Gå til innhold
Vandreren

Understellsbehandling - er det fornuftig?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk bilen i juli og når jeg nå kjører i saltlake her i Oslo så dukker tanken opp - burde jeg understellsbehandle den? Er det verdt prisen og betyr det noe når jeg skal selge den igjen om 4-5 år?

Skrevet

Hvis du selger bilen innen 5 år, vil ikke du ha problemer med rust uansett (og du er innenfor garantitiden). Jeg tviler på at du får noe særlig bedre pris når du skal selge den. Jeg understellsbehandlet min, men jeg har planer om å ha bilen i mer enn 7 år. Da får jeg selv igjen for investeringen, både med mindre vedlikehold på rust og et enklere og mer verdifullt salg. Grensen går kanskje ved 6-7 år i Oslo-området?

  • Lik 1
Skrevet

Husk å få "godkjenning" av din forhandler på verksted som skal understellbehandle og vurder om du i tillegg skal støydempe bilen din. Jeg gjorde det og fikk hørbart mindre støy (superb 2018)

  • Lik 1
Skrevet

Da ble det behandling hos Oslo Antirust. De bruker Fluid Film som er et produkt basert på olje/fett fra sau.

Påstås å være bedre enn Tectyl o.l. men må fornyes hvert andre år.  Kikket på bilen under etter ferdig behandling og det ser fett og seigt ut over alt. 

Skrevet

Vet du om dette er en understellsbehandling som Møller/VAG godkjenner?

For de stiller ganske store krav til at det skal være godkjent om en skal beholde rustgarantien. Er ikke ment som kritikk elns, er kun nysgjerrig på om dette er et «godkjent» produkt som ekstra understellsbehandling av Møller/VAG som nevnt :) 

 

Skrevet

Selgeren som solgte meg bilen sa bare at de ikke aksepterte at det ble boret hull osv. ifm. understellsbehandling og at det kun måtte benyttes eksisterende hull. Slike hull finnes i kanaler men ikke i dører. Der må man da benytte eksisterende drenshull.

Det ville overraske meg om bruk av Fluid Film skulle være i konflikt med rustgarantien.  Det er et naturbasert fettstoff fra sau som fortrenger vann, er penetrerende og legger seg som et fint fettlag på alle flater og i hulrom. Det eneste negative jeg kan finne om denne metoden er at den må gjentas hvert annet år og at bilen lukter litt sau (!).

 

Skoda sier kun dette om antirust garantien (Kodiaq har de visst ikke hørt om enda):

"Antirustgaranti

Alle nye ŠKODA har fullforzinket karosseri og garanteres mot gjennomrusting i henholdvis 10 år på FABIA I, OCTAVIA I og SUPERB I, samt 12 år på FABIA II, Roomster, OCTAVIA II og SUPERB II, fra leveringsdato. Det forutsettes at vedlikehold utføres i henhold til bilens instruksjonsbok. Garantikrav kan ikke fremsettes hvis evt. skader skyldes ytre påvirkning eller utilstrekkelig pleie av bilen."

 

Skrevet

Jeg har selv prøvd saueullfett på eldre bil, en uhorvelig stank på varme dager, selv et år etterpå

På en ny bil er dette ganske bortkastet 

I det hele tatt så er VW biler forholdsvis godt beskyttet, men skal man gjøre noe er det full Mercasol behandling som gjelder

Tror ikke de borer hull da, bruker eksisterende, men du bør få bekreftelse fra importør av bilen om at behandlingen ikke reagerer kjemisk med original behandling

Japanske biler har godt av en slik behandling, for europeiske er jeg mere skeptisk 

  • Lik 1
Skrevet

Tror det er lurt å understellsbehandle fra bilen er ny. Venter man 5 år så har det allerede dannet seg en del rust som ikke lar seg stoppe. Når jeg kjører i saltlake her i Oslo så gjør det godt å vite at det preller av på sauefettet ?

 

Skrevet

Jeg er absolutt helt enig med deg i dette @Vandreren, en ekstra understellsbehandling er et veldig smart valg, og det er vel kun om dette er noe som Møller/VAG godkjenner som har vært spørsmålet.

Jeg har sterkt vurdert å gjøre dette selv (med et godkjent produkt), men jeg vet med meg selv at jeg kommer til å bytte bil når bilen er alt fra 2-4 år, og da vil jeg absolutt ikke få noe igjen for denne «investeringen» selv, kun selve utgiften. Selvfølgelig så ville det kunne ha gledet (en evt.) neste eier, men det er ikke noe jeg bekymrer meg for......... Så får jeg se om jeg eit. gjør dette litt annerledes ved neste bilbytte, men da skal jeg få det utført før jeg henter ut bilen, og gjøre det i ettertid viser seg nok at en kommer til å utsette det litt for lenge. For min egen del så er det også lettere å ta den ekstra utgiften når en kjøper bilen, enn å få en slik ekstrautgift på bilen etter å ha hatt den i eie/bruk en periode (men dette er kun noe som gjelder for meg selv og egen del da selvfølgelig). ;) 

 

  • Lik 1
  • 4 uker senere...
Skrevet

Jeg har bestilt xtra understellsbehandling på Kodiaq som jeg har bestilt. Fikk beskjed om at på fabrikk brukte de 4 liter, mens de som Møller forus bruker, brukte dobbelt så mye stoff, altså 8 liter. Dette blir gjort før jeg får den utlevert. Gleder meg til ny bil ja snart

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...