Gå til innhold
Vandreren

Understellsbehandling - er det fornuftig?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk bilen i juli og når jeg nå kjører i saltlake her i Oslo så dukker tanken opp - burde jeg understellsbehandle den? Er det verdt prisen og betyr det noe når jeg skal selge den igjen om 4-5 år?

Skrevet

Hvis du selger bilen innen 5 år, vil ikke du ha problemer med rust uansett (og du er innenfor garantitiden). Jeg tviler på at du får noe særlig bedre pris når du skal selge den. Jeg understellsbehandlet min, men jeg har planer om å ha bilen i mer enn 7 år. Da får jeg selv igjen for investeringen, både med mindre vedlikehold på rust og et enklere og mer verdifullt salg. Grensen går kanskje ved 6-7 år i Oslo-området?

  • Lik 1
Skrevet

Husk å få "godkjenning" av din forhandler på verksted som skal understellbehandle og vurder om du i tillegg skal støydempe bilen din. Jeg gjorde det og fikk hørbart mindre støy (superb 2018)

  • Lik 1
Skrevet

Da ble det behandling hos Oslo Antirust. De bruker Fluid Film som er et produkt basert på olje/fett fra sau.

Påstås å være bedre enn Tectyl o.l. men må fornyes hvert andre år.  Kikket på bilen under etter ferdig behandling og det ser fett og seigt ut over alt. 

Skrevet

Vet du om dette er en understellsbehandling som Møller/VAG godkjenner?

For de stiller ganske store krav til at det skal være godkjent om en skal beholde rustgarantien. Er ikke ment som kritikk elns, er kun nysgjerrig på om dette er et «godkjent» produkt som ekstra understellsbehandling av Møller/VAG som nevnt :) 

 

Skrevet

Selgeren som solgte meg bilen sa bare at de ikke aksepterte at det ble boret hull osv. ifm. understellsbehandling og at det kun måtte benyttes eksisterende hull. Slike hull finnes i kanaler men ikke i dører. Der må man da benytte eksisterende drenshull.

Det ville overraske meg om bruk av Fluid Film skulle være i konflikt med rustgarantien.  Det er et naturbasert fettstoff fra sau som fortrenger vann, er penetrerende og legger seg som et fint fettlag på alle flater og i hulrom. Det eneste negative jeg kan finne om denne metoden er at den må gjentas hvert annet år og at bilen lukter litt sau (!).

 

Skoda sier kun dette om antirust garantien (Kodiaq har de visst ikke hørt om enda):

"Antirustgaranti

Alle nye ŠKODA har fullforzinket karosseri og garanteres mot gjennomrusting i henholdvis 10 år på FABIA I, OCTAVIA I og SUPERB I, samt 12 år på FABIA II, Roomster, OCTAVIA II og SUPERB II, fra leveringsdato. Det forutsettes at vedlikehold utføres i henhold til bilens instruksjonsbok. Garantikrav kan ikke fremsettes hvis evt. skader skyldes ytre påvirkning eller utilstrekkelig pleie av bilen."

 

Skrevet

Jeg har selv prøvd saueullfett på eldre bil, en uhorvelig stank på varme dager, selv et år etterpå

På en ny bil er dette ganske bortkastet 

I det hele tatt så er VW biler forholdsvis godt beskyttet, men skal man gjøre noe er det full Mercasol behandling som gjelder

Tror ikke de borer hull da, bruker eksisterende, men du bør få bekreftelse fra importør av bilen om at behandlingen ikke reagerer kjemisk med original behandling

Japanske biler har godt av en slik behandling, for europeiske er jeg mere skeptisk 

  • Lik 1
Skrevet

Tror det er lurt å understellsbehandle fra bilen er ny. Venter man 5 år så har det allerede dannet seg en del rust som ikke lar seg stoppe. Når jeg kjører i saltlake her i Oslo så gjør det godt å vite at det preller av på sauefettet ?

 

Skrevet

Jeg er absolutt helt enig med deg i dette @Vandreren, en ekstra understellsbehandling er et veldig smart valg, og det er vel kun om dette er noe som Møller/VAG godkjenner som har vært spørsmålet.

Jeg har sterkt vurdert å gjøre dette selv (med et godkjent produkt), men jeg vet med meg selv at jeg kommer til å bytte bil når bilen er alt fra 2-4 år, og da vil jeg absolutt ikke få noe igjen for denne «investeringen» selv, kun selve utgiften. Selvfølgelig så ville det kunne ha gledet (en evt.) neste eier, men det er ikke noe jeg bekymrer meg for......... Så får jeg se om jeg eit. gjør dette litt annerledes ved neste bilbytte, men da skal jeg få det utført før jeg henter ut bilen, og gjøre det i ettertid viser seg nok at en kommer til å utsette det litt for lenge. For min egen del så er det også lettere å ta den ekstra utgiften når en kjøper bilen, enn å få en slik ekstrautgift på bilen etter å ha hatt den i eie/bruk en periode (men dette er kun noe som gjelder for meg selv og egen del da selvfølgelig). ;) 

 

  • Lik 1
  • 4 uker senere...
Skrevet

Jeg har bestilt xtra understellsbehandling på Kodiaq som jeg har bestilt. Fikk beskjed om at på fabrikk brukte de 4 liter, mens de som Møller forus bruker, brukte dobbelt så mye stoff, altså 8 liter. Dette blir gjort før jeg får den utlevert. Gleder meg til ny bil ja snart

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...