Gå til innhold
Terje Magnussen

Ekstralys på Skoda Superb 2017 med adaptive fjernlys


Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen som har erfaring med ekstralys / 1000m på Skoda Superb med adaptive fjernlys?

Går det helt greit, eller blir styringen av det adaptive helt forstyrret?

Skjønner at systemet ikke vil dimme ned ekstralysene, men fungerer lysautomatikken forøvrig?

Mvh

Terje Magnussen 

Endret av Terje Magnussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring eller kunnskap med dette i det hele tatt, men jeg vet i hvert fall at en må tenke litt på plasseringen av lysa for at de ikke skal komme i veien for «radaren» som sitter midt i grillen.

Uten at jeg vet noe om dette så tror jeg vel at det vil være vanskelig at ekstralysa ikke skal påvirke de adaptive fjernlysa, for en tilfører jo mer lys, så det vil muligens være mer utfordrende for systemet og oppfatte at det kommer møtende biler. Men som sagt, her har jeg ingen kunnskaper, det er kun noe jeg tror. :) 

Det enkleste og sikreste er vel å forhøre seg med verkstedet hos forhandleren din vil jeg tro........... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan adaptive lys funker på Superb, men på Octaviaen er dette helt uproblematisk. Da jeg fikk tilbud på en Superb i sommer med ekstralys ble det nevnt at automatikken ikke ville fungere, men jeg antok at dette gjaldt automatisk nedblending. Dersom det er automatikk type fjernlys med soneblending, så er det vel rimelig sannsynlig at dette blir påvirket av ekstralys, dog kan man da ordne ekstrabryter slik at en blender ned i flere trinn. Dersom du selv monterer gjør XBB lightswitch koblingsarbeidet til en lek. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg lurer også på dette. Jeg tenkte det gikk å koble til ekstra fjernlys slik at de lyste bare sammen med manuelt valgt fjernlys. De som selger og monterer ekstralys her i nærheten mente jeg måtte ha en egen bryter for ekstralyset, ellers ville de følge fjernlysene uansett bryterposisjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 4.11.2020 den 14.53, farnol skrev:

Jeg lurer også på dette. Jeg tenkte det gikk å koble til ekstra fjernlys slik at de lyste bare sammen med manuelt valgt fjernlys. De som selger og monterer ekstralys her i nærheten mente jeg måtte ha en egen bryter for ekstralyset, ellers ville de følge fjernlysene uansett bryterposisjon. 

Jeg har skrevet et eget innlegg om ekstralys på superb 2017 mod. Anbefaler deg å lese litt i den tråden😊

for øvrig så har jeg selv gått inn i menyen og koblet ut automatisk blending av langlysene da jeg synes den funker for dårlig (kobler inn og ut for sent) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
On 12/21/2020 at 5:55 PM, Magnus Brage Hartviksen said:

Jeg har skrevet et eget innlegg om ekstralys på superb 2017 mod. Anbefaler deg å lese litt i den tråden😊

for øvrig så har jeg selv gått inn i menyen og koblet ut automatisk blending av langlysene da jeg synes den funker for dårlig (kobler inn og ut for sent) 

Informativt! Jeg synes nedblendingen fungerer ganske bra, men langlysene kommer sent på igjen. Med ekstralys montert regner jeg med at nedblendingen vil komme for sent om disse lyser. Jeg tenkte jeg med litt canbus-magi kunne bruke adaptive fjernlys uten at ekstralysene koplet inn når dette passet best, og manuelle lys med ekstralys på landeveien. Det er andre ting jeg også lurer på om man kunne gjøre litt mer fornuftig enn VAG-standard med hjelp av canbus. På tåkelysbryteren ville jeg f.eks gjerne byttet rekkefølge på innkopling. Jeg bruker tåkelys foran ytterst sjelden og da alltid med tåkelys også bak. På den annen side opplever jeg ganske ofte at jeg har perfekt sikt forover og en tett sky av snøkov bak bilen, og skulle da kunnet koble inn bare tåkelys bak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Magnus Brage Hartviksen skrev (På 21.12.2020 den 17.55):

Jeg har skrevet et eget innlegg om ekstralys på superb 2017 mod. Anbefaler deg å lese litt i den tråden😊

for øvrig så har jeg selv gått inn i menyen og koblet ut automatisk blending av langlysene da jeg synes den funker for dårlig (kobler inn og ut for sent) 

Hvordan slår du av dette.. syns min og er treig av å til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...