Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Sign in to follow this  
Sindre_o

2.0 220hk vs 2.0 280hk

Recommended Posts

Hei, 

Lurer på om noen her inne vet hva som er forskjellen på 220hk og 280hk? 

Om det bare er programvare, eller om det er noen komponenter som er annerledes,

Prøvd å Google litt, men fant ikke ut så mye ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nei dette er det ikke så mye konkret info om, men ser det derimot finnes mange meninger og synspunkter på dette i store utømmelige www...........

Jeg har tidligere forsøkt å undersøke litt om dette, men som du skriver @Sindre_o, så er det svært begrenset info å finne, i hvert fall der jeg har søkt. 

Ser noen sammenligner drivlinjen med hva som er i forrige generasjon Golf R (altså 300hk utgaven, ikke den nye 310hk utgaven). Dreiemomentet er jo likt for både 220 hk og 280hk utgaven når det gjelder Superb, men om effektøkningen kommer av kun programvare, eller om det f.eks. er annen turbo (eller en kombinasjon av dette) finner ikke jeg heller noe info om.

Men forskjellene i hva disse bilene yter er det nesten så det skulle tilsi mer effektøkning enn «kun» 60 hk og 4x4 å dra på i tillegg. Det skal noe til for å senke 0-100 såpass mye som det blir gjort her, og det synes jeg nesten skulle tilsi noe mer enn 60hk og 4x4 (for bedre grep). Launch-control hjelper sikkert litt til her for 280hk utgaven sin del og ikke minst ha grep til kreftene med tanke på 4x4. For hjulspinn opplever jeg ofte med min 1,8/180hk Superb, spesielt nå som vinterdekka er på. De er rett og slett for myke til å gi tilstrekkelig grep på tørr asfalt, men det kan jo selvfølgelig ha mye med valg av dekk å gjøre også også.

 

Blir spennende å følge denne tråden, forhåpentligvis så er det noen som kan komme med vesentlig bedre info/fakta enn hva jeg har gjort. Kanskje @Håvard besitter noe mer info/kunnskap her, for han har jo en slik utgave......? :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
58 minutter siden, Superb lll skrev:

Ser noen sammenligner drivlinjen med hva som er i forrige generasjon Golf R (altså 300hk utgaven, ikke den nye 310hk utgaven).

Stemmer det. Jeg har 220 hk-utgaven av Superb, og det er akkurat samme motoren som er levert med 300 hk og 380 nm i Golf R.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minutter siden, Core2Duo skrev:

Stemmer det. Jeg har 220 hk-utgaven av Superb, og det er akkurat samme motoren som er levert med 300 hk og 380 nm i Golf R.

Det er jeg forsåvidt klar over @Core2Duo, men hva gjør at du har 220hk mens den «litt sintere» Superb utgaven med 4x4 har 280hk? :) 

Annen programvare, annen turbo, en kombinasjon av dette og kanskje enda flere detaljer som annet innsug/utblåsing (eksos).............?

Edited by Superb lll

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minutter siden, Superb lll skrev:

Det er jeg forsåvidt klar over @Core2Duo, men hva gjør at du har 220hk mens den «litt sintere» Superb utgaven med 4x4 har 280hk? :) 

Akkurat det kan jeg nok ikke jeg heller svare på... Har prøvd å søke en del på google som dere andre også har gjort etter hva jeg kan skjønne, men som dere også finner ut, så er det ikke mye informasjon å hente.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
46 minutter siden, Håvard skrev:

Det er mekaniske forskjeller på e888 motoren i de 2 utgavene. Hovedsakelig større turbo og dyser, men også en rekke andre forskjeller.


 

Se der ja, da kom det noen konkrete fakta på bordet :) Takk for info @Håvard :) 

45 minutter siden, Core2Duo skrev:

Akkurat det kan jeg nok ikke jeg heller svare på... Har prøvd å søke en del på google som dere andre også har gjort etter hva jeg kan skjønne, men som dere også finner ut, så er det ikke mye informasjon å hente.. 

Nei det florerer ikke akkurat med konkrete fakta her, men @Håvard har kommet med info her :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minutter siden, Håvard skrev:

Er lite info om motoren i Skoda. Av en eller annen grunn så er det mer fokus på dette på golf forum ;) Men motoren i 280 skal være identisk med nye golf r. (Derfor har 280 også potensialet opp mot 370hk med kun remap, der 220hk maxer på ca 310 før en må begynne å oppgradere turbo osv) Under følger litt mer info om den. 

Hvordan blir det egentlig da med en remap? Det er som du nevner, at med min 220 hk-motor kan tunes opp til 310 hk før man trenger å gjøre noe. Jeg har jo selvfølgelig undersøkt hva jeg kan få ved en eventuell tuning - og det er da 305 hk. Vil dette da være helt trygt å gjennomføre, spesielt med tanke på at jeg jo har samme motor som sitter i en Golf R med 300 hk? Risikoen er vel alltid der - men den er vel da minimal med tanke på det jeg nevner? Eller tenker jeg feil? :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Risikoprosjekt. Veldig stor effektøkning ift original. Sikker på at du har gearboks som tåler dette? Hvor har Skoda spart inn mht dinensjonering på 220 hk modellen ift 280 hk modellen feks?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se her ja, her var det kommet mye info siden sist igår når jeg la ut tråden/spm. 

Jeg hadde ett håp om at det bare var justeringer som måtte til, men den gang ei. 

Håper Skoda kommer med ett eget «tuning selskap» slik som bla Volvo, BMW osv.

Ser noen stilte spm med om å kjøre bil med chip, jeg har hatt en octavia 01mod med 1,8t 150hk å chip. Den kjørte jeg til 270000km før jeg kvitta meg meg bilen. Det eneste jeg måtte gjøre var å bytte turbo på 217000km da den var begynt å bli litt sliten. 

Har og hatt en 99 mod octavia 1.8t som var original, der og begynte turboen å synge på siste verset rundt 220000km.

Kommer nok til å holde superben original en stund til ja, vil beholde garantien litt lenger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helt annen motor i 280 hk en i 220 hk.

280 hk motoren som står i Superben står også i Seat Cupra 280 hk og i Golf R 310 hk og Audi s3. Superb og Cupra er annen programvare en i Golf R. (vet Ikke på Audi S3)

 

Sjekker men tuning så er alle bilene nevnt over oppgitt med samme hk og nm på stage 1 og på stage 2.

Så super 2.0 tsi 220 og 280 kan ikke samenlignes 280 hk 380 nm på stage en er 364 hk 480 nm

mens 220 hk på stage 1 er 310 hk 445 nm.

 

BTW Superb, Cupra, Audi S3 og Golf R noen av de har desverre feil på en batch på turboene der akslingen i turboen ikke er balansert skikkelig og tilsutt knekker. :)  Skjedde med min så snart ny turbo på garanti ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Jeg vil kalkulert tippe at 220 varianten bruker IS20 turbo, altså samme motor som GTI og 280 varianten bruker IS38 fra S3/R. 

Disse motorene er hyllevare og kan distribueres på tvers av linja hos VAG slik at strukturen blir så strømlinjeformet som mulig. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Så ”godt” å se at andre også har problemer. Har mye av samme problemene som deg. Har en 2020 Kodiaq.  Har flere ganger opplevd at CarPlay kobler inn og ut, samt at den ikke vil starte. Har også opplevd ved et par anledninger at ryggekameraet ikke starter.  En annen ting som irriterer meg er at et pr ganger når jeg rygger bilen inn i garasjen kommer en slags nødmodus, der det piper høyt og bilen bremser.    Når det kommer til iPhone-problemet bruker jeg iPhone 11 pro, mens fruen bruker iPhone X. Ingen forskjell der. Akkurat når det kommer til CarPlay tror jeg det er et VAG-problem, da jeg har nøyaktig samme problem i min 2019 Transporter T6. Har ikke hatt Skodaen inne på verksted for dette enda, men Transporteren har vært inne flere ganger. Tror ikke de har noen løsning...
    • Dette er vel ganske normalt på VAG biler. Som regel er dette resultatet av avfetting/sterke såper, som dem ikke tåler. Vær alltid påpasselig med å ikke bruke avfetting over dørhåndtak og en ganske ph nøytral såpe over dørhåndtak. Så slipper man dette. Mange sier det hjelper å polere opp chromelistene igjen.
    • Mine vinduslister har fått "flekktyfus". Krommen rundt grillen er fin og blank når jeg gjør den ren, mens vinduslistene er av en helt annen type. Mye mattere i utgangspunktet, og nå har de blitt skikkelig skjoldete i tillegg. Jeg får de ikke "rene"
    • Hei. Jeg skrev et innlegg på siden om Kodiaq, men der var det ikke så mange som hadde problemer med CarPlay, så jeg tenkte å høre på generelt nivå. Verdt å nevne at jeg har Amundsen og ikke Colombus, kanskje. CarPlay kan av og til ikke starte. CarPlay kan av og til slå seg av for deretter å koble seg på igjen. CarPlay kan skru seg av og ikke skru seg på igjen. Dersom jeg trekker ut ledningen fra USB etter at noe av dette har skjedd, så vil den nesten alltid starte. På de 10 md jeg har hatt bilen har jeg hatt to forskjellige iPhoner og fire forskjellige ledninger. Det kan også være litt problemer med å koble telefonen med Bluetooth. Ryggekamera skrur seg ikke på. Noen ganger skjer det ikke noe, andre ganger viser den konturen av hele bilen med slike merker for sensorer rundt om. Radioen står på, men når jeg skal regulere lyden så indikerer den at det er telefonlyden som skal reguleres. Noen ganger tar det veldig lang tid før radioen skrur seg av. Jeg skrur av tenningen/bilen, åpner døra, det virituelle dashbordet indikerer at bilen er skrudd av, men radioen står på fremdeles en stund. noen ganger med mørk Amundsenskjerm andre ganger med radioskjermen på. Av og til kan jeg ikke skifte kanal, selv om jeg trykker på de forskjellige kanalknappene. Klokka kan plutselig vise 1 time feil. Verkstedet har allerede byttet infotainmentskjerm. For bak denne skjermen så sitter det en «hjerne» som styrer. Men jeg synes ikke det har blitt så mye bedre.    Dette er jo en ny bil, og slikt skal jo ikke forekomme, synes jeg.
    • Oppdaget etter 1,5 års bruk at dei kromma vinduslistene på Kodiaqen har begynt å få eit kvitt belegg på seg.  Har nokon erfaring med dette og kva som eventuelt kan fjerne da utan å gjere ytterlegare skade? Er dette vanleg å få på den type lister? Da ser ikkje ut som om grillen eller listene på siderutene bak har fått dette, berre listene på dørene.   
    • Dette har jeg ikke tenkt på å sjekke... Verkstedet har heller ikke spurt     Verkstedet har allerede byttet infotainmentskjerm. For bak denne skjermen så sitter det en «hjerne» som styrer. Det hjalp litt, det ble bedre, men feilene uteblir ikke
    • Uten at jeg har fasiten så virker det jo nesten som det er flere feil her @Espen. Feil på bilens infotainmentsytem, og da en feil som (dessverre) ikke er permanent og gjør feilsøking vanskelig for verkstedet. Mulig feil på f.eks. ryggelysbryteren som skal gi signaler til infotainmentsystemet og aktivere ryggekameraet. Virker forresten bilens ryggelys når ryggekameraet/skjermen ikke fungerer? Skulle jo trodde at en SW update skulle løst dette, men når det ikke hjelper så er det vel kanskje bytte av deler/skjerm som er neste steg på to-do-listen for verkstedet.......? Det er synd at du har slike feil som dette @Espen, håper at verkstedet finner ut av dette for deg, lykke til  
    • Det burde jo være unødvendig, for dette kunne fint vært unngått med f.eks. en gummilist i toppen av døråpningen som ledet bort vannet når en åpner dørene, har som tidligere nevnt også det samme problemet på min Superb. Jeg har med meg en tørkerull i bilen som jeg bare tørker av vannet som er på oversiden av bakdørene før jeg åpner dem, da unngår jeg i hvert fall at baksetene blir våte når dørene åpnes. Ikke den beste løsningen det heller og burde vært unødvendig, men i mangel på andre løsninger, så gjør jeg det så enkelt som mulig.
    • Etter forbrukerkjøpsloven har forhandlar/verkstad 3 forsøk på utbetring/reparasjon av samme feil, so stå på ditt.
    • Ja, jeg har fått beskjed om jeg kan få dette på film. Og det har jeg fått til, unntatt baklukelåsen. Jeg er baki der 7-8 ganger i løpet av en arbeidsdag. Det blir 16 åpninger i løpet av én dag. I begynnelsen filmet jeg hver åpning..... men det blir tungvindt etterhvert og så glemmer jeg det en gang.... og selvsagt skjer det da.... Jeg har fått time til å bytte denne låsen da. Det er bra. Verkstedet sier at de har hørt om noen tilfeller som jeg har opplevd, men de sier også at det ordner seg etter en oppdatering av Amundsen. Det gjelder ikke min bil, for det har vi allerede prøvd. Dette er en pågående sak med verkstedet.
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

    • Ligger an for overgang til Audi, nærmere bestemt e-tron🙄 Har ikke bestilt enda, men nært forestående... Er vel litt leveringstid, så Octavian må nok holde ut med meg noen måneder til!
    • Den var både artig og stilig @Tommy Thon  
    • I dag fikk jeg en t-shirt med en kombinasjon av favoritt bil merke, og favoritt rockeband. Litt barnslig for en gubbe i 50åra, men det får stå til...😎😉
    • Det  tror jeg nok kan være et godt valg @Helge (selv om det ikke er Skoda ), bilen ser flott ut    Så er det som du sier at det er lov å håpe at oppfølgeing og serviceinnstillingen til BOS er bedre enn hva den kan være hos Møller på litt for mange verksteder etter hva en leser. Det er jo snart på tide at de forstår at de er avhengig av sine kunder for å overleve, synd at det er merkeverksteder/forhandlere som ødelegger slik at flere bileiere velger andre bilmerker fordi de har fått for dårlig oppfølging, da har det sviktet i flere grunnleggende ledd etter min mening............

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...