Gå til innhold
Vandreren

Understellsbehandling - er det fornuftig?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk bilen i juli og når jeg nå kjører i saltlake her i Oslo så dukker tanken opp - burde jeg understellsbehandle den? Er det verdt prisen og betyr det noe når jeg skal selge den igjen om 4-5 år?

Skrevet

Hvis du selger bilen innen 5 år, vil ikke du ha problemer med rust uansett (og du er innenfor garantitiden). Jeg tviler på at du får noe særlig bedre pris når du skal selge den. Jeg understellsbehandlet min, men jeg har planer om å ha bilen i mer enn 7 år. Da får jeg selv igjen for investeringen, både med mindre vedlikehold på rust og et enklere og mer verdifullt salg. Grensen går kanskje ved 6-7 år i Oslo-området?

  • Lik 1
Skrevet

Husk å få "godkjenning" av din forhandler på verksted som skal understellbehandle og vurder om du i tillegg skal støydempe bilen din. Jeg gjorde det og fikk hørbart mindre støy (superb 2018)

  • Lik 1
Skrevet

Da ble det behandling hos Oslo Antirust. De bruker Fluid Film som er et produkt basert på olje/fett fra sau.

Påstås å være bedre enn Tectyl o.l. men må fornyes hvert andre år.  Kikket på bilen under etter ferdig behandling og det ser fett og seigt ut over alt. 

Skrevet

Vet du om dette er en understellsbehandling som Møller/VAG godkjenner?

For de stiller ganske store krav til at det skal være godkjent om en skal beholde rustgarantien. Er ikke ment som kritikk elns, er kun nysgjerrig på om dette er et «godkjent» produkt som ekstra understellsbehandling av Møller/VAG som nevnt :) 

 

Skrevet

Selgeren som solgte meg bilen sa bare at de ikke aksepterte at det ble boret hull osv. ifm. understellsbehandling og at det kun måtte benyttes eksisterende hull. Slike hull finnes i kanaler men ikke i dører. Der må man da benytte eksisterende drenshull.

Det ville overraske meg om bruk av Fluid Film skulle være i konflikt med rustgarantien.  Det er et naturbasert fettstoff fra sau som fortrenger vann, er penetrerende og legger seg som et fint fettlag på alle flater og i hulrom. Det eneste negative jeg kan finne om denne metoden er at den må gjentas hvert annet år og at bilen lukter litt sau (!).

 

Skoda sier kun dette om antirust garantien (Kodiaq har de visst ikke hørt om enda):

"Antirustgaranti

Alle nye ŠKODA har fullforzinket karosseri og garanteres mot gjennomrusting i henholdvis 10 år på FABIA I, OCTAVIA I og SUPERB I, samt 12 år på FABIA II, Roomster, OCTAVIA II og SUPERB II, fra leveringsdato. Det forutsettes at vedlikehold utføres i henhold til bilens instruksjonsbok. Garantikrav kan ikke fremsettes hvis evt. skader skyldes ytre påvirkning eller utilstrekkelig pleie av bilen."

 

Skrevet

Jeg har selv prøvd saueullfett på eldre bil, en uhorvelig stank på varme dager, selv et år etterpå

På en ny bil er dette ganske bortkastet 

I det hele tatt så er VW biler forholdsvis godt beskyttet, men skal man gjøre noe er det full Mercasol behandling som gjelder

Tror ikke de borer hull da, bruker eksisterende, men du bør få bekreftelse fra importør av bilen om at behandlingen ikke reagerer kjemisk med original behandling

Japanske biler har godt av en slik behandling, for europeiske er jeg mere skeptisk 

  • Lik 1
Skrevet

Tror det er lurt å understellsbehandle fra bilen er ny. Venter man 5 år så har det allerede dannet seg en del rust som ikke lar seg stoppe. Når jeg kjører i saltlake her i Oslo så gjør det godt å vite at det preller av på sauefettet ?

 

Skrevet

Jeg er absolutt helt enig med deg i dette @Vandreren, en ekstra understellsbehandling er et veldig smart valg, og det er vel kun om dette er noe som Møller/VAG godkjenner som har vært spørsmålet.

Jeg har sterkt vurdert å gjøre dette selv (med et godkjent produkt), men jeg vet med meg selv at jeg kommer til å bytte bil når bilen er alt fra 2-4 år, og da vil jeg absolutt ikke få noe igjen for denne «investeringen» selv, kun selve utgiften. Selvfølgelig så ville det kunne ha gledet (en evt.) neste eier, men det er ikke noe jeg bekymrer meg for......... Så får jeg se om jeg eit. gjør dette litt annerledes ved neste bilbytte, men da skal jeg få det utført før jeg henter ut bilen, og gjøre det i ettertid viser seg nok at en kommer til å utsette det litt for lenge. For min egen del så er det også lettere å ta den ekstra utgiften når en kjøper bilen, enn å få en slik ekstrautgift på bilen etter å ha hatt den i eie/bruk en periode (men dette er kun noe som gjelder for meg selv og egen del da selvfølgelig). ;) 

 

  • Lik 1
  • 4 uker senere...
Skrevet

Jeg har bestilt xtra understellsbehandling på Kodiaq som jeg har bestilt. Fikk beskjed om at på fabrikk brukte de 4 liter, mens de som Møller forus bruker, brukte dobbelt så mye stoff, altså 8 liter. Dette blir gjort før jeg får den utlevert. Gleder meg til ny bil ja snart

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...