikkje glatte som frambremsane når ein kjente på overflata med fingeren (etter at dei hadde kjølt seg ned såklart😅). Gav beskjed om dette til verkstedet og dei skulle sjå på da ifm. neste service.  No har eg kjørt i over eit halv år sidan dette skjedde første gongen, og har snart passert 30 000 km. Køyre aktivt og langt når eg først køyre, og brukar bilen "skikkeleg" . Likevel er bakbremsane i betydeleg dårlegare stand enn framme. For meg ser da ut som to forskjellige stålkvalitetar som er brukt, der den "billigaste" er brukt bak. Bildene her visar tydeleg forskjell og er tatt parvis samstundes: Bakbrems dag 1 Frambrems dag 1: Bakbrems ein annan dag: Frambrems ein annan dag: Da kan jo hende at bremsetrikset med å parkere etter å ha varma bakbremsane opp hadde fungert, men da er jo litt merkverdig å måtte lage deg til denne rutinen på ein såpass dyr bil. Dette avkrefta også verkstedet skulle vera nødvendig. Eg har heller ikkje hatt ein såpass markant forskjell på fram- og bakbrems på tidlegare bilar, men da trenger ikkje bety at dette som skjer her på min bil no er unormalt for typen. Tanken som likevel slår meg  er at da er brukt bremseskiver bak av ein lavare kvalitet (legering) enn framme.   
    • Hei, skal koble opp ekstralys på min kodiaq. Jeg skal koble alt på egen bryter, men vet ikke hvor jeg får trekt kabelen. Noen som vet evt har noen bilder hvor jeg skal presse igjennom en kabel? 
    • På min kant av landet (Nord-Norge) fungerte Connect en periode i går formiddag for så å falle ut igjen. Internett (carstick) funker feilfritt.
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...