Gå til innhold
Sindre_o

2.0 220hk vs 2.0 280hk


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Lurer på om noen her inne vet hva som er forskjellen på 220hk og 280hk? 

Om det bare er programvare, eller om det er noen komponenter som er annerledes,

Prøvd å Google litt, men fant ikke ut så mye ?

Skrevet

Nei dette er det ikke så mye konkret info om, men ser det derimot finnes mange meninger og synspunkter på dette i store utømmelige www...........

Jeg har tidligere forsøkt å undersøke litt om dette, men som du skriver @Sindre_o, så er det svært begrenset info å finne, i hvert fall der jeg har søkt. 

Ser noen sammenligner drivlinjen med hva som er i forrige generasjon Golf R (altså 300hk utgaven, ikke den nye 310hk utgaven). Dreiemomentet er jo likt for både 220 hk og 280hk utgaven når det gjelder Superb, men om effektøkningen kommer av kun programvare, eller om det f.eks. er annen turbo (eller en kombinasjon av dette) finner ikke jeg heller noe info om.

Men forskjellene i hva disse bilene yter er det nesten så det skulle tilsi mer effektøkning enn «kun» 60 hk og 4x4 å dra på i tillegg. Det skal noe til for å senke 0-100 såpass mye som det blir gjort her, og det synes jeg nesten skulle tilsi noe mer enn 60hk og 4x4 (for bedre grep). Launch-control hjelper sikkert litt til her for 280hk utgaven sin del og ikke minst ha grep til kreftene med tanke på 4x4. For hjulspinn opplever jeg ofte med min 1,8/180hk Superb, spesielt nå som vinterdekka er på. De er rett og slett for myke til å gi tilstrekkelig grep på tørr asfalt, men det kan jo selvfølgelig ha mye med valg av dekk å gjøre også også.

 

Blir spennende å følge denne tråden, forhåpentligvis så er det noen som kan komme med vesentlig bedre info/fakta enn hva jeg har gjort. Kanskje @Håvard besitter noe mer info/kunnskap her, for han har jo en slik utgave......? :) 

Skrevet
58 minutter siden, Superb lll skrev:

Ser noen sammenligner drivlinjen med hva som er i forrige generasjon Golf R (altså 300hk utgaven, ikke den nye 310hk utgaven).

Stemmer det. Jeg har 220 hk-utgaven av Superb, og det er akkurat samme motoren som er levert med 300 hk og 380 nm i Golf R.

Skrevet (endret)
3 minutter siden, Core2Duo skrev:

Stemmer det. Jeg har 220 hk-utgaven av Superb, og det er akkurat samme motoren som er levert med 300 hk og 380 nm i Golf R.

Det er jeg forsåvidt klar over @Core2Duo, men hva gjør at du har 220hk mens den «litt sintere» Superb utgaven med 4x4 har 280hk? :) 

Annen programvare, annen turbo, en kombinasjon av dette og kanskje enda flere detaljer som annet innsug/utblåsing (eksos).............?

Endret av Superb lll
Skrevet
7 minutter siden, Superb lll skrev:

Det er jeg forsåvidt klar over @Core2Duo, men hva gjør at du har 220hk mens den «litt sintere» Superb utgaven med 4x4 har 280hk? :) 

Akkurat det kan jeg nok ikke jeg heller svare på... Har prøvd å søke en del på google som dere andre også har gjort etter hva jeg kan skjønne, men som dere også finner ut, så er det ikke mye informasjon å hente.. 

Skrevet
46 minutter siden, Håvard skrev:

Det er mekaniske forskjeller på e888 motoren i de 2 utgavene. Hovedsakelig større turbo og dyser, men også en rekke andre forskjeller.


 

Se der ja, da kom det noen konkrete fakta på bordet :) Takk for info @Håvard :) 

45 minutter siden, Core2Duo skrev:

Akkurat det kan jeg nok ikke jeg heller svare på... Har prøvd å søke en del på google som dere andre også har gjort etter hva jeg kan skjønne, men som dere også finner ut, så er det ikke mye informasjon å hente.. 

Nei det florerer ikke akkurat med konkrete fakta her, men @Håvard har kommet med info her :) 

Skrevet
33 minutter siden, Håvard skrev:

Er lite info om motoren i Skoda. Av en eller annen grunn så er det mer fokus på dette på golf forum ;) Men motoren i 280 skal være identisk med nye golf r. (Derfor har 280 også potensialet opp mot 370hk med kun remap, der 220hk maxer på ca 310 før en må begynne å oppgradere turbo osv) Under følger litt mer info om den. 

Hvordan blir det egentlig da med en remap? Det er som du nevner, at med min 220 hk-motor kan tunes opp til 310 hk før man trenger å gjøre noe. Jeg har jo selvfølgelig undersøkt hva jeg kan få ved en eventuell tuning - og det er da 305 hk. Vil dette da være helt trygt å gjennomføre, spesielt med tanke på at jeg jo har samme motor som sitter i en Golf R med 300 hk? Risikoen er vel alltid der - men den er vel da minimal med tanke på det jeg nevner? Eller tenker jeg feil? :) 

Skrevet

Risikoprosjekt. Veldig stor effektøkning ift original. Sikker på at du har gearboks som tåler dette? Hvor har Skoda spart inn mht dinensjonering på 220 hk modellen ift 280 hk modellen feks?

Skrevet

Se her ja, her var det kommet mye info siden sist igår når jeg la ut tråden/spm. 

Jeg hadde ett håp om at det bare var justeringer som måtte til, men den gang ei. 

Håper Skoda kommer med ett eget «tuning selskap» slik som bla Volvo, BMW osv.

Ser noen stilte spm med om å kjøre bil med chip, jeg har hatt en octavia 01mod med 1,8t 150hk å chip. Den kjørte jeg til 270000km før jeg kvitta meg meg bilen. Det eneste jeg måtte gjøre var å bytte turbo på 217000km da den var begynt å bli litt sliten. 

Har og hatt en 99 mod octavia 1.8t som var original, der og begynte turboen å synge på siste verset rundt 220000km.

Kommer nok til å holde superben original en stund til ja, vil beholde garantien litt lenger.

  • 1 år senere...
Skrevet

Helt annen motor i 280 hk en i 220 hk.

280 hk motoren som står i Superben står også i Seat Cupra 280 hk og i Golf R 310 hk og Audi s3. Superb og Cupra er annen programvare en i Golf R. (vet Ikke på Audi S3)

 

Sjekker men tuning så er alle bilene nevnt over oppgitt med samme hk og nm på stage 1 og på stage 2.

Så super 2.0 tsi 220 og 280 kan ikke samenlignes 280 hk 380 nm på stage en er 364 hk 480 nm

mens 220 hk på stage 1 er 310 hk 445 nm.

 

BTW Superb, Cupra, Audi S3 og Golf R noen av de har desverre feil på en batch på turboene der akslingen i turboen ikke er balansert skikkelig og tilsutt knekker. :)  Skjedde med min så snart ny turbo på garanti ;) 

Skrevet

Jeg vil kalkulert tippe at 220 varianten bruker IS20 turbo, altså samme motor som GTI og 280 varianten bruker IS38 fra S3/R. 

Disse motorene er hyllevare og kan distribueres på tvers av linja hos VAG slik at strukturen blir så strømlinjeformet som mulig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Ingen av funksjonene i sete fungerer uten at sete varmen.
    • Kan vere meir enn ein sikring involvert. Er det ingen av fuksjonane/reguleringene som virkar?
    • Hei. Har en Skoda Kodiaq  2017 mod som fører sete ikke vil justere seg, byttet sikring men ikke noe hell ang den.  Noen tips ang hvordan jeg søker videre etter mitt problem ? Hilsen fornøyd Skoda eier.
    • Jeg har heller ikke vært borti noe sånt sjøl, men har hørt forskjellig om de girkassene. En så rykkete igangsetting må et verksted kunne finne ut av. Er ikke alt som kan leses ut i en diagnose. Har du brukt et ikke-merkeverksted? Nå er jeg på litt tynn is, men Techtronic-enheten kan gi feil signaler, feil på hovedclutchen er jo mulig. Men det kan være mye. Lykke til videre, håper det ordner seg.
    • Kjenner ikkje spesielt til det problemet, men uansett er det veldig viktig at batteriet er i god stand for at  den type girkasse du har skal fungere skikkelig  
    • Hei, har en 2017 Fabia 1,2 med automat. Når man starter/tar løs hugger clutchen til. Ved kjøring ellers, er den ok. Dette medfører problemer på vinterføre ved at bilen kan spinne på flatmark. Er ikke særlig behagelig og streng tatt så skal det vel ikke være slik. Verkstedet sier de ikke finner feilkoder på dette. Hvis noen kan og vil dele erfaringer, mottas det med takk.
    • Har forsket på bruk av webastoen. Har ikke brukt fjernkontrollen og manuellknapp i bilen. Kun startet motor og har latt denne gå på tomgang eller har kjørt en runde. Opplever at jeg får varme på bilens kjølevann (kjølevannstemp blir fort varmt selv om det er -10 gr lufttemp.)  Tenker som så at det kan være feil (defekt sikrulasjonspmpe) feil eller defekt temp.sensor. Har meldt inn mitt problem som forsikringsak, da jeg har utvidet forsikring på bilen. blir innteresant og se hva merkeverksted finner ut. mvh JGD
    • Utelukk aller først svakt/dårlig 12v batteri, og at du har nok diesel på tanken.. Ellers er den gjerne "låst" pga. sot i brennkammer, glødeplugg eller andre ting. Må nok få diagnose/verksted til å sjekka. Viktig at den får gå full tid når den er i bruk for å unngå soting.
    • Hei I min bil, skoda oktavia 2013 modell starter ikke webastoen ved bruk av fjernkontroll eller startknapp i cupeen. Det lyser grønt noen sek. så slukker det og det er ikke noe lyder fra webastoen. Hva kan være feil  
    • Hei håper noen kan komme med et svar,har en skoda karoq 2018 1.5 tdi .jeg har hatt en feil melding i displayet " girkasse I nødmodus,  mulig å kjøre videre" Tok den inn til diagnose hos et verksted i nærheten og fikk beskjed om at det var posisjonsensor som ga utslag på feilmelding.  Og at jeg mulig måtte skifte dsg clutch, jeg skulle ha flushet girkasse for det er ikke gjort i mitt eie .har skiftet girkasse olje i juni 2022. Men lurer på om det er andre som har opplevd å måtte skifte sensor og dobbel clutch, verksted sa at det ville komme på 30000-50000 pluss minus arbeidstimer . Håper noen har et svar 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...